ps2017-045-04-002-250.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) Tím třetím důvodem je důvod takový , že volba mezi povinnou maturitou z matematiky a cizím jazykem by měla vlastně odrážet to , jaké jsou preference jednotlivých studentů , kteří chtějí maturovat . Každý podle svého zaměření bude říkat , že je jeden předmět matematika , nebo druhý předmět cizí jazyk stejně důležitý , tak aby tam byly buď oba , nebo jeden z nich . Já jsem ale přesvědčen o tom , že za stávajícího systému prostě studenti mají právo si vybrat pro svoje budoucí profesní zaměření , zejména pro svoje budoucí vysokoškolské studium , zda chtějí maturovat z matematiky , nebo z cizího jazyka . Jako dlouholetý gymnaziální učitel , byť ne ani matematiky , ani cizího jazyka , ale geografie a historie , také vím , že výuka těchto předmětů samozřejmě během celého studia běží . Někde se ta diskuse takovým jako zvláštním způsobem stáčí k tomu , že pokud by neměla být povinná maturita z matematiky , tak to dehonestuje výuku matematiky jako takovou . Na různých typech škol se samozřejmě ten předmět učí v různé míře , ale alespoň já ze své gymnaziální zkušenosti vím , že výuka matematiky během jednotlivých ročníků studia probíhá velmi intenzivně . Je to jeden z klíčových předmětů bez ohledu na to , jestli je , nebo není zakončen povinnou maturitou . Takže zde rozhodně souhlasím třeba s panem profesorem Raisem v tom , že výuka matematiky je důležitá , ale dodávám k tomu , že opravdu probíhá . Dalším faktem , který podle mě hraje velmi důležitou roli , je to , že pokud bude přijata vládní verze školského zákona , to znamená , zůstane zachována volba mezi cizím jazykem a matematikou , tak otevře prostor k tomu , aby mohla být zahájena nějaká , řekněme , dlouhodobější diskuse o tom , co by vlastně měla obsahovat maturitní zkouška , jaký by měl být její smysl , jak by měla být upravena . Tady si dovolím spíš pragmatický komentář , protože podle mého názoru ve chvíli , kdy by byla schválena povinná maturita z matematiky , respektive kdyby se nepodařilo její zavedení nějakým způsobem odložit , tak bude velmi obtížné do toho systému jakýmkoliv způsobem zasahovat . A já jsem přesvědčen o tom , že potřebujeme revizi státní maturity z matematiky . Názory odborníků poukazují na to , že vlastně za těch x let , co existuje státní maturita z matematiky , nebylo nikdy provedeno relevantní vyhodnocení jejích dopadů , to znamená , co se zlepšilo ve školství tím , že je státní maturita , jaké dovednosti , znalosti , předpoklady pro studium se tím posílily . A tahle evaluace , která se jinak běžně dělá v různých oborech ve společnosti , by tady měla proběhnout rozhodně taky . A zatím neproběhla . Ale ve chvíli , jak říkám , kdy by povinná maturita z matematiky zavedena byla , tak si myslím , že už by se to jenom velmi obtížně měnilo . Je to vlastně série argumentů , proti kterým lze samozřejmě vznést nějaké protiargumenty . Ale chci dodat jednu důležitou věc . Zatímco zachování stávajícího stavu , to znamená to , že existuje volba mezi povinnou maturitou z matematiky a cizím jazykem , nic podle mého názoru nepoškozuje , dává to reálný prostor studentům k tomu si vybrat podle svého profesního zaměření nebo budoucího vysokoškolského studia , jakou cestou se vydají , a tedy jaký předmět si u maturity zvolí , tak zavedení povinné maturity z matematiky , a tedy tří povinných maturitních předmětů , prostě části studentů bude komplikovat jejich budoucí uplatnění , jejich budoucí profesní život , jejich budoucí volby . A jsem přesvědčen o tom , že takto bychom určitě rozhodovat neměli . Chtěl bych se tedy také připojit k návrhu , abychom toto řešení podpořili . Nechci své vystoupení v tomto ohledu využívat k tomu , abych komentoval to současné dění . Je ale už zapotřebí , aby se jasně rozhodlo , v jakém termínu se bude maturovat , což se týká těch současných studentů a samozřejmě od dalšího roku , z čeho budou maturovat ti , kteří to velice toužebně očekávají . Musím říct , že diskuse o tomto zákoně vzbudila mezi studenty veliký zájem o dění v Poslanecké sněmovně . To samo o sobě je velmi správné . A myslím si , že ti středoškoláci mají právo očekávat to , že dnes finálně rozhodneme a že bude prostě zřejmé , co je v následujících letech čeká . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Jako další v rozpravě vystoupí paní poslankyně Valachová . Poslankyně Kateřina Valachová Vážený pane předsedající , vážené kolegyně , kolegové , vážená vládo , já musím říct , že jsem poměrně překvapená tou debatou na Poslanecké sněmovně , která tady už trvá od podzimu , kdy se nabízí kolegům a kolegyním , poslancům a poslankyním , kteří tady nebyli při schvalování stávající formy maturitní zkoušky v roce 2016 , to , že se tady zřejmě , tak to vypadá z těch příspěvků , nevedla žádná debata o tom , jak má maturitní zkouška vypadat . Prostě žádná , takhle se to tady líčí . To je ale lež . Ta debata se tady vedla , byla velmi důkladná skrze výbory , byla odborná , byla politická a hlavně byla veřejná . Debata o tom , jak má maturitní zkouška vypadat , se vedla veřejně , odborně a politicky nejméně od roku 2014 do roku 2016 , to znamená dva a půl roku . To , co je nyní součástí školského zákona , to znamená , že naši maturanti mají na konci střední školy osvědčit své znalosti z českého jazyka jako mateřského jazyka , z cizího jazyka a matematiky , je jenom odraz odborného názoru , že na konci středoškolského vzdělávání máme ukázat a má být ověřeno , že máme nějakou úroveň matematické gramotnosti , čtenářské gramotnosti a potom kompetenci se dorozumět v globalizovaném světě . A že všechny tyto tři znalosti a kompetence mají stejnou váhu ; mají stejnou váhu , protože nevíme , kam nás v budoucnu v rámci vzdělávacích cest nebo pracovních a profesních cest osud zavane . A je odborná shoda , to není žádná politika , že všechny tři kompetence a znalosti jsou stejně důležité - stejně důležité , to je v zákoně . Debata o nějaké povinné nebo nepovinné matematice je absolutně lživá . Co se tedy týká té odbornosti a politické a veřejné debaty , to , že to tak má být , aktuálně vyplývá , stále vyplývá , tím víc to samozřejmě vyplývalo v roce 2016 , ale i nyní , ze stálé platné a nezměněné strategie vzdělávací politiky 2020 . A co dím , dokonce to vyplývá i z dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy , který jsme , vážené kolegyně a kolegové , obdrželi v srpnu minulého roku . Co se stalo na podzim , jsem pořád na plénu Sněmovny neslyšela , to by mě vlastně nejvíc zajímalo , že od této cesty ustupujeme . Co se týká pozměňovacího návrhu Vondrák , Rais , Valachová , ten neříká nic revolučního . On jenom říká : pokračujme v této transparentně vydiskutované , veřejně vydiskutované , odborně a politicky vydiskutované cestě a v souladu s tím , co předložil ministr školství vládě ještě v červenci minulého roku . Ano , udělejme si o to kousíček větší čas , protože některé věci se zpozdily , a navrhujeme tedy , ať tohoto cíle dosáhneme za dva roky , to znamená je to v plném souladu s oficiálními vládními dokumenty na základě veřejné , transparentní , politické a odborné debaty .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities