ps2017-045-04-002-250.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Poslankyně Věra Kovářová Vážené kolegyně , vážení kolegové , vážený pane ministře , ráda bych vás požádala o podporu pozměňovacího návrhu , který předkládám společně s Petrem Gazdíkem a panem poslancem Bartoněm . Tento pozměňovací návrh se týká cílů vzdělávání a zavádíme nové novelizační body , které se týkají finanční , informační a digitální gramotnosti . Musím přiznat , že co se týče školského zákona , tak nemám historickou paměť , ale pokud vím , tak zákon je z roku 2004 , ale nevím , zda cíle vzdělávání se měnily . Co ale rozhodně vím a víme všichni , co se změnilo , je doba , která nastává , a samozřejmě ta doba se bude měnit a přijdou určitě nové výzvy . Děti v následujících letech v oblasti vzdělávání budou čelit velkému tlaku . Budou na ně kladeny vysoké nároky , a to v oblasti schopností pracovat v souvislostech . Je potřeba , aby odcházely děti do budoucích profesí s unikátními znalostmi , které budou představovat konkurenční výhodu , a samozřejmě pak i my můžeme vylétnout v rámci inovačního procesu . Co se týče informační gramotnosti , tak v oblasti informací čelíme obrovské zahlcenosti . Jenom pro zajímavost , v roce 2016 jsme měli tolik dat , kolik lidstvo stihlo vyprodukovat za pět tisíc let . Proto je tedy nutné , aby žáci a studenti věděli , kdy a proč potřebují informace , kde je mají najít , jak je mají vyhodnotit , jak je mají použít a jaké informace jsou relevantní . Co se týče digitální gramotnosti , tak samozřejmě tam je důležité , aby studenti věděli , jak je identifikovat , pochopit , interpretovat , komunikovat a účelně a bezpečně uměli využívat digitálních technologií . Nedostatek digitální gramotnosti totiž může vést k digitálnímu vyloučení , a to se nemusí týkat jen seniorů nebo osob se zdravotním postižením , etnických menšin , ale projevuje se a objevuje se napříč celou populací . Ohroženi jsou proto v určité míře všichni , a proto je důležité , aby se kladl tlak na zvyšování digitální gramotnosti , a samozřejmě v této oblasti bude hrát klíčovou roli průběžné celoživotní učení . Třetí gramotností je gramotnost finanční . Ta hraje velmi důležitou roli , dokonce zásadní roli při rozhodovacích procesech občanů ve finančních a peněžních operacích . Její absence často zapříčiňuje spadnutí do dluhových pastí a nekončících exekucí , které poté dopadají na příjem jedince , a v těchto případech musí pak finanční problémy sanovat ve formě sociálních dávek stát . Vážené kolegyně , vážení kolegové , prosím , považuji to , jak vysoká bude finanční , informační a digitální gramotnost v naší společnosti , tak to jistě pomůže zvládnout tu dobu , která bude následovat po době koronavirové , a právě tyto gramotnosti mohou rozhodnout o tom , jak budeme úspěšní . Proto vás prosím o podporu tohoto pozměňovacího návrhu . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Věře Kovářové . Hezké dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci , pane ministře . Budeme pokračovat , a to vystoupením pana poslance Petra Gazdíka . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Petr Gazdík Hezký dobrý den , milé kolegyně a milí kolegové . Scházíme se nad jednou ze zásadních novel , která ovlivní život statisíců mladých lidí , a dá se říct , že ovlivní budoucí prosperitu České republiky . Já jsem tady v prvním čtení říkal , že Starostové a nezávislí podporují povinnou maturitu z matematiky , nicméně že jsme celkově v oblasti maturity prostě zaspali . Projekt státní maturity po deseti letech ukazuje , že my jako politici se nejsme schopni dohodnout a že se cyklicky vrací to , že se ta maturita neustále mění . Jedna z věcí , které ve školství jsou důležité , je stabilita . A my jsme za posledních 10 až 15 let rozhodně neposkytli maturantům stabilitu a svými činy vlastně ukazujeme , že nevíme , z čeho mají maturanti maturovat . Jednou ta matematika je , jednou není . Jednou tam slohová práce je , jednou není . Cizí jazyk je jednou takový , podruhé makový . Prostě státní maturita a její vliv nás jako politické reprezentace na ni ukazuje , že nejdeme správným směrem . My jsme proto navrhli , jak má vypadat státní maturita podle nás . Nemá se změnit jenom matematika , ale celý koncept státní maturity , která by byla vnímána jako jakési středoškolské minimum , které student bude dělat z českého jazyka , cizího jazyka a matematiky . Může jej dělat opakovaně a bude tato státní část , nebo tady to středoškolské minimum , vstupenkou k té profilové školní maturitě . Říkal jsem tady v prvním čtení , že vyzývám pana ministra školství , aby svolal schůzku politických stran , a vyzývám i vás , kolegové , pojďme se dohodnout na tom , jak bude vypadat maturita v příštích minimálně deseti letech . V případě , že se nedohodneme , tak ten chaos bude pokračovat . Příkladem takového chaosu je návrh prodloužení toho termínu o další dva roky . Další dva roky budou studenti tápat , znovu se budou studenti druhého a třetího ročníku , kteří si vybírají semináře , ptát v únoru nebo březnu , jestli tam ta matematika bude , nebo nebude , znovu se bude čekat na rozhodnutí Parlamentu . Vítám a děkuji panu ministrovi školství , že první týden v březnu svolal první schůzku zástupců všech politických stran zastoupených ve Sněmovně , ze které vzešel dotazník o tom , jak si politické strany představují maturitu jako koncept , a kterou vidím jako dobrý základ nějaké budoucí dohody . Schválením tohoto zákona dnes právě ta práce nekončí a věřím , že pan ministr , který se teď ke mně točí trochu zády , se neotočí zády k práci po zbytek volebního období a bude skutečně pokračovat v té práci na dohodě politických stran o tom , jak se změní maturita v příštích deseti letech , aby odrážela reálné vzdělání 21 . století . My Starostové na adrese www.moderniskolstvi.cz jsme už v minulém roce zveřejnili celý koncept , jak má školství vypadat , a maturitní zkouška je jedna z úhelných kamenů toho systému školství , tak aby mohl fungovat . Věřím proto , že pan ministr bude pokračovat ve své práci , a vidím to jako jednu z jeho hlavních úloh do konce tohoto volebního období , aby se podařilo (dosáhnout) alespoň nějaké elementární dohody na tom , jak bude vypadat maturita v příštích letech , protože dnes nehlasujeme jenom o tom , jestli tam matematika bude , nebo nebude , ale i o tom , jestli se maturita změní , nebo ne . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Petru Gazdíkovi . To byl poslední přihlášený do rozpravy . Nyní ještě pan zpravodaj Lukáš Bartoň v rozpravě . Prosím , máte slovo . Poslanec Lukáš Bartoň Děkuji za slovo . Já bych rád vyjádřil stanovisko Pirátů . Piráti podporují volbu mezi cizím jazykem a matematikou , takže asi není žádnou neznámou , že podpoříme vládní verzi návrhu , ostatně jsme ho i takto věcně předkládali sami jako poslanecký návrh . Rozhodně nesouhlasíme se tím , aby se tato otázka , tento problém odsunul pouze o dva roky vlastně v době , kdy už tady tato vláda nebude a bude to na přelomu , kdy ani Poslanecká sněmovna to změnit pak nebude moci . Pozměňovací návrhy , které se sešly k tomuto zákonu , se hodně týkají právě maturity , ale většina těch návrhů se týká zákona obecně . Je otevřen školský zákon a sešlo se zde mnoho pozměňovacích návrhů . S mnoha z nich souhlasíme . Jsou to velice dobré některé pozměňovací návrhy řešící problematiku , která teď ve školství trápí mnoho škol , ale zároveň bych nechtěl opomenout , aby některé pozměňovací návrhy prošly bez vůbec odůvodnění , a určitě jednak zmíním svůj pozměňovací návrh , který se snaží , aby byla uznána úroveň středního vzdělání pro studenty , kteří absolvují střední školu , ale nesplní maturitní zkoušku , tak aby měli alespoň úroveň středního vzdělání bez maturity , bez výučního listu v kategorii střední vzdělání , kde jsou ostatně i teď jednoleté , dvouleté obory .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities