ps2017-049-05-002-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-06-02 ps2017-049-05-002-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) A poslední návrh , který byl vlastně do systému v té poslední podobě vložen dneska , přednese pan poslanec Bartošek . Týká se v podstatě doplnění dvou skutkových podstat přečinů , § 404 a a 404 b , což je reakce na současnou situaci , kdy se někdy zneužívá určitých symbolů , prodávají se nacistické symboly a další , o čemž myslím , že přesvědčivěji bude hovořit právě pan poslanec , který si tento pozměňovací návrh připravil . Za mě je to teď všechno . Myslím si , že řada těch změn možná ještě vyvolá diskusi , takže jsme samozřejmě s paní ministryní k dispozici . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Já děkuji paní zpravodajce Heleně Válkové za podrobnou informaci . Otevírám obecnou rozpravu , do které mám prvního přihlášeného pana poslance Tomáše Vymazala . Ještě než dojde k pultu , konstatuji omluvu došlou předsedovi Poslanecké sněmovny . Z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Jan Skopeček . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Tomáš Vymazal Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , rád bych představil pozměňovací návrh pod číslem sněmovního dokumentu 5023 , ke kterému se pak přihlásím v podrobné rozpravě . Již od prosince 2017 jsem předsedou stálé komise pro kontrolu použití odposlechu a za tu dobu jsem si nemohl nevšimnout nepřehledných situací , ve kterých dochází k tomu , že osoby , jejichž telekomunikační provoz byl odposloucháván , nejsou v rozporu se zákonem o této skutečnosti vůbec informovány . Domnívám se , že jde o důsledek toho , že vypořádávání informační povinnosti ohledně odposlechů je zákonem uloženo velkému množství subjektů , primárně soudů , aniž by existoval zastřešující orgán nebo systém , který by byl schopen nad tímto procesem vykonávat účinnou kontrolu . Výsledkem je pak to , že odposlouchávaná osoba nejenže neobdrží informaci , na kterou má ze zákona nárok , ale nemá ani možnost se obrátit na Nejvyšší soud za účelem prošetření legitimity daného odposlechu . Tady mohu uvést příklad novináře Janka Kroupy , jehož telekomunikace byla po pět měsíců nezákonně monitorována , o čemž byl informován až po mnoha letech . Pro nápravu tohoto stavu navrhuji zúžit současný okruh subjektů zodpovídajících za naplnění informační povinnosti pouze na státní zastupitelství , které bude mnohem snáze schopné celý proces ve své režii kontrolovat a plnění informační povinnosti evidovat . Stejně tak navrhuji vznik informační povinnosti přesunout z konce celého trestního řízení už na konec řízení přípravného , aby se odposlouchávané osoby o tomto zásadním průniku do svých práv dozvěděly mnohem dřív . Návrh jsem měl možnost prodiskutovat na Nejvyšším státním zastupitelství , kde se obávali možné kompromitace vyšetřovacích procesů v důsledku změn v řešení informační povinnosti . S ohledem na to , že návrh požaduje její vypořádání až na konci přípravného řízení , kdy je vyšetřování již ukončeno a jeho výsledky jsou k dispozici všem zúčastněným , takováto situace nehrozí . Další výhradou byla potenciální nutnost koordinovat činnosti napříč jednotlivými odděleními státního zastupitelství nebo soudů . K takovéto situaci nicméně dochází již v současnosti a návrh by ve skutečnosti měl tyto mechanismy zjednodušit celkovým převzetím vypořádávání informační povinnosti státním zastupitelstvím . Věřím tedy , že by mnou podaný návrh nevedl k žádné kompromitaci vyšetřování a zároveň by zajistil občanům dřívější informovanost o hlubokém zásahu do jejich soukromí , stejně tak jako možnost se takovému zákroku bránit v případě , že není legitimní . Děkuji vám za zvážení tohoto návrhu . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Tomáši Vymazalovi . Nyní pan poslanec Zdeněk Ondráček - pardon , nejdříve s přednostním právem předseda klubu KDU - ČSL Jan Bartošek . S faktickou ? V tom případě faktická poznámka . Měřím vám čas , pane poslanče . Poslanec Zdeněk Ondráček Děkuji , pane předsedající . Kolegovi se omlouvám . Jenom faktickou poznámku , protože po vystoupení paní zpravodajky , kde hovořila o poslaneckém návrhu 466 - kde jsem také jedním ze spolupředkladatelů - , který byl včleněn do tohoto sněmovního tisku 453 a kde se mluvilo o té možnosti propouštění , nebo řekněme odpouštění zbytku trestu po jedné třetině , je potřeba dodat , že i u těch zvlášť závažných zločinů , které paní profesorka a paní kolegyně Válková vyspecifikovala , že jsou tam ty výjimky , nesmí být proti životu a zdraví a tak dále a tak dále , tak vždycky je tam ta jedna podmínka : musí se jednat o prvotrestaného pachatele . Pokud je to recidivista , a při jakékoliv jiné podmínce je to recidivista , tak o tom nemůžeme ani mluvit . Žádná možnost jedné třetiny není možná u recidivistů , tato možnost jedné třetiny je pouze u prvotrestaných pachatelů . To jenom na doplnění , abyste si vy , kteří nejste úplně znalí trestního práva , nemysleli , že chceme vraha anebo někoho , kde je zvlášť závažný zločinec a dopouští se trestné činnosti opakovaně , propouštět po jedné třetině odpykaného trestu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Nyní pan předseda klubu KDU - ČSL Jan Bartošek . Máte slovo , pane předsedo . Poslanec Jan Bartošek Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Kolegyně a kolegové , paní ministryně , rozhodl jsem se podat návrh na změnu zákona č . 40 / 2009 Sb . , trestní zákoník , a reaguji tak na dlouhodobý problém , který však v současné době eskaluje , když jsou za účelem zisku a ve velkém rozsahu komerčně šířeny předměty s tematikou propagující zejména nacistická , ale i další ideologická hnutí , která směřují k potlačování práv a svobod člověka . Skutkové podstaty trestných činů týkajících se ideologického hnutí , která směřují k potlačování práv a svobod člověka , jsou v současné době obsažené v § 403 a 404 trestního zákoníku . Ty však neumožňují předmětné jednání potrestat , protože se v praxi nedaří prokázat úmysl pachatele podporovat nebo propagovat tato hnutí . Fakticky jsou však tyto předměty nakupovány a používány převážně těmito ideologickými hnutími a jejich stoupenci za účelem další propagace . Zároveň volný prodej těchto předmětů a následně jeho beztrestnost a tolerování ze strany státu přispívá k rozšiřování povědomí široké veřejnosti o těchto hnutích a snižuje vnímání závažnosti a protiprávnosti jejich činů a myšlenek v očích veřejnosti především v souvislosti s nacismem . Z tohoto důvodu navrhuji , aby byly do trestního zákoníku vloženy dva nové trestné činy , a to trestný čin šíření propagandistického materiálu hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka jako nový § 404 a a trestný čin použití symbolu hnutí směřující k potlačení práv a svobod člověka jako nový § 404 b . V rámci trestného činu použití symbolů hnutí směřujícího k potlačení práv a svobod člověka dále navrhuji rozlišení základní a kvalifikované skutkové podstaty tohoto trestného činu . Zároveň je součástí mého návrhu také společné liberační ustanovení § 404 c , které vymezuje případy , kdy se o trestný čin jednat nebude . Já vás , kolegyně a kolegové , prosím jednak o projednání a o případnou podporu tohoto mého pozměňovacího návrhu , protože jsem přesvědčen , že není možné , aby si skutečně z masových vrahů nacistické říše lidé dělali komerční zboží a prodávali jej , jak jsme toho nyní svědky . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Nyní tedy ještě v obecné rozpravě pan poslanec Zdeněk Ondráček . Poslanec Zdeněk Ondráček Já si dovolím zareagovat na svého předřečníka . Já v podstatě s tím překvapivým vyjádřením pana poslance Bartoška souhlasím , ovšem jsme ve stadiu druhého čtení , kdy bych velmi uvítal rozpravu na půdě ústavně - právního výboru , popřípadě jiného výboru , kde bychom o této věci mohli diskutovat a pregnantně vykvalifikovat to podání , respektive ten trestný čin jako takový , aby nám z toho nevznikl trestný čin , kdy orgány činné v trestním řízení budou mít víc problémů , než mají se současným pojetím trestního zákoníku při stíhání těchto trestných činů . Takže se s tím samozřejmě seznámím teď ještě po druhém čtení , jak to pan poslanec načetl , ale teď říkám , že nevím , jak se k tomu budu moct postavit , ale v každém případě jsem ochoten a připraven za klub KSČM o této věci diskutovat a klidně i formou poslaneckého návrhu předložit novelu trestního zákoníku , kde bychom došli k tomu , že tyto formy trestné činnosti budou postižitelné .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities