|

ps2017-054-02-015-266.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-08 ps2017-054-02-015-266 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

266. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2020, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 889/ - třetí čtení

Date2020-07-08
Meetingps2017/054
Agenda Itemps2017/054/266
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/054schuz/s054055.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní vystoupí paní ministryně Alena Schillerová a připraví se pan poslanec Václav Votava. Prosím. Dvě minuty. Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena SchillerováDoufám, že to stihnu za dvě minuty, ale musím reagovat hned, abych na to nezapomněla. Víte, pane předsedo Kalousku, jsem to možná říkala, tak se budu opakovat. jsem nechala spočítat všechny opoziční poslanecké pozměňovací návrhy ke covidovým zákonům a je to za 723 mld. Všechny. Některé byly i vaše. To znamená, když my jsme navrhli kompenzační bonus 500 , navrhoval jste 700 . A často se setkávám s tím, že opozice turbuluje prostě naše návrhy směrem fiskálně nahoru, to nakonec není nic nového, ale současně druhým dechem volá, abychom byli co nejvíc fiskálně úsporní a co nejvíc šetřili. Nejde to dohromady. To pro potom není žádná konstruktivní debata. Podívejte se, co se děje v Evropě. Podívejte se, jak reagují jednotlivé evropské země. Dáváte mi za příklad Německo. Neustále tady slyším: podívejte se na Němce. znám čísla Německa. Je to silná ekonomika. Oni se z toho pravděpodobně dostanou velmi rychle. Ale jejich míra zadlužení se bude pohybovat kolem 70 % HDP. Naše i s pětisetmiliardovým schodkem odhadujeme něco málo přes 38 % HDP, protože jsme byli pod 30 % před pandemií. Říkáte, a to beru za korektní, že jste připustil, že nejsem schopna prostě seškrtat desítky miliard na jednotlivých resortech. Včera jsem zase obeslala resorty k nespotřebovaným nárokům k 30. 6., budu na tom s nimi sedět v pololetí. Řekla jsem na rozpočtovém výboru a potvrzuji to tady, že nenechám padat rozpočet volným pádem, že proto je tam rezerva, že skutečně ta makroekonomická predikce z dubna je zatížená směrem dolů. Ale příští uděláme začátkem září, budeme mít čísla Českého statistického úřadu. (Upozornění na čas.)Ale v tuto chvíli - tak to dopovím jindy. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraMůžete se přihlásit klidně znova na faktickou poznámku, paní ministryně, samozřejmě. Takže se hlásíte. Pořadí je teď: pan poslanec Václav Votava. (Dává přednost paní ministryni.)Tak před vámi je ještě pan poslanec Kalousek v tom případě. Pakliže pan poslanec Václav Votava se zříká faktické. (Poslanec Votava: Nezříkám, dávám přednost.)Ale tak po vás je ještě pan poslanec Kalousek v tom případě. (Poslanec Kalousek též dává přednost paní ministryni.)Takže i vy se zříkáte pro paní ministryni. Takže další dvě minuty. A vy zůstáváte oba v pořadí, jenom že se zeptám, oba dva? (Ano.)Dobře. Tak prosím, paní ministryně, další dvě minuty. Místopředsedkyně vlády a ministryně financí ČR Alena SchillerováOběma pánům děkuji. abych neztratila nit. Neseškrtám tam desítky miliard. 10 % provozních výdajů byly 3 mld., které jsem škrtla v roce 2020. Snížení počtu úředníků bylo asi 2,7. Samozřejmě vynechali jsme ozbrojené složky. A tyto další desítky miliard, a to jste nakonec potvrdil a dobře víte, že tam nenajdu. Proto je tam i tak velká rozpočtová rezerva, která se pohybuje teď kolem 34 mld., protože to mohu polknout, propad daňových příjmů, který může být vyšší, a to jste také připustil, než jsme v tuto chvíli odhadli podle původní makroekonomické predikce, a přičetli jsme diskreční opatření vlády. jsem skutečně řekla, že pokud by zhoršovaly výsledky, tak začnu vázat výdaje a prioritizovat jednotlivé výdaje resortů. Ale nebudu to dělat - a to odpovídám na ten dotaz, který jste mi položil opakovaně - v nejhlubší hospodářské recesi v historii této země od 30. let minulého století. Co se týče udržitelnosti veřejných financí, ano, je pravda, že na stole není zatím žádná důchodová reforma. Ona notabene nebyla na stole 30 let. To se nechci vymlouvat. Ale na konci srpna, a bylo to Ministerstvo financí pod mým vedením, které prosadilo na vládě analýzu OECD, která se v tuto chvíli připomínkuje v těchto dnech, a na konci prázdnin bychom ji měli nejpozději mít jako vláda k dispozici. A si vážím analýzy, protože ji vytvářejí nezávislí zahraniční experti, kteří tady byli na nějaké misi, sbírali si údaje. A myslím si, že to bude možná lepší než různé důchodové komise, které tady byly v historii zpátky poněkolikáté, a vždy tam byla nějaká zátěž. Takže my víme o problému udržitelnosti veřejných financí. Víme, že to je problém, který se tu objeví někdy za 15 let. A víme, že se na něj budeme muset připravit. (Upozornění na čas.)Nicméně v tuto chvíli bych považovala za trestuhodné vázat výdaje. Místopředseda PSP Tomio OkamuraDěkuji. A nyní tedy vystoupí na faktickou poznámku pan poslanec Václav Votava a připraví se pan poslanec Miroslav Kalousek. Zatím mám jenom tyto dvě přihlášky na faktické. Prosím, vaše dvě minuty, pane poslanče. Poslanec Václav VotavaDěkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, měl bych jenom procesní poznámku. Pan kolega Kalousek tady hovořil o možnosti snížení deficitu na základě pozměňovacího návrhu, který tady je myslím od Pirátů. Samozřejmě tak jak projednáváme tento zákon jako běžný zákon, tak je to samozřejmě možné. Je to relevantní. Je možné hlasovat takovýto pozměňovací návrh. Nicméně my jsme se o tom bavili i na rozpočtovém výboru, jestli by nebylo třeba upravit jednací řád Sněmovny v tom smyslu, abychom i takovéto případy, kdy je třeba změnit, novelizovat státní rozpočet, projednávali jako speciální zákon o státním rozpočtu, to znamená v prvém čtení se odsouhlasí základní parametry a ty nelze potom měnit. Říkal jsem, že je možnost i samozřejmě, protože je tady poslanecký návrh na změnu jednacího řádu v tom smyslu, jak nakládat s tím, když tady máme státní závěrečný účet ve vztahu tedy k rozpočtu, to znamená, aby rozpočet ve třetím čtení bylo možné projednávat na příští rok, bude tedy projednán státní závěrečný účet z toho roku minulého. to logiku. Je tady tento poslanecký návrh, který podepsala řada kolegů z ostatních parlamentních klubů. Je možné i v rámci této jednoduché novelky udělat změnu tak, aby pro příště bylo jasno. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní vystoupí na faktickou poznámku pan poslanec Miroslav Kalousek. A mezitím se přihlásili další dva poslanci, takže se připraví po panu poslanci Kalouskovi paní poslankyně Věra Kovářová a následně pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, vaše dvě minuty. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo. Jenom tři stručné poznámky k mým všem třem předřečníkům. K panu poslanci Volnému a výhradě, že argumentace je nepoctivá. Není nepoctivá, pane poslanče. Je logická. přece neříkám, že kůrovec nebo boj se suchem je špatně. Naopak. To jsou dobré výdaje. Ale mají být řešeny na úkor jiných priorit schválených v roce 2019, nikoli navíc. Řešit to intenzivně uvnitř bilance roku 2019, nikoli extenzivně. Pokud to řeším extenzivně a zaklínám se koronavirem, tak to je nepoctivé. K paní ministryni financí. Ano, říkáte celkem poctivě, tak proto tam máme těch 36 mld., protože když je neutratíme celé, to je naše rezerva. Nojo, ale to nemá být vaše rezerva, paní ministryně. Od toho je tady Sněmovna, aby o tom rozhodovala. Kdybyste chtěli navýšit výdaje jenom o 60, 70 mld. s tím, že řeknete, bude-li to nezbytné, přijdeme na podzim znova, tak by se o tom hlasovalo mnohem snáze. myslím, že jsme prokázali, že jsme ochotni se flexibilně sejít. Ale vy po nás chcete bianko šek. Prostě žádný své cti dbalý poslanec by neměl podepsat bianko šek, protože to je jeho povinnost, nikoli právo vlády. V opačném případě zrušme zákon o státním rozpočtu, vláda řekne, že bude utrácet bilion a půl, jak se rozhodne, a může to být flexibilní a nemusíme se scházet vůbec. Ale prostě tohle dělat Sněmovna, nikdo jiný. K panu poslanci Votavovi. Ano, to je ten důvod, proč jsme předkládali tu změnu v prvním čtení, ve druhém čtení ne. Jsem přesvědčen, že nikdo z nás si nikdy neuměl představit, že nebude dodržen onen princip, který pokládám za svatý, fixovat bilanci v prvním čtení a ve druhém čtení ne. Tentokrát to snad jakž takž dopadne. Ale pro budoucnost je to strašně nebezpečné. Taky se může stát, že návrh rozpočtu projde Sněmovnou a bude o 100 mld. vyšší deficit. Takže se k novele hlásím. Děkuju. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní na faktickou poznámku vystoupí paní poslankyně Věra Kovářová. Připraví se pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, máte slovo. Vaše dvě minuty, paní poslankyně. Poslankyně Věra KovářováDěkuji za slovo. Reagovala bych na pana poslance Volného, který se ohrazoval proti tomu, že někdo říká, že tam jsou peníze na kůrovce, na sucho, které nesouvisí s koronavirovou krizí. Myslím, že jsme nikdy neřekli, že kůrovec a sucho není problém. Naopak. Svolali jsme i schůzi k suchu a podobně. Ale myslím si, že to, že je kůrovec velký problém a sucho velký problém, se vědělo již při sestavování státního rozpočtu na rok 2020. Tak jak je možné, že tam tyto částky nebyly? A proč? To je zajímavé. Takže to ke kůrovci a k suchu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities