|

ps2017-045-03-003-371.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-05 ps2017-045-03-003-371 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

371. Vládní návrh zákona o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS-CoV-2 na oblast kulturních akcí /sněmovní tisk 848/ - zkrácené jednání

Date2020-05-05
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/371
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045131.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

Poslankyně Věra KovářováVážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, vážený pane ministře, současná situace ohrožuje kulturu velkým způsobem. Nejen divadla, orchestry a další širokou kulturní obec, ale také významné festivaly a kulturní akce, jako jsou Pražské jaro, Mezinárodní hudební festival Český Krumlov, Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech, Colours of Ostrava a desítky dalších významných akcí. Proto je jasné, že účinné pomoci je potřeba, aby nedošlo k jejich zrušení kvůli bankrotu pořadatelů. Je zřejmé, že musí být zachována kontinuita, a to nejen z toho důvodu, že tyto akce poskytují jednak kulturní zážitky, ale také je jasné a je dokázáno a spočítáno, jak velký ekonomický význam a přínos pro naši ekonomiku mají. Vládní návrh zákona, který se právě týká oblasti kulturních akcí, je krokem správným směrem. A my ho velmi vítáme. A vítáme i snahu pana ministra, který říká, že nenecháme nikoho padnout. A doufám, že toto prohlášení, které vzbuzuje naději, skutečně bude naplněno. Tento zákon ve své podobě nabízí pořadatelům více možností, jakým způsobem vracet vybrané finanční prostředky, nebo si ponechat na nutnou dobu již přijaté vstupné. Zároveň ovšem musím konstatovat, že pokud bude tento návrh schválen, a my tento návrh podpoříme, jedná se pouze o dílčí řešení. A myslím, že pan ministr a lidé na ministerstvu jsou si vědomi toho, že je potřeba najít a legislativně navrhnout komplexní řešení zejména vůči pořadatelům festivalů a velkých kulturních akcí. Proč dílčí? Pořadatelé se potýkají s řadou problémů. Festivaly a velké kulturní akce jsou jejich pořadateli připravovány kontinuálně po celý rok a často s výhledem na další dva tři roky dopředu. Znamená to tedy, že určitý počet lidí pro festival pracuje celoročně. Protože však pořadatelé nemají uzavřenou provozovnu či jinak zásadně omezený každodenní provoz, nemají šanci se přihlásit například do programu Antivirus. Samozřejmě že není ani zohledněn v tomto návrhu problém nájmu kanceláří či další režijní náklady, které vznikají nebo vznikly ještě před zrušením velkých kulturních akcí. Avšak festival, pokud byl nebo bude posunut na pozdější termín nebo zcela zrušen, může pak nastat insolvence pořadatelů. A to by skutečně byla velká škoda vzhledem k těm efektům, o kterých jsem hovořila, nejenom kulturní zážitky, ale i ekonomické přínosy. Další problém, který pořadatelé mají, se týká bezúročného úvěru zaručeného státem. Ten je pro pořadatele velmi problematický, protože pro splácení úvěru v následujících letech se musí vytvářet adekvátní zisk. Prakticky ve všech podpůrných programech od Ministerstva kultury, krajů, či měst a obcí existují jasná ustanovení, že v případě vytvoření zisku z pořádání festivalu musejí být tyto přebytečné prostředky vráceny zpátky do rozpočtu. Zde se kruh uzavírá. Banka v případě, že pořadatel není v zisku a nemá ani adekvátní ručení majetkem, žádný úvěr neposkytne. Dalším problémem jsou finanční dary. Pokud pořadatel obdrží finanční dar na uskutečnění akce, ve většině darovacích smluv je ustanovení, že v případě, že se akce neuskuteční, musí pořadatel finanční dar vrátit. A to se týká jak soukromých, tak veřejných prostředků. Jiným problémem jsou reklamní smlouvy. Reklama na festival se dělá před festivalem, ale i při jeho konání. V případě, že je akce zrušena, soukromé společnosti budou chtít vrátit minimálně část finančních prostředků za nezrealizované marketingové plnění. Proto bych měla na pana ministra pár dotazů. Jakým způsobem bude řešena situace, kdy například Ministerstvo kultury již, v uvozovkách, přikleplo dotaci na velké akce, těm však vznikly takzvané marné náklady, to znamená náklady, které jsou spojeny s pořádáním akce, na kterých oni pracovali samozřejmě s velkým předstihem, tak zda tyto dotace, které , jak mám informace, byly tedy přiděleny, ale ještě na to nejsou uzavřeny smlouvy, resp. pořadatelé nedostali takzvané limitky, tak zda je dostanou v skutečné výši, nebo budete zohledňovat a nahradíte pořadatelům již vynaložené náklady, samozřejmě pokud je náležitě prokážou. A dalším dotazem je, jaké další kroky podniknete pro podporu a pořádání akcí, protože kulturní akce se začínají připravovat na příští rok a připravují se letos, tak jakým způsobem budete toto podporovat dále, tak aby oni nepropouštěli, protože zaměstnanci musejí pracovat s nějakým výhledem a pořadatelé musejí mít nějakou záruku. Vzhledem k důvodům, které jsem zde uvedla, si dovolím potom v podrobné rozpravě načíst usnesení, které se týká výzvy toho, jakým způsobem budete dál pokračovat. Na závěr mi dovolte říci, že my tento návrh samozřejmě podpoříme a vítáme ho. A jak řekla paní zpravodajka, vnímáme ho jako vstřícný krok. A musím konstatovat, že budeme podporovat každé kroky pana ministra, které se budou týkat zajištění kontinuity pořádání velkých a významných kulturních akcí. Děkuji. Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji. A zatím poslední přihlášený do obecné rozpravy je pan poslanec Tomáš Martínek. Prosím, máte slovo. Poslanec Tomáš MartínekDěkuji. Vážené dámy, vážení pánové, obrací se na veřejnost i na pořadatelé s určitou nejistotou. Stále se objevují reklamy na některé letní festivaly, ale pořadatelé pořád nemají definitivní jistotu, že ty festivaly nebudou. Potřebují to vědět kvůli smluvním partnerům, pojišťovnám, vystupujícím, kde často mají v případě zrušení třetí stranou možnost využít nižších odstupných nákladů a podobně. Proto se chci zeptat, když tady pan ministr v úvodním projevu říkal, že v létě festivaly nebudou, z čeho konkrétně vychází. Když jsem nahlédl do usnesení vlády číslo 490 z 30. dubna, tak tam je, že se tedy zakazují od 11. května akce nad sto osob. Ovšem tam není konečné datum. Tam je doba neurčitá. A v případě, že se zruší nouzový stav, tak je to vlastně pouze do 17. května, protože je to krizové opatření. Takže co konkrétně pan ministr na mysli, aby mohli ti pořadatelé doopravdy využít ten jeden konkrétní dokument, který pošlou smluvní straně, to usnesení vlády, nebo jiný, který měl na mysli, které mohou potom využít na to, aby mohli právě využít toho pro levnějšího storna. Chtěl bych vědět, jak to tedy bude po tom případném 17. květnu, jestli se to tedy změní v opatření ministra zdravotnictví, nebo jak se předpokládá, že se bude postupovat. Protože zatím nevím, jestli to je konkrétně dokument, z kterého by plynulo, že například v červenci či v srpnu doopravdy ty velké festivaly být nemohou. A i tato nejistota stále vydává vlastně náklady. Když jdu po ulici a vidím tam pořád nově přibývající reklamy na srpnové festivaly, tak ta nejistota evidentně je i u těch pořadatelů, kteří stále tu definitivní jistotu , nebo varianty, že budou, nebo nebudou, nemají. Tak bych chtěl jenom podrobněji vysvětlit tedy, co znamená, že se vláda usnesla, že v létě festivaly nebudou. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities