|

ps2017-049-04-003-002.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-29 ps2017-049-04-003-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 /sněmovní tisk 874/ - zkrácené jednání

Date2020-05-29
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049142.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Pan poslanec stáhl svou faktickou poznámku, takže než pozvu dalšího řečníka, kterým je pan poslanec Ferjenčík, tak vás ještě seznámím s omluvenkou. Pan poslanec Kobza se omlouvá od 14 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, paní ministryně, zaprvé bych chtěl velmi poděkovat vládní koalici za to, že si osvojila pozměňovací návrh, který jsem včera předložil na rozpočtový výbor, kde jsem právě navrhl zastropování zpětné vratky daní na 30 milionech korun ztráty. Jsem rád, že to dneska koaliční poslanci předkládají jako svůj společný návrh. Trochu mrzí, že tam nejsem mezi autory, když jsem to navrhl . Ale kopírování je zadarmo. se na nezlobím. jsem především rád za to, že se podařilo tuto věc prosadit. Myslím si, že jinak kdybychom tu zpětnou podporu nezastropovali, tak hrozí velká daňově optimalizační schémata především u těch největších firem, a že ztráta, kterou by utrpěl český státní rozpočet, by byla daleko vyšší než 43 miliard korun, které avizuje vláda. Stejně tak nejsem úplně přesvědčen o tom, že platí ten argument, že je to jenom odložení cash flow vzhledem k tomu, že to opatření je navrhováno jako trvalé. tedy navrhnu také těch 30 milionů. Ale vzhledem k tomu, že to navrhli vládní poslanci, tak očekávám, že přijat bude ten jejich návrh. Každopádně kromě toho navrhuji i pozměňovací návrh, který limituje toto opatření na nadcházející dva roky, a potom se vrátíme do běžného režimu. Dále navrhuji doprovodné usnesení: "Poslanecká sněmovna I. žádá vládu, aby kompenzačním bonusem nebo jiným vhodným mechanismem podpořila i lidi, kteří pracovali i na dohodu a odváděli pojistné, a II. žádá vládu, aby kompenzačním bonusem nebo jiným vhodným mechanismem podpořila i ty OSVČ se zaměstnaneckým úvazkem, pro které je podnikání dominantním zdrojem příjmu a které dosud žádnou podporu neobdržely." Stále tu máme tyhle dvě obrovské skupiny lidí, které nedostaly od státu žádnou podporu. Jsou to dohodáři, kteří odváděli pojistné. Jsou to OSVČ, kteří měli souběh se zaměstnáním nebo třeba s dohodou o pracovní činnosti nad 3 000. Dokonce teď přibývá případů, kdy se na tyhle lidi přesně obrací Finanční správa, aby vrátili ten bonus, který jim předtím byl vyplacen. Řada z nich vůbec netušila, že nemá nárok. Jediná skupina, co nárok na souběh, jsou lidé, co mají to zaměstnání v oblasti pedagogické činnosti. Všichni ostatní bohužel ostrouhali. Mně to přijde jako strašná nespravedlnost a budeme i nadále bojovat za to, aby se tohle změnilo. Dále navrhneme i doprovodné usnesení ve vztahu k financování samospráv. Myslíme si, že ten zásek do obecních a krajských rozpočtů, který teď vláda dělá, výrazně omezí investice na úrovni obcí, a že to je chyba. Budeme navrhovat zase 1 100 korun na občana obce a 600 korun na občana kraje. Myslíme si, že je to naprosto namístě a je potřeba skutečně těm samosprávám pomoci, aby nemusely ty investiční akce odkládat. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. Děkuji za dodržení času. Jako další je v rozpravě přihlášen pan poslanec Stanislav Blaha. Prosím. Poslanec Stanislav BlahaDěkuji, pane předsedající. Kromě toho, že chci podpořit pozměňovací návrhy kolegů Bartoška a Kupky, kteří se snaží kompenzovat ty náklady, které nesou rozpočty krajů a obcí v souvislosti s kovidovým balíčkem, tak bych rád okomentoval a později se v podrobné rozpravě přihlásil ke svým dvěma pozměňovacím návrhům. V prvním případě se zabývám snížením DPH u služeb a zboží podléhajících sazbě 15 %, kde se tím posunem na 10 % uleví podnikatelům v řadě odvětví. Svým pozměňovacím návrhem rozšiřuji tuto kompenzaci i pro další sektory, například pro leteckou dopravu nebo služby autorů a výkonných umělců, protože tyto obory byly těžce postiženy kvůli pandemii COVID-19. Druhým cílem pozměňovacího návrhu je zjednodušit zákon o dani z přidané hodnoty a přispět tak k větší jednoduchosti a srozumitelnosti této právní úpravy. Ve svém druhém pozměňovacím návrhu, který je podán pod číslem 5445, reaguji na zkrácení lhůty pro zaslání vratitelného přeplatku spotřební daně u takzvané zelené nafty, kde se kompenzuje pouze jedno specifické odvětví. Během současné krize COVID-19 by bylo ale vhodné kompenzovat podnikatele v širším měřítku. Z tohoto důvodu navrhuji zkrátit tuto lhůtu obecně u všech spotřebních daní týkajících se minerálních olejů. V této oblasti kromě zelené nafty se vratitelný přeplatek vrací bez žádosti do 30 dnů. Zákon také neupravoval, do jaké doby se vrací přeplatek v případě nesrovnalostí. To je ode dne oznámení platebního výměru nebo dodatečného platebního výměru. Pokud je výše daně v pořádku, tak se výsledek vyměření nebo doměření neoznamuje. Proto ve svém pozměňovacím návrhu navrhuji zkrátit lhůtu pro vrácení přeplatku v případě nesrovnalostí do 15 dnů ode dne oznámení platebního výměru nebo dodatečného platebního výměru nejen u takzvané zelené nafty, ale obecně u všech minerálních olejů. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch PikalTaké děkuji. Nyní pan poslanec Munzar v rozpravě. Prosím. Poslanec Vojtěch MunzarDěkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená paní ministryně, co je uvedeno v tomto sněmovním tisku, tak cílem samotného návrhu zákona je zmírnění dopadů pandemie na ekonomiku České republiky. Jestli nám z mého pohledu krize přinesla nějaké poznání, nám všem, tak je to důležitost a význam malého podnikání živnostníků pro život v celé české společnosti. Naším společným cílem by mělo být, abychom těmto lidem zjednodušili život a abychom snížili uměle vyvolané náklady, a to nejen peněžní, ale i časové, které musí vynakládat na administrativní povinnosti, kterými je stát v minulosti zatížil. Naším úkolem by mělo být odklízet různé překážky, klacky, balvany, které různé vlády položily do nelehké cesty podnikání, aby tento soukromý sektor se co nejvíce stabilizoval. Daňová administrativa je nejvyšším nositelem takové byrokratické zátěže zejména pro malé a střední podnikání, které je stojí čas a peníze. A zejména čas je kromě peněz pro ty nejmenší klíčovým a důležitým výrobním prostředkem, protože čas vynakládají nejen na svoji činnost jako takovou, za kterou mají příjem, ale mnoho času také musí vynakládat na to, aby sami sobě sehnali práci, ale tento čas nijak nepromítnou do svých nákladů. A čas také musí věnovat právě na tyto administrativní byrokratické povinnosti. Český systém daní je podle mnoha studií jedním z nejsložitějších v Evropské unii. Například podle studie Světové banky Doing Business za rok 2020 obsadila Česká republika 53. místo v indikátoru platby daní. A právě jedním z výrazných skoků při zvýšení administrativní daňové zátěže pro podnikatele je moment, kdy překročí obrat pro povinnou registraci k DPH. A ten je již 16 let na úrovni jednoho milionu korun. Původní snahou bylo umožnit nejmenším podnikatelům možnost podnikat bez povinnosti registrace k DPH právě kvůli tomu, aby nebyli zatíženi tak vysokou daňovou administrativou. Během těch 16 let se staly dvě záležitosti, když se tato hranice neposunula. Samozřejmě došlo ke zvýšení cenových hladin kvůli inflaci a kvůli tomu obrat překračuje daleko více podnikatelů, než bylo původním záměrem, protože rostou jim příjmy, ale souvztažně jim rostou i výdaje. Zároveň je správa DPH pro podnikatele složitější. Přišlo kontrolní hlášení, s ním spojené šibeniční lhůty, přišly nové pokuty a sankce spojené s kontrolním hlášením.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities