ps2017-054-02-015-266.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-08 ps2017-054-02-015-266 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) Tu druhou část můžeme rozdělit na peníze , kde skutečně víme , za co a proč budou utraceny . Pan premiér nám tady říkal , že víme přesně , kam ty peníze půjdou . To víme jenom tak zhruba u poloviny těch položek . Ano , víme přesně , že 12 , 8 mld . půjde na kompenzace obcím . Tam to dokonce umíme spočíst na velikost obce a na obyvatele . Ale pak je tam celá řada položek , kde nemáme ani tušení , za co budou utraceny . A co hůř , ani tušení nemá vláda . Zejména je tam stále 36 mld . ve vládní rozpočtové rezervě . Prosím pěkně , je potřeba to vztáhnout nikoliv k celému rozpočtu , protože ten už měl svoji vládní rozpočtovou rezervu napočtenou . Je potřeba to vztáhnout pouze k oněm 137 mld . navýšených výdajů . Na 137 mld . navýšených výdajů chtít 36 mld . vládní rozpočtové rezervy , to je prostě astronomické číslo , prostě bianko šek , který nemá obdoby a nemá ani žádné opodstatnění . Kdyby vláda řekla , že na 137 mld . chce 5 mld . vládní rozpočtové rezervy , prosím , i to by bylo hodně , ale je mimořádná situace , nějaká vyšší flexibilita by tady být měla . Ale 36 mld . ? Ta vláda vůbec netuší , za co to utratí . My také ne , a pokud bychom brali povinnosti poslance opravdu důsledně a poctivě , tak nemáme právo pro něco takového zvednout ruku , protože my můžeme zvednout ruku jenom tehdy , když víme , na co to půjde . A to nevíme . Stejně tak 10 mld . na podporu podnikání . Program , který možná bude efektivní , ale možná taky ne . To dneska nikdo neví , protože neznáme kritéria tohoto programu , nevíme , podle čeho ta vláda bude vybírat , kdo by měl být adresátem těchto prostředků . Ta vláda poměrně poctivě píše v pozměňovacím návrhu poslance Babiše , že o tom teprve bude rozhodovat . Ale my bychom jí to měli schválit teprve tehdy , až to ta vláda bude vědět , až to budeme vědět my , a pak zvážíme , jestli na to ty peníze uvolníme , nebo ne . Jinak se dopouštíme v podstatě podvodu na voliče , protože on nás každého sem zvolil proto , abychom rozhodli o každé koruně s vědomím , kam půjde . A vy z vás , kteří se chystáte pro tohle zvednout ruku , říkáte svým voličům : My to dělat nebudeme . I když je to naše povinnost , tak my chceme podepsat vládě bianko šek a ať se ta vláda nějak rozhodne . Prosím , povšimněte si rozporu ve vystoupení pana premiéra , kdy dokázal říct během dvou minut zcela protichůdné věty . Ta jedna věta byla - přesně víme , kam ty peníze půjdou . A ta druhá věta zněla - možná ty výdaje utratíme , možná taky ne . To může říct jenom někdo , kdo ještě nemá tušení o tom , kam chce desítky miliard alokovat , nebo nechce . Možná že nás něco napadne a pak chceme mít od vás ten bianko šek a pak to tam pošleme , ale teď to nevíme . A fór je v tom , že své cti dbalý poslanec by něco takového nikdy neměl dovolit , protože naší povinností je vědět , kam půjde každá koruna . A vy to prostě nevíte . A co hůř , neví to v desítkách miliard vláda sama . Už ponechávám stranou , byť mi to velmi vadí , že vláda chce o 137 mld . navýšit výdaje , a přesto se nepokusila ani symbolicky vyhodnotit efektivitu dosavadních opatření . Já proti nim neprotestuji , řadu z nich jsme podpořili , ale myslím si , že po těch týdnech , kdy jsou v běhu , bychom se měli snažit alespoň o zvážení efektivity , a zejména efektivity do budoucna . Dám příklad - program Antivirus . Bylo určitě dobře , že byl spuštěn . Myslím si , že v počátečních týdnech krize sehrál naprosto rozhodující roli , a my jsme ho podporovali , ale při pohledu na průmyslová čísla nebo na čísla propadů průmyslové produkce si prosím přiznejme , že dnes nemalá část těch pracovních míst držených při životě Antivirem už reálně neexistuje , protože v řadě odvětví se poptávka nevrátí na předkrizovou úroveň jen tak brzy , což logicky s tou nižší poptávkou přinutí firmy k restrukturalizaci , přinutí je ke snížení pracovních nákladů a k omezení velké části - nechci říkat velké části , ale prostě nějaké části těch pracovních míst , která dneska držíme na umělé výživě , ale prostě ona už reálně neexistují . A myslím si , že to chce seriózní diskusi , jak dlouho má smysl tato místa , která už reálně neexistují v ekonomice , protože pro ně není práce a dlouho pro ně práce nebude , jak dlouho je má smysl udržovat na umělé výživě za peníze daňových poplatníků a na dluh . To myslím , že je seriózní debata . Také bychom ji tady taky měli vést . Nevedeme . Protože vláda se neobtěžuje sdělit nám svůj názor na efektivitu dosavadních opatření . Další věc , která nám nesmírně vadí na té výdajové straně , je absolutní neochota vláda šetřit byť jenom jednu jedinou korunu na provozních výdajích rozpočtu schváleného v době relativního blahobytu v roce 2019 . Já se nechci vracet k těm výtkám pana premiéra z roku 2013 , kdy mně ostře vyčítal , jak málo jsem škrtal , jak on by škrtal víc , ale že by vláda udělala alespoň symbolický pokus o úsporu několika procent provozních výdajů v jednotlivých kapitolách - nikoliv investic prosím , ale provozních výdajů - aby prokázala nějakou sounáležitost s ekonomikou , která nám posílá své daně a na jejíž úkor si půjčujeme , to ji ani nenapadne . Dodnes jednu jedinou korunu . Všechny firmy , a je tady vás řada i podnikatelů , tak dobře víte , že mluvím pravdu , dnes musí ořezávat svoje provozní náklady na dřeň , aby přežily . Snižují dokonce i mzdy , osekávají si bonusy , prostě dělají všechno pro to , aby snížily náklady , aby přežily . Vládní úřady , ty si žijí , jako kdyby žádná krize nebyla . Mají rozpočet schválený z roku 2019 , vyplácejí si statisícové odměny , přijímají další zaměstnance . Jaká krize ? Vždyť si můžeme půjčit . Promiňte , dámy a pánové , to je arogance vůči reálné ekonomice . Tohle by si prostě žádná vláda , žádná exekutiva neměla dovolit . Já dobře vím , že tam nemůžeme ušetřit 137 mld . , ale něco ano . Minimálně , minimálně prokázat poctivou snahu . Nejste toho schopni . A tím plynule přecházím k té příjmové straně rozpočtu . Návrh , který máme před sebou , předpokládá pokles příjmů o 63 mld . korun , což odvozuje z dubnové predikce , která předpokládá propad hrubého domácího produktu o 5 , 6 % . Já teď nekritizuji tu dubnovou predikci , vycházela prostě z dubnových čísel a nemohla jít jinak . Byla zpracována zcela profesionálně a objektivně , ale od té doby máme přece jenom ještě nějaké jiné údaje . Máme o něco čerstvější predikci OECD , která nám predikuje propad větší než 9 % . Máme ještě čerstvější predikci Evropské komise , která nám predikuje propad o 7 , 5 % . A především máme květnová čísla propadu průmyslové produkce , kde po 33 % za duben máme květen 29 % , a když ho očistíme o státní svátky , kterých je v květnu víc , tak jsme někde na šestadvacetiprocentním propadu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities