ps2017-049-08-006-387.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-16 ps2017-049-08-006-387 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.30 hodin) Paní ministryně argumentuje tím , že zrušení daňového odpočtu srovná podmínky mezi občany , kteří si pořizují bydlení z vlastních prostředků . Ale přátelé , kolik takovýchto především mladých rodin je , kteří jsou vůbec schopni si pořídit vlastní bydlení z vlastních prostředků ? Těch je opravdu , na rozdíl od těch , kteří využívají banku nebo stavební spořitelnu , tak těch je daleko , daleko méně . Navíc , a už to tady také zaznělo - ten , kdo si kupuje nemovitost jako první , to znamená , první úplatné nabytí nemovitosti , novostavby , například od developera nebo někoho jiného , ten už dnes neplatí daň z nabytí nemovitosti . A zrušíme mu tedy tu možnost odpočtu úroků . Takže to já opravdu vidím jako nepomoc podpory bydlení , podpory vlastnického bydlení . Ano , my bychom měli podporovat nájemní bydlení . To je v pořádku . Ale možná v začátcích některé ty mladé rodiny nedosáhnou na hypotéky . Víme , jaké jsou problémy v získání hypotéky . Jaká kritéria - která já třeba také kritizuji - od České národní banky , která je chce zavést do legislativy jako zákonem určené . Tak prostě na tu hypotéku nedosáhnou . Ano , tam je namístě nájemní bydlení . Podporujme tedy nájemní bydlení . Ale časem se ti lidé třeba ekonomicky dostanou na takovou úroveň , že budou mít možnost si pořídit vlastnické bydlení . A já souhlasím i s tím názorem , myslím , že ho říkal pan kolega Munzar , že právě vlastnické bydlení - a to říkám i jako bývalý starosta - vlastnické bydlení ty lidi váže určitým způsobem na tu obec , na to město . A to je přece dobře . Jsou to také poplatníci , kteří zůstávají v tom městě . Takže dámy a pánové , já si myslím , že je opravdu špatně , je škoda zrušit tuto daňovou výhodu , především pro mladé rodiny . A myslím si , že je to opravdu výrazná , výrazná podpora bydlení . A my často hovoříme - a musím si přisadit , i v koalici - hovoříme o podpoře bydlení . Ale pokud bychom tuto možnost zrušili , tak jdeme jinou cestou . To už není podpora bydlení . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Václavovi Votavovi . Nyní Patrik Nacher , připraví se Tomáš Martínek . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Patrik Nacher Dámy a pánové , pěkné odpoledne , děkuji . Vážená paní ministryně , kolegyně , kolegové , tak já jsem konzistentně pro zrušení této daně , která se dřív jmenovala daň z převodu nemovitosti , dneska daň z nabytí nemovité věci . Tolik jako informace úplně základní . A samozřejmě my se shodneme v tom , že ta daň je nemorální , že se tady zdaňuje něco , co se už zdaňovalo dvakrát , třikrát , že to jednoznačně zdražuje tu cenu nemovitosti . Nicméně je potřeba v této věci , a obecně u daní , být konzistentní a realistický . Tyhle dvě věci , konzistentní a realistický - já koukám zejména na svého kolegu , kterého si jinak vážím , na Vojtěcha Munzara . Protože my nežijeme v ideálním světě . Samozřejmě v ideálním světě bychom se tady všichni shodli , že bychom všechny daně mohli zrušit , snížit a podobně , úplně s přehledem . A myslím si , že se na tom nějaká část Sněmovny , asi ne všichni , shodneme . Nicméně my v tomhle světě nežijeme . My musíme vnímat kontext té situace , jaký je . Já jsem se díval na historii této daně . Jestli jsem si to správně našel , tak od roku 1992 byla ta sazba progresivní mezi 4 a 20 procenty . Od roku 1994 měla 5 procent , byla ve výši 5 procent . V roce 2004 byla 3 procenta . A teď to přijde , tam směřuji : v roce 2013 se z 3 procent zvýšila o jeden procentní bod , na 4 procenta . Stalo se tak , stalo se tak prosím pěkně , v rámci balíčku konsolidovat veřejné rozpočty jako reakce na finanční krizi . A teď se dostávám k tomu jádru pudla . Finanční krize nás teď největší čeká , kterou nezavinila ani tato vláda , ani žádná jiná vláda , sousední země , ale koronavir . To znamená , že my jsme teď v situaci nesporně horší , než byl rok 2012 , 2013 . I přesto tehdy - opět jsem si našel - se zvýšila základní sazba DPH o jeden procentní bod , zavedly se solidární přirážky k dani z příjmů fyzických osob na tři roky , zrušila se základní sleva daně pro pracující důchodce a odstranil se strop zdravotního pojištění . Mimo jiné . Nebudu tady číst , abych nezdržoval , úplně všechno . Naproti tomu v této chvíli , kdy je ta finanční krize větší , čeká nás větší , tak paní ministryně a Ministerstvo financí přichází se zrušením této daně . Jinými slovy , kdyby tedy kopírovala ten stav z roku 2013 a ten recept , tak by dneska paní ministryně tady přišla s návrhem na zvýšení této daně ze 4 na 5 procent . Já bych to nepodpořil , jako jsem byl pro zrušení daně z nabytí nemovité věci v té verzi senátní už , to kolega určitě ví . Ale kdybychom to tedy měli hodnotit kontinuálně a konzistentně , tak by paní ministryně měla dneska přijít se zvýšením té daně jako reakcí na tu finanční krizi . Stejně tak jako se stala v roce 2013 celá řada těch opatření . A to je pro mě ten základní kontext . Jak říkám , já bych v ideálním světě chtěl zrušit ty daně bez jakékoliv náhrady . Už jsem pro to dvakrát hlasoval , hlasoval bych pro to potřetí , počtvrté . Ale ta situace je teď , kolegyně , kolegové a vážený pane kolego , jiná . My jsme teď v úplně jiné situaci . Takže buď platí teze - a já si myslím , že je pravda někde uprostřed , není to černobílé - že v době po finanční krizi , před finanční krizí , se daně zvyšují , aby se vybíraly prostředky , ale pak to musí platit vždycky . Anebo se snižují . A já tady říkám pro kontext té situace , že v roce 2013 se tři nebo čtyři sazby daně zvýšily a teď Ministerstvo financí a tato vláda přicházejí se zrušením této daně , která se shodou náhod - a tomu říkám absurdita na druhou - zrovna právě v tom roce 2013 zvýšila ze tří procent na čtyři . Takže bych vás jenom v tomhle poprosil , kolegyně , kolegové - já jsem rád , že ten materiál tady je - abychom to vnímali v nějakém kontextu . Doteď jsme o tom hlasovali před tou koronavirovou krizí , teď hlasujeme poté . To znamená , to trochu mění i kontext toho odůvodnění paní ministryně , že ano , může platit , že to , co člověk říkal v listopadu , tak teď říká něco jiného . No protože ta situace je ale úplně jiná . My jsme dneska úplně někde jinde . A já si myslím , že to je schopnost , nebo možnosti , které my máme . A jak říkám , my nejsme v ideálním světě . V ideálním světě by se to celé zrušilo bez jakékoliv náhrady a podobně . A to tady vůbec nemluvím - k tomu se vrátím ve třetím čtení - že cílem by mělo být zjednodušit ten daňový systém o ty různé výjimky , nikoliv ho komplikovat . Takže tolik stručný výčet i pohled do minulosti a pohled na kontext celé té věci , že ona se nedá hodnotit izolovaně , tak , jak jsem to tady občas slyšel . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Patriku Nacherovi . Ještě než dám kolegovi Martínkovi slovo , tak požádám o posečkání , protože s faktickou poznámkou se přihlásil kolega Vojtěch Munzar , který bude reagovat na předřečníka . A ještě než jemu dám slovo , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny . Omlouvá se Jana Pastuchová od 17.30 ze zdravotních důvodů . Pane kolego , máte slovo k faktické poznámce .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities