ps2017-049-10-001-259.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-19 ps2017-049-10-001-259 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.10 hodin) Když jsme tady ten zákon naposledy novelizovali poslaneckou novelou před dvěma lety , tak jsme se mimo standardní termíny Poslanecké sněmovny a hospodářského výboru scházeli skoro každý týden na pracovní skupině . Bohužel toto jaro koronavirová krize ovlivnila dění , tak jak se to stalo , a my na ty společné schůzky jsme měli mnohem méně času , některé věci prostě mohly proběhnout jenom elektronicky . Přesto ale ta debata byla . Byl na ni čas . Byl prostor . A musím určitě bránit jak tady předkladatele , jednotlivá ministerstva , ta tři ministerstva prezentovaná Ministerstvem dopravy , tak i nás vládní poslance na hospodářském výboru , že jsme určitě v žádném případě nechtěli jakýkoli z pozměňovacích návrhů tam propašovat nějak pokoutně nebo nedat o něm vědět , neposlouchat názor opozice . Ondrovi Polanskému chci znovu připomenout , že návrhy , které jsou vetknuty jak do těla vládní novely , tak do pozměňovacích návrhů , opravdu vycházely z praxe . Já sám jsem se scházel s ředitelem ŘSD , s ředitelem Správy železnic . Ptali jsme se kolegů , co v praxi funguje nebo co nefunguje , a na základě těch podnětů jsme právě připravovali jednotlivé pozměňovací návrhy . Takže určitě to nebylo děláno , že si něco myslíme nebo tušíme , a pak vyrobíme úpravu zákona . Avizoval jsem to vyjádření , že Piráti se nejspíš tady k tomu zákonu dnes nepřikloní , že ho nepodpoří . Mrzí mě to . Je mi to líto . A samozřejmě se vším respektem , je to právo na jejich politický názor . Ale je to velká škoda . Odpovím na Ivana Adamce . Jeho kritické připomínky někdy byly v podobném duchu . Já je chápu . Ale té podpory , aspoň dopředu avizované , si vážím . Koneckonců má to vazbu právě na jeho region , na severovýchodní Čechy , dostavbu D 11 . Tady vám povím právě ten často zmiňovaný pozměňovací návrh - takzvaná polská metoda . Můj návrh , který tedy přijal hospodářský výbor , vzešel na začátku letošního března , když jsme osobně s panem ministrem Havlíčkem se setkali s polským ministrem dopravy Adamem Adamczykem (správně: Andrzejem Adamczykem) . A on sám nás vybídl k tomu , že nám připraví podklady , nechá nás vhlédnout do jejich legislativy , jejich práva , abychom ho použili tady . Takže opět jenom opakuji , je to z praxe . Kolegové , a nejvíc asi Zdeněk Stanjura (správně: Zbyněk Stanjura) , hovořili o tom , že nevíme , co to v praxi udělalo , že nemáme ty podklady . Tak tady chci říct , že máme , že to víme . Ale opět uznávám tu připomínku . Hospodářský výbor to dostal někde před projednáním na druhém čtení . Určitě by si poslanci zasloužili mít takový materiál , analýzu o něco dříve . A tady se i já přimlouvám a prosím vládu , aby až ten zákon bude v Senátu , aby to pomohlo lepšímu projednání v Senátu , aby senátoři dostali tady ten materiál . A já rychle z něj v rychlosti budu pro vás citovat . Ten institut mezitímního rozhodnutí - § 4a - pracovně mu říkáme malá předběžná držba , to je to , co vzniklo před dvěma lety tady ve Sněmovně , tak Ředitelství silnic a dálnic podalo 15 návrhů na tento instrument . A v pěti případech již bylo rozhodnuto . Můžete si říct , že pět případů na celé dálniční síti je málo . Ale vzpomeňte si na mediálně známé příběhy ze silnice D 11 u Hradce Králové , z D 3 . Každý jeden takový případ může zastavit opravdu celou stavbu . A tady vidíte , že pět už jich bylo použito . Podobné je to u Správy železnic , kde byly vydány čtyři návrhy . A tady je zajímavé , že ve dvou případech byly staženy , nedošlo k tomu vydání . A bylo to z důvodu , že vyvlastňovaní nakonec souhlasili s tou původní náhradou , která jim byla ve smírných jednáních nabídnuta . A to je to důležité . To je asi ten klíčový moment . Ten zákon opravdu začíná fungovat i v rovině psychologické , to znamená , vyvlastňovaní občané , ti odpůrci státu , najednou přijdou a raději se jdou dohodnout a raději přistoupí na tu zvýšenou cenu toho osminásobku . Druhý ilustrační příklad z analýzy - § 2 odst . 5 a 6 - doručování v řízeních podle stavebního zákona s velkým počtem účastníků včetně doručování u zemřelých . Tohle je případ třeba té dálnice D 35 , kde Ředitelství silnic a dálnic se stále točí v kruhu a nedaří se prokázat u úřadu , který podává územní rozhodnutí , vydává územní rozhodnutí , že oslovili všechny zúčastněné , že se všemi mluvili , protože ten stav u stovek majitelů se zkrátka mění - prodávají se pozemky , majitelé umírají , řeší se dědická řízení a podobně . A tady Ministerstvo dopravy jako speciální úřad konstatuje , že tento institut využívá ve sto procentech všech takových případů . Bohužel kvalifikovaně říct , o kolik v průměru se to ta územní řízení zkrátilo , není v tuto chvíli možné . Nebylo by to od nás seriózní , protože ono to funguje od druhé poloviny loňského roku . Ta doba je zatím příliš krátká . Každopádně už základní výstupy , tím jsem to chtěl dokladovat , máme . Zbyněk Stanjura už je teď někde na kávě , ale já na něj musím reagovat . Kritizoval D 35 , proč ještě není postavena . Tak tady s vaším svolením si krátce i zavzpomínám . Když jsem já do té politiky přišel v roce 2013 a ptal jsem se , proč na D 35 nestavíme , tak pro vaši představu , na prvních dvou úsecích z Opatovic - to je ta velká křižovatka mezi Pardubicemi a Hradcem Králové - po Vysoké Mýto , jsou to dva stavební úseky , zhruba 27 kilometrů , tak tam bylo proti státu , nebo proti ŘSD , 1 400 nespokojených majitelů , kterým stát podle tohoto zákona v té době byl schopen nabídnout pouze dvojnásobek odhadní ceny . A proces vyvlastnění byl popsán poměrně vágně - nebylo možné efektivně vyvlastňovat . Na těchto dvou úsecích dnes je vykoupeno , velmi intenzivně tam běží stavba , ty úseky se staví . A je to asi týden zpátky , generální ředitel Radek Mátl veřejně po návštěvě kraje oznámil , že u prvního úseku bude dokonce ta stavba zkrácena asi o půl roku a bude hotovo v roce 2021 . Je to první část té silnice . Takže vidíte , že ta loď , ten pomalý parník , se nám pomalu daří rozjíždět a tu rychlost opravdu získáváme . Mimochodem odbočím . Dochází k paradoxní situaci , kdy Pardubický kraj získal na přivaděče k této dálnici před třemi lety 2 , 7 miliardy korun na stavbu přivaděčů . Dnes bude dálnice hotova . Zdá se , že kraj nestihne své přivaděče k ní dobudovat včas . Takže tady teď z naší pozice jsem rád , že stát , státní investoři ukazují , že dokážou díky zákonům , které jsme tady projednali , stavět rychleji . A poslední reakce na Helenku Langšádlovou ke kritice , že nevíme , co udělala poslanecká novela , a teď už tu máme tu vládní . Tady chci vám všem připomenout , kolegové z opozice , toto byla naše dohoda . Takto jsme se v roce 2017 dohodli , že uděláme ten poslanecký - Ondra Polanský použil krásné slovo - hotfix , tedy takové to základní , a že ty velké změny , ty revoluční kroky , projednáme a připravíme následně právě tou novelou vládní . Takže tady jen chci připomenout , že postupujeme vlastně v krocích , na jakých jsme se na začátku tohoto volebního období domluvili . Ale dávám jak Ivanu Adamcovi , tak Heleně Langšádlové za pravdu , co se týká obav postupu ŘSD . A tady , snad si to mohu dovolit vůči panu ministrovi , je to takový dobře míněný apel - ta praxe je totiž různá . V mnoha případech generální ředitel Radek Mátl - toho musím moc pochválit - chce stavět . Ubezpečuje nás , že se vždycky snaží o tu dohodu s majiteli pozemků anebo i budov , staveb , že vždycky ta dohoda je mnohem lepší , a komunikuje s lidmi . Ale bohužel , a možná to budou říkat i kolegové z poslaneckého klubu Pirátů , bohužel ne vždy to tak je , ne vždy to je stoprocentní . A já sám v praxi vidím , že je to o lidech a že třeba kvalita ředitelů krajských správ je zkrátka různá . V některých částech republiky , a mohu být konkrétní , v západní části , tam jsou opravdu profesionálové , kteří jsou progresivní , jednají s lidmi . Bohužel v jiných částech , a je to třeba i u mě v mém regionu , ten přístup k občanům a k občanské veřejnosti je mnohem horší a zavdává na zbytečné problémy . A přiznávám veřejně i do rozpravy , že i já sám bych nerad takovým lidem dával do ruky silný nástroj , který potom budou zneužívat vůči občanům . Tak věřím , že i tohle se bude postupně kolegům na ŘSD dařit zlepšovat . Děkuji za pozornost a dávám slovo dalším poslancům . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji vám . Faktickou poznámkou chce reagovat pan poslanec Černohorský . Máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities