|

ps2017-051-01-010-008.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-18 ps2017-051-01-010-008 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

8. Informace vlády o ochraně klimatu

Date2020-06-18
Meetingps2017/051
Agenda Itemps2017/051/008
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/051schuz/s051035.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

být aktivizovaný průmysl podle Zelené dohody pro čisté oběhové hospodářství. To je hezké předsevzetí. My se teď zabýváme odpadovými zákony, kde je ta cirkulární ekonomika také naším cílem. Počítá se velmi jednoduše do roku 2030 v Zelené dohodě s výrobou oceli s nulovými emisemi uhlíku. Předpokládám, že to znamená výrobu elektrickým způsobem. Nikde ale není řečeno, jak to ovlivní spotřebu elektrické energie, jaký nárůst spotřeby toto vyvolá. Počítá se s renovační vlnou veřejných a soukromých budov. Což je samozřejmě hezké, ale co když někdo nechce si svoji budovu zateplit. starý dům, který, kdyby ho zateplil těmi polystyreny, tak mu to bude plesnivět. Přechod k inteligentní a udržitelné mobilitě je další heslo. Tady musím říct, že bych velmi vítal, kdybychom se přidali k podpoře přesunu významné části vnitrozemské nákladní přepravy ze silnic na železnice a vodní cesty. Tady by to určitě stálo za to tohle podporovat a to tedy velmi významně podporuji a vždycky ve svém životě jako politik jsem to podporoval. Ovšem Green Deal chce zavést přísnější normy pro emise látek znečišťujících ovzduší vozidly se spalovacím motorem. Ještě přísnější. dneska je to takové, že ty automobilky nejsou schopné to naplnit. Zavedení EURO 7 - chtějí mít od roku 2025 přechodnou mobilitu s nulovými emisemi. Což samozřejmě ohrožuje náš automobilový průmysl naprosto. Jenom se musím zeptat, jak tedy ty elektromobily, které předpokládá zřejmě Komise, že nás budou vozit nebo budou jezdit po silnicích, získají tu energii, v jakých elektrárnách budou vyrobeny. Pořád ještě u nás 48 % energie vyrábíme v uhelných elektrárnách. Komise zvažuje povolenky EU ETS na silniční dopravu, tedy zpoplatnění nafty a benzinu pro spalovací motory nákladem na povolenky. Další zdražení energie. Mluví se tady o strategii "od zemědělce ke spotřebiteli" - Farm to fork, jak tady dneska někde zaznělo. Neříká se tam ale nic o dvojí kvalitě potravin a o problému, který by tady podle našeho názoru měl být řešen. se zvyšovat rozsah plochy obdělávané v rámci ekologického zemědělství. Nic se neříká o tom, že toto ekologické zemědělství je existenčně závislé na dotacích samozřejmě. Jak to všechno chtějí financovat? Tak tam se říká v Zelené dohodě, že dosažení stávajících klimatických cílů něco stojí a k tomu si ta Zelená dohoda vyžádá dodatečné roční investice 260 miliard eur. To je v přepočtu 6,7 bilionu korun. Kde na to ty peníze vezmou? My jsme tady slyšeli a na evropském výboru dneska jsme o tom jednali, mluvili jsme o tom, že chce Evropská unie mít vlastní výběr daní. Samozřejmě pro nás nepřijatelné, o žádném někde skrytém pokladu nevíme. Možná Komise o něm . Ale prostě 6,7 bilionu korun pro celou Evropskou unii každý rok znamená velmi významné peníze. Chápu, že může být pro nás zajímavý ten Just Transition Fund, ten Fond pro spravedlivou transformaci, který by mohl znamenat pro nás nějaké příjmy pro financování našich opatření v rámci zelené politiky. Otázka je, zdali ony nebudou vzaty z objemu pro kohezní politiku. Výbor pro evropské záležitosti, jak jsem již naznačil, se tím zabýval a projednal dokumenty související se Zelenou dohodou na svém jednání 29. 4. Prvním takovým dokumentem bylo sdělení Zelená dohoda pro Evropu - to je legislativní akt. K němu výbor pro evropské záležitosti zaujal následující stanovisko a přijal následující usnesení: Výbor projednal sdělení Komise Zelená dohoda pro Evropu. To za prvé. Za druhé, oceňuje rámcovou pozici vlády České republiky. - Tady musím říct, že Česká republika se poměrně rozumně staví k Zelené dohodě, a tedy výbor tu rámcovou pozici vlády ocenil. Koho by to zajímalo, určitě na stránkách výboru pro evropské záležitosti tu rámcovou pozici vlády najde. Máme tam celý ten dokument, včetně usnesení a včetně citací z rámcové pozice. Výbor dále upozorňuje na to, že přechod na nízkoemisní elektroniku nesmí mít dlouhodobý negativní dopad do ekonomik členských států, konkurenceschopnosti jejich průmyslu, v sociální oblasti a nesmí ohrozit jejich bezpečnost. Dále, vyzývá vládu, aby iniciovala revizi ambiciózních cílů Evropské unie v oblasti přechodu na klimaticky neutrální, udržitelnou a oběhovou ekonomiku obsažených v Zelené dohodě pro Evropu. Za páté, žádá Komisi, aby provedla revizi ambiciózního cíle dosažení uhlíkové neutrality Evropské unie do roku 2050 a způsobu jeho dosažení. A samozřejmě dál pověřuje předsedu, aby toto sdělil předsedovi Komise, a postupuje toto sdělení na vědomí hospodářskému výboru, výboru regionů a také výboru pro životní prostředí a hospodářskému výboru. Dalším sdělením, kterým jsme se tehdy zabývali, byl Investiční plán Zelené dohody pro Evropu, tedy jak naplnit ty vysněné cíle ekonomicky. Opětovně jsme přijali usnesení, kde jsme za prvé konstatovali, že jsme projednali sdělení Komise ohledně Investičního plánu Zelené dohody pro Evropu. Vzali jsme na vědomí rámcovou pozici vlády. Konstatovali jsme, že výše uvedené sdělení Komise Investiční plán pro udržitelnou Evropu obsahuje jen vágní identifikaci zdrojů k realizaci cílů vycházejících ze Zelené dohody pro Evropu. Příliš ambiciózní cíle uvedené v dokumentu nejsou realisticky finančně pokryty. Za realistický a uskutečnitelný tak nelze považovat celý Investiční plán pro udržitelnou Evropu. Za čtvrté. Evropský výbor zásadně nesouhlasí s možností zavedení vlastních zdrojů rozpočtu EU z nerecyklovatelného odpadu z plastových obalů a z příjmů z dražeb povolenek v rámci systému EU pro obchodování s emisemi, dále pak s využíváním flexibility v pravidlech pro koordinaci fiskálních politik členských států (Paktu o stabilitě a růstu)k podpoře investic do klimaticky neutrální ekonomiky. Zásadně nesouhlasí též se zavedením takzvaných zelených dluhopisů a dalších snah ohrožovat stabilitu finančního sektoru apriorním dáváním přednosti zeleným kritériím před standardními finančními ukazateli a parametry. Za páté, výbor pro evropské záležitosti je toho názoru, že je nezbytné z důvodu ohrožení konkurenceschopnosti evropských ekonomik a nedostatku prostředků ve veřejném a soukromém sektoru k nákladnému přechodu na uhlíkově neutrální EU odmítnout a výrazně přehodnotit Zelenou dohodu pro Evropu a na ni navazující Investiční plán pro udržitelnou Evropu. Výbor opět pověřil předsedu výboru, aby to sdělil předsedovi Komise a postoupil to usnesení mimo jiné také pro informaci výboru pro životní prostředí a výboru hospodářskému. Kolegyně, kolegové, omlouvám se, že jsem vám to takhle zdlouhavě četl ta usnesení, ale musel jsem to udělat proto, protože jednací řád naší Sněmovny v části patnácté § 109 Projednávání záležitostí Evropské unie říká, že návrhy aktů a jiných dokumentů Evropské unie projednává bez zbytečného odkladu výbor pro evropské záležitosti na základě předběžného stanoviska vlády. To se stalo. Výbor pro evropské záležitosti může takový návrh postoupit jinému věcně příslušnému výboru a zároveň může určit termín, do kterého být návrh projednán. To se všechno stalo. Odst. 4 pak říká: Není-li usnesení v souladu s odst. 3 nebo § 46 odst. 4 písm. c) zařazeno na pořad nejbližší schůze, nebo jestliže o tom zařazení nerozhodla Sněmovna v souladu s § 54 odst. 4 a 6, považuje se za vyjádření Sněmovny. Žádná z těch věcí v odst. 4 § 109a uvedených se nestala.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities