ps2017-054-02-015-266.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-07-08 ps2017-054-02-015-266 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Nyní paní poslankyně Richterová . Připraví se pan poslanec Dolejš . Prosím , paní poslankyně . Poslankyně Olga Richterová Děkuji za slovo . Opět se vrátím k tomu , o čem jsem už hovořila posledně , protože celkový postoj za Piráty byl představen , ale ještě jsme nerozebrali , že vedle opatření typu chybějících úspor na straně státu nám chybí jistota , že ty peníze , které nyní ze státního rozpočtu půjdou , půjdou také do prevence další vlny , a sice i do mimo jiné vybudování dostatečné infrastruktury , do dostatečného zajištění případného potřebného rozsáhlejšího testování . Takže to , na co bych ráda zaměřila pozornost nejen paní ministryně či přítomného pana ministra zdravotnictví , ale i vás všech , vážené kolegyně a kolegové , je to , že z daného deficitního rozpočtu musí být nezbytně zajištěna taková kapacita testování , která by umožnila , pokud bude více lokálních ohnisek , velmi rychle otestovat desetitisíce lidí . Návrh , který předkládáme , je dostat se na 30 000 testů denně . Už jsem tu uváděla posledně , že to je číslo srovnatelné s řadou jiných zemí , například Dánsko , přepočet na obyvatele má takovouto kapacitu testů . Ale ještě uvedu jeden pohled . Představte si , co přijde na podzim . Na podzim začnou lidé mít rýmy , kašle , teploty . A máme zhruba 5 600 praktických lékařů , 2 500 pediatrů . Když pouze v průměru čtyři ze svých pacientů denně budou chtít tito lékaři odeslat na otestování , jestli náhodou to není covid , tak to bude znamenat 32 000 testů denně . Takže i to je jaksi odůvodnění toho čísla . A nyní k tomu návrhu usnesení Poslanecké sněmovny . My jsme sice dostali 2 . července jakýsi hrubý plán , hrubý národní plán testování , ale právě tam vůbec není podrobně řečeno , jak bychom se této potřebné kapacity dobrali . Asi mnozí zde víte , že třeba na Karvinsku je dneska ta kapacita testování zhruba 500 testů denně a že prostě na to potřebné , v určitý okamžik rychlé plošné otestování to vůbec nestačí , na to je právě potřeba mít tu strategii , jak toho dosáhnout , ať už za nasazení armády , nebo jinak . Ale bude to samozřejmě potřebovat i nějaké finanční zajištění , stejně tak jako proplácení těch testů . A to je všecko potřeba mít připravené předem , aby v ten okamžik , kdy bude - dám příklad - druhé ohnisko typu OKD , nebylo to váhání a bylo možné včas rozhodnout , včas předejít tomu , že není vlastně . . . v Karviné jsme svědky toho , jak rapidně stouply počty nakažených , protože nebyla na začátku ta rychlá reakce , to rychlé masivní testování . A ještě jedna věc . Stejně tak jako nám chybí plán toho , jak se vláda dostane na ty potřebné kapacity v záloze , tak nám stále chybí stanovení podmínek k testování na ty plošné a regionální úrovně . A zase je to provázané i s tím financováním . Proto o tom mluvím v souvislosti s rozpočtem , že samozřejmě každé testování s sebou nese finanční náklad . Vyplatí se . Je to prevence . Je to levnější . Ale nese ho . A to je potřeba mít promyšlené . Ještě shrnu , že kromě toho , jaké otázky si klademe za Piráty v souvislosti s podzimem , s podzimními rýmami a kašli , tak stejné praktické otázky , které souvisejí s penězi , už řeší lidé dnes , a to například , že není zajištěné , když mají lidé příznaky , potřebují na ten odběr , ale nemají vlastní auto , nebo jim je tak zle , že tam nemohou dojet , aby opravdu fungovaly ty mobilní odběrové týmy nebo aby u lidí , kteří jsou v karanténě , potřebují se přepravit třeba právě do domácí izolace , byla zajištěna doprava . Stejně tak není zatím vůbec dotažené , kdo všechno má v karanténě být , svým způsobem , kdo má mít nárok být v karanténě . Pokud vím , tak ta čísla dnes jsou taková , že na jednoho pozitivně testovaného je zhruba jeden a půl člověka daného do karantény . A tím bych uzavřela . To je přece strašně málo . A vnímáme tam možná i jistou opatrnost dávat lidi do karantény , protože to má zase rozpočtové dopady . Ale otázka je , jestli to je prostě dostatečně domyšlené , právě co se týče zejména členů domácnosti . Takže když to shrnu , má samozřejmě rozpočtové dopady , když lidé potřebují náhradu mzdy , jsou v karanténě , ale protože to celkově bude levnější , tak žádáme , aby vláda dořešila i tyto situace , které dneska prostě dořešené nejsou . Vzhledem k tomu zákonu , který probíráme , a sice návrhu státního rozpočtu a jeho změny , ještě znovu přečtu návrh usnesení , který jsme za Piráty předložili Sněmovně , a sice je to doprovodné usnesení , kde žádáme vládu , aby připravila nutnou infrastrukturu pro případné rozsáhlejší testování populace , upřesněno na přítomnost onemocnění způsobovaného novým druhem koronaviru , a ta infrastruktura by měla být připravena na číslo , které jsem odůvodnila , alespoň na 30 000 testů denně . Neříkáme , že se to musí stát , ale musíme na to být připraveni . To je prostě racionální - být připraven . A druhá věc , žádáme vládu , aby v návaznosti na infrastrukturu připravila také národní testovací plán , a to zejména pro lokální ohniska a financování testování . A znovu řeknu , nějaký hrubý plán jsme dostali , toho jsme si vědomi , ale je to opravdu jakási kostra , hrubý obrys , spíše popis toho , jak věci dnes jsou , ale ne popis toho , kam se chceme dostat a jak se tam dostaneme . Takže to , jak se dobereme potřebných kapacit testovacích , odběrových a podobně , je stále otazník , který tady předkládám Sněmovně k jakémusi zvýraznění tímto usnesení . A opravdu velmi žádám vládu , aby tyto všechny souvislosti , které jsem nastínila a které se jednoznačně týkají rozpočtu , řešila . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Nyní je v obecné rozpravě přihlášen pan poslanec Dolejš . Připraví se pan poslanec Martínek . Prosím , pane poslanče . Poslanec Jiří Dolejš Děkuji vám za slovo . Když dovolíte , spíše doplním současnou debatu , protože k tématu spor koalice - opozice , resp . určité taktické souvislosti dnešního kroku už tady bylo řečeno dost . A domnívám se , že by nebylo špatné si uvědomit některé souvislosti dlouhodobější , podstatnější , abychom občanům této země dokázali vysvětlit , že víme , co činíme přinejmenším v tom smyslu , že si uvědomujeme , že jedním krokem vyvoláme kroky další a že před námi jsou k rozhodnutí některé , řekněme , průjezd některými strategickými křižovatkami . To znamená , že vlastně i když dnes rozhodneme o jakési navýšené reakci na něco , co rozhodně nebylo plánované , a to je zvýšení původního deficitu 40 mld . až na 500 mld . , tak si tady možná můžeme říct , že z pohledu dnešních informací , jestli to je , nebo není přehnané , můžeme si říci , jestli je to dobře , nebo špatně cílené , jak se nám daří čerpat peníze , které jsme uvolnili . Ale to si myslím rozhodně nestačí , i když si myslím , že občan doma u televizních obrazovek si zaslouží i tu informaci , že z těch 500 mld . , když odečtu tedy už těch schválených 40 mld . v loňském roce , tak prakticky polovina padne na propad daní . Jestli to bude 220 , nebo kolik , zkrátka polovina té sumy padne na propad daní , takže tam ten cíl nebo účel je jasný .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities