ps2017-057-01-003-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.10 hodin) Stejně jako řada rodičů , prarodičů , učitelů , učitelek a ředitelů jsem v minulých měsících , pravda , z médií - a pan ministr školství to bezpochyby případně upřesní - zaregistrovala , že záměrem je nejprve rychle zareagovat na stávající situaci možného návratu COVID - 19 do škol úpravou zákona o distančním vzdělávání , který by tedy opravdu reagoval akutně na situaci , abychom byli alespoň základně připraveni od 1 . září . A potom jsem v těch minulých měsících , týdnech zaregistrovala , že záměrem bylo připravit , řekněme z gruntu , zákon o dálkovém vzdělávání , distančním vzdělávání , který by zohlednil všechno , co jsme připravili na Ministerstvu školství , mládeže a tělovýchovy v těch minulých letech v rámci pilotního ověřování , v tom , co jsme vlastně zjistili v rámci projektové přípravy , z financování evropských peněz , a tak dále . Tohle jsem skutečně předpokládala . Takže z tohoto pohledu to , co nyní projednáváme , je vlastně distanční vzdělávání tak trošku napůl , protože na jednu stranu je to právně navždy , na druhou stranu , řekněme , obsah toho vzdělávání , co to znamená a tak dále , úplně stoprocentně odpracován nebyl . Říkám to jenom pro pořádek , protože kolega Jiří Mihola , vaším prostřednictvím pane předsedající , tady mluvil o tom , že na Ministerstvu školství , mládeže a tělovýchovy digitální vzdělávání nebylo řešeno , nebo podle něho nebylo řešeno . S tím zásadně nesouhlasím . V těch minulých letech opravdu nejenom pilotní ověřování , ale i financování skrze evropské fondy , metodické kabinety , ICT . A mohla bych dál pokračovat . To znamená , Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy vzdělávání učitelů a učitelek v rámci NIDV , nyní tady transformovaného ústavu . Takže určitě nezačínáme na zelené louce . Ale jak říkám , v tuto chvíli máme na stole něco mezi tím ad hoc , rychlým zákonem , a řekněme , tím gruntovním . Takže poprosím pana ministra školství , vaším prostřednictvím pane předsedající , jestli by toto neupřesnil . Já bych osobně spíše volila na jeden školní rok onen zákon , který máme na stole , a jak říkám , ten gruntovní potom společně dohromady do budoucna i po konzultaci s odbornou veřejností předložit ještě tedy během následujících měsíců pro ty roky budoucí . Nicméně projednávali jsme tuto situaci na našem poslaneckém klubu sociální demokracie a postačí nám , řekněme , příslib pana ministra , že nezamrzneme na tomto zákoně , ale budeme ještě pracovat dál na tom gruntovním zákoně směrem k distančnímu vzdělávání , k dálkovému vzdělávání , do budoucna . V takovém případě zákon podpoříme tak , jak je , a nebudeme podporovat v tuto chvíli předložené pozměňovací návrhy . Domníváme se totiž , že jsme v legislativní nouzi , a jako koaliční strany tedy podpoříme zákon tak , jak byl předložen . Ale jak říkám , prosíme o ten veřejný příslib pana ministra , že tento zákon nám nezůstane navždy . Druhá věc , o které jsem chtěla mluvit , je povinná školní docházka . Dámy a pánové , ono se velmi hovořilo během července a srpna o volebním právu , jak je to naše základní právo a jak se všichni musíme na tom shodnout , a politické strany jednaly a před tedy několika desítkami minut jsme schválili pravidla pro volební právo lidí v karanténě . Byla bych docela ráda , kdybychom se stejným způsobem zajíkali na tím , že toto se týká 1 300 tisíc dětí a jejich práva na vzdělávání , na vzdělání . Je to stejně klíčové . A dámy a pánové , já se domnívám , že právě v době , ve které jsme , vzdělání , vzdělávání dětí a ta budoucnost jsou důležité nejenom pro právo na vzdělání každého našeho dítěte , ale na rovinu , není klišé , když řeknu , je to absolutně klíčové pro budoucnost republiky . Takže nešetřeme na tom ani silami , ani penězi . A tady chci jenom říct , že zpětná odezva ze škol upozorňuje na to , že super , palec nahoru , že jdou finance do základních škol na dálkové vzdělávání , ale zase zvednutý prst a vykřičník - nezapomeňte na nás , na ten poslední rok předškolního vzdělávání , ozývají se mateřinky . A říkají víceletá gymnázia a gymnázia , střední školy a učiliště , učiliště - nezapomeňte na nás z hlediska zajištění dálkového vzdělávání , ať v tom nezůstaneme sami . Chtěla bych říct , že v případě učilišť a středních odborných škol velmi často tam žáci a studenti měli problémy , řekněme , s ekonomickým zajištěním právě toho dálkového vzdělávání . A upozorňují ředitelé škol , že právě na učilištích to byl velký problém - neúčast případná plná na plnohodnotném vzdělávání na jaře tohoto roku . Takže znovu prosím . . . Viděla jsem , že ten materiál , který vláda schválila - zase je to perfektní , řekněme , druhý palec nahoru - že finance , které jsme my i jako poslanci pro dálkové vzdělávání podporovali v červenci a některé prosadili , tak ještě byly navýšeny . To jsem moc ráda , ale myslím si , že tak jak Ministerstvo školství v tom materiálu říkalo , že to je předpolí , je to nějaký základní krok , tak věřím , že v těch dalších krocích dopracuje i toto . Sama za sebe říkám , rozpočtové požadavky Ministerstva školství mají moji plnou podporu a věřím , že i vaši , kolegové , kolegyně , napříč politickým spektrem . Třetí věc , o které jsem chtěla mluvit , je to , že pan ministr školství i dnes na tom plénu , ale i na školském výboru ráno několikrát reagoval . Toto nesouvisí s tím zákonem o distančním vzdělávání , je to věc manuálu . Tady si dovolím nesouhlasit . My potřebujeme funkční distanční vzdělávání . A aby bylo funkční , tak my potřebujeme funkční zákon , funkční manuál , funkční opatření zde přítomného pana ministra zdravotnictví , zdravotnická , směrem k tomu , jak bude probíhat například ta praxe roušek ve školách a podobně . Také potřebujeme finance , aby fungovalo distanční vzdělávání . A na rovinu , potřebujeme asi řadu dalších pravidel , ke kterým má ministr kompetence v rámci opatření ministra nebo podzákonných předpisů . Tohle bychom si měli férově říct a poctivě to pro školy a především naše děti odpracovat . V tomto smyslu chci říct - a zase otázka směrem k panu ministrovi prostřednictvím předsedajícího . Zdá se , že manuály neobsahují pravidla nebo doporučení pomoci opět pro dětské domovy , výchovné ústavy a internátní školy . Podotýkám , že vycházím z nějaké zpětné odezvy na svých sociálních sítích a mailech . Tady bych poprosila , aby ještě do začátku školního roku o tyto tři skupiny byl manuál dopracován . Nebudu to rozebírat proč . Asi všichni chápeme , že jsou součástí našeho systému , a neměli bychom na ně zapomenout . A poslední dvě věci se úplně netýkají , nebo , řekněme , nejsou jenom v kompetenci ministra školství , nicméně souvisí s tím , aby nám to fungovalo , a myslím si , že ministr školství je ten , kdo by tedy měl držet ten prapor a zajistit , aby školy měly dostatek ochranných pomůcek . Tady chci říct , že manuál říká poměrně drsně , že i nadále učitelé a učitelky nemají nárok v režimu osobní ochranné pomůcky na roušku . Já jsem se informovala o tom , že vláda , tedy naše vláda , má dostatek ochranných pomůcek v rámci rezervy , v rámci státních hmotných rezerv , že v tuto chvíli jsme dostatečně zásobeni , a dovolím se tedy zeptat , nebo vyzvat pana ministra , jestli má sám nějaký plán pro případnou podporu , kdyby byl návrat COVID - 19 , řekněme , širší než nějaká lokální ohniska , protože se domnívám , že můžeme odpracovat a že bychom měli zajistit pro klid ve školách to , abychom případně skrze centrální pomoc , protože roušky máme , tyto roušky pro naše učitele a učitelky zajistili . Podotýkám , že ty důvody , proč bychom to měli udělat , jsou podle mého soudu dva . Za prvé se jedná o 1 , 3 milionu dětí , žáků a studentů . Podotýkám , vědecky je dokázáno - jistě to ministr zdravotnictví může podpořit - že děti se projevují poměrně bezpříznakově z hlediska covidu a můžou být přenašeči . A druhá věc , co se týká učitelek a učitelů - a to ví zase pan ministr školství a my to koneckonců jako poslanci víme také - více se spoléháme , většina našich učitelů je ve věku 50 + . To znamená , přece jen už zapadají do rizikových skupin , nebo se oni sami starají o své prarodiče a samozřejmě tam může vznikat řada životních situací , které bychom měli respektovat . Takže výzva - pojďme toto pro bezpečnost , respekt a opatrnost v rámci škol , vzdělávání dětí a bezpečí učitelek a učitelů udělat . A poslední věc tady nakousla Olga Richterová vaším prostřednictvím , pane předsedající - to se tady vlastně tak trošku na tom pultíku kroutím - a to je otázka ošetřovného pro případ , že dítě bude v karanténě , ať tedy jako už zjištěné ze smyslu nakažením covidem , nebo pro podezření . Vy víte , že jsme tady - a zapojila jsem se do tohoto prosazování naposledy s vámi - prosadili ošetřovné pro rodiče dokonce ve výši 80 % , ale bylo to omezeno do 30 . června . To uplynulo a my jsme v této chvíli v situaci , kdy ne dobrovolně , jako na jaře , ale povinně najedeme na distanční výuku , které se budou muset podrobit děti a samozřejmě rodiče , prarodiče , tak jak jsme byli zvyklí pomáhat , protože bez toho to nejde , distanční vzdělávání , zejména u menších žáků nebo dětí . Ale ošetřovné je v tuto chvíli 60 % a pouze devět dnů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities