ps2017-049-08-006-387.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-16 ps2017-049-08-006-387 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.10 hodin) V podstatě ti lidé dostanou , kdo dneska platí , a taky to tu někdo řekl , tuto daň . Jenom fyzické osoby . Právnické osoby si to vyřeší převodem obchodního podílu , na to se prostě dosáhnout nedá , obejdou to . My jsme to řešili mnohokrát v minulosti a není na to žádný recept , který by byl v souladu s Ústavou . Kdysi si developeři prolobbovali , že u novostaveb se tato daň neplatí , takže to vlastně platí občan , který si kupuje , druhou , třetí - další daň . Já vím , připomínáte mi moje výroky z dob , kdy jsem se proti tomu vždy vyslovovala , a ty důvody byly především fiskální , protože je to 13 mld . Dnes jsme v situaci , kdy musíme pomoct , musíme dát likviditu občanům , firmám , a toto je jedna z cest . Časový test - to už tomu úplně nerozumím . Co vám vadí na časovém testu ? Prostě kdysi se tady vylobbovalo pět let časového testu . A máme , aniž bych kohokoliv chtěla kritizovat , případy , kdy někdo má desítky i stovky bytů . A je to dáno tím , že samozřejmě pokud tam má trvalé bydliště , tím reaguji na to , co tady někdo z vás říkal , když se manželé rozvádějí a jsou nuceni prodat nemovitost a mají tam trvalé bydliště , tak časový test je dva roky , ten tam zachováváme . Pokud tam má někdo trvalé bydlení , my vůbec nebrojíme proti trvalému bydlení , tak tam prostě zachováváme tu výhodu toho , že po těch dvou letech , když to prodá , je to samozřejmě osvobozeno . Když by prodal nemovitost a investoval do nového bydlení , tak samozřejmě také . Pouze natahujeme časový test u dalších investičních bytů . Proč ne deset let ? Proč ? Naopak , my se domníváme , že je to prostě opatření , které naopak může vést k tomu , že se byty , které dnes jsou v rukou investorů , investiční byty , mohou dostat na trh a mohou je získat občané , kteří si potřebují zajistit vlastnické bydlení . Takže ten argument s rozvodem a s těmito věcmi neberu a myslím si naopak , že je to velice dobré opatření . A nevidím žádný důvod , proč sedm let . Proč ? Dejme tam deset . Já jsem dokonce navrhovala patnáct , ale pravda je , že na vládě proběhla nějaká debata a domluvili jsme se na deseti . A zase , abychom začali s čistým štítem , tak se to týká až těch nemovitostí , které budou pořízeny po 1 . lednu 2021 , takže všichni dojedou , abychom měli naprosto jasný řez . Takže si myslím , že to je fér opatření . A já myslím , že všechno ostatní už se nějakým způsobem opakovalo , takže dál reagovat nebudu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Ptám se pana zpravodaje , jestli má zájem o závěrečné slovo po obecné rozpravě . Ano . Nemohu připustit faktickou poznámku , nejsme v rozpravě . Poslanec Karel Rais Dobrý večer . Mám jenom technickou záležitost . Za prvé nebyl zatím podán návrh na zamítnutí zákona . A za druhé vystoupilo jedenáct lidí , z nichž několik opakovaně . V podstatě se diskuse , jak tady bylo konstatováno , soustředila na zachování možnosti uplatňovat odpočet z úroků z nově uzavřených smluv o úvěru na bydlení . To byla první skupina . A druhá skupina šla směrem k prodloužení nebo ke změně časového testu pro příjem z prodeje nemovitých věcí , který v zákoně je posunut z pěti na deset let . Byly tady nejrůznější návrhy . A za třetí se to týkalo vlastně snižování DPH v případě sociálních bytů a to je třetí skupina pozměňovacích návrhů . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu zpravodaji . Konstatuji , že nepadl žádný návrh , o kterém bychom mohli hlasovat po obecné rozpravě . Ještě než otevřu rozpravu podrobnou , konstatuji došlou omluvu kolegy Jana Pošváře od 18 hodin do konce jednacího dne . Nyní otevírám rozpravu podrobnou . S přednostním právem se do ní hlásí pan kolega Marian Jurečka , využije svého přednostního práva . Prosím , máte slovo . Poslanec Marian Jurečka Děkuji . Já se pokusím být velmi stručný , ale jenom okomentuji jednu věc . Tady se mluví o tom , že daňové výjimky jsou jakoby ve sto procentech vždycky špatně , a proto je potřeba je vymýtit . Já s tím nesouhlasím , protože například v oblasti daňových výjimek a daňových slev , které tady aplikujeme na poplatníka , manžela , manželku , na děti , si myslím , že jsou to naprosto správné výjimky , kterými naplňujeme , řekněme , určitou podporu části obyvatel , v tomto případě rodin , rodičů , porodnosti a kompenzujeme rodičům určité jasné náklady , které mají spojené s výchovou dětí . To dává přece logiku . Přece nemůžu říct , že každá daňová výjimka je špatně . To stejné platí v tomto případě . Já si myslím , že touto daňovou výjimkou prostě podporujeme velmi dobře systémově dlouhodobě dostupné bydlení především pro středně - a nízkopříjmové lidi . A já bych byl velmi rád , aby se tady paní ministryně jasně vyjádřila , jestli u těch běžných případů , které zažíváme především na venkově , kde si mladí lidé koupí nemovitost třeba za částku do 2 milionů korun , ale potřebují další 2 miliony korun na rekonstrukci nemovitosti , takže mají hypotéku ve výši 4 milionů korun , neřeším tu otázku spoluúčasti v tom konkrétním příkladě , tak mi řekněte , jestli při hypotéce na 25 , 30 let tito lidé zrušením daně z převodu nemovitosti na tom budou lépe , než jsou dnes . Nebudou . A poprosím , doložte potom ty konkrétní příklady , protože já mám příklady , které jsem si počítal , a nevychází to lépe . Protože navíc je potřeba si uvědomit , že většina těchto klientů je méně bonitních a má na hypotékách vyšší úrokové sazby . Prosím pěkně , nedívejme se na tu část hypotečního trhu , nebo trhu s nemovitostmi , která kupuje nemovitosti cashově , jsou to bohatí lidé , neřeší žádné hypotéky , těm to samozřejmě pomůže , ale my tím potrestáme lidi , kteří jsou na venkově , nízko - a středněpříjmové rodiny . V podrobné rozpravě se tedy hlásím k pozměňovacích návrhům . Ten první se týká snížení DPH na 10 % , je to sněmovní dokument 5314 . Potom se to týká DPH u zrušení bytů , sněmovní dokument 5315 . Pak se to týká zachování odpočtu úroků , 5316 . Pak se to týká zrušení odpočtu úroků až v roce 2023 a to je sněmovní dokument 5317 . A potom je to osvobození pro bytovou potřebu zpětně a je to sněmovní dokument 5714 . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Kolega Skopeček se hlásí s přednostním právem za nepřítomného předsedu klubu ODS také v podrobné rozpravě . Prosím , máte slovo . Poslanec Jan Skopeček Děkuji pěkně za slovo . Využil jsem přednostního práva , což obvykle nedělám , abych mohl reagovat na závěrečné slovo paní ministryně financí . Ona se vždycky velmi ráda hlásí v závěrečném slovu , aby na ni nikdo nemohl reagovat , na ty polopravdy , na tu snahu pokroutit realitu . Tak alespoň teď v podrobné rozpravě . Paní ministryně říká , jak jí vyčítáme , že je v České republice složitý daňový systém . Bohužel je složitý daňový systém . Já jsem vždycky férově dodával , že to je hřích řady vlád předchozích , ale tato vláda k tomu nikterak pozitivně nepřispěla , nebo to nezměnila . Naopak daňový systém dál komplikuje a podle všech mezinárodních srovnání je to parametr , který snižuje naši konkurenceschopnost . V žebříčcích sestavených Světovou bankou , Doing Business , je to věc , která nás posouvá směrem dolů . Ministerstvo financí hnutí ANO řídí už celou řadu let a mělo na to , aby připravilo systémovou změnu , aby systémově přistoupilo k nejrůznějším výjimkám daňového systému , a neudělali nic . Ať bylo období ekonomického růstu , dobrého počasí , kdy měli vládní většinu , pohodlnou vládní většinu , a nějaká systémová změna v oblasti daní nic . Nekonala se .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities