Cosetýkátéreakce,tyvýhradysměremktěmdatůmadalšímvěcemslýchávámstáleamajíjednuvadu.Rozhodnutíotom,žedětibudoupopatnáctiažebudoumetrapůlaždvoumetrovérozestupy,nenírozhodnutíministraškolství,stejnějakonebylorozhodnutíministraškolství-apodotýkám,můžetemitovyčítat,alejetosprávně-žesezavřelyškoly.Tyškolysenezavíraly,žebysetamšpatněučilo.Tyškolysezavíraly,protožebylanějakáepidemiologickásituace.Teďjetuepidemiologickásituacelepší,zaplaťpánbůhzato,poděkujmesivšichnivzájemně-vyjstetadyvnouzischvalovalityzákony,vládajepředkládala,takžepatřívšemdík,žetusituacisepodařiloukrotit.AletorozvolněnímánějakápravidlaapravidlaneurčujeRobertPlagajakoministrškolství,mládežeatělovýchovy.Tapravidlavycházejíznějakýchstandardů.Patnáctkyvetřídáchadítěpojednomvlavicinejsoučeskýmvýmyslem.Udělejtesiscreeningnebosihonechteudělatvrámciposlaneckýchklubůvjednotlivýchevropskýchzemích.Rakušácitomajípopatnácti,Francouziuvažovaliopatnácti,pakchvilkudokonceodeseti.Toznamená,jetonějakýkompromis.Kdyžsepodíváte,jakDánovéotvírali,ano,otvíralidřív,aleotvíralimateřskéškolyaprvnístupně,neotvíralidruhýstupeň.Němcizačaliodtěchročníků,kterésepřipravujínamaturitu.Toznamená,každýsestousituacípopasovávámeadávámetenscénářabalancujemenějakérizikonávratuepidemie,taktovnímámjá.Abuduseřídit,aťsevámtolíbí,nebonelíbí-aklidněmiříkejte,ženemámtakovýajfrjakovy,paneposlanče,protožemálokdozvásneboznásjetakodvážnýjakovy,ajátouznávám,nejsemtakodvážnýjakovyachcisekonzistentněřídittím,ženaMinisterstvuzdravotnictvíjeskupina,kterátománastarosti,pracujesdaty,ajásiteďnebududostudovávatepidemiologiiarozhodovatsepodletoho,žesidomazasobotuaneděliudělámjinoustudiiavyškrtámsirizikovéskupinyarozhodnusijinakvprotikladustímto.Noamáte-litytodotazy,klaďtejeMinisterstvuzdravotnictví.Jetolegitimní,alejávycházímzdoporučeníepidemiologůabudusetímříditinadále.Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraMámtadyjednufaktickoupoznámku,panposlanecVáclavKlaus,apřipravísepanposlanecMarianJurečka.Prosím.Takvašedvěminuty,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Václav KlausPaneministře,vyjstetaklaskavěodpověděl,navássenedáútočit.Helejtese,alejájsem21letučilasedělvtéškole.Jakotypředstavy,žejsoutydětimetrodsebeanějakétyhleskupiny-takhletonení.Tyzlobivédětiseberourouškuněkomu,schválně,abudousisníházet,tydětisesdružujou,stejněbudoumítusebehlavičky,jakokdyžsešířívšivtěchškolách.Prostětakhletonormálněje.Vždyťvezmětesi,kčemujetoopatření,ženástadysedípolovina?Takstejněvšichni,kdospolukamarádíte,sedítenaoběděbezroušek,bavítese,itoho16.března,kdyjsmeseještěvšichnibáli.Čilitojeúplněodtrženéodreality,tahletaopatření,kterátamzavádíte,vůčinormálnímuživotu,jaktižácifungujou,jaktyškolyfungujouatd.Vždyťtydětisetěšínatykamarádky,notakbudouspolu.Majíkamarádkuvbéčku,takzanípoběží,žádnýučiteltoneudrží.Čilimůžemesiotompovídat,nakonectadiskuseskončí,vytoudržíte,aleneřešítereálnéproblémytévzdělávacísoustavy.Opravdune.Uznávám,žesedržítepokynůMinisterstvazdravotnictví,alevtěchškoláchjechaosprotylidi,cochtělivzdělávat.Místopředseda PSP Tomio OkamuraNynípožádámovystoupeníspřednostnímprávempředseduKDU-ČSLMarianaJurečkuapřipravísepanposlanecLukášBartoň.Takprosím,máteslovo.Poslanec Marian JurečkaDěkuji.Jásidovolímjenompárpoznámekapoprosím,abymipanministrzkusilvěnovatpozornost.Jáchápu,žeontovtétosituacinemájednoduché,nezávidímmutorozhodování.Řeknupármomentů,takovýchhodněpraktických.Mojemanželkajeučitelka,prvnístupeň,nastupujeučitdoškolypříštítýden.Zbývajícíčásttřídybudemusetdálevzdělávatpřesdálkovévzdělávání.Dotohojeproblém,ženevšichnimajídomadostupnédigitálnízařízení,dostupnádata.Někdyiteďvdoběkoronavirutotěmrodičůmvozilavytištěnézdomu,protoženekaždýmátiskárnu.Dobrá,stímsetilidépopasují,učiteléjsouobětaví,snesouledacos.Alepaneministře,prosímpěkně,přemýšlímnadjinouvěcí-jestlinestojízatozvážittřebajinýpřístupkvesnickýmškolám,protožeděckanatévesnicijsouvšechnanormálněteďvkontaktu.Všichniprostěchodínatohřiště,užtonikdonezastaví.Nevidímdůvod-cháputřebaodlišnousituaciveměstech,alevesnickéškoly,zvlášťkdyžjetomenšívesnice,jednaažpět,taděckavšechnajsoudneskamezisebou.Jsoutolokality,ORP,okresy,kdenemámetřičtyřitýdnyžádnounákazu,vůbecnikoho.Ajásikladuotázku,jestlitřebatohlenenímožnénějakýmzpůsobemzohlednit.Mněbytodávalologiku.Apotomdruhouvěc,spíšejaknadtímvypřemýšlíte,cobudetedyodzáříacobudepřípadněodzáří,kdyžpřijdenějakádruhávlna.Jestlisetozasetakdocelazavře,nebopracujetejakoministerstvostím,zaprvé,abyseposílilypotomtyvěci,kterédneskachybí.Jakjsemzmiňoval,nekaždárodinamátablet,nekaždárodinamápočítač,nevšichnimajídatovépřístupy.Otázkytoho,jakýmzpůsobemtopřípadněpotomřešit.Azároveňvelmibychsepřimlouvaldlouhodobězazvyšováníkvalityučitelůprávěvoblastiprácestěmitotechnologiemi,sprezentačnímidovednostmiatd.Nechcitoužzdržovat,alemůžesetostátabylbychrád,abychomkdyžtadybudeříjen,listopadabudemeřešitněcopodobného,abytensektornatobylpřipravendalekovíce,protožepotomty(nesrozumitelné)rodičůato,žejetopronětěžké,kdymajídomatřebačtyři,pět,šestdětíamajídomajedenpočítač,jaktomajíprostřídat.Jámámvesvérodiněrodiny,kterémajípětšestdětí,chodínadruhéstupně,středníškolyaprostěběžíjimnarázutříčtyřdětíon-linevýukavestejnýčas.Tirodičenejsouschopnisikoupitzednenadentřidalšítablety,počítačeapod.Itotobymělstátdobudoucnavyřešit.Díky.Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyníspřednostnímprávemvystoupípanministrRobertPlagaapřipravísepanposlanecLukášBartoň.Prosím,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkujizaslovo,děkujiizatenpodnět.Ano,otevřeljsteoblast-nebudupolemizovatstouprvníčástí,určitějsouoblasti,kterévtutochvílitunákazu,azaplaťpánbůhzato,tosistáleopakujme,avždyckyříkám,prosím,vraťmesevhlaváchošesttýdnůzpět,kdyjsmetadyseděli,jakjsmenatuvěcnahlíželi.Ano,vyvíjíseto.Akdyžjsteříkal,jakbudeprobíhatdruhávlna,zase-nejsemepidemiolog,alepředpokládám,ževšechnytykroky,takjakjsouprezentovány,směřujíktomu,abytopotenciálnívypnutínebyloúplné,vžádnémpřípadě,aleabysesoustředilonataohniskanákazy.Takžekdyžtopřenesudooblastiškolství,ano,můžesestát,ženapodzimseněkterézeškolnebospíšeněkterézetříddostanoudokarantény,pokuddojdeknávratu,zavšechtěchpodmínek,topodmíněné"jestli".Atadyjstevzneslvěc,kterájedůležitá,atojedefactopřipravenostškolnatuvzdálenouvýuku,kekterébymohlodocházet,apřipravenostrodinnavzdálenouvýuku,kekterévtutochvílidocházítouformounouzovou,ževšichnimuseli,aprávěitenčástečnýnávratdoškolníhovzdělávacíhoprocesuačástečněineformálníhovzděláváníjetakémotivovánnejentím,abyselidivracelidopráce,alesamozřejměitím,ževtěchrodináchnejsoutypodmínky,aprotojetamtaprezenčnívýuka.Aleaťjsemkonkrétní.MyjsmeřekliČeskéškolníinspekciapožádalijsmeČeskouškolníinspekci,abyprovedlašetřenípoté,cosetorozběhloatentostavtrvalnějakoudobu,abypřímouředitelůškolzjistila,jakýjestavvtéškolevzdálenéhovyučování,jakéjsoutampodmínky,cojimchybíajestlijeproblémnastraněrodin.VýsledkyodČeskéškolníinspekcemáme,prošlotímpřes5000školamyjsmevyhodnotilicca1000škol,kterémajínejvětšíproblém,atyjsmeoslovilisnabídkoupomoci.Atapomocspočívávnásledujícím.Tajednarovina,kteroubuderealizovatNárodnípedagogickýinstitut,tedypřímořízenáorganizaceMinisterstvaškolství,jetapodporaaťužwebináři,nebopřímounějakouintervencíktomu,jakýmzpůsobemon-lineučit.Podotýkám,žejsmetřidnypopřerušeníosobnípřítomnostižákůrozjeliwebnadálkumsmt.cz,kdejsounejenomtynástroje,alezároveňjetamnejenomtensoftware,aleitapravidla,jakučit,adoplnímetoiotyučebnízdroje.Stímtorozcestníkemchcemedálepracovat,aletadydostanoupodporuodNárodníhopedagogickéhoinstitutuadíkyspoluprácisUčímeon-line,resp.dobrovolnickouiniciativouČesko.Digital,kterásdružujeopravduITodborníky,kteříužpomohlitéměř200školám,tuším,že187,knějakémudatuchvilkuzpátky,taktyškolydostanounabídnutouipomocvoblastihardwaruasoftwaru.Toznamená,jsoutamlidi,jetam13organizací,kterésevýznamněsnažíotoanabízejípomoctěmškolám,žejimtamtutechnikubuďinstalují,provedoujetím,jakjipoužívat,azároveňmajíkdispozicipřes1000počítačů,kterébudoudistribuoványdotěchškol,resp.následnědorodin.