ps2017-051-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-18 ps2017-051-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.30 hodin) Tato navrhovaná úprava se vztahuje pouze na komunální čistírny odpadních vod . Jejím cílem je zamezit stoupajícímu trendu likvidace průmyslových odpadních , deklarovaných jako odpadní vody , které jsou externě dováženy na komunální čistírny odpadních vod . Tyto čistírny jsou technologicky uzpůsobeny na likvidaci splašků , nikoliv na likvidaci průmyslových odpadů , které často obsahují i na čistírně neodstranitelné nebezpečné a závadné látky , které jsou specifikovány jako AOXy , karcinogenní látky , sloučeniny těžkých kovů a ropných látek , které jsou následně , a to zcela bez kontroly , vypouštěny do povrchových vod . Tím , že jsou odpady deklarovány jako odpadní vody a likvidovány v režimu vodních zákona , nejsou množství ani kvalita likvidovaných látek regulovány , na rozdíl od přísné evidence při likvidaci odpadů podle zákona o odpadech . Úpravou však není ovlivněna možnost likvidace odpadních vod na k tomu určených čistírnách průmyslových vod , ani v současné době výjimečná likvidace odpadů na komunálních čistírnách odpadních vod za podmínek stanovených zákonem o odpadech . Zároveň návrh umožňuje bezproblémovou likvidaci splaškových odpadních vod akumulovaných v jímkách na vyvážení , což jsou nám známé žumpy , pokud bude tato likvidace prováděna v souladu s platným kanalizačním řádem , a povede to ke zjednodušení procesu přijímání tohoto typu odpadních vod k likvidaci na komunálních čistírnách odpadních vod a ke zvýšení dostupnosti míst , kam je možné akumulované vody vyvážet . Doplněno bylo i sankční ustanovení , kde výše možné sankce plně reflektuje značný profit generovaný při likvidaci odpadů na komunální čistírně odpadních vod oproti likvidaci odpadů na specializovaném zařízení . Tak to je jeden pozměňovací návrh . A druhý pozměňovací návrh , ten se týká odlehčovacích komor a předpokládá zavedení výjimky z povinnosti znečišťovatelů mít povolení k vypouštění odpadních vod z odlehčovacích komor na stokové síti a na čistírnách odpadních vod v aglomeracích do tisíce ekvivalentních obyvatel , jestliže množství odlehčovaných vod z těchto odlehčujících komor nepřesáhne šest tisíc kubíků ročně . V dané kategorii tak dochází ke sjednocení množiny odlehčovacích komor na stokách a před čistírnami odpadních vod , jelikož do režimu výjimky podle písmene h ) budou spadat vypouštění ze všech odlehčovacích komor u zdrojů nad tisíc ekvivalentních obyvatel , pokud zároveň splní limit maximálního ročního množství odlehčovacích vod šest tisíc kubíků . Je předpoklad , že tuto výjimku bude moci využít zhruba tisíc aglomerací . Regulaci funkce u těchto i všech ostatních odlehčovacích komor bude obecně řešit novela vyhlášky č . 428 / 2001 Sb . , kterou se provádí zákon č . 274 / 2001 Sb . , o vodách a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů . V návaznosti na tuto výjimku se navrhuje před přechodovým ustanovením ukončit platnost již vydaných povolení a zastavit řízení k vydání povolení , která byla před účinností tohoto zákona zahájena a neskončena . Účelem je sjednotit právní režim pro všechny znečišťovatele v dané kategorii . Podrobně v podrobné rozpravě se k těmto dvěma pozměňovacím návrhům přihlásím . Děkuji . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji . Nyní vystoupí pan poslanec Radek Holomčík , připraví se pan poslanec Petr Gazdík . Prosím , máte slovo . Poslanec Radek Holomčík Děkuji vám za slovo . Vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , vážená vládo , já bych chtěl na úvod všem nám , vám poděkovat za to , že jsme schválili program dnešní schůze . Na rozdíl od pana ministra Tomana si nemyslím , že by to bylo zbytečné . A když se nám nepodaří projednat nic jiného než tuto novelu , i tak je to úspěch a mělo to smysl . Já bych představil tři své pozměňovací návrhy . Ten první . . . Na začátek , dovolím si malou polemiku s panem ministrem Brabcem , který tady říkal , že opozice se moc k tématu sucha nevyjadřuje , že to nějak historicky neřešila . Já bych chtěl jenom připomenout , že můj historicky první projev v této slavné Sněmovně 10 . ledna 2018 se týkal vody . Já jsem se tehdy první vlády Andreje Babiše ptal , když žádala o důvěru , když mají v tom základním programovém dokumentu ochranu vody , jak přistoupí k naší dlouhodobě řešené kauze v těžbě štěrkopísku o Uherského Ostrohu . Takže tolik jenom na upřesnění , že my se tomu skutečně věnujeme . Já jsem záměrně vybral tuto epizodku , protože můj první návrh se týká § 28 vodního zákona . Je to vymezení a ochrana tzv . chráněných oblastí přirozené akumulace vod . Ve stručnosti , jsou tady tato území hydrologicky , hydrogeologicky nesmírně cenná a je určitě správně , aby ta vodohospodářská funkce , to zadržování a akumulace spodních vod mělo naprostou prioritu nad jakýmkoliv dalším hospodařením v daném území . Já nejsem úplně spokojený s tím , jak v současné podobě ta ochrana probíhá nebo jak je to nastavené , protože tam se stala taková nepříjemnost . Když se přijímal tento vodní zákon , který je v současné době platný , tak ve vztahu k chráněným oblastem přirozené akumulace vod zůstaly v platnosti ty staré prováděcí předpisy a vnáší to vlastně do toho rozhodování poměrně zmatek a nejednoznačnost . Náš návrh mění ten paragraf tak , aby voda měla jasnou přednost . My tam v podstatě měníme ten princip ochrany těch oblastí do té podoby , že máme , nebo definujeme určité činnosti , které by se tam neměly dělat , nebo by měly být nějakým způsobem , ta jejich realizace nastavena prováděcím předpisem , a poté definujeme velké množství činností , které by se tam neměly dělat vůbec , ale dáváme Ministerstvu životního prostředí do rukou možnost v odůvodněných a jasně specifikovaných případech rozhodnout ve prospěch jiné hospodářské činnosti . Jsme si vědomi toho , že tady ty oblasti zabírají ne úplně malou část rozlohy naší země a úplně zabetonovat jakoukoliv činnost by nemuselo být správné z hlediska územního rozvoje a dalších věcí . Je také nutno říct , že v těchto oblastech se nachází významná část nalezišť například štěrků , štěrkopísku . Také by to zabetonování vedlo k tomu , že prostě už se tady nevytěží ani tatrovka štěrku , takže dáváme ministerstvu do ruky nástroj , jak tam , kde (je) skutečně ten zájem jiný , než je ochrana vody , bude mít smysl . Je to právě částečně inspirované i kauzou toho našeho slavného štěrkopísku na jihu Moravy . Jsem přesvědčený , že kdyby ten zákon v té podobě , jak jej navrhuji , platil , tak by se nic takového asi nestalo . A druhý návrh , který si zde dovolím představit , se týká zveřejňování dat z evidencí o povrchových a podzemních vodách . V § 21 zákona ukládá ministerstvu povinnost evidovat celou řadu informací o stavu povrchových vod , o stavu podzemních vod a my do toho paragrafu chceme přidat větu , že tyto informace se budou zveřejňovat v režimu strojově čitelných dat . Vychází to z vládou schválené informační strategie , kde se píše , že všechna veřejná data , u kterých je to možné , by měla být zveřejňována právě ve standardu open dat . Já to považuji za důležité ze dvou důvodů . Za prvé , obecně , čím víc dat o krajině budeme mít a čím víc z těchto dat bude dostupných , tím lépe se nám bude pracovat s nějakou predikcí . Ale také ta data mají i určitou komerční využitelnost v rámci různých aplikací . A druhý důvod , a to je pro mě ten hlavní , mířím tím hlavně na zmapování , evidenci a právě i zveřejňování polohy a umístění meliorací , o kterých tady už dneska byla řeč . A já to považuji za takový první krok k tomu , abychom meliorace dokázali využívat k zadržování vody a k nějakému smysluplnějšímu hospodaření v krajině . Nejsem příznivcem toho , že by se měly všechny vykopat nebo zaslepit . Myslím si , že by na řadě míst ten odkaz našich předků , který v té krajině v podobě meliorací je , tak s ním jde pracovat i naopak v rámci boje proti suchu . Musíme ale vědět , kde jsou . Takže tohle je krok číslo jedna . My se tématu meliorací budeme věnovat ještě přes prázdniny a po prázdninách a myslím si , že skutečně tady ta díla , která v zemi už jsou , můžou pomoct v našem boji proti suchu .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities