ps2017-045-04-002-250.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.10 hodin) Kolegyně a kolegové , na co zapomínáme . To mě vlastně mrzí ze všeho nejvíc , už jsem to tady zmiňovala . Vůbec nerozumím , proč zapomínáme a proč nemluvíme o těch studentech , co se od září 2017 doposud poctivě připravovali na to , že budou skládat právě maturitní zkoušku z češtiny , z cizího jazyka a matematiky , protože každý rozumný člověk , který něco ví o školství , ví , že tohle se nerozhoduje několik měsíců před maturitou . A proč zapomínáme na to , že tito studenti na jaře 2016 jako první skládali celostátní přijímací zkoušku z matematiky už přímo při vstupu na střední školu . O tom se tady také nemluví . A také jsou to studenti , kteří poprvé v historii až doposud , bohužel , až doposud poprvé v historii v září resp . na jaře 2017 přesně věděli , na jakou střední školu jdou , a přesně věděli , přesně věděli , co bude na maturitu . To je přesně dáno od ledna 2017 veřejně v nařízení vlády . Všichni to věděli . Hlásím se tady na ten obor , vím , z čeho budu za čtyři roky maturovat . Všichni to věděli . I na tyhle studenty zapomínáme . Taky nerozumím tomu proč . Musím říct , že chci podpořit - a samozřejmě budu hlasovat pro ten pozměňovací návrh , který jsme s kolegy zpracovali s cílem dodržet tu cestu , ten plán , ten cíl a zajistit budoucím studentům a maturantům , aby měli takovouto hodnotnou maturitu a aby je co nejlépe připravila na to , jaké různé možné vzdělávací cesty mohou v rámci svého života následovat . Potom mě mrzí to , že ta debata je extrémně pokrytecká , protože zejména takzvaná - říkám takzvaná , prosím vás - elitní gymnázia tu metodu rovnováhy mezi cizím jazykem , českým jazykem a matematikou vlastně už dlouhodobě aplikují . Kdybyste vzali jakékoli vysoce úspěšné gymnázium z hlediska úspěšnosti gymnazistů a jejich následných vzdělávacích cest , tak zjistíte , že drtivá většina těchto studentů , drtivá většina , si právě k těm předmětům , které má v tuhle chvíli jako povinné , nepovinně , takzvaně povinně v uvozovkách , protože ta škola to takto vede , bere matematiku . To znamená , to , co je dobré pro naše elitní gymnázia , mít z češtiny , z cizího jazyka a matematiky zkoušku , to zřejmě tedy není dobré pro všechny ostatní děti , studenty a žáky . Vůbec tomu nerozumím . Jenom to bude posilovat i nadále nerovnosti v rámci dosažených studijních znalostí a kompetencí , rovnováhy těchto kompetencí a potom nerovnosti v rámci jejich vzdělávacích cest . Je pozoruhodné , že toto prosazují ti , kteří se zaklínají tím , že chtějí nerovnosti odstraňovat . Také je pozoruhodné , že se tady na pultíku hodně často láteřilo , jak jsou naši studenti nešikovní , jak jsou učitelé nešikovní , potom se to zase dementovalo , aby se něco neřeklo , ale zaznělo to tady a dá se to ve stenech dobře , dobře dohledat . Tak prosím vás , naši studenti rozhodně nejsou v matematice o nic víc neúspěšní než studenti v okolních zemích . Bylo tady spoustu lživých dat zveřejněno . Neúspěšnost našich maturantů po druhém pokusu , protože ta je měřitelná z hlediska evropských srovnání , tzn . mám maturitu , nebo nemám , je několik procent . To znamená , naopak naši studenti jsou velice úspěšní . Velice úspěšní . A co se týká přípravy našich škol , tak jenom chci upozornit , že už od roku 2014 jsou masivně upraveny rámcové vzdělávací programy z hlediska počtu hodin matematiky . Metoda Hejného se masivně rozšířila v posledních pěti letech . A mohla bych tady mluvit další tři hodiny . Koneckonců samo Ministerstvo školství ještě v červenci školskému výboru všechna tato data předkládalo včetně toho , co dělá . Na závěr , protože už to nechci prodlužovat , chci jenom zmínit , že také mezinárodní testy PISA už v roce 2016 ukázaly zlepšení našich žáků , stejně jako o dva roky později , v matematické gramotnosti a stejně tak se v posledních dvou maturitních zkouškách zlepšila úspěšnost v rámci maturitní zkoušky z matematiky . To jsou fakta . Podotýkám , že u mezinárodního srovnání PISA ty dvakrát lepší výsledky jsou samozřejmě plošným ověřováním , není to to , že někdo si vybírá maturitu z matematiky - jenom abych předešla oblíbeným argumentům těch , co z nějakého záhadného důvodu nechtějí rovnováhu na konci středoškolského vzdělávání mezi češtinou , cizím jazykem a matematikou , protože o tom je to , o čem dneska jednáme . Na závěr chci také podobně jako Tereza Hyťhová vaším prostřednictvím , pane předsedající , popřát nejenom těm letošním maturantům , protože ti to mají zvlášť těžké , ale i všem těm budoucím úspěch , co nejlepší výsledky nejenom v maturitní zkoušce , ale především co nejlepší vědomosti , znalosti a kompetence tak , aby byli úspěšní . A děkuji ctěné Sněmovně za poslech a poprosím kolegy a kolegyně o podporu pozměňovacího návrhu Vondrák , Rais , Valachová . No a na závěr , protože bohužel školský zákon obsahuje řadu dalších změn a vždycky se to smrskne na povinnou matematiku , tak jenom chci říct , že zásadně nesouhlasím s tím , aby v rámci posledního čtení v Poslanecké sněmovně se měnily kompetence Cermatu a Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy bez jakékoli veřejné , politické a odborné debaty , a stejně tak zásadně nesouhlasím , aby tímto způsobem se rušil plán národní vzdělávání , tak jak ho předpokládá školský zákon . Je to absolutně , absolutně nepřípustné tímto způsobem zasahovat do tak klíčových věcí těsně před hlasováním ve třetím čtení . Děkuji vám za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . A na řadě je pan poslanec Výborný do rozpravy . Poslanec Marek Výborný Vážený pane předsedo , vážený pane ministře , kolegyně , kolegové , rád bych se také vyjádřil k tomuto předmětnému tisku , a to i z pozice dlouholetého učitele a ředitele střední školy . Já nechci reagovat na svoji předřečnici paní kolegyni Valachovou , ač se domnívám , že některé věci tady prostě není možné spojovat , dávat dohromady přijímací zkoušky a maturitní zkoušky podle mě skutečně nemá vůbec žádné opodstatnění . Ale obecně , a ono to vyplývá i z té diskuse a debaty , která se tady vede nejenom teď v rámci třetího čtení , já mám někdy pocit , že se tady vytvořila atmosféra toho , že hlasujeme o bytí a nebytí matematiky . Ale to přece není pravda . To přece není pravda . Já tady musím souhlasit s panem kolegou Raisem . Kvalitní výuka matematiky na středních školách , a teď nemluvím jenom o gymnáziích , je samozřejmě zásadní a důležitá . Matematika je jazykem přírodních a technických věd a projednávání tohoto zákona nebo tématu povinné , nebo nepovinné , nebo dobrovolné matematiky - skutečně na tom nic neměníme . Tady se bohužel vytvořila představa nebo atmosféra , že té kvality dosáhneme tím , jak nastavíme formu toho výstupu . Já myslím , že to je přesně ta chyba , přesně ten omyl . Protože nedosáhneme kvality odzadu , nedosáhneme kvality tím , že budeme řešit úroveň a formu toho výstupu , ale my se musíme zaměřit na samotný obsah toho předmětu . A tady bych byl i kritický vůči ministerstvu - a neříkám , že přímo vůči tomuto panu ministrovi , protože samozřejmě on měl také své předchůdce . Tady jsme nejenom na úrovni ministerstva , ale i Národního ústavu pro vzdělávání prostě zaspali . To , že tady vedeme de facto procedurální debatu a diskusi dva roky o tom , jak se vypořádat s povinnou matematikou ukotvenou v zákoně , ale neřešíme ten samotný obsah , to považuji za klíčovou chybu . Tady skutečně se musíme vrátit nejprve k tomu obsahu . A jak znovu zdůrazňuji , matematika je jazykem přírodních a technických věd a jako taková si samozřejmě tuto pozornost zaslouží . Já doufám , že se velmi rychle znovu rozběhne debata o revizi v rámci vzdělávacích programů , protože podle mého názoru právě sem tato debata , tato diskuse patří . Znovu opakuji , dneska tady není volba Losna , nebo Mažňák , matematika , nebo nic . Prostě není to tak . Jednak zdůrazňuji , je tady zachována dobrovolnost . Čili pokud platí to , co říkala paní poslankyně Valachová , že studenti , žáci středních škol se dlouhodobě připravují na maturitní zkoušku z matematiky , tak jim vůbec nikdo nebude bránit v příštím školním roce a těch následujících , aby si tu matematiku jako maturitní předmět zvolili . Dokonce i pokud budou chtít cizí jazyk , tak si ho mohou zvolit jako nepovinný předmět . Známe školský zákon a prostě ta možnost tady zachována je .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities