ps2017-045-04-002-250.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-06 ps2017-045-04-002-250 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(9.50 hodin) Závěrem - sleduji , že každý máte stejně jiné starosti než mě poslouchat , což mě samozřejmě mrzí . Domnívám se , že prostě není možné čekat tady nějaký výrazný nárůst HDP bez kvalitních lidí , kteří absolvovali maturitní zkoušku nejenom z matematiky , ale kteří absolvovali maturitní zkoušky . A zejména v dlouhodobém horizontu může dojít skutečně k poškození české společnosti . Čili proto bych prosil - byť moc neposloucháte - o podporu tohoto návrhu . Znovu zdůrazňuji , nejde o politickou záležitost , jde o záležitost odbornou . Děkuji za pozornost . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Další vystoupí v obecné rozpravě paní poslankyně Hyťhová , připraví se pan poslanec Baxa . Poslankyně Tereza Hyťhová Dobrý den . Děkuji , pane předsedající , za slovo . My jsme po dlouhých debatách k tomuto tisku k povinné maturitě našli stanovisko , jestli podpoříme , nebo nepodpoříme tento zákon . Rozhodli jsme se , že tento vládní zákon podpoříme ve třetím čtení , a to i na základě různých zpráv , e - mailů , žádostí od studentů , se kterými jsem se sešla i osobně . A řekla bych , že nás žádali , prosili o to , abychom zkrátka toto zrušení , vlastně ponechání volby mezi jazykem a matematikou podpořili . Takže tento návrh podpoříme . Podpoříme také některé pozměňovací návrhy , které se týkají . . . Tím , že je tady otevřen školský zákon , tak se primárně maturit netýkají . Takže některé se nám zdají dobré a ty podpoříme . Nemůžeme však souhlasit s dvouletým odkladem , proto se u tohoto návrhu zdržíme , a to i z důvodu , že když se tato zásadní věc odloží o dva roky , tak se obávám , že opět nastane u těch studentů jistá nejistota , co se za ty dva roky zase změní , či nezmění . A myslím si , že dál je držet v nejistotě není správný krok , kterým bychom se měli ubírat . Proto se u těchto návrhů zdržíme , protože chceme , aby studenti věděli , z čeho budou maturovat , aby když se teď hlásili na střední školu , aby věděli , do čeho jdou . A není možné si tady každý rok , každé dva roky pohrávat s tímto zákonem a měnit to , jak se nám zlíbí , nebo kdo je u vlády a podobně . Dále tady padlo na plénu , že by v tomto roce , v krizové situaci , zaznělo to tady myslím od pana poslance Miholy , tak bych se k tomu taky chtěla vyjádřit , měly být dva termíny pro přijímací zkoušky a pro maturity a podobně . My jsme toto taky konzultovali a jsme toho názoru , že už teď mají školy velké potíže s tím , aby zvládly jeden termín přijímacích zkoušek na střední školy . A domníváme se , že v této chvíli , v této koronavirové pandemii je nutné vyjít školám vstříc . Nechceme samozřejmě studentům ubírat jejich právo na to , ale pro ty školy momentálně je asi nejlepší jim nechat jeden termín . A věřím tomu , že i ti studenti i školy to nakonec všechno v této krizové situaci zvládnou . Dále pokud bychom se do budoucna měli bavit o maturitě z matematiky , tak je nutné přemýšlet nad tím , jestli není potřeba opravdu zapracovat na metodice matematiky , na celkové výuce tak , aby to zkrátka nebyl postrach pro studenty , aby se nebáli jít na střední školu s tím , že prostě neodmaturují , a už od prvního ročníku budou sedět v nejistotě , jestli vůbec tu maturitu udělají . To je špatně . Mělo by to být tak , aby počet hodin matematiky byl vyvážený , aby to na jedné škole nebyly tři hodiny matematiky týdně , na druhé škole šest hodin matematiky týdně . A v tomto případě přece nemůže být nastavena maturita z matematiky stejným způsobem , stejným metrem . To zkrátka nejde . Studenti by měli mít možnost se na to připravit stejně , stejně kvalitně . Proto je potřeba se opravdu zamyslet , a je to hlavním úkolem ministerstva do budoucna , pracovat na tom tak , aby se maturita z matematiky , nechci říct zjednodušila , to si nemyslím , ale zkrátka otevřít dveře tomu , aby to pro studenty nebyl takový strašák . A to si myslím , že je do budoucna opravdu velkým úkolem pro ministerstvo . My nechceme snižovat úroveň matematiky a už vůbec ne úroveň maturit . Ale jak říkám , je potřeba pracovat na metodice , na zkvalitnění výuky . Takže věřím tomu , že do budoucna pan ministr a celé ministerstvo , ať už bude ministrem kdokoli , se na tuto problematiku zaměří , protože v tuto chvíli je to asi to jediné , co se dá dělat . A jinak počítám , nebo doufám , že tento zákon dneska bude podpořen , protože studenti už na to čekají . Věřím , že i teď se možná dívají na přímý přenos a chtějí vědět , jak to s nimi bude vypadat . A věřím , že nakonec Sněmovna rozhodne tak , že nebudou muset maturovat z matematiky a budou si moci vybrat . Takže jim přeji úspěšnou maturitu , a s chutí do toho . Děkuji . Předseda PSP Radek Vondráček Děkuji . Pan poslanec Baxa vystoupí v rozpravě . Poslanec Martin Baxa Vážený pane předsedo , pane ministře , dámy a pánové , jsem velice rád , že uprostřed velmi těžké situace , kterou prochází Česká republika , uprostřed koronavirové pandemie a řešení jejích důsledků tento zákon doputoval až do třetího čtení Poslanecké sněmovny . Jsem totiž přesvědčen o tom , že další protahování této věci by už vlastně nebylo možné a jenom by ztěžovalo situaci studentům , kteří velice naléhavě očekávají zprávu , z čeho budou maturovat v příštím roce , z čeho budou maturovat v dalších letech a jak bude vlastně vypadat situace s ukončováním středoškolského vzdělání jako taková . Na úvod bych chtěl říct , že přes můj hluboký nesouhlas s mnoha kroky , které nyní pan ministr školství koná , jsem velice rád , že pan ministr nalezl odvahu v uplynulých měsících a předložil tento návrh , který znamená odložení zavedení povinné maturity z matematiky , resp . zachování volby mezi maturitou z matematiky a cizím jazykem . Myslím si , že ten návrh je z principu správný . Nechci jakýmkoli způsobem napadat , kritizovat závažně názory , které jsou opačné . Myslím , že kolega Rais zde velmi přehledně , souhrnně shrnul svůj pohled na tuto věc a že ty argumenty se dají najít na obou stranách . Ale já jsem přesvědčen o tom , že za současného stavu českého školství , za současné situace ve vzdělávání je prostě zachování volby mezi matematikou a cizím jazykem ve státní maturitě jediné správné řešení . Důvody jsem tady už několikrát zmiňoval . Shrnu je do několika skupin , spíš jenom v jednotlivých bodech . Tou první je skutečnost , že dlouhodobé výsledky u státních maturit ukazují velké rozdíly mezi tím , jak maturitní zkouška z matematiky dopadá na různých typech škol . A podle mého názoru tento fakt nemůžeme přejít jenom pouhým tvrzením , že se někde připravují studenti více , někde lépe a někde mají výuku horší a někde mají lepší . Takto to prostě být nemá . Studenti mají mít nejenom rovné nároky , ale také rovné příležitosti . Dalším faktem , který je možná trošku schován za argumenty , které často v diskusích zaznívají , je to , že úroveň nebo náročnost povinné maturity z matematiky neprošla dostatečnou , podle mého názoru dlouhodobě dostatečnou , kontrolou , nebo bych řekl spíš nějakým zkoumáním . Názory některých expertů dlouhodobě ukazují na to , že ti , kteří připravují testy ke státní maturitě z matematiky , různým způsobem s jejich náročností nakládají , manipulují a že není dostatečná veřejná kontrola nad tím , jakým způsobem jsou testy sestavovány a co vlastně sledují .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities