|

ps2017-049-04-003-002.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-29 ps2017-049-04-003-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění některé daňové zákony v souvislosti s výskytem koronaviru SARS-CoV-2 /sněmovní tisk 874/ - zkrácené jednání

Date2020-05-29
Meetingps2017/049
Agenda Itemps2017/049/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/049schuz/s049142.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   9 < Page 10 > 11

Každý, a i v malé firmě, , že s tou ztrátou může pracovat pět let. Jaká je snaha těch firem? Vydělat co nejdřív a tu ztrátu pokrýt co nejdřív. To je legitimní snaha. A k překvapení všech, a jsem bývalý komunální politik, a máme tady pozměňovací návrhy, které vykrývají ztrátu z kompenzačního bonusu způsobem, který neohrozí ani živnostníky, ani malá s. r. o., ale je to jenom otázka času, kdy ty ztráty budou kompenzovány - buď dřív, to půjdeme zpětně, anebo později. Ale pokud ty firmy budou ziskové, a my si přejme, aby byly ziskové, aby vytvářely pracovní místa a pouštěly peníze do ekonomiky, tak dřív nebo později tu ztrátu uplatní, tudíž dřív nebo později přijde o 70 % nebo nevím o kolik procent, 23,58 - města a 8,92 - kraje. Když to sečtu, tak nějakých 32-33 % zůstává na samosprávy, takže dříve nebo později stát přijde o těch 67 %. A je to dobře, protože ty firmy tady působí a chceme, aby působily dlouhodobě. Ne že v době, kdy se jim daří, tak je honem rychle zdaníme, a v době, kdy se nedaří, tak řekneme: máte smůlu, tak jste nevydělali, nemáte vatu, jak říká ministryně spravedlnosti, smůla, končíte. dneska podruhé a určitě ne naposledy v těchto týdnech a měsících budu mluvit o druhotné platební neschopnosti. Je to zase jeden z nástrojů, který může pomoci v boji s druhotnou platební neschopností. Možná byste ode mne čekali takový ten prvoplánový útok na velké korporace, ale toho se nedočkáte. Pokud se na to podívám z hlediska ekonomického, ale i z hlediska rozpočtů státu, měst a obcí, pořád říkáme a vyzýváme všechny, aby investovaly. Ale veřejný sektor nestačí. Musí přece chodit investice a objednávky ze soukromého sektoru. A to je nějaká šance těm, kteří byli úspěšní v minulých dvou letech, kteří drželi státní rozpočet v minulých dvou letech, platili daně. Je to šance, jak jim pomoci. A říkám, ta debata není černobílá. My podpoříme i ten vládní návrh, případně i to snížení na 30 milionů, protože tu obrovskou skupinu malých, mnohdy i středních to uspokojí a pomůže jim to. Jenom bych chtěl, ta debata není taková zploštělá. Říkám, je to daň za to, že to jde tak rychle. Kdo je pro "bez limitu", to je velký podporovatel velkých korporací a nemyslí na města, obce a kraje a naopak. Tak to přece není. Podobnou debatu jsme vedli i u bodu 2 vlastně o tom, kde ten limit nastavit, a mnozí z nás navrhovali ten limit zvýšit. Uvidíme, jak dopadne hlasování, ale je to vlastně stejná debata. My se toho návrhu nebojíme. Když jsme to rychle konzultovali, také jsme pod časovým presem, tak například Hospodářská komora, kterou se velmi často, a dneska to vlastně říkala i paní ministryně Maláčová, když (nesroz.)zákoníku práce, tak ti nejsou pro limitaci, aspoň podle zpráv, které se mi podařilo získat. Opravdu toho času bylo tak málo, že těžko můžu mít všechna usnesení, všechna grémia se mohla sejít a vydat k tomu nějaké stanovisko. Tak bych chtěl, abychom v tom byli uvážliví, abychom nestavěli jednotlivé skupiny podnikatelů proti sobě a neukazovali, těm pomůžu, těm ne. Ty ostatní věc, které obsahuje ten návrh zákona, jsou rozumné, i když někdy nedostatečné jako u toho DPH, ale i za to vláda zaslouží pochvalu. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Nyní je faktická poznámka pana poslance Václava Votavy a to by měl být konec obecné rozpravy. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Václav VotavaDěkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. bych měl poznámku ke svému ctěnému kolegovi Stanjurovi. On tam pozměňovací návrh v podstatě na dvě sazby DPH - 21 a 10, to znamená vyřazení 15%, resp. přeřazení všech komodit, které jsou v 15% do 10%, a to skokově. Nikde jsem se tam tedy nedočetl, kolik by to dělalo ve finále do státního rozpočtu. To je první věc. si myslím... Takhle. A priori bych s tím i souhlasil, ale nikoliv tedy samozřejmě skokově, proto i ten pozměňovací návrh, který podáváme na potraviny, dáváme jenom na základní potraviny, protože kdybychom tam dali všechny potraviny, tak to je o desítkách miliard. A když tam dáme úplně všechno z 15 % na 10 %, tak to je tedy opravdu s prominutím pecka do státního rozpočtu. Ale jinak bych s tím, pokud to bude per partes, postupně, bych s tím asi problém neměl. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji za dodržení času. Ještě další faktická poznámka - kolegy Stanjury. Máte slovo. Poslanec Zbyněk Stanjura(Nesroz.)kolegu Václava Votavu vaším prostřednictvím. My jsme ten tisk dostali v pondělí jako vy a nechtějte, abychom to dopočítali. Nicméně ten návrh tady není poprvé, je tady opakovaně. Velmi často bylo negativní stanovisko Ministerstva financí včetně odhadu finančních dopadů na státní rozpočet. To si myslím, že jsme schopni dohledat poměrně rychle. Určitě to bylo v roce 2018, když se projednávala změna daní. Ten návrh tady byl, bylo tam negativní stanovisko ministerstva a myslím si, aniž bych to v této chvíli kontroloval, že tam ten dopad je. My se právě per partes toho bojíme. Kdyby vláda přišla, a to se velmi těžko opravdu počítá z opozice, s tím, že tam bude mít všechny ty položky patnáct a bude to třeba rozloženo v čase, ale v jednom zákoně, tak bych s tím problém neměl. Mně vadí tohle projednávání, že pokaždé, když se otevře zákon o DPH, tak tam něco přeřadíme. A některé lobby je úspěšnější, některé méně, a v tomto případě to neberu negativně. Myslím, že je legitimní zájem těch, kteří to platí, to snížit. Takže nechci říkat, to jsou lobbisté, kteří chtěli 15, nebo 10. V tom vašem konkrétním návrhu, jsem říkal, že ho podpoříme, protože je to snížení daní, ale kdybych chtěl být troublemaker, tak řeknu - kdo určí, co je základní potravina? (Poznámka z poslaneckých lavic.)Nejsem, přesně tak, abych reagoval na vystoupení nebo poznámky mých kolegů. To je ten největší problém vašeho návrhu. Kdybyste navrhli všechny potraviny, tak je to jasné a rozhodneme se pro, nebo proti. Když řekneme základní potraviny, nevím, kdo to určí. jsem nikde neviděl v daňovém zákoně vyjmenováno, co jsou základní potraviny a co nejsou. Mohlo by to přinést zmatek, ale když to projde, tak si s tím určitě vláda poradí. moji plnou důvěru v tomto bodě. Říkal jsem, že my ten návrh podpoříme, jde správným směrem. Ten náš je jednodušší, a kdybyste ho podpořili, tak by bylo jenom dobře. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji za dodržení času. Nemám žádnou přihlášku do obecné rozpravy. Ještě vidím kolegu Ferjenčíka. Pan poslanec Svoboda se také hlásí do rozpravy? (Ano.)Máte slovo. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo. jsem chtěl reagovat jenom na kolegu Stanjuru, proč tak bojujeme za ten limit. Ano, my jsme si vědomi, že ten limit tam je dopředu dneska, ale ty firmy musí ten zisk vytvořit, což v těch příštích pěti letech rozhodně není jasné. A nám šlo primárně o firmy, které v posledních letech odvedly z České republiky biliony korun, a teď bychom jim ještě jako bonus dali dalších sto miliard korun a vůbec není jisté, jestli ty zahraniční montovny ty zisky začnou v příštích letech zase tvořit. Takže to je ten významný rozdíl. Druhá věc je, že tak jak to navrhla vláda, je to trvale, takže by došlo prostě k jednorázovému posunutí celé daně. Je to, jako byste výplatu místo prvního dostával třicátého, a to trvale. Tak prostě pak ten jeden měsíc vám bude chybět. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji, a máme tady další faktickou poznámku pana poslance Stanjury. Prosím, máte slovo. Poslanec Zbyněk StanjuraTady se ukáže, že nám chybí ten čas k podrobnější debatě. Za prvé to podle za ty dva roky nebyly biliony korun, ale ten problém existuje. My jsme také na začátku krize navrhovali, abychom pozastavili výplatu dividend. A nebyl to návrh, který by sklidil všeobecnou pochvalu. Naopak jsme dostali docela za uši od mnoha zájmových skupin. A si myslím, že je to správně, že v okamžiku, kdy stát masivně pomáhat, tak mají zůstat ty peníze v České republice. Ale zrovna tuhle vaši námitku, nebo tento názor, kdybychom měli dostatek času v normálním legislativním procesu, bychom možná byli schopni napsat a mohli bychom to nějak limitovat výší odvedené dividendy apod., ale všechny ostatní programy, i ten Antivirus, tohle neřeší. To bychom také mohli říct: těm nadnárodním korporacím, které vyvedly z České republiky v minulých letech biliony korun, těm nic nedáme. To jsem neslyšel, tento argument, ale stejnou logiku. Stejnou logiku, protože my se chceme starat i o pracovní místa, na tom je větší shoda, ale ti podnikatelé potřebují ještě další pomoc.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities