|

ps2017-048-01-003-003.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-13 ps2017-048-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Informace ministra školství Roberta Plagy o znovuotevření základních škol

Date2020-05-13
Meetingps2017/048
Agenda Itemps2017/048/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/048schuz/s048026.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Co se týká reakce, ty výhrady směrem k těm datům a dalším věcem slýchávám stále a mají jednu vadu. Rozhodnutí o tom, že děti budou po patnácti a že budou metr a půl dvoumetrové rozestupy, není rozhodnutí ministra školství, stejně jako nebylo rozhodnutí ministra školství - a podotýkám, můžete mi to vyčítat, ale je to správně - že se zavřely školy. Ty školy se nezavíraly, že by se tam špatně učilo. Ty školy se zavíraly, protože byla nějaká epidemiologická situace. Teď je tu epidemiologická situace lepší, zaplať pánbůh za to, poděkujme si všichni vzájemně - vy jste tady v nouzi schvalovali ty zákony, vláda je předkládala, takže patří všem dík, že tu situaci se podařilo ukrotit. Ale to rozvolnění nějaká pravidla a pravidla neurčuje Robert Plaga jako ministr školství, mládeže a tělovýchovy. Ta pravidla vycházejí z nějakých standardů. Patnáctky ve třídách a dítě po jednom v lavici nejsou českým výmyslem. Udělejte si screening nebo si ho nechte udělat v rámci poslaneckých klubů v jednotlivých evropských zemích. Rakušáci to mají po patnácti, Francouzi uvažovali o patnácti, pak chvilku dokonce o deseti. To znamená, je to nějaký kompromis. Když se podíváte, jak Dánové otvírali, ano, otvírali dřív, ale otvírali mateřské školy a první stupně, neotvírali druhý stupeň. Němci začali od těch ročníků, které se připravují na maturitu. To znamená, každý se s tou situací popasováváme a dáváme ten scénář a balancujeme nějaké riziko návratu epidemie, tak to vnímám . A budu se řídit, se vám to líbí, nebo nelíbí - a klidně mi říkejte, že nemám takový ajfr jako vy, pane poslanče, protože málokdo z vás nebo z nás je tak odvážný jako vy, a to uznávám, nejsem tak odvážný jako vy a chci se konzistentně řídit tím, že na Ministerstvu zdravotnictví je skupina, která to na starosti, pracuje s daty, a si teď nebudu dostudovávat epidemiologii a rozhodovat se podle toho, že si doma za sobotu a neděli udělám jinou studii a vyškrtám si rizikové skupiny a rozhodnu si jinak v protikladu s tímto. No a máte-li tyto dotazy, klaďte je Ministerstvu zdravotnictví. Je to legitimní, ale vycházím z doporučení epidemiologů a budu se tím řídit i nadále. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraMám tady jednu faktickou poznámku, pan poslanec Václav Klaus, a připraví se pan poslanec Marian Jurečka. Prosím. Tak vaše dvě minuty, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Václav KlausPane ministře, vy jste tak laskavě odpověděl, na vás se nedá útočit. Helejte se, ale jsem 21 let učil a seděl v škole. Jako ty představy, že jsou ty děti metr od sebe a nějaké tyhle skupiny - takhle to není. Ty zlobivé děti seberou roušku někomu, schválně, a budou si s házet, ty děti se sdružujou, stejně budou mít u sebe hlavičky, jako když se šíří vši v těch školách. Prostě takhle to normálně je. Vždyť vezměte si, k čemu je to opatření, že nás tady sedí polovina? Tak stejně všichni, kdo spolu kamarádíte, sedíte na obědě bez roušek, bavíte se, i toho 16. března, kdy jsme se ještě všichni báli. Čili to je úplně odtržené od reality, tahleta opatření, která tam zavádíte, vůči normálnímu životu, jak ti žáci fungujou, jak ty školy fungujou atd. Vždyť ty děti se těší na ty kamarádky, no tak budou spolu. Mají kamarádku v béčku, tak za poběží, žádný učitel to neudrží. Čili můžeme si o tom povídat, nakonec ta diskuse skončí, vy to udržíte, ale neřešíte reálné problémy vzdělávací soustavy. Opravdu ne. Uznávám, že se držíte pokynů Ministerstva zdravotnictví, ale v těch školách je chaos pro ty lidi, co chtěli vzdělávat. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní požádám o vystoupení s přednostním právem předsedu KDU-ČSL Mariana Jurečku a připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň. Tak prosím, máte slovo. Poslanec Marian JurečkaDěkuji. si dovolím jenom pár poznámek a poprosím, aby mi pan ministr zkusil věnovat pozornost. chápu, že on to v této situaci nemá jednoduché, nezávidím mu to rozhodování. Řeknu pár momentů, takových hodně praktických. Moje manželka je učitelka, první stupeň, nastupuje učit do školy příští týden. Zbývající část třídy bude muset dále vzdělávat přes dálkové vzdělávání. Do toho je problém, že ne všichni mají doma dostupné digitální zařízení, dostupná data. Někdy i teď v době koronaviru to těm rodičům vozila vytištěné z domu, protože ne každý tiskárnu. Dobrá, s tím se ti lidé popasují, učitelé jsou obětaví, snesou ledacos. Ale pane ministře, prosím pěkně, přemýšlím nad jinou věcí - jestli nestojí za to zvážit třeba jiný přístup k vesnickým školám, protože děcka na vesnici jsou všechna normálně teď v kontaktu. Všichni prostě chodí na to hřiště, to nikdo nezastaví. Nevidím důvod - chápu třeba odlišnou situaci ve městech, ale vesnické školy, zvlášť když je to menší vesnice, jedna pět, ta děcka všechna jsou dneska mezi sebou. Jsou to lokality, ORP, okresy, kde nemáme tři čtyři týdny žádnou nákazu, vůbec nikoho. A si kladu otázku, jestli třeba tohle není možné nějakým způsobem zohlednit. Mně by to dávalo logiku. A potom druhou věc, spíše jak nad tím vy přemýšlíte, co bude tedy od září a co bude případně od září, když přijde nějaká druhá vlna. Jestli se to zase tak docela zavře, nebo pracujete jako ministerstvo s tím, za prvé, aby se posílily potom ty věci, které dneska chybí. Jak jsem zmiňoval, ne každá rodina tablet, ne každá rodina počítač, ne všichni mají datové přístupy. Otázky toho, jakým způsobem to případně potom řešit. A zároveň velmi bych se přimlouval dlouhodobě za zvyšování kvality učitelů právě v oblasti práce s těmito technologiemi, s prezentačními dovednostmi atd. Nechci to zdržovat, ale může se to stát a byl bych rád, abychom když tady bude říjen, listopad a budeme řešit něco podobného, aby ten sektor na to byl připraven daleko více, protože potom ty (nesrozumitelné)rodičů a to, že je to pro těžké, kdy mají doma třeba čtyři, pět, šest dětí a mají doma jeden počítač, jak to mají prostřídat. mám ve své rodině rodiny, které mají pět šest dětí, chodí na druhé stupně, střední školy a prostě běží jim naráz u tří čtyř dětí on-line výuka ve stejný čas. Ti rodiče nejsou schopni si koupit ze dne na den tři další tablety, počítače apod. I toto by měl stát do budoucna vyřešit. Díky. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní s přednostním právem vystoupí pan ministr Robert Plaga a připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň. Prosím, máte slovo. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkuji za slovo, děkuji i za ten podnět. Ano, otevřel jste oblast - nebudu polemizovat s tou první částí, určitě jsou oblasti, které v tuto chvíli tu nákazu, a zaplať pánbůh za to, to si stále opakujme, a vždycky říkám, prosím, vraťme se v hlavách o šest týdnů zpět, kdy jsme tady seděli, jak jsme na tu věc nahlíželi. Ano, vyvíjí se to. A když jste říkal, jak bude probíhat druhá vlna, zase - nejsem epidemiolog, ale předpokládám, že všechny ty kroky, tak jak jsou prezentovány, směřují k tomu, aby to potenciální vypnutí nebylo úplné, v žádném případě, ale aby se soustředilo na ta ohniska nákazy. Takže když to přenesu do oblasti školství, ano, může se stát, že na podzim se některé ze škol nebo spíše některé ze tříd dostanou do karantény, pokud dojde k návratu, za všech těch podmínek, to podmíněné "jestli". A tady jste vznesl věc, která je důležitá, a to je de facto připravenost škol na tu vzdálenou výuku, ke které by mohlo docházet, a připravenost rodin na vzdálenou výuku, ke které v tuto chvíli dochází tou formou nouzovou, že všichni museli, a právě i ten částečný návrat do školního vzdělávacího procesu a částečně i neformálního vzdělávání je také motivován nejen tím, aby se lidi vraceli do práce, ale samozřejmě i tím, že v těch rodinách nejsou ty podmínky, a proto je tam ta prezenční výuka. Ale jsem konkrétní. My jsme řekli České školní inspekci a požádali jsme Českou školní inspekci, aby provedla šetření poté, co se to rozběhlo a tento stav trval nějakou dobu, aby přímo u ředitelů škol zjistila, jaký je stav v škole vzdáleného vyučování, jaké jsou tam podmínky, co jim chybí a jestli je problém na straně rodin. Výsledky od České školní inspekce máme, prošlo tím přes 5 000 škol a my jsme vyhodnotili cca 1 000 škol, které mají největší problém, a ty jsme oslovili s nabídkou pomoci. A ta pomoc spočívá v následujícím. Ta jedna rovina, kterou bude realizovat Národní pedagogický institut, tedy přímo řízená organizace Ministerstva školství, je ta podpora webináři, nebo přímou nějakou intervencí k tomu, jakým způsobem on-line učit. Podotýkám, že jsme tři dny po přerušení osobní přítomnosti žáků rozjeli web na dálku msmt.cz, kde jsou nejenom ty nástroje, ale zároveň je tam nejenom ten software, ale i ta pravidla, jak učit, a doplníme to i o ty učební zdroje. S tímto rozcestníkem chceme dále pracovat, ale tady dostanou podporu od Národního pedagogického institutu a díky spolupráci s Učíme on-line, resp. dobrovolnickou iniciativou Česko.Digital, která sdružuje opravdu IT odborníky, kteří pomohli téměř 200 školám, tuším, že 187, k nějakému datu chvilku zpátky, tak ty školy dostanou nabídnutou i pomoc v oblasti hardwaru a softwaru. To znamená, jsou tam lidi, je tam 13 organizací, které se významně snaží o to a nabízejí pomoc těm školám, že jim tam tu techniku buď instalují, provedou je tím, jak ji používat, a zároveň mají k dispozici přes 1 000 počítačů, které budou distribuovány do těch škol, resp. následně do rodin.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities