|

ps2017-045-02-007-004.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-007-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 /sněmovní tisk 830/ - zkrácené jednání

Date2020-04-22
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045071.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

Že jdeme podruhé. My jsme nevěděli v době, kdy jsme schvalovali kompenzační bonus - a jsem z tohoto místa řekla, jsem řekla, že pokud bude pokračovat i po 30. dubnu, řekla jsem to tady, že prostě budeme to řešit dát. Ale my jsme nevěděli, jestli ta opatření skončí, nebo neskončí. Proto si tady říkám v novele i o tu možnost vydat nařízení vlády a pokračovat vlastně vyplácením, aniž bych musela chodit do Poslanecké sněmovny pro ty, kteří budou vlastně pokračovat, pokud by, nedej bože, po 8. červnu měli ještě omezenou činnost. A může se stát, že takoví budou. To navýšení peněz říkáte, že to musí růst lineárně, jestli jsem tomu rozuměla, nebo progresivně. Také zohledněme to, že postupně představil pan ministr Havlíček na vládě, a vláda to odhlasovala, a společně samozřejmě s panem ministrem Adamem Vojtěchem, ten plán rozvolňování. To znamená, bude celá řada živnostníků, kteří nebudou třeba čerpat v celém tom období, protože tu živnost si otevřou, obnoví obchůdek atd., takže ono to bude mít nějaký náběh, teď prostě asi částečný. Zase pojedeme ve stejném režimu, Finanční správa to nebude v této fázi nijak prověřovat, to prostě nejde. Pokud chcete okamžitě platit peníze, tak jediné, co se ověří, je, aby tam bylo to formálně správně čestné prohlášení s podpisem, a prostě vyplácejí se peníze. My jsme včera debatovali - pan předseda Kalousek navrhl tu úhradu fixních nákladů. No, ono to není vůbec jednoduché, protože tak jak ten pozměňovací návrh je formulován, a my jsme na něj dívali podrobně, tak tam není vlastně uvedeno, jak jsou propojeny ty fixní náklady, které konkrétně by to byly, aby se prostě nedublovaly. A jsem si nechala vytáhnout i... (Jde si ke stolku pro materiály.) jsem si nechala i vytáhnout od kolegů, včera tam padl příklad severského modelu, že... Tak ten model úhrady v těch severských státech, co mně byl dáván za příklad včera na rozpočtovém výboru, jsem nebyla schopna reagovat, protože jsem samozřejmě... my jsme jenom rychle ho tam našli, ale to bylo příliš narychlo, tak jsem si to dneska nechala zpracovat, tak ono to není tak, ono vždycky se řekne to A, tak je potřeba poctivě říct B. On je založen na velmi administrativně náročném poskytování dotací. Zatím my ten náš, ten český bonus, vůbec ta jejich podpora představuje bonus s jednoduchým systémem správy. To znamená, tam je to velice, velice, tam musí skutečně prokázat... Norsko, Dánsko (nesrozumitelné)poklesem tržeb 40 %. Vzpomeňte si, když jsem dala pokles tržeb 10 % v prvním návrhu, tak jsem tady byla málem ukřižována. A ustoupila jsem. Uznala jsem to, ustoupila jsem. Přišli jsme s novým návrhem. Tam je 40. Pak je tam velice složité vyčíslování náhrady. Používá se s vydáním podrobné metodiky, nařízení, které náklady jsou, nejsou kompenzované atd. Takže neplatí se to plošně. Je tam nějaká podpora, ale pak musí prokazovat celou řadu prostě složitých administrativních úkonů. Takže ono to není tak, že řeknete: v severských státech to dávají. Oni to nedávají jak na běžícím pásu. Takže byl jste ministr financí, pane předsedo, tak si vzpomeňte jak tedy... třeba bychom se mohli poučit z toho období, kdy jste byl ministrem financí. Takže proto říkám, že nikdy jsme neřekli, že nebudeme uplatňovat náhradu škody, ale řekli jsme, že tam musí být vznik škody, příčinná souvislost a samozřejmě způsobená nařízením vlády a bude to muset být prostě skutečně prokázáno. Takže... neříkám, že takové případy nebudou. Netvrdím to. A určitě se jimi budeme zaobírat a určitě prostě takové případy budou podávány, a možná jsou podávány, na Ministerstvo vnitra. Ale prostě není možné to udělat způsobem, jaký navrhujete ve vašem pozměňovacím návrhu. Samozřejmě mám to tady podrobně, podrobně zpracované. K zaměstnancům jsem se vyjádřila. A myslím si, že to je zhruba všechno. Děkuji vám za pozornost. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. Pan zpravodaj zájem o závěrečné slovo? Nemá. Otevírám podrobnou rozpravu. Zazní-li návrh na omezení řečnické doby v podrobné rozpravě - to jsme odhlasovali, takže připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy přednesené v podrobné rozpravě musí být vždy odůvodněny. O slovo se přihlásili poslanci v pořadí - paní poslankyně Šafránková. Prosím, máte slovo. (Hlásí se též poslanec Stanjura.)Tak pan předseda Stanjura. Dobře. Paní Šafránková. Poslankyně Lucie ŠafránkováTak ještě jednou děkuji za slovo. Ráda bych se přihlásila ke svým dvěma pozměňovacím návrhům, které jsem podrobně odůvodnila v obecné rozpravě. První číslo sněmovního dokumentu 5026 a navrhuje, aby na kompenzační bonus měly nárok i OSVČ, které pracují zároveň na dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti a zkrácené úvazky do 14 600 korun hrubého. Druhý pozměňovací návrh je pod číslem sněmovního dokumentu 5017. Je to zvýšení kompenzačního bonusu na 800 korun za den v důsledku krizových opatření pro OSVČ, které musely zcela přerušit nebo uzavřít své provozovny. Děkuji. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. S přednostním právem pan předseda Stanjura. A připraví se paní poslankyně Věra Kovářová. Prosím. Poslanec Zbyněk StanjuraNejdřív formálně. Hlásím se k pozměňovacímu návrhu sněmovní dokument 5040 a k druhému pozměňovacímu návrhu, sněmovní dokument 5041. Pokud jsem dobře pochopil vystoupení paní ministryně, vlastně říká, pěstoun, který je současně OSVČ, nemá nárok na podporu. A člověk, který je dobrovolník v pečovatelské službě a je současně OSVČ, nemá nárok na podporu. tomu opravdu nerozumím, abych nepoužíval oblíbený výraz pana poslance Ferjenčíka "mně to hlava nebere". Protože mně to ani moje hlava nebere, ale je to jeho výraz, tak mu nebudu přebírat jeho slovník, aby neřekl, že ho kopíruji. Ne že bych ho kritizoval. Ale se chci vyjádřit k tomu, jak paní ministryně vždycky přijde a řekne: Tak ty lidi nezajímá, že se tady hádáme. Takové to "jsme na jedné lodi". Opozice něco navrhne, vláda to zamítne. A pak - podle gusta. Piráti říkají: vláda se inspirovala. říkám, že nám to ukradla a přepsala. Někdo říká, že použila control+ins, shift+ins a vložila svůj návrh. Přijde a řekne: To je náš návrh! Ježíš, nebuďte tak malicherní, vždyť je to jedno! Ty občany to nezajímá. - To prostě není férové jednání. Není. Ukrást to, podepsat se pod to, prezentovat to jako svůj návrh a současně říkat: Tak nebuďte tak malicherní. Tak jsme tak malicherní. Kdybyste alespoň přišla, paní ministryně, a řekla: Měli jste pravdu. Vy říkáte, že jste 8. dubna nevěděla, kdy skončí nouzový stav, jestli náhodou neskončí 30. dubna. Jak to, že jste hlasovala s žádostí o prodloužení nouzového stavu do 11. května? Necítíte ten rozpor? jsem chtěla prodloužit nouzový stav do 11. května, ale současně jsem nevěděla, jestli 1. května nouzový stav bude. Přitom vládní strany mají většinu v Poslanecké sněmovně. To je prostě vymyšlený argument. Vás naštvalo, že jsme to vymysleli my, a ne vy. A teď přicházíte pozdě. A lidi to zajímá. Nebojte se. A jsem říkal - a vy jste to potvrdila, jako byste polemizovala. jsem říkal, že navrhujeme to zvýšení, že ty náklady nejsou lineární. A vy jste říkala, a vždyť jich bude méně. jsem to říkal, že to bude méně, že díky tomu ty dopady na rozpočet nebudou tak velké. O tom rozvolňování teprve budeme mluvit, takže nechci teď zatěžovat debatu tím, co budeme mít v bodě 363. nevím, jak jste to počítali, jaké jsou argumenty. To si řekneme. Ale logicky, pokud někdo bude mít uvolněnou živnost a podnikání, tak nemůže žádat o kompenzační bonus. A k těm seveřanům a Skandinávcům. Možná je to administrativně náročnější. To netvrdím. Také jsme neříkali, že to je plošné opatření. Mají i jiné podpory než tohle. Paní ministryně, víte, kdy to schválili? Přibližně? Kolem 20. března. A naše milá vláda o měsíc a tři dny později říká, jak ti to mají složité. A přitom dneska pan ministr Havlíček řekl, a jsem ho za to pochválil, že vlastně připravuje něco podobného. Jmenuje se to jinak. Týká se to nájemného. Je to také podílení fixních nákladů. A říká, že navrhne, aby vláda platila třetinu těch fixních nákladů v oblasti nájemného. A jsem ho za to pochválil. Je to dobře. Tak jako... když to udělá MPO tak je to dobře. Když to navrhne opozice v jiném zákoně, tak je to špatně? Tak co platí? Chce se vláda podílet na úhradě nájemného tam, kde se nemůže podnikat, nebo nechce? Pan ministr Havlíček, vicepremiér vlády říká, že chce. A dostal za to pochvalu od nás. A paní ministryně financí, také vicepremiérka samé vlády, nám tady říká, že nechce. A pak se nedivte, že říkáme, že funguje chaos.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities