ps2017-052-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-23 ps2017-052-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Podívejme se , těch 25 mld . , už jsem říkal , že to byly rozpočtové fauly při schvalování rozpočtu . Podívejme se na některé výdaje a sami si poctivě odpovězme , zda to má souvislost s covidovou krizí , anebo to poctivě mělo být přiznáno v návrhu rozpočtu , protože jsme o těch výdajích věděli , nebo minimálně vláda o nich měla vědět . Někde mezi první a druhou novelou vláda uvolnila peníze na zmírnění škod způsobených kůrovcem v roce 2018 . V roce 2018 ! Já to nezpochybňuji , tento výdaj . Měla to vláda vědět , když jsme projednávali návrh státního rozpočtu pro rok 2020 ? Měla . Čtyři miliardy , pokud mě paměť neklame . A v tom pozměňujícím návrhu pana poslance Babiše je necelých 8 miliard na zmírnění škod způsobených kůrovcem , tentokrát v roce 2019 . Měla to vláda vědět při sestavování rozpočtu na letošní rok ? No měla . Neříkejte , že jste se o kůrovci dověděli v březnu 2020 . To přece není možné . Nepřiznané výdaje . Jenom ty dvě položky , 12 mld . , vůbec nesouvisí s krizí . Paní ministryně v některém z těch materiálů říká , že v rámci krize , a říká to i v dnešním úvodním slově , že oddlužili nemocnice , které byly v první linii . Musíme ale říct tu větu správně . Oddlužili některé nemocnice - některé , které byly v první linii . Těch nemocnic v první linii přece byla celá řada . Bez ohledu na to , zda je zřizovatelem stát , kraj , město nebo soukromník . Opravdu těchto pět nebo šest fakultních nemocnic by nebylo potřeba oddlužit bez covidu ? No byla by to potřeba . Takže kdyby vláda aspoň přiznala barvu a řekla : některým jsme to odpustili , ne všem - to by byl systémový přístup . Nevím , kolik by to bylo , nenavrhuji to . Jenom říkám , že tohle připočíst ke covidové krizi prostě není fér . Protože k tomu oddlužení by stejně muselo dojít . A ptejte se zřizovatelů ostatních nemocnic nebo i ostatních státních - ti si moc nedovolí , protože se bojí , že by byli odvoláni z funkce . Ale ptejte se zřizovatelů a managementu ostatních nemocnic , jak to vnímají , tento krok . Zda to vnímají , že to je správný a fér krok . Správný asi ano , ale fér určitě ne vůči těm , kterým jste nepomohli . Takže nemůžeme těchto 6 , 6 mld . připočíst . A to už jsme na 20 mld . To už jsme na 20 mld . plus 25 mld . rozpočtových faulů . A už jenom tyto tři nebo čtyři položky jsou víc než plánované saldo státního rozpočtu , které vládní většina schválila v prosinci loňského roku . Paní ministryně říkala , a já s ní souhlasím , že vlastně zveřejňuje statistiku těch různých ať už legislativních návrhů , které vedly k podpoře , případně exekutivních kroků vlády k prvnímu , já myslím , že to je rozumné , že nemá cenu dělat průběžné výsledky , jednotlivé dny . Ale vyjděme zhruba z toho čísla , že to je zatím přibližně - 1 % HDP je 62 , je to 1 , 1 nebo 0 , 955 . Ty zdroje se prostě liší . Když se na ně podíváme , tak jsou to kroky , které bezesporu my jako občanští demokraté jsme podporovali , podporujeme a hodnotíme jako správné . Zmínil bych minimálně dva . Pak ještě přidám asi dva . Odpuštění minimálních záloh , odpuštění minimálních záloh pro OSVČ na sociální a zdravotní pojištění , jestli bude 15 mld . , já nevím . Zatím v tom květnu to vypadá , že to bude méně podle odhadu Ministerstva financí . No dobře , bude to 14 nebo 15 mld . A určitě je dobře odpuštění sociálního pojištění alespoň pro ty firmy do 50 zaměstnanců , což je 13 , 5 mld . Což se ještě neprojevilo . To je logické , má to být za červen , červenec , srpen . Jsou tam sice absurdní parametry , na které paní ministryně práce a sociálních věcí vlastně rezignovala , odmítla se jimi zabývat . To znamená , všechny firmy do 10 zaměstnanců , pokud by měly jednoho člověka na rodičovské , tak z toho programu prostě vypadnou , protože nesplní 90 % objemu mezd . I když zachovaly všechna pracovní místa , i když všem zaměstnancům , kteří chodili do práce , nesnížily plat ani o korunu , o tu podporu přijdou . Ale to je zodpovědnost paní ministryně práce a sociálních věcí . Včas jsme na to upozornili , ale nedala si říct , jako by vůbec nevěděla , o čem mluvíme . Jako by nikdy nepotkala někoho , kdo zaměstnává třeba pět , šest , sedm , osm nebo devět lidí . Pak nám sice řekne , že to je 88 % podniků , ale velkou skupinu těch nejmenších , pokud čerpal OČR někdo z jejích zaměstnanců , na což měl plné zákonné právo , my všichni jsme to odsouhlasili , takže nemůžeme nikoho z nich kritizovat , že zůstal doma a staral se o děti školou povinné , když školy byly zavřené , tak z toho programu takhle šmahem vyřadila . A bude fakt zajímavé , až budeme hodnotit tu vládní pomoc , abychom věděli , kolik z těch 80 % malých podniků na tu pomoc dosáhne . Třeba takových do deseti zaměstnanců , u těch padesáti tam to asi nebude tak dramatické , to by muselo být opravdu hodně lidí na ošetřovném , těch 90 % mezd . V okamžiku , říkám , kdy nepropouštěly a nesnižovaly platy , přesto takové firmy přijdou zkrátka a té pomoci se jim nedostane . Ale to byl přístup paní ministryně Maláčové . To byly dobré kroky , ty podporujeme . Do kupy je to asi 28 mld . K tomu se hned dostanu . Kompenzační bonus . Paní ministryně se s ním hrozně chválí , ale nebýt nás , tak nezavnímala - abych použil její oblíbené sloveso - že ten původní návrh byl úplně špatný . Já jsem rád , že to zavnímala . Teď to neříkám ironicky . Nicméně pro nás má kompenzační bonus charakter sociální dávky . Ne skutečné podpory podnikání . Na rozdíl od úlevy ze sociálního pojištění . Protože to byli lidé , kterým vláda , to vůbec nekritizuji , ze dne na den zavřela provozovny , nemohli podnikat a 15 tisíc čistého měsíčně přece není na rozvoj firmy , to máte na to , abyste nějak uživili rodinu . Takže byl to správný krok , uvidíme , kolik bude celkový výdaj , jestli to bude 22 , 24 , 25 mld . To se uvidí , až skončí druhé kompenzační období . To zatím nekončí , ještě pořád mohou žádat , takže ten účet není . Myslím , že máme účet za první kompenzační období . Ten už by měl být de facto hotový na konci června , to bylo 30 . dubna , myslím , že se mohlo žádat 30 dnů , pokud mě paměť neklame . Do 8 . 6 . je druhý kompenzační bonus . No ale uvidíme to nejpozději v půlce července , na konci července . Ale má to charakter sociální dávky . Nijak nezpochybňuji tento výdaj . Stejný charakter sociální dávky má druhý velký výdaj , to je ošetřovné ať už pro zaměstnance , nebo pro OSVČ . Taky uvidíme . Když se na to podíváte , tak to jsou statisíce lidí v součtu . A to jsou ti , na které pak ti majitelé a ti zaměstnavatelé v těch malých firmách nedosáhnou , protože ti lidé oprávněně čerpali ošetřovné . A říkám , paní ministryně Maláčová na to neslyšela . To jsou kroky , za které bych vládu pochválil . První jsou skutečně podpora podnikání nebo ekonomiky , ty druhé spíš sociální dávky , ale všechny byly správně . Možná jsme se neshodli v parametrech , ale na to zapomeňme , to okamžikem schválení zákonů ukončí debatu o těch parametrech , to nemá žádnou cenu se vracet zpátky . Ale pak už skoro nic . Pak už skoro nic . Já myslím , že my bychom byli třeba připraveni zvednout ruku pro to číslo 500 mld . , kdyby ta úleva byla řádově ve stamiliardách . Paní ministryně , zvažte jednu věc . Pro ty nejmenší firmy ať nemění parametry . Kdybychom to sociální odpustili do konce roku , tak je to 18 mld . pro 88 % zaměstnanců . To , co máme na ty tři měsíce , červen , červenec , srpen , je zhruba 4 , 5 mld . měsíčně . Kdybychom se shodli a odpustili jim to další čtyři měsíce samozřejmě novelou zákona a tak dále , to nejde u státního rozpočtu , tak je to pouhopouhých 18 mld . Ale pokud chceme říkat , že se má investovat třeba i do lidí , do zaměstnanců , udržet pracovní místa , tak těchto 18 mld . , které stát nevybere , najde dobré hospodáře . Majitelé těch firem budou vědět mnohem lépe než kterákoli vláda , co s těmi ušetřenými penězi . Nebudou muset třeba propouštět . Budou moct vypsat nějaké odměny . Mohou něco zakoupit , a tím oživit ekonomiku . To by byl proinvestiční přístup .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities