|

ps2017-048-01-003-003.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-13 ps2017-048-01-003-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Informace ministra školství Roberta Plagy o znovuotevření základních škol

Date2020-05-13
Meetingps2017/048
Agenda Itemps2017/048/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/048schuz/s048026.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Vaše hotline bohužel nefunguje. Několik dnů se tam snažili fakt dovolat. Opravdu, přísahám, pane ministře. Nechci s vámi vést polemiku, ale skutečně několikrát se snažili dovolat a zjistit nějaké informace. Nedařilo se to. Je možné, že to bylo v tom období, kdy vlastně ty manuály vyšly, a vaši lidé byli přetíženi. Ale nepodařilo se tam dovolat a některé ty otázky položit. Takže bych poprosila ještě jednou o informaci, jak je to s těmi přípravnými třídami. Jestli budou moct být otevřeny, nebo ne. Jak je to s rouškami mimo objekt školy na hřišti, kde se budou pohybovat pouze děti z jedné skupiny, a la jako patnáctipočetné z nějaké školy, tak jestli musí, nebo nemusí. Na cestu mít musí, ale jestli je musí mít i na hřišti. A pak tedy se chci zeptat, jak je to s tou právní závazností toho manuálu, kdo tedy ponese zodpovědnost za případně nějaké problémy, které mohou nastat tím špatným výkladem. Tohle jsou všechno věci, které ty ředitele trápí. Pochopte je. Snaží se celou dobu odvádět dobrou práci. Teď je před nimi ten den D a chtějí dodržet všechno, co se po nich očekává. Děkuji. Vážím si toho, že jste za námi přišel. Ještě jednou děkuji kolegům a kolegyním, že mi ten bod zařadili a že tady vydrželi. Místopředseda PSP Tomio OkamuraTak. bych tedy... Pane ministře, momentíček. Jestli byste souhlasil, sice máte přednostní právo, ale aby se mohli zúčastnit i další poslanci diskuze, tak bych asi s dovolením otevřel všeobecnou rozpravu... Jestli vám to nevadí, můžete vystoupit s přednostním právem, ale takhle by se poslanci nemohli... Takže bych tedy zahájil všeobecnou rozpravu. A teď tedy, pane ministře, máte přednostní právo. Hlásí se ještě pan poslanec Václav Klaus - ten nicméně přednostní právo, proto teď se vyjádřete. Děkuji. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkuji. Děkuji za ty dotazy. Neb v této době, která je samozřejmě nejistá, je nouzová, naprosto vnímám, že řada dětí před sebou jednotné přijímací zkoušky, řada dětí maturitní zkoušky. Ředitelé se musí popasovat s tou situací, která je nestandardní. Myslím si, že není v tuto chvíli, a věřte mi, člověk v této republice, který by si víc přál normální stav, než je ministr školství v oblasti školství. A protože toto je situace, která je náročná pro všechny z nás včetně pracovníků Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, a byť to možná je k neuvěření, ale i to jsou lidé, i ti mají svoje děti a po celou dobu covidové krize řešili ty věci, nikam se neschovali a vymýšleli ta opatření, konzultovali ta opatření a udělali maximum možného. Za tím si stojím. Čímž odpovídám na tu čtvrtou otázku. Nebudeme vést polemiku o tom, jestli jako help linka funguje, nebo nefunguje. mám přehled o tom, kolik hovorů vyřešili během prvního týdne koronakrize. Vím, že jsem dvakrát musel vyměňovat lidi na help lince, protože někteří z maturantů - a pevně věřím, že ne ti skuteční, slušní maturanti - jim tam nadávali, a takovým způsobem, že ti lidé prostě čelili jenom negaci na lince. Potkává se s tím každý z nás, vnímám to, ale prosím, tady se zastávám těch lidí, oni to zvedají, oni odpovídají. A na lince skutečně - jenom když jsem si mapoval třeba v tomto týdnu, a v tomto týdnu si to vyzkoušeli i členové, nebo resp. jedna z náměstkyň, která odpovídala. A odpovídala ředitelům, ředitelé děkovali. Zároveň běží webináře i v běžné agendě a poběží webináře k covidové situaci, tam se hlásí několik set lidí. To znamená, opravdu konáme, činíme. Nezpochybňuji, určitě za tu dobu několikrát vypadl web Ministerstva školství a určitě se někdo ve chvíli, kdy volal, neprovolal. Zkuste si to srovnat se situací, když voláte na JPC nebo kamkoliv jinam, jestli jste se vždy dovolali na první dobrou. Za sebe říkám, že když... protože to je na mobilní telefony, tak se volá i zpět. Tady se svých podřízených zastávám, protože opravdu hoblují na maximum celou dobu a čelí tam neuvěřitelnému tlaku, negaci, a přesto to zvládají s bravurou a patří jim za to dík, i když se mohlo stát, co jste říkala vy. A teď k těm věcným dotazům. Co se týká přípravných tříd, mám pro vás dobrou zprávu. Je uvedena v těch obvyklých otázkách a odpovědích na Ministerstvu školství. A ano, bude-li se otvírat první stupeň, budou se otvírat přípravné třídy. Takže to je pozitivní odpověď. Nebylo to explicitně v tom manuálu, ale přesně na to přišel dotaz. Kromě toho, že ho odpovídáme na lince, jsme ho zařadili do těch frekventovaných dotazů a je tam zodpovězen. A teď to říkám i tady. K druhé části. Ta druhá část se týkala situace, zdali mohou jít mimo areál školy. Ano. Podotýkám, ty manuály a závaznost těch manuálů. Manuály obsahují části, které jsou jasně právně závazné, neb propisují opatření Ministerstva zdravotnictví. Týká se to roušek, týká se to dalších záležitostí. Obsahují další závazné věci, jsem to tady zmiňoval. Ve chvíli, kdy popisuje věci ze zákoníku práce, tak jsou to zase věci, které jsme tam vytáhli, byť bychom nemuseli. Kdybyste se podívali, tuším, na rakouský manuál, tak je tam, najděte si na stránkách, je tam odkaz někam jinam. My jsme to vytáhli z toho zákoníku práce. A jak říkám, teď to ještě upřesníme. Uvědomuji si to. Ale pokud se ptáme po právní závaznosti, tak ona se tím dokumentem prolíná. Samozřejmě, že u některých věcí jsou to hygienické standardy, které bude... ale pokud je tam minimalizovat ten kontakt, tak to slovíčko napovídá, že k nějakému kontaktu dojde. Protože kdyby tam bylo, tak stoprocentně zamezit by musela být ta formulace, která by asi byla v nějaké vyhlášce, která by pak byla právně vymahatelná. Takže nejsem právník, ale samozřejmě v této logice tam ta právní vymahatelnost není. Ale vy jste zmínila jednu věc, ke které se musím vyjádřit, a to je prostoupeno českou společností, nikoliv tou školskou. A zase, nechci fušovat do řemesla lékařům, ale jako zodpovědnost za to, že někdo onemocněl Covidem-19, a ta stigmatizace, ke které docházelo v některých oblastech ČR, je věc, kterou bychom se neměli bát označit - a teď budu cimrmanovský - za nešvar, tak to prostě není v pořádku. To znamená, aby někdo řešil, že se ten žák nebo student nakazil v škole, protože nebyl dodržen rozestup, je záležitost, která... Jako z mého pohledu ano, samozřejmě, zní to bizarně. Navíc ale, jak jsem řekl a uvedl jsem, ano, i v české společnosti se může objevit, a objevila se, stigmatizace těch lidí, kteří byli nakaženi covidem, přestože si to nezpůsobili sami, přestože to je vysoce nakažlivá nemoc. To znamená, nemohu vám tady zaručit, že se někdo neutrhne v případě, že k tomu případu dojde, a nezačne to jako nějakým způsobem řešit. Ale ta právní zodpovědnost při dodržování, a maximálním dodržování těch věcí, které jsou tam, co patří Ministerstvu zdravotnictví, tak ta je jasná a závazná. Ale z pohledu těch ostatních věcí jsou to záležitosti hygienické, doporučující, a když si přečtete ten manuál, jako vím, že jste se na něj dívala, tak jsou tam i alternativy k tomu, jak to zabezpečit v případě, že to v škole, třeba v případě školní jídelny, zabezpečit nejde, tak jsou tam i alternativy... (Poslankyně Černochová mimo mikrofon od stolku zpravodajů.)Ano. Bohužel, ale je to tak. To znamená, to je ta věc. A pak ten konkrétní dotaz, který jste vznesla. jsem na začátku řekl, že české školství je nesmírně, nesmírně rozdílné. Máte školy vesnické, máte školy městské, máte školy s vlastním areálem, máte školy ve více budovách, a to jsou přesně ty věci, které při sebevětší snaze nepostihnete, i když jsme udělali ten manuál nebo ty manuály vícevariantní, s přihlédnutím k těmto věcem. Takže ano, to základní doporučení, které v tom manuálu je, aby zůstaly děti v areálu školy, ale pokud jsem dostal dotaz - a to je ta reakce na ten Seznam. Pokud jsem dostal dotaz, že ta škola vlastní areál, nemá zahradu a vedle je les, tak je to naprosto jasné z logiky věci, byť ten manuál to neříká, ale nedokážu si představit v případě, že les je do sto metrů od školy tak, takhle ten manuál prostě neumím napsat, je to možná moje chyba, polepším se pro příští covidovou krizi, ale reálně pokud je to bezpečné z těch obecných principů, tak nic nebrání tomu, aby výuka v tom lese nebo parku probíhala. Druhý případ konkrétní z help linky, je ten, že mají budovu, která je budovou jídelny. A budova jídelny je vzdálena nějakých 500 metrů od školy. A sama paní ředitelka, když volala, tak na ten dotaz, kudy jdete, říkala, my jdeme okolo polikliniky a jdeme středem města. V chvíli to riziko je tam samozřejmě vyšší.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities