|

ps2017-050-01-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-28 ps2017-050-01-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2020-05-28
Meetingps2017/050
Agenda Itemps2017/050/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/050schuz/s050001.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Ceny nakupovaného zboží byly nejvýhodnější v místě a čase pořízení, a to jak ve srovnání s českými, tak mezinárodními dodavateli. Například dodávky největší vojenské aliance světa NATO také z Číny pro Ministerstvo obrany byly pořízeny v ceně 2,75 USD, u respirátorů třídy GB 2626 Ministerstvo vnitra tento respirátor nakupovalo za 2,17 USD. To znamená, je tam rozdíl nějakého půl dolaru na kusu. Lékařské zdravotnické roušky nakupovalo NATO za 0,54 USD, Ministerstvo vnitra 0,38. Veřejný sektor pořizoval v této době také roušky od českých firem, jako je např. firma Batist, za ceny od 15 do 25 korun za kus, což je 0,6 1 USD. Takže dodávky z Číny byly levnější než ochranné prostředky pořizované Ministerstvem vnitra v předmětném období od českých dodavatelů a byly také levnější než dodávky pořizované jinými zadavateli. K dodávanému zboží disponuje MV potřebnou dokumentací podle doporučení Evropské komise číslo 2020/403 o postupech posuzování shody a dozoru nad trhem v souvislosti s hrozbou nákazy koronavirem. Ministerstvo vnitra České republiky u dodavatelů kontrolovalo registraci zdravotnických výrobků u RMPA China, což je čínská obdoba našeho SÚKL. Kontrolu kvality čínských dodavatelů také usnadnilo vydání společné veřejné vyhlášky Ministerstva obchodu Čínské lidové republiky, Celní správy Čínské lidové republiky a Státního ústavu zdravotnických produktů číslo 5/2020 upravující vývoz lékařského materiálu ze dne 31. března. Co je klíčové - Ministerstvo vnitra u dodávek respirátorů nastavilo systém kontroly kvality ve spolupráci s jediným notifikovaným pracovištěm v oblasti ochranných osobních prostředků, tedy Výzkumným ústavem bezpečnosti práce, a bych rád tomuto pracovišti za neocenitelnou spolupráci poděkoval. Byla to jediná funkční cesta, jak ověřovat kvalitu zboží a mít maximální jistotu, že ochranné prostředky vydané ze skladu Hasičského záchranného sboru ochrání uživatele ochranných pomůcek. Ministerstvo vnitra se snažilo ověřovat dokumentaci k ochranným prostředkům i cestou velvyslanectví ČR například ve Velké Británii nebo v Polsku. Zažili jsme i situace, kdy oficiální cestou přišlo potvrzení certifikátu a o hodin později přišlo jeho zpochybnění. Chci říci, že v této souvislosti mně přijde systém certifikace ve Spojených státech u FDA, CDC a NPPTL funkčnější, přehlednější a mnohem jednodušší pro ověření dodavatele. A tato zkušenost možná by mohla být inspirací i pro ECDC a Evropa by potom sama vytřídila tu relativně nepřehlednou řadu málo důvěryhodných testovacích institucí. Chci říci, že kontrolou VÚBP z dodavatelů Ministerstva vnitra neprošli dva dodavatelé. V jednom případě došlo k vrácení finančních prostředků ze strany dodavatele, v druhém případě k náhradnímu plnění respirátory vyšší kvality značky 3M9501+ od výrobce 3M China Limited, což je stoprocentní dceřiná společnost amerického výrobce SM v Šanghaji. Ochranné prostředky z Číny byly ze skladu Ministerstva vnitra v Šanghaji do České republiky přepravovány leteckým mostem celkem 57 lety. Byly to tři lety stroje An-124 Ruslan v rámci programu NATO SALIS. Cena letecké přepravy tohoto Ruslanu za jeden let 1,3 mil. eur, kapacita 590 kubíků, cena za 1 kubický metr 59 491 korun. Přiletělo nám 11 cargo speciálů Boeing 777 společnosti China Eastern. Cena letecké přepravy za jeden let 810 000 eur, přepravní kapacita 500 metrů krychlových, cena za kubík 43 740 korun. Čtyřicet dopravních speciálů Airbus A330 společnosti China Eastern, cena letecké přepravy za jeden let 410 000 eur, přepravní kapacita 200 kubíků, cena za 1 kubík 55 350 korun. Dva lety společnosti Smartwings, cena letecké přepravy za jeden let 200 000 eur, přepravní kapacita 50 kubíků, cena za 1 kubík 108 000 korun, a jeden let vojenského speciálu Armády České republiky. V rámci úspory finančních prostředků a s ohledem na ústup epidemie je zbývající část materiálu, která je stále ve skladu MV v Šanghaji, přepravována po železnici, vlaky, a to od 29. 5. do 10 6. s předpokládanou dobou dopravy 15 dnů. Vážené poslankyně, vážení poslanci, 14. března jsem byl na základě úkolu předsedy vlády v situaci, kdy Česká republika nebyla ani na vládní, ani na krajské, ani městské či obecní úrovni připravena na nástup epidemie. Převzal jsem odpovědnost za zajištění většiny ochranných prostředků, které byly distribuovány do regionů České republiky. My jsme měli dvě cesty: buď ochranné prostředky pořídit v krizovém módu nákupem v Číně, anebo je prostě nemít. Dne 14. března 2020 žádná česká cesta neexistovala. Neexistovalo evropské řešení, neexistovalo mezinárodní řešení. Každý stát Evropy spoléhal sám na sebe. Kanadský premiér Justin Trudeau poté, co se kanadská letadla vrátila z Číny prázdná, označil situaci jako Divoký západ. Vlády se obviňovaly jedna s druhou navzájem z krádeží a přeplácení dodávek ochranných prostředků, ale po pravdě řečeno, jediné skutečné porovnání efektivity zvoleného řešení by byla simulace toho, jak by pandemie v České republice probíhala bez těchto centrálních nákupů. Nejsem sám, kdo si tu variantu nechce ani představit, protože díky tomu, co jsme udělali, naši lidé v první linii nechodili v igelitových pytlích na odpadky jako zdravotníci v New Yorku, ani nemuseli stávkovat jako lékařský personál v řadě evropských zemí. Do 12. března jsem čelil kritice, že přeháním a šířím paniku. Po 13. březnu jsem byl kritizován za nedostatečné nouzové zásoby, z toho, že není dostatek ochranných prostředků pro všechny občany České republiky, a dnes čelíme kritice, že jsme ta opatření přijali přehnaně nebo neefektivně. Velmi rychle zapomínáme, že byl nouzový stav, a zapomínáme, v jaké atmosféře jsme žili. Čtyři dny poté, co jsem dostal úkol od předsedy vlády, 18. března, přistál první letoun, byl to speciál Armády České republiky. Dne 20. března přistával první speciál China Eastern, 21. března první Antonov. Je často zmiňováno, že materiál z Číny byl komerčním nákupem. Ano, byl. A i proto považuji za skoro neuvěřitelné, že jsme během jednoho kalendářního týdne dokázali ochranné prostředky nakoupit, proclít, dopravit do České republiky ze země, která je tisíc kilometrů daleko a byla zmítána pandemií COVID. Chtěl bych poděkovat Hasičskému záchrannému sboru za precizní a rychlou distribuci ochranných prostředků lidem v první linii. Všichni pracovali v extrémním stresu, mohly se udělat neúmyslné chyby, ale jsem pyšný na všechny, kdo se na tomto procesu podíleli. Jsme připraveni se podrobit kontrole Nejvyššího kontrolního úřadu, Ministerstva financí České republiky a dalších odpovědných orgánů a poskytneme plnou součinnost při prověřování naší práce. Co však akceptovat nemohu, je politizace kontrolního procesu, a proto nebudu hlasovat pro vytvoření poslanecké kontrolní komise. Nechme pracovat kontrolní orgány státu. věřím, že minimálně v Nejvyšší kontrolní úřad máme všichni vysokou důvěru. Krize, která je za námi a před námi současně, být pro nás pro všechny podnětem pro zefektivnění naší práce. Česko na rozdíl od jiných zemí i díky přijatým opatřením prošlo krizí jako jedna z nejméně zasažených zemí a vás prosím, abychom se nedostávali do situace, že po bitvě je každý generálem. Mám pocit, že největšími kritiky nás jsou buď ti, kteří byli šest týdnů na home office a vrátili se do práce a teď mají pocit, že nám budou říkat, jak jsme to měli dělat správně, nebo ti, kteří nakupovali roušky za 20 korun kus, respirátory FFP2 za 200 korun kus, a když přišla krize, tak používali ochranné prostředky zajištěné Ministerstvem vnitra nebo zdravotnictví a ve svých epidemiologických plánech zcela zaspali. Nechci opakovat situaci ze 2. března 2020. Evropské i americké zdravotnické instituce, Světová zdravotnická organizace, Severoatlantická aliance i čeští epidemiologové varují před příchodem druhé vlny epidemie. COVID-19 je zákeřný virus a již jednou nás překvapil. A jestli někde potřebujeme plnohodnotnou spolupráci politických stran zastoupených ve Sněmovně, tak je to na tom, jak naše lidi ochránit před příchodem druhé vlny. jsem bytostně přesvědčen, že moji lidé odvedli dobrou práci, nikdo situaci nezneužil, nikdo se na neobohatil. A jsem přesvědčen, že krizové štáby si zaslouží poděkování, respekt a úctu, a nikoliv politickou dehonestaci. Děkuji vám. (Potlesk části poslanců.)

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities