ps2017-045-04-002-250.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) Chtěl bych také zdůraznit a připomenout to , co tady dnes nezaznělo , a to je i touto novelou nově vytvořený předmět , nebo maturitní zkouška , ten název matematika rozšiřující , ta bývalá matematika plus , což je z mého pohledu i vstřícný krok vůči akademickému prostředí , vůči vysokým školám . Pokud vysoké školy chtějí nějakou vyšší relevanci výstupu ze střední školy a použít ji v rámci přijímacího řízení , tak tu možnost mají . Mnohé ty školy to dělají už dnes . A samozřejmě ty další to mohou dělat i do budoucna , a to právě využitím této matematiky rozšiřující . Čili není to tak , že bychom matematiku rušili , ničili nebo něco podobného . Je to jenom o zachování té dobrovolnosti , volby mezi cizím jazykem a matematikou , a samozřejmě i prací nad tím obsahem samotným . A tady bychom potom nevylučoval , že se můžeme po určitém čase , nebo naši nástupci tady a budoucí ministři , k té debatě o zavedení povinné matematiky na některých typech škol vrátit v rámci maturitní zkoušky . To určitě možné je . Ale za velmi alibistický považuji ten pozměňovací návrh , který odkládá matematiku pouze o ty dva roky . To skutečně neřeší vůbec nic . Je to alibismus , je to přehození problému na příští Sněmovnu , na příštího ministra , nebo současného ministra . Opravdu to nic neřeší . A já jsem přesvědčen o tom , že máme jít přesně - a KDU - ČSL to říká dlouhodobě - v tom duchu , jak předložilo návrh Ministerstvo školství . Dovolte mi na závěr říci ještě jednu zásadní věc . My hlavně dneska musíme ukončit tu nejistotu , která tady panuje . Můžete oponovat tím , že tady platí zákon a všichni vědí , na co se mají připravovat . Na druhou stranu žáci , studenti , učitelé , pedagogové , ředitelé škol jsou dlouhodobě připravováni na to , že tady nastane nějaká změna , a ta nejistota , kterou jsme způsobili my politici , poslanci tím , že ten tisk a tu věc tady projednáváme více jak jeden rok , je tím , co ty školy velmi trápí . Žáci třetího ročníku dnes pořád ještě nevědí , na čem jsou , a dneska tedy ta situace je o to složitější , jakou formou teď probíhá v době koronavirové krize výuka . Čili já myslím , že tu nejistotu musíme skutečně velmi rychle napravit . Já jsem absolvoval řadu besed na středních školách , nejenom na gymnáziích , protože to je potřeba také zdůraznit . Problém povinné matematiky není problémem gymnázií . My se tady bavíme o zachování také nějaké relevance a vážnosti té zkoušky samotné . Pokud bychom v dnešní situaci hovořili o povinné matematice , tak logicky by ta zkouška musela být nějakým způsobem přizpůsobena odborným školám , a já se obávám , že tím bychom naopak šli s tou kvalitou a úrovní maturitní zkoušky dolů . A já předpokládám , že to si nikdo nepřejeme , že to byl jeden z argumentů , se kterým přicházel pan ministr . Čili pojďme ukončit tu nejistotu , která tady panuje i vzhledem k plánování nového školního roku . Pro ředitele škol není za minutu dvanáct . Bohužel je deset minut po dvanácté . Tady to musíme říct sebekriticky vůči nám , vůči Sněmovně , a každý z vás si řekněte , kdo zde v těch uplynulých měsících prodlužoval , a bohužel někdy naprosto cíleně , projednávání tohoto tisku právě kvůli nějakým svým vlastním politickým představám . Myslím , že to byla chyba . Věřím , že dnes toho hlasování dosáhneme a půjdeme tou jistotou pro školy , žáky a studenty . Dovolte mi také na závěr vyjádřit velký respekt vůči ředitelům , pedagogům , žákům , kteří se dnes potýkají s tou nelehkou situací . Samozřejmě v jistém smyslu i stále nejistotou , jakým způsobem bude probíhat konec tohoto školního roku , jakým způsobem budou probíhat maturitní zkoušky , případně přijímací řízení . Já věřím , že ten chaos , který teď zažíváme v mnoha oblastech , se v rámci školství podaří velmi rychle dát dohromady tak , aby ty informace byly jasné , srozumitelné , aby každý věděl , na čem jsme . Maturantům držím palce , aby v nelehké situaci tohoto školního roku tu zkoušku úspěšně zvládli a abychom si z té krizové situace , ve které se nacházíme , všichni , žáci , pedagogové i vedení škol , odnesli pozitivní zkušenosti . Protože já myslím , že každá krize je znamením šance . A nemá smysl jenom žehrat na to , v jaké jsme situaci , ale hledejme na tom také to pozitivní . Věřím , že v tomto smyslu k tomu budeme všichni přistupovat včetně Ministerstva školství . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Je zde faktická poznámka paní poslankyně Valachové . Poslankyně Kateřina Valachová Pane předsedající , jenom vaším prostřednictvím , já bych chtěla doplnit předřečníka , protože on se zapomněl pochválit , Marek Výborný , protože ty kroky , co se má z hlediska obsahu matematické gramotnosti schválit , samozřejmě schválili v lednu 2017 velmi detailně a transparentně skrze opatření při nařízení vlády ministři za KDU - ČSL , ministři za ANO a ministři za ČSSD jednomyslně . Tam byly ty kroky , na čem se má pracovat . A prostou kontrolou těchto úkolů se dá zjistit , kdo co jak neodpracoval . Takže doporučuji , aby případně za toto se také pochválil a přestal používat falešné politické argumenty o tom , že něco někdo , nevím , neodpracoval . Plán byl plněn do července 2019 , jak koneckonců osvědčilo Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy na školském výboru . A ten plán byl zcela jasný a shodli jsme se na něm všechny tři tyto politické strany . Takže souhlasím s ním , netahejme do toho politiku , ale bylo by fajn říct ta fakta . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . S přednostním právem pan předseda Jurečka . Poslanec Marian Jurečka Děkuji . Protože jsem byl účastníkem těch událostí minulého volebního období , ano , já jsem hlasoval pro novelu školského zákona , která zaváděla povinnou maturitu z matematiky . V těch debatách tehdy zaznívalo jasně , že bude opravdu dobře zvážen výčet oborů , na které se tato povinnost bude vztahovat . A když na jednání vlády přišlo nařízení s tím výčtem oborů , tak já jsem pro něj nehlasoval . Odmítal jsem tento výčet oborů , protože je nelogický . To , že tam některé školy zůstaly vyjmuty , myslím si , že v tom byla i určitá politická dohoda tehdejších , řekněme , ministrů za sociální demokracii , protože pokud tam dáváme některé obory , například třeba i z mé branže , v oblasti odborných středních zemědělských škol , pak nechápu , proč tam chybí střední zdravotnické školy . Mohl bych pokračovat , ale to , co považuji za zásadní , je , že jestliže na středních odborných školách budeme zavádět povinnou maturitu z matematiky a chceme stejnou úroveň jako u maturantů například na gymnáziích , a logicky nemáme stejnou dotaci hodin výuky matematiky , protože ty školní vzdělávací plány to takto prostě nemají - uvedu konkrétní příklad třeba i pro lidi , kteří nás sledují . Na středních zemědělských školách se matematika učí v prvním a v druhém ročníku . V rámci třetích a čtvrtých ročníků je to formou seminářů a ty semináře samozřejmě jsou tam v nějaké dotaci hodin alokovány , a pokud budeme chtít ty studenty v rámci toho třetího a čtvrtého ročníku v těch seminářích připravit na stejnou úroveň , aby zvládli stejnou úroveň maturity z matematiky jako například studenti gymnázií , tak logicky asi v těch seminářích nebude prostor na přípravu těch studentů pro ty odborné předměty , pro které šli na střední odbornou školu . A to je pro mě ten důvod , kdy já říkám , ten model , tak jak byl nastaven , není zvolen šťastně . Buďto si řekněme , má smysl do budoucna upravit ty parametry z hlediska výčtu oborů , nebo má smysl upravit to tak , že budou dvě úrovně z maturity z matematiky , anebo potom musíte sáhnout do jednotlivých hodin v rámci školských vzdělávacích programů z hlediska odborných předmětů a říct férově žákům a rodičům : jdete sice na střední odbornou školu , ale příprava pro tu vaši odbornost prostě bude nižší . A to si nemyslím , že je to , co tady v České republice chceme , když voláme po tom , abychom měli tady kvalitní technické , digitální a další dovednosti našich studentů . Takže já se stavím za to , co tady zaznělo i z úst Marka Výborného . Prosím pěkně , ať ministerstvo udělá revizi těchto kroků , toho návrhu , a ať se tady nedělá provizorní odklad , který bude jenom prodlužovat nejistotu studentů . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Na řadě je paní poslankyně Kovářová .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities