|

ps2017-057-01-003-002.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 972/ - zkrácené jednání

Date2020-08-19
Meetingps2017/057
Agenda Itemps2017/057/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/057schuz/s057012.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   11 < Page 12 > 13

Závěrem bych chtěla ještě jednou poděkovat panu ministrovi, že to dokázali, návrh zákona dokázali dát takto rychle do Sněmovny, že to stihneme do začátku školního roku. Věřím tomu, věřím jeho slibům, že ten metodický pokyn, vyhláška bude a bude projednána se všemi relevantními aktéry tak, aby skutečně praxi pomohla. A to je náš závazek i jako sociálních demokratů, že se na tom budeme velmi podílet. Dále bych chtěla poděkovat všem školákům, a teď myslím všem učitelům, těm, kteří spravují školy, všem ředitelům, zaměstnancům školských zařízení za to, že dokázali vcelku rychle reagovat na tu situaci, kterou nikdo nepředpokládal. Velké poděkování samozřejmě také rodičům a všem, kterých se školský systém nějak dotýká. A protože jsme před začátkem školního roku, tak také všem přeji hodně zdraví, hodně sil a úspěšný školní rok. věřím tomu, že to společně zvládneme. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní faktická poznámka, vystoupí paní poslankyně Olga Richterová, a jelikož mám jenom jednu faktickou, tak je stále připravena poslankyně Tereza Hyťhová. Prosím, vaše dvě minuty. Poslankyně Olga Richterová bych chtěla pouze fakticky zareagovat na slova paní poslankyně o tom, že to provázání povinnosti zajistit distanční vzdělávání s ošetřovným není žádný objev Ameriky. Právě proto, že to není žádné objevování Ameriky, ale fakt, který je nasnadě pro každého rodiče dětí školou povinných - ani nemůžu snad říct, že překvapuje, ale rozčiluje a neskutečně nenechává klidnou to, že není jakákoli koaliční dohoda o tom, že pro všechny ty skupiny, které to budou potřebovat, bude to ošetřovné zajištěno. To je jedna věc. A ještě bych zdůraznila, paní poslankyně řekla - věřím tomu, že se koaličně dohodneme. tomu právě jako opoziční poslankyně za Piráty nevěřím. Chtěla bych tady jasná slova od pana ministra. A stejně tak tady nezaznělo naprosto jasně, že ta vyhláška bude projednána. Tohle všechno by chtělo komentář od pana ministra. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní vystoupí paní poslankyně Tereza Hyťhová, připraví se pan poslanec Marek Výborný. Prosím. Poslankyně Tereza Hyťhová děkuji za slovo. Chtěla bych se k tomuto také vyjádřit. Trošku se vrátím zpátky do debaty, ne asi k ošetřovnému, ale vysloveně k distanční výuce. si nejsem jista, že je vhodné všechny problémy, které se postupně stávají, prostě se dějí věci, s kterými nepočítáme, aby se na všechno dělal zákon. Když se cokoliv stane, tak uděláme nový zákon, nový zákon, za chvilku tady budeme mít 20 tisíc zákonů. Nejsem si jista, že je to cesta, kterou bychom měli jít, ale dobře. Na jednu stranu je fajn a je skvělé, že do školství jdou peníze, to říkám dlouhodobě, že je potřeba do školství dávat více peněz, do materiálu, učitelům atd., ale na druhou stranu si nejsem jista, jestli tyto peníze budou dobře vynaloženy. by zajímalo stanovisko Ministerstva zdravotnictví i pana ministra Plagy, jaké je riziko vlastně nákazy u malých dětí, třeba na prvním stupni nebo na druhém stupni, zkrátka na základní škole. Jestli je opravdu tak velké riziko, že bychom měli upřednostňovat distanční výuku. jsem totiž zastánce toho, že není důležité jenom vzdělávání pro děti, ale velmi důležité je to, že do školy chodí, mají tam ten sociální kontakt, jak učitel - žák, tak vlastně mají tam kamarády, a takové to, že je paní učitelka zkouší, oni tam musí docházet, je tam nějaká povinnost. Nejsem si jista, když tady mluvil můj kolega Bartoň, že by zavedl, nebo že by se nebránil distanční výuce i v době, kdy není pandemie - jsem zastánce, a mluvím i za hnutí Trikolóra, že to asi není úplně vhodné. Protože ty děti by zkrátka měly chodit do školy, chodili jsme do školy všichni a myslím si, že takhle by to mělo být i nadále. Takže ještě bych se chtěla zeptat pana ministra, jestli mají nějaké výsledky nebo jsou nějaké průzkumy, jaké je to riziko přenosu nebo jestli se prokázal třeba nějaký přenos u takto malých dětí. Zkrátka nějaké číslo nebo nějakou informaci jestli by nám tady mohl k tomu říci. Ještě bych chtěla k panu ministrovi, teď to nebude k distanční výuce, ale chtěla bych mu poděkovat za to, že zaslal před pár dny školám ten manuál, který měl být do 31. srpna, samozřejmě zatím jsem si ho pročetla ne úplně do detailů, ale jsou tam věci, s kterými nesouhlasím, ale věřím tomu, že určitě by je pan Plaga rád chtěl do budoucna nějakým způsobem dopracovat. Jsou tu jistě poslanci, nejenom , kteří mu s tím určitě rádi pomůžou, a věřím, že to ocení a bude komunikovat jak se školami, tak i s poslanci. Takže to jsem chtěla říct za nás, že tedy naším cílem, nebo my chceme, aby hlavně děti chodily do školy, a pokud je tam obrovské riziko, což není můj názor, tak bych chtěla znát nějaká čísla, a pak se tedy uvidí. Nemyslím si, že by bylo dobré zase vymýšlet tady zákony, když nemáme k tomu žádné podklady a tak. Takže děkuji, pane ministře, předem za odpověď. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní požádám o vystoupení pana poslance Marka Výborného, připraví se jako poslední pan poslanec František Kopřiva. Prosím, máte slovo. Poslanec Marek VýbornýDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, dovolím si několik poznámek k projednávané materii a k distančnímu vzdělávání. Samozřejmě že jsme ve shodě, a to tady přede mnou říkal i kolega Jiří Mihola, že to, co na začátku, nebo respektive to, co na jaře probíhalo tak trochu mimo zákon, tak je dobré v zákoně ukotvit. Pro kolegyni Hyťhovou jenom připomínám, že tady nemáme nový zákon, ale novelu školského zákona, a tam skutečně dnes zakotvení možné distanční formy výuky na úrovni základních škol není. Čili na to jsme upozorňovali v průběhu jarních měsíců a vítáme snahu Ministerstva školství a vlády toto v zákoně ukotvit. jsem tady ale zajedno s těmi slovy, která tady zazněla, že normální je chodit do školy a že distanční forma vzdělávání by skutečně měla zůstat mimořádnou formou, mimořádnou variantou pro mimořádné situace. A je dobře, když na tyto mimořádné situace... (Hluk v sále, řečník se odmlčel.)Místopředseda PSP Tomio OkamuraTak, bych vás chtěl požádat o klid v jednacím sále, aby se pan poslanec mohl v klidu vyjádřit. Ještě jednou prosím o klid. Tak, prosím. Poslanec Marek VýbornýA je dobře, když na mimořádné situace jsme připraveni. Čili v tomto smyslu je dobře, že ta novela školského zákona vzniká. se také domnívám, že se jedná spíše o polotovar a že tady reagujeme na situaci, která tady nastala, a bylo by vhodnější tuto úpravu omezit účinností na školní rok 2020/2021, a ministerstvo, potažmo vláda, by měly připravit komplexní řešení, mluvila tady o tom kolegyně Kateřina Valachová, komplexní řešení distanční formy vzdělávání. A to nejenom na základních školách, ale zapracovat do toho i ty formy, které dneska školský zákon umožňuje, to znamená střední školy, případně také zájmové vzdělávání, protože z vlastní zkušenosti mých dětí, našich dětí můžu říct, že i na zájmovém vzdělávání například v základních uměleckých školách probíhala, a velmi úspěšně, distanční výuka on-line. Čili všechny tyto věci by měly být zapracovány do samostatného předpisu, který by do budoucna řešil všechny případné situace, kdy může dojít k nějakému pandemickému ohrožení, případně uzavírání škol atd. Co bych ale chtěl označit za velmi problematické, velmi problematické, je ta pasáž, která de facto Ministerstvu školství dává bianko šek na řešení jednak přijímacího řízení, jednak ukončování vzdělávání na středních školách, je to formou maturitní zkoušky, závěrečné zkoušky, nebo absolutoria.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities