ps2017-051-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-18 ps2017-051-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji , pane zpravodaji , za vaši zpravodajskou zprávu . Mohu tedy otevřít obecnou rozpravu , do které je nyní přihlášeno devět poslanců a poslankyň . Začínáme vystoupením paní poslankyně Dany Balcarové . Připraví se Jakub Janda . Paní kolegyně , jste přihlášena , prosím , máte slovo . Poslankyně Dana Balcarová Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené dámy , vážení pánové , já bych ráda promluvila o novele zákona o vodách . Je to zákon z dílny Ministerstva zemědělství . Je to vládní novela . Pro mě byla trošku zklamáním v tom , že neřeší opatření proti suchu , ale zabývá se pouze jednou částí , a tou je zvládání sucha a stavu nedostatku vody . Takže já svými pozměňovacími návrhy mířím do oblastí , které mi přijdou velmi významné a důležité a které je potřeba řešit teď hned , nečekat na to , až nám vláda předloží silnou a komplexní vodní novelu . První pozměňovací návrh míří na zvýšení ochrany zdrojů pitné vody , a to jak podzemních zdrojů , tak vodních nádrží , a to tím , že budou lépe specifikována ochranná pásma vodních zdrojů , která v tuto chvíli mají závažné nedostatky . Často jsou vymezena od stolu bez nutných průzkumů a studií . Pokud jde o podzemní vody , mnohdy se neřeší ochrana v místě jejich tvorby , ale pouze v místě jejich jímání . Nelogicky se ochrana v tuto chvíli nevztahuje na intravilán měst , nebo dokonce rizikové průmyslové areály . Mnohde nejsou ochranná pásma vůbec zapsána do katastru a uživatelé pozemků často ani nevědí , že hospodaří na zdrojích pitné vody . Zákazy a limity jsou nejednoznačné a nekontrolovatelné . A hlavně , vůbec se zde neřeší ochrana vydatnosti zdrojů vody . Proto podávám pozměňovací návrh , který by měl (ochranu?) nastavit tak , aby byla vodní pásma vydefinována jednoznačně a opravdu zajistila ochranu vodních zdrojů před kontaminací pesticidy , chemickými látkami , sinicemi . Dnes je i problém zbytkových prvků z použitých léčiv . Současně jsou také vodní zdroje často poškozeny lidskou činností , a to často velmi , nebo neúmyslně , ale je potřeba , aby se vodní zdroje chránily i proti tomuto poškození . To je to , kam míří můj první pozměňovací návrh . Druhý pozměňovací návrh se týká povinnosti správce toku a vlastníka staveb na toku tyto stavby za každou cenu udržovat ve stavu podle původní dokumentace i v případě , že je to v naprostém rozporu se současnými znalostmi o nutnosti zpomalení odtoků vody z krajiny , zvýšení její zádrže a ochraně biodiverzity . Je zde potřeba najít jasnou hranici mezi nutnou údržbou smysluplných staveb a naopak nesmyslným lpěním na údržbě v minulosti brutálně zregulovaných koryt , která se v mezičase stihla s pomocí přírodních procesů sama a zadarmo zrevitalizovat a začala opět plnit v krajině svou funkci . Jedním z mnoha odstrašujících příkladů je právě proběhlá oprava technické regulace koryta Srbického potoka na Domažlicku , na kterou mě upozornili zemědělci , kteří v té lokalitě hospodaří . Tuto problematiku jsme řešili i na výboru pro životní prostředí . To jsou moje dva pozměňovací návrhy . Jeden míří na ochranu zdrojů pitné vody a druhý na udržitelný způsob oprav nebo udržování vodních staveb v krajině . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Daně Balcarové . Nyní vystoupí pan poslanec Jakub Janda , připraví se Jana Krutáková . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Jakub Janda Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Vážené dámy , vážení pánové , vážení členové vlády , před sebou máme novelu takzvaného vodního zákona , která k nám doputovala z vlády a která je , co se legislativních úprav týká , velmi objemná . Společně s kolegyní poslankyní Ilonou Mauritzovou jsme ale dospěli k názoru , že i přes některé podstatné věci , které tato novela obsahuje , v ní něco chybí . Proto jsme podali dva pozměňovací návrhy , které podle nás do velké míry pomohou dvěma důležitým odvětvím české ekonomiky , a to je sportovní vodáctví a vodácká turistika . Dovolte mi vysvětlit , co nás k tomu vedlo . Doufám , že vás přesvědčím o jejich podpoře . Nejde totiž jen o iniciativu dvou poslanců , ale o zájem statisíců obyvatel České republiky . Abych byl konkrétnější , jde zhruba o 670 tisíc vodáků , a to nikoli jen těch rekreačních . Česká republika totiž jako vnitrozemský stát už v historicky velmi tradičním ohledu se věnuje vodáckému sportu a máme zde unikátní systém vodáckých sportovních oddílů , zejména dětských oddílů , ať už je zaštiťuje svaz Vodák , Český svaz kanoistů , nebo Junák či další mládežnické organizace . Možná ratolesti některých z vás do nich dokonce chodí a vodácký sport provozují . V neposlední řadě však v tomto sportovním odvětví máme i úspěšné vrcholové sportovce , kteří vozí medaile ze světových šampionátů i olympiád , ale paradoxně zanikají terény , kde by mohli trénovat , a rozhodně tak nejde o nějakou marginální záležitost . Vyznavači vodáckého sportu však v praxi na vodních cestách narážejí na spousty překážek , a to doslova . Na veřejných vodních cestách se totiž objevují místa , která nelze překonat ani po vodě , ale ani po okolní souši , tedy přinejmenším bezpečně , v rámci možností pohodlně a také bez porušení práv majitelů okolních pozemků . Takovým typickým příkladem jsou malé vodní elektrárny , jejichž oplocení často zasahuje až do řeky , a vodáci tak musí i s loděmi šplhat po okolním břehu . Navíc vodákům plavbu často ztěžuje malý průtok řek , snížený nikoliv jen přírodními vlivy , ale především zásahem člověka . Nemám nic proti malým vodním elektrárnám . Snaha jejich provozovatelů o čistou energii a energetickou soběstačnost je velice sympatická . Stejně tak budu jakožto poslanec konzervativní strany vždy hájit práva jednotlivců , nicméně v tomto případě je zjevné , že situace je posunuta do jiné , leckdy dokonce až absurdní roviny . I řeka je koneckonců veřejná cesta , takže není možné , aby jednotlivec bránil v jejím zdolání , nebo dokonce ve zdolání po břehu okolo překážky . Sami vodáci dokonce hlásí případy , kdy po dětském skautském oddíle střílel majitel vodní elektrárny vzduchovkou . Právě proto navrhujeme , aby majitel zmíněného vodního díla na turistických řekách , resp . ten , kdo činí překážku , umožnil vodákům její překonání , a to ať už po svém , či přilehlém pozemku . Ta úloha pramení z toho , že když už tam tu bariéru postavil , měl by myslet i na ty , kterým brání v cestě , podobně jako se dají vyřešit i objížďky na silnici . Samozřejmě by toto ustanovení neplatilo tam , kde by to bylo zbytečné nebo kde by to znamenalo neúnosné náklady . Abych předešel další možné výtce , neznamenalo by to žádné finanční břemeno pro státní podniky povodí . Ty mají své elektrárny většinou mimo vodácké trasy a tento nový návrh by platil jen pro nově vydaná povolení .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities