|

ps2017-048-01-001-001.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-13 ps2017-048-01-001-001 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

1. Vládní návrh zákona o snížení penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti placeného zaměstnavateli jako poplatníky v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 a o změně některých zákonů /sněmovní tisk 860/ - zkrácené jednání

Date2020-05-13
Meetingps2017/048
Agenda Itemps2017/048/001
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/048schuz/s048007.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Do rozpravy se ještě přihlásila s přednostním právem paní ministryně Maláčová a dále se hlásí z místa pan poslanec Skopeček. Prosím, máte slovo. Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana MaláčováDěkuji, pane předsedající. ještě jednou zopakuji pro jistotu, protože si myslím, že to zapadlo v tom mém úvodním slově, jak je celá ta pomoc s pomocí odkladu nebo odpuštění plateb sociálního pojištění myšlena. Toto je část A, kdy pomáháme firmám, které mají problém s likviditou, ale nebyly koronakrizí tolik zasaženy, tak jim pomáháme a umožňujeme odložit platby sociálního pojištění. Ten čtyřprocentní úrok, 4 % p. a., to znamená 1 % čtvrtletně, a to je velmi nízká částka, je tam proto, aby firmy, které nemají problémy s likviditou, si ty platby jen tak neodložily jenom proto, že jim to stát umožňuje. Víte, že se tady bavíme o měsíčních částkách ve výši více než 30 mld. korun, což jsou platby za sociální pojištění pro firmy ve mzdové sféře. A takovéto vysoké částky, pokud bychom tam nedali ten úrok a odkladu by využily všechny firmy, protože by to bylo velmi výhodné, i když nejsou zasaženy koronakrizí, by pak samozřejmě měl dopad na státní rozpočet. Samozřejmě by to bylo jenom posunuto v čase, ale přesto bychom si takto podsekli příjmy státního rozpočtu. Proto 1 % na čtvrt roku, je to velmi nízká sazba a firmám, které nemají tak velké a hluboké potíže, pomůže. Říkám to úplně otevřeně, je to výhodná půjčka na několik měsíců. Pak ale přijde část B, kterou jsem zmínila, a tam bychom chtěli nastartovat program Antivirus, kdy pomocí - jsme ve fázi vyjednávání - odpuštění odvodů na sociální pojištění pro firmy, které byly výrazně zasaženy, pomůžeme právě těm, kteří jsou na tom nejhůře. To znamená, je potřeba to vnímat v kontextu. Toto je část první, část druhá přijde v příštích dnech a ten úrok je tam proto, abychom si nepodsekli cash flow státu. Děkuji. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Nyní vystoupí v rozpravě pan poslanec Jan Skopeček a připraví se pan poslanec Válek. Prosím. Poslanec Jan SkopečekDěkuji za slovo. nebudu opakovat argumenty, které tady zazněly, byť si rovněž myslím, že o žádnou skutečnou pomoc nejde, že to je spíše ze strany vlády, ze strany paní ministryně, taková hra, takové předstírání toho, že chtějí pomoci, ale ta pomoc tam ve skutečnosti není, protože ten problém se odsouvá pouze v čase. Skutečná pomoc trhu práce v České republice, který samozřejmě bude ve stále větší tenzi, by byla, pokud bychom snížili u nás v rámci vyspělých zemí OECD téměř rekordně vysoké odvody za práci, které platí zejména zaměstnavatelé za své zaměstnance. V tom podílu toho, co platí zaměstnavatel za zaměstnance, jsme skutečně na špici vyspělých zemí a samozřejmě to způsobuje problémy zejména v krizových dobách. Ale o tom jsem nechtěl mluvit. mám dvě poznámky. Chtěl bych se zeptat, proč se podnikatelům bere možnost volby ve dvou aspektech, a sice v možnosti platit v hotovosti sociální pojištění a pak se přinucují podnikatelé, aby přehledy plateb posílali na správy sociálního pojištění elektronicky. si myslím, že pokud vláda přichází se zákonem, u kterého - a říkám předvádí, předstírá pomoc, tak proč jsou v něm ustanovení, která berou podnikatelům svobodu volby. Rozumím tomu, že bezhotovostní platby sociálního pojištění se dějí většinově, že jen málokdo využívá plateb v hotovosti, ale kdo jiný než státní instituce by měl mít povinnost přijímat i českým státem emitovanou hotovostní platbu, hotovostní peníze. to skutečně nepovažuji za normální, tento paragraf se tam propašoval a jeho ambicí samozřejmě je, aby platil na věčné časy. Nerozumím tomu. Jestli stát přestává brát hotovost jako prostředek platby, tak sem vláda přijde s tím, že uzákoňuje pouze bezhotovostní ekonomiku, že chce zrušit hotovost, ale dělat to takto pokoutně v uvozovkách, těmito dílčími zákony, mi nepřijde fér. Přiznejte, že nemáte rádi hotovost, že ji chcete zrušit, z jakých důvodů a nedávejte, to takto pokoutně do zákonů. Na základě toho předkládám pozměňující návrh, který zaručí podnikatelům, aby mohli zaplatit sociální pojištění i v hotovosti, byť rozumím tomu, že to bude velmi minimální počet lidí. Další věc. Stát, který není schopen léta digitalizovat svoji agendu, tak naopak nutí občany a podnikatele, aby se správou komunikovali pouze elektronicky. Rozumím tomu, že by to měl být cíl, že by měla být snaha motivovat lidi, aby neposílali na úřady papíry, ale aby komunikovali elektronicky, ale pokud někdo z jakéhokoliv důvodu elektronicky komunikovat nechce, tak opět by mu měla být nechána svoboda volby, aby se rozhodl, že místo počítače a místo elektronické komunikace využije klasický formulář. Takže nejde o žádnou pomoc, naopak, v tom zákoně je skryta ta věc, že se podnikatelům bere svoboda volby. Tak to nazývejme pravými jmény a neříkejme, že pomáháme podnikatelům. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Pan poslanec Vlastimil Válek, v tuto chvíli poslední přihlášený v obecné rozpravě. Prosím, máte slovo. Poslanec Vlastimil VálekDěkuji, pane předsedající. jsem rád, že se podařilo nějakým způsobem vyřešit aspoň zčásti, nebo z velké části, OČR, a mám dotaz, resp. mi není jasná jedna věc. Byť pan ministr Plaga řekl na zdravotním výboru, že on nikdy školky nezavřel, uniká mi tedy, kdo je tedy zavřel. Nicméně ty školky reálně byly zavřené na mnoha místech v dubnu. A si teď nejsem jistý, jestli rodiče, kteří se tím pádem starali v dubnu o děti, které chodily do školek, anebo prostě do školek nemohly v dubnu chodit, jestli dosáhnou za duben na OČR, nebo nedosáhnou. Jenom jsem chtěl poprosit paní ministryni o informaci, protože vím, že zpětně jsme to teď schválili od května, to jsem si ověřoval, ale teď jak se ztrácím trošičku, jak se tady střídáme - vláda se nestřídá, ta sem nechodí vůbec, protože se bojí covidu, tomu rozumím, být ve věku pana premiéra, bojím se taky, ale přesto bych chtěl jenom ověřit, jestli opravdu je to tak, že v dubnu to takhle bude. Děkuji mockrát. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. Paní ministryně se přihlásila do rozpravy. Prosím, máte slovo. Ministryně práce a sociálních věcí ČR Jana MaláčováDěkuji. Velmi ráda zodpovím. Ona ta novela, kterou jsme schválili před třemi týdny a která navyšovala ošetřovné na 80 % po dobu mimořádných opatření a nouzového stavu, vlastně zavedla to, že i když školky zavřel zřizovatel, tak platí nárok na ošetřovné. To je jedna věc. Takže rodiče, kteří mají dítě nejenom v mateřské školce, ale i v jiném předškolním zařízení, které bylo zavřeno zřizovatelem po dobu nouzového stavu, resp. mimořádného opatření, mají nárok na ošetřovné ve výši 80 %. My jsme vlastně na dobu těch mimořádných opatření všechna OČR navýšili na 80 % zpětně k 1. dubnu do 30. 6. a co teď vlastně dělá ten pozměňovací návrh - tak protože zřizovatelé různě v různých režimech školky otevírají, tak jsme sladili ten režim pro základní školy i s mateřskými školkami. Takže dostáváme to na jednu kolej, děláme stejný režim pro všechny a dáváme tam vážné důvody, které specifikujeme v tom pozměňovacím návrhu, proč by měl nárok na ošetřovné trvat. Jsou to zejména ty zdravotní důvody, potom to, že se třeba dítě nevejde do školky z kapacitních důvodů, nebo do školy, to se může také stát, nebo že se prostě například pracovní doba nekryje s dobou, kdy je dítě umístěno do školního nebo předškolního zařízení. To je smyslem toho pozměňovacího návrhu. Pak bych ještě, jestli dovolíte, reagovala na pana poslance Skopečka ohledně plateb v hotovosti. Uvedu některá čísla. Česká správa sociálního zabezpečení platí za svozy v hotovosti zhruba 6 milionů korun ročně. Nicméně k tomu je potřeba připočítat ještě personálně další náklady ve výši 30 milionů korun ročně. To znamená, že celkově nás to stojí 36 milionů, ale na pojistném v hotovosti vybereme 800 milionů korun ročně. To znamená, že to je extrémně drahé a téměř, jak ta čísla dokládají, 800 milionů versus tuším půl miliardy, vlastně to téměř není využíváno. Proto elektronizujeme, nebo dáváme možnost posílat to bezhotovostně.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities