|

ps2017-045-03-000-000.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-05-05 ps2017-045-03-000-000 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Date2020-05-05
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/000
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045112.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

A se chci zeptat u tohoto nového bodu pana ministra školství a vlády, co to vlastně znamenat. Zda existují nějaká data, o kterých my nevíme, zda existují nějaké epidemiologické skutečnosti, které ukazují na to, že ve školách speciálně platit úplně odlišný režim. Zda se mají žáci, studenti a jejich rodiče bát toho, aby šli do škol, když všude jinde vlastně běžný život funguje. Anebo, pokud taková data neexistují a pan ministr je dosud nezveřejnil, tak se chci zeptat, proč se tedy nevracejí školy do běžného provozu, resp. proč se školy neotevírají mnohem více než v tomto velmi limitovaném režimu 25. května. Kromě toho si musíme uvědomit, že v současné době také dvě klíčové skupiny žáků a studentů našich škol nevědí úplně zásadní informace. Maturanti, kteří mají 11. května omezeně nastoupit do škol, aby se připravili na svoji maturitní zkoušku, stále neznají termín maturitní zkoušky. Pořád se prodlužuje doba, kdy oni před sebou nevidí jasný termín, kdy by měli své studium ukončit maturitní zkouškou. A stejně tak, a to je možná ještě horší, jsou znejistěni žáci a rodiče základních škol, konkrétně žáci 5., 7. a 9. tříd základních škol, kteří se přihlásili na středoškolské obory ukončené maturitou, a tedy mají skládat jednotnou přijímací zkoušku. Myslím, že 23. března jsme přijali chybné rozhodnutí spočívající v tom, že těmto žákům byl upřen druhý termín jednotné přijímací zkoušky, ale my jsme v době vyzývali vládu, aby v režimu zrychleného řízení připravila novelu tehdy schváleného zákona, který by návrat dvou termínů jednotných přijímacích zkoušek umožňoval. Ale bohužel toto bylo odmítnuto a dosud velmi silně řečené hlasy zatím pan ministr Plaga odmítá vyslyšet. A vedle toho stále nejsou těmto žákům známy termíny jednotné přijímací zkoušky. A musíme si říci, že se jedná o žáky, kteří v naprosté většině případů nemají před sebou žádnou zkušenost takové náročné obtížné zkoušky, což jsou žáci pátých ročníků základních škol, také žáci sedmých a devátých ročníků základních škol se na tuto zkoušku připravují. Přišli o druhý termín a nemají v tuto chvíli opět jasně stanovenou hranici, kdy by tato zkouška měla proběhnout. vás tedy, dámy a pánové, žádám o to, abychom společně bod Návrat do škol zařadili, aby nás pan ministr Plaga seznámil s tím, jaká jsou fakta o uvolňování škol v současné době, co by se mělo odehrát tak, aby se život ve školství vrátil také do běžnějších kolejí, než je plánováno, pokud to epidemiologická data umožňují. Tedy aby pan ministr vyložil ve školství pomyslně karty na stůl. (Upozornění na uplynutí času.)Děkuji za podporu svého návrhu. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Termín zítra ve je zřejmě velmi populární, tam navrhuje pan předseda Chvojka. Jeho hlasování bude dříve, tak v případě, že bude zařazen, alternativně navrhnete tedy za tento bod? Jestli se můžu zeptat? Poslanec Martin BaxaAno, pane předsedo. V případě, že by byl schválen návrh pana předsedy Chvojky, navrhuji, aby byl zařazen za tyto jím navržené a schválené body. Předseda PSP Radek VondráčekTak to zvládneme v rámci hlasování. Nový bod budeme zařazovat zítra ve nebo druhý bod. Paní poslankyně Krutáková je další k pořadu schůze. Poslankyně Jana KrutákováDobré odpoledne, vážené kolegyně, vážení kolegové. Dovolte mi, abych navrhla zařazení bodu číslo 155 sněmovní tisk 594, což je návrh změny ústavního zákona, který předložilo hnutí Starostové a nezávislí, o ochraně vody, tak jak předložil pan kolega Kováčik, to znamená, aby byl tento bod projednáván společně v pořadí bod 153, 154 a 155, a to zítra jako první bod v odpoledním bloku. Děkuji. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji. A jako další je do pořadu schůze přihlášen pan poslanec Bláha. Poslanec Jiří BláhaVážené kolegyně a kolegové, jsem tady byl před týdnem, zhruba, navrhoval jsem řešení krizového stavu firem, takže bych rád v tom pokračoval. Máme 52 dní od doby, kdy jsme uzavřeli nebo významně omezili chod některých firem, a tak bych navrhoval projednání tří nových bodů, chtěl bych je projednat hnedka po senátních vratkách. Jednalo by se - první bod - podpora firem uzavřených nebo významně omezených, které to nevzdaly a stále pracují a díky tomu se na nevztahuje žádný z podpůrných programů Antivirus A a B, a tudíž již třetí výplatní termín, který teď budou mít od doby uzavření, musí řešit a nemají na to žádné peníze. Druhý bod, který souvisí s tím prvním, je změna zákoníku práce. A objasním. Všem těmto uzavřeným nebo významně omezeným firmám je nařizováno v rámci zákoníku práce, že musejí vyplácet stoprocentní mzdu svým zaměstnancům, což je v rozporu s tím, co se stalo, že jsme jim uzavřeli jejich firmy, a ti dotyční na to nemají. Podpora, která je dneska směřována na tato uzavření, se samozřejmě nevztahuje na ty, kteří pracují. A zároveň na ty, kteří to opravdu zavřeli, tak je ve výši jenom 80 % a omezená výškou 39 000 včetně odvodů, takže řada zaměstnanců na to nedosáhne a firmy je musí sanovat z vlastní kapsy. Poslední bod, který navrhuji, abychom zařadili, je bod, který se týká plošného snížení mezd státních zaměstnanců o 10 %. Je to v rámci toho, že ze všech médií a ze všech stran slyším, jak jsme v tom všichni nastejno, jak jsme v tom všichni zajedno, tak bych byl rád, kdybychom tímto gestem vyjádřili podporu právě těm uzavřeným nebo omezeným firmám, které nemají v dnešní době žádné tržby, nemají na to, aby dále sanovaly své zavřené podniky. A tuto ušetřenou částku, která zbude ve státním rozpočtu, jsme právě věnovali těmto firmám. Z mého pohledu si myslím, že je opravdu poslední chvíle, kdy můžeme pro tyto firmy, které nevzdaly ten boj a pracují, přestože mohly trávit svůj čas doma a nechat si větší část dosanovat Antivirusem A a B, tak bych byl rád, kdybychom se o tom pobavili a našli cestu, jak bychom jim mohli pomoci. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji vám. Jako další je do pořadu schůze přihlášen pan poslanec Petr Třešnák. Pardon, s přednostním právem předseda Stanjura. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo, pane předsedo. Kolegyně, kolegové, bych chtěl podpořit minimálně jeden bod, o kterém mluvil předřečník. Navrhnu, abychom zítra zařadili na , to není vždycky , bod, který by se mohl jmenovat Informace ministryně práce a sociálních věcí o čerpání z programu Antivirus A a B a o kontrolách, které spustil Úřad práce. Již včera dostali mnozí podnikatelé do svých datových schránek výzvu ke kontrole čerpání z tohoto programu. A jen tak mimochodem vám přečtu, co všechno mají připravit: Mzdové listy všech zaměstnanců za rok 2020, na které byl poskytnut příspěvek. Pracovní smlouvy všech zaměstnanců, na které byl poskytnut příspěvek, včetně dodatků. Čestné prohlášení, jmenný seznam zaměstnanců, na které byl poskytnut příspěvek. Ale to snad ten úřad , jinak by to přece nemohl vůbec poskytnout? - Ale musí to znovu nachystat. - O trvání pracovního poměru po 31. 3. 2020. Doklady o převzetí mzdy buď v hotovosti /výdajové pokladní doklady, pokladní kniha/, nebo zasláním převodem na běžný účet, výpisy z běžného účtu. - Jen tak mimochodem, velmi často se používají měsíční výpisy z běžného účtu. - Doložení odvodu pojistného na veřejné zdravotní pojištění, konkrétně pojišťovny, u které byl zaměstnanec registrován, výpisy z běžného účtu. Doložení odvodu na sociální pojištění, výpisy z bankovního účtu. Přehledy zaměstnanců /měsíční jmenné seznamy na okresní správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu konkrétního zaměstnance/. Vnitřní předpisy upravující překážky v práci, dohody s odborovými organizacemi opravňující k výplatě snížené náhrady mzdy v souladu se zákoníkem práce. Doklady k oprávněnosti překážek v práci, nucené omezení provozu, krizová opatření, karanténa, absence významné části zaměstnanců, omezení vstupů, prostoje, omezení odbytu. Evidence pracovní doby, docházka. Oprávnění jednat za kontrolovanou osobu při kontrole, např. plná moc.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities