|

ps2017-049-10-001-259.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-19 ps2017-049-10-001-259 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

259. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 673/ - třetí čtení

Date2020-06-19
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/259
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049352.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   11 < Page 12 > 13

Dovolte mi tedy, abych řekl svůj pohled starosty, který je přímo na hranicích. A protože taky deset let dělám starostu, tak jak jsem řekl, že věc není černobílá, tak udělat změnu stavebního zákona - a dívám se na paní ministryni Dostálovou, no při veškeré úctě, to vůbec nezávidím, protože trefit se do zájmů všech, všech, je téměř nemožné. To je, jako když se budete trefovat jehlou do - nevím, teď žádný další inteligentní příměr nenapadá. Prostě zkrátka a dobře, trefit se ze sta metrů vzduchovkou, když fouká vítr zprava, a bude to velmi těžké, do pingpongového míčku. (Reakce na poznámku ze sálu.)Milane, myslím, že dobrý. Tak. Druhá věc je, pravda, ta, že jsem starostou na hranicích - teď vážně - kdy Poláci, a proto chci vyzvednout to, že tady před námi na stole je vlastně ta polská varianta, kde v Polsku - a protože tam mám celou řadu přátel z řad starostů - tak půda v Polsku je posvátná. Vždycky byla. A ejhle, i přesto, že je posvátná, tak Poláci jsou s dálnicemi na hranicích. Jsou tam a říkají: kdy tam budete vy? A my jsme třeba s D11, nevím, kolik přesně to je do Trutnova, ale myslím, že 40 km, nechci to říkat přesně. Takže zkrátka a dobře, ta jednání probíhají velmi nepříjemně. Jednání dokonce probíhají u na radnici, polské Ředitelství silnic a dálnic a české Ředitelství silnic a dálnic, a musím říci, že to mnohdy je ne o tom, aby se trefily ty dva jízdní pruhy do sebe, ale spíš ta debata je o tom, co vlastně tam děláme, proč to tak dlouho trvá a kdy tam vlastně budeme, čímž je pro ten názor, a nejenom jako starosty, ale zároveň klubu, koaličního klubu sociální demokracie - proto budeme hlasovat pro tuto materii. Další, co je pro velmi důležité, je navýšení znaleckého posudku právě na dotčené pozemky. A protože opravdu vyjednáváme a pomáhám osobně, a nemusel bych jako starosta, protože to je věc státu, ale skutečně se snažím pomáhat vyjednávat, protože ty lidi osobně znám, tak se s nimi snažím jednat seriózně o tom, že jejich dům bude srovnán se zemí, protože tam povede dálnice anebo obchvat, tak jsem velmi rád, že bude navýšen ten koeficient znaleckého posudku. No a třetí věc je tady diskutovatelný seznam. Víte, jako starosta města, když máte deset let materii, kterou neustále opakujete a opakujete a diskutujete se svými koaličními partnery anebo se svou opozicí, tak dojdete do stadia, kdy neustále argumentujete, oni argumentují a vy jedné krásné chvíle řeknete: vás překročím a nechám si to schválit, protože prostě argumentačně to není schopné obstát, protože prostě zkrátka a dobře na některé věci nikdy nebudeme mít stejný názor. Prostě to tak je, ale je to dobře, že to tak je. To by nebylo dobré, kdybychom měli všichni na stejnou věc stejný názor. A proto chci říci, že i přesto, anebo právě proto, že seznam je doplňován o stavby, tak tam s prominutím není přece stavba typu mateřské školy někde v nějakém městě, ale je tam buď jaderný blok, nebo součást jaderné elektrárny, je tam významné vodní dílo. No hergot, promiňte, ale co jiného by mělo být v těch seznamech než státní priorita. Můžete samozřejmě říci, no v jakém to je stadiu, ale ten stát přece musí mít nějakou státní prioritu, a proto říkám, že bych se vůbec nedivil a vůbec bych se nebránil tomu, tam přijdou další konkrétní - a o čem tady hovořil třeba pan kolega Foldyna vaším prostřednictvím, pane předsedající, třeba o těch vodních dílech. Ona tam jsou součástí toho seznamu, ale pravda je ta, že do jisté míry na některé věci se tam skutečně třicet let nesáhlo. Dámy a pánové, nechci dělat nějaké shrnutí, od toho bude pan ministr průmyslu, který bude dělat závěrečné shrnutí před klíčovým hlasováním, nicméně dovolte mi, abych vás požádal, k jednotlivým pozměňovacím návrhům budete hlasovat, jak uznáte za vhodné, ale stojí za to ten zákon zcela určitě schválit. Proč? Protože kdo nic nedělá, nic nezkazí. To heslo platí a pravda je ta, že pokud ten zákon neprojde, tak mi věřte, že ta jednání s těmi Poláky a možná s Rakušáky - a poslanci, kteří jsou v jiných regionech, na jiných hranicích, třeba s Německem, i když tam je dálniční tah na Německo, ale pozor, máme R6, která se staví, tak jenom chci říci, že budou ve stejné pozici, že nebudou vědět těm jednotlivým zástupcům jednotlivých států, co mají říct, protože nebudou na hranici, jak se říká, včas s tou dálnicí. Takže zkrátka a dobře, prosím, rozum do hrsti a chtěl bych vás požádat, že celou dobu, celý ten půl rok i dva roky předtím jsme skutečně neřešili tu dopravu a tu čtyřistašestnáctku, že nebyla ani pravá, ani levá. Můžeme mít celou řadu názorů na ni, ale pravda je ta, že bezesporu nás posílá a posouvá dopředu, a proto bych požádal o její schválení tak, aby mohla platit, a mohla nejenom platit, ale mohla nám umožnit stavět. A nejenom státu, ale i krajům a především hlavně starostům, kteří mají stejné problémy, jako mám , protože jejich městy projíždějí tisíce kamionů dnes a denně. Děkuji vám za pozornost. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji a do rozpravy je přihlášený pan poslanec Třešňák. Poslanec Petr TřešňákPěkné dopoledne. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem původně tu svou řeč chtěl začít v obecné rovině přípravy zákona 416, resp. jak křehkým kompromisem téměř všech stran v Poslanecké sněmovny tehdy byla ta původní, dva roky stará verze, ale o tom již poměrně široce mluvili předřečníci. tedy zopakuji jen ty dva základní pilíře, které byly tou ideou zákona 416, a to snazší vyvlastňování a zjednodušená dokumentace. Přesto se v příloze vlastně objevily stavby, které již pozemky vyvlastňovat nepotřebují anebo ty požadavky na jejich dokumentaci se stejně řídí zvláštním zákonem, jako zmínil již kolega Černohorský. Pan poslanec Birke zde mluvil i jako starosta a na rozdíl od něj jako starosta během toho jednoho období nebyl postaven do situace, kdy bych musel někomu říkat, aby se vystěhoval ze svého obydlí. Nicméně mnoho těch staveb mám z pozice města také za sebou, a nejen to, protože předtím jsem se sedm let podílel i na přípravě výstavby třetího a čtvrtého bloku v Elektrárně Temelín, které pak bylo zaříznuto tím zrušeným výběrovým řízením a začalo se soustředit na lokalitu Dukovan. A ano, ten seznam je doplněn o velké stavby, byť mimo ten původní záměr zákona 416, zatímco relativně jednoduché věci, které nás mohou posouvat dopředu, na ty se v tom návrhu úplně zapomnělo a jsou zde na stole v podobě poslaneckých pozměňovacích návrhů. Pokud se bavíme o urychlení stavby dopravní infrastruktury, opět musím v rychlosti zopakovat totéž, co jsem zde zmiňoval ve druhém čtení, protože na rozvoj elektromobility se úplně zapomnělo. Ačkoli na ni můžeme mít různé názory, tak je namístě připomenout, že naše hospodářství je zcela závislé na automotive průmyslu, a nelze tedy zcela ignorovat ten nastavený trend rozvoje elektromobility, pokud nechceme potopit celý sektor průmyslu. Na včerejší schůzi v posledním bodě klimatická změna zazněly lehké narážky od některých kolegů, byť třeba na racionálním základu, a vlastně by se s nimi dalo i souhlasit, například že lidstvo jednou přejde od spalovacích motorů k něčemu jinému, ale, a to doplním , nelze tvrdit, že ty důvody budou čistě ekonomické.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities