|

ps2017-045-02-007-004.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-007-004 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

4. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2 /sněmovní tisk 830/ - zkrácené jednání

Date2020-04-22
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/004
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045071.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Živnostníci. Ekonomické subjekty se dnes potýkají s nedostatkem finančních prostředků. Jako skutečně zmáčknutím tlačítka jim vláda vypnula podnikání, a mnozí proto nemají ani příjmy, protože nemají otevřené provozovny, ale mnozí také z důvodu výrazného poklesu poptávky klientů mají minimální příjmy. Mnohé náklady a povinné platby plynoucí z podnikání jim ale zůstaly. Třeba povinnost odvádět státu DPH i z nesplacených faktur. Mimořádná opatření vlády ale nejsou klasickým rizikem podnikání, proto jsou nutná další opatření a další dostatečné mimořádné kroky ze strany státu, aby za prvé tyto ekonomické subjekty ekonomicky přežily nouzový stav, a za druhé, aby po skončení krize pouze neplatily vzniklé dluhy a závazky, ale také mohly nakupovat, zaměstnávat a opět investovat do rozvoje podnikání. Jedině tak se naše ekonomika opět rozeběhne. Naše společnost a naše hospodářství potřebuje, aby těch subjektů, které přežijí a budou fungovat, bylo co nejvíce. A jsou ještě další dva akutní problémy, které je nutné řešit. Je to dostatek disponibilních finančních prostředků a prevence proti druhotné platební neschopnosti a také určitá, řekněme, administrativní náročnost a byrokracie spojená s dosavadními programy, jako je přímá podpora Antivirus, pro kterou také potřebují firmy dostatek prostředků, a COVID, která je ale podporou nepřímou, která mnohdy vede k tomu, že po skončení mimořádných opatření může dojít ke kumulaci dluhu na straně podnikatelských subjektů. Na ten první problém reaguje můj pozměňovací návrh, který je alternativou, pokud by neprošel společný návrh na odsun splatnosti DPH, jak to tady předkládal pan kolega, vaším prostřednictvím, Jurečka, a tím je varianta odložit splatnost DPH za březen červenec do konce tohoto roku. To znamená, že by se výpadek neprojevil v celkové bilanci státního rozpočtu za rok 2020, ale zabezpečil by více finančních prostředků v těch nejbližších měsících na účtu podnikatelských subjektů a pomohl by v jejich cash flow. Odklad DPH jako efektivní opatření doporučuje mnoho ekonomů včetně například KoroNERVu. Mnohdy je totiž efektivnější lidem peníze nechat, než je složitě vybírat a přerozdělovat. A v dnešní situaci je to pro mnohé otázka bytí i nebytí. Můj druhý pozměňovací návrh rozšiřuje možnost kompenzačního bonusu i na mikropodniky, drobné podniky, které mají do devíti zaměstnanců včetně, tedy včetně třeba jednočlenných eseróček. Jsou to mnohdy malé rodinné podniky, na kterých je závislé živobytí celé rodiny, nebo jsou to třeba malé hospody, kavárny, malé butiky a podobně. Je nutné si uvědomit, že kompenzační bonus nenahrazuje plat, ale je to pomoc pro podnikání, pro OSVČ, aby mohly platit své základní náklady. Podobné náklady mají i tyto malé mikropodniky a potýkají se i s podobnými problémy a z důvodu administrativní náročnosti, nebo i třeba nedostatku aktuálních prostředků na výplatu zaměstnanců nemohou prakticky žádat z programu Antivirus. A i kdyby podporu získaly, stejně musí mít prostředky na ostatní náklady. Smyslem podpory nemá být hnaní ekonomických subjektů do dluhů, ale umožnit jim jejich přežití a rozvoj jejich činnosti po skončení mimořádných opatření. Proto navrhuji podporu rozšířit i na tyto mikropodniky. Je to logické. Pokud je chceme udržet naživu, chceme, aby zachovaly pracovní místa, aby co nejrychleji znovu fungovaly, je to pro stát a daňového poplatníka ve finále levnější než dlouhodobě platit armádu nezaměstnaných na úřadech práce a nemít z nich žádný daňový příjem, žádný příjem do sociálního a žádný příjem do zdravotního pojištění. Je efektivnější dnes něco oželet než mít dlouhodobou zátěž a výpadky státního rozpočtu. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. Pěkný podvečer, vážené kolegyně, vážení kolegové. Další v obecné rozpravě vystoupí pan poslanec Mikuláš Ferjenčík. Prosím, máte slovo. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, my za prvé jako klub Pirátů velmi vítáme, že vláda předložila tento návrh. Škoda, že nepodpořila návrhy opozice, aby ten bonus automaticky trval déle, nicméně i tohle je řešení, které nakonec těm potřebným pomůže. Takže rozhodně vítáme ten tisk jako celek a určitě ho podpoříme i za předpokladu, že neprojdou naše pozměňovací návrhy, přestože si myslíme, že by tomu tisku prospěly. Podáváme čtyři pozměňovací návrhy, některé z nich spolu s dalšími stranami a dalšími poslanci. Za prvé podporu lidí, co dělali na dohodu o provedení práce nebo na dohodu o pracovní činnosti a současně odváděli odvody, to znamená DPP nad 10 000 a DPČ nad 3 000 korun měsíčně. A tady je potřeba zdůraznit, že ten základní protiargument sociální demokracie proti tomuto tisku dneska neplatí, protože uplynuly lhůty, dokdy musí společnosti za tyto zaměstnance peníze odvést. Takže 20. dubna vypršela lhůta a žádné smlouvy zpětně uzavřít nelze. Takže základní protiargument, co zněl z KSČM, nebo z ČSSD, že by bylo možné zpětně uzavírat fiktivní smlouvy, tak tím, jak čas pokročil, tento argument totálně neplatí. My si uvědomujeme, že tato skupina by neměla dostávat tak velkou podporu jako živnostníci, a proto navrhujeme 300 korun na den oproti pětistovce na den, kterou dostávají živnostníci. Takže toto je jeden pozměňovací návrh, kde vás žádám o podporu. Dále navrhujeme podporu pro jednočlenná eseróčka za určitých podmínek. Dále navrhujeme podporu pro lidi, co mají souběh živnostenského oprávnění a zaměstnání. Chceme to vrátit před ten nešťastný pozměňovací návrh, který přijala Sněmovna minule, když jsme toto projednávali. Myslíme si, že i lidé, kteří podnikají na vedlejší činnost, ale je to pro dominantní zdroj příjmů, mají mít nárok na podporu. V rámci tohoto jsme podali společně s řadou dalších poslanců aspoň kompromisní návrh, který aspoň pro lidi, kteří mají to zaměstnání vedlejší jako pedagogickou činnost, tak aby aspoň ti dostali podporu, aby lidé, kteří se živí jako profesionálové v různých oborech a pak jdou na malý úvazek učit, typicky na střední nebo na vysoké školy na několik hodin týdně, kvůli tomu malému úvazku nepřišli o celou Pětadvacítku, což se dnes bohužel děje. Doufám, že aspoň tahle drobnost by mohla projít, přece jenom to budou tisíce lidí, co dík tomu získají nárok na podporu. A poslední pozměňovací návrh, který podávám, je upřesnění toho, že lidé mají skutečně nárok na podporu, pokud v panice v tom březnu přerušili živnost, nicméně nečerpali podporu v nezaměstnanosti, a pak ji zase obnovili poté, co jim byly odpuštěny zálohy a minimální vyměřovací základ a současně se rozjel tento program, takže pro lidi, kteří přerušili živnost mezi 13. březnem a 9. dubnem, kdy začal tento zákon účinkovat, aby měli skutečně nárok na ten bonus v plné výši. Na se obracejí lidé s tím, že jim to Finanční správa zamítá. My jsme to řešili s paní ministryní osobně. Ona tvrdí, že nárok mají dnes. (Ministryně od stolku zpravodajů souhlasí.)Tak prosím aspoň o to, aby prověřila ten podnět, co jsem poslal, případně aby podpořila i tento pozměňovací návrh, je to zcela explicitní. Děkuji. (Potlesk z lavic Pirátů.)Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. Do rozpravy je přihlášen pan předseda Stanjura. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Paní ministryně, členové vlády, kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych vám představil dva pozměňovací návrhy. Jeden se jmenuje navýšení a jeden se jmenuje rozšíření. Myslím, že z toho názvu je jasné, o co se jedná. První pozměňovací návrh, ke kterému se pak přihlásím, a je to sněmovní dokument č. 5040, vlastně zvyšuje odměnu ve druhém a třetím bonusovém období. V tom druhém období, což je vlastně od 1. května do 8. 6., na 700 korun za den a v období od 9. 6. do 31. 8., pokud bude potřeba, na 900 korun na den. Tento návrh vlastně reaguje na to, že s rostoucí délkou omezení činností vzrůstají finanční ztráty a zatížení OSVČ roste jinak než lineárně. Není to pořád stejné. S čím delší dobou to finanční zatížení, finanční ztráty jsou prostě vyšší. Z hlediska dopadu na rozpočet vzhledem k tomu, že se vláda rozhodla postupně uvolňovat restriktivní opatření, tak je předpoklad, že o to bude postupně žádat menší počet OSVČ. To je první.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities