|

ps2017-045-02-006-003.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-006-003 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

3. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 829/ - zkrácené jednání

Date2020-04-22
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/003
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045065.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. A nyní paní poslankyně Richterová, která je v tuto chvíli poslední přihlášenou do obecné rozpravy. Nicméně vidím, že pan poslanec Stanjura se hlásí. Takže paní poslankyně Richterová. Poslankyně Olga RichterováDěkuji za slovo. jdu argumentačně podpořit pozměňovací návrh týkající se osob bez zdanitelných příjmů, který bude načten v podrobné rozpravě. Je to podnět z terénu, podnět týkající se 60 tisíc lidí, kteří jsou takzvaní samoplátci zdravotního pojištění. Je to prostě od sociálních pracovníků a takových lidí žijících skromně, živících se typicky brigádami, těmi malými dohodami, žijících opravdu za malé peníze. A právě proto pro 1 900 korun, které měsíčně odvádějí na zdravotní pojištění, je teď v době krize, kdy je pro některé z nich obtížné sehnat brigádu, problém. Mluvím o tom proto, že stejně z této osoby (skupiny)se také typicky rekrutují lidé, kteří se dostanou do exekucí kvůli neplacení zdravotního pojištění. Vsadím se, že Ministerstvo zdravotnictví o tomto . A když jsme byli štědří a plošně jsme pomohli živnostníkům, plošně živnostníci nemusí platit zdravotní pojištění, tak na stejnou dobu navrhujeme, aby osoby bez zdanitelných příjmů, což jsou třeba starší studenti, třeba v pátém ročníku studia, když jsou nad 26 let, nebo ti, kteří se kvůli koronaviru vrátili ze zahraničí, o tom mluvil právě kolega Petr Třešňák, kteří si musí doplácet, pokud tam byli pouze pět měsíců, nebo právě ti okrajoví umělci, autoři pracující nárazově, třeba takoví, co dvakrát ročně vystavují, prodají pár obrazů - prostě je to celkem zhruba 60 tisíc osob. Jsou tam také samozřejmě typicky i nějaké ženy, maminky starších dětí, které by zase neměly nárok na to, aby jim odvody hradil úřad práce, které se zase rozhodly spíše být doma. Prostě těmto osobám navrhujeme stejně jako živnostníkům naprosto stejně dát ty jakési prázdniny od plateb zdravotního pojištění. Je nám jasné, že nic není zadarmo. Ale ony exekuce pro celou společnost také nejsou zadarmo. A ten hlavní argument je, že nyní je vysoký podíl osob bez zdanitelných příjmů, které se dostanou do exekucí kvůli neplacení zdravotního pojištění. Takže navrhujeme, aby v této době, v této obtížné době, osoby bez zdanitelných příjmů neměly tu povinnost, kterou teď také nemají ti živnostníci, a nemusely hradit každý měsíc 1 971 korun. Je to jednoduchý pozměňovací návrh, kde se doplňuje jediný odstavec, který zní: Osoby bez zdanitelných příjmů dle § 3b nejsou povinny platit pojistné za období od začátku března 2020 do konce srpna 2020. Vzhledem k ekonomickým nákladům celé krize, vzhledem k tomu, že teď opravdu jde o desítky a desítky a desítky miliard, tak ano, bude s tím spojený nějaký náklad v řádu desítek milionů pro stát navíc, o které prostě neodvedou ty zdravotní platby, ale současně se jiné desítky milionů podle našeho soudu ušetří na vymáhání skrze exekuce a na vedlejších nákladech státu na přechodu lidí do dalšího a dalšího segmentu šedé ekonomiky. Ještě jednou shrnuji, máme podněty od lidí, co se vrátili z ciziny a nyní, pokud toto nepřijmeme, budou muset doplácet zdravotní pojištění, když se vrátili po méně než šesti měsících. Podnět je od studentů vysokých škol, kteří jsou trošku starší a živili se prostě přivýdělky při studiu. Podněty od právě různých, jak jsem řekla, takových okrajovějších, menších umělců, lidí žijících skromně, lidí žijících za minimální náklady, kteří prostě byli samoplátci zdravotního pojištění, a teď jim zmizely jejich dlouhodobě fungující možnosti přivýdělků a brigád. Prosím o zvážení tohoto návrhu, byť vím, že je to na poslední chvíli, ale jsme toho schválili hodně na poslední chvíli a zrovna tohle si myslím, že by pro společnost jako celek dávalo smysl. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji. A nyní tedy ty přihlášky z místa. Jako první pan předseda Stanjura, poté pan předseda Kalousek. se zeptám, jestli budete uplatňovat přednostní právo, nebo mám pustit stopky. (Poslanec Stanjura: Jak chcete.)Prosím. Poslanec Zbyněk Stanjura jenom zareaguji na paní poslankyni Richterovou. My ten pozměňovací návrh podpoříme, je rozumný. Jenom ta poslední poznámka, pokud paměť neklame, je to 28. zákon v legislativní nouzi od 24. března. Tak abychom věděli, že to sekáme jako cvičky. A velmi často chybujeme, což je logické v tak kvapném režimu. My ten zákon podpoříme, ale chci říct tři poznámky. Za prvé, my jsme vědomě rozhodnutím, změnou zákona snížili příjmy zdravotního pojištění u živnostníků. Zhruba 9 miliard, někdo říká 9,5, 9 10 miliard. My jsme v době navrhovali, abychom to automaticky kompenzovali ze státních peněz, , nebo návrh pana poslance Válka a pana poslance Kalouska. Tak pan ministr řekl nesouhlas. To jenom abychom věděli, že velmi často funguje ne to, co je obsahem toho návrhu, ale kdo je navrhovatelem změny. Druhá věc, která zarazila, ale vycházím pouze z veřejných zdrojů a pan ministr možná opraví, nebo ne. parafrázuji, neříkám to přesně, pan premiér někdy minulý týden říkal: Tak jsem se celý jeden den věnoval zdravotnictví a navrhl zvýšení platby u státního zaměstnance (pojištěnce?)o 500 pro letošní rok a 700 na příští rok. Ministryně Schillerová a ministr Adam to ještě nevědí. No to mně nepřipadá, že takhle se mají připravovat zákony. Celý jeden den pan premiér se tomu věnoval a vymyslel to číslo. za nás říkám, že to číslo pro letošní rok je v zásadě správně, ale nevím, proč 23. dubna řešíme čísla pro rok 2021, když vlastně nevíme, jaké budou dopady i v oblasti zdravotního pojištění. To budeme vědět možná v srpnu, možná v září mnohem přesněji než dnes. Takže minimálně v části příštího roku je to pouze PR bez jakéhokoliv zdůvodnění. Možná je ta částka dobře, možná je příliš vysoká, možná je příliš nízká. myslím, že nikdo z nás v této chvíli - asi kromě pana premiéra a těch, kteří potom jako slepě za ním jdou - není schopen tu částku obhájit, proč je to tolik, proč to není o něco méně nebo o něco více. A zrovna říkám poctivě, že nevíme, co bude stačit. Souvisí to s tím, co tady říkal pan poslanec Válek. Nevíme, jaká bude zaměstnanost, nevíme, jaké budou platy. Takže proč řešíme rok 2021 teď ve stavu legislativní nouze? (Obrací se ke stolku zpravodajů.)Pane ministře, kdybyste mi na to mohl odpovědět. Kromě toho, že pan premiér se celý den tomu věnoval. Vzpomeňme si na naši debatu na konci loňského roku, jestli je třeba odebírat z rezerv zdravotních pojišťoven. Vy jste přece tvrdil, že ano. Je to tak, je to tak. (Námitka od stolku zpravodajů.)Tak vaše vláda, pardon. Ano, vy jste byl proti, ale vaše vláda jako celek většinově byla pro. A myslím, že máte pravdu, omlouvám se. Ale neprosadil jste ten svůj názor. Jak by se nám dneska hodily. To je jen takový povzdech, to nemá žádnou souvislost. Nebo jak říká pan premiér, není žádný souvis s tímto sněmovním tiskem. Takže ta moje otázka zní, a není nijak útočná: Jak jste přišli na tu částku pro příští rok? A jste si jistí, že je ta částka dobře? Za ten letošní rok si myslím, že při znalostech dnešních je ta částka přibližně dobře. Navíc říkám, minimálně 10 miliard jsme odebrali my rozhodnutím Sněmovny a Senátu. Takže minimálně polovina z toho navýšení je vědomě a jenom vykrývá to, co jsme my sami rozhodli. A nereaguji tím pádem, jenom padesát procent reagují na tu pandemii jako takovou. Těch padesát procent je reakce na legislativní krok ne vlády, ale Parlamentu ČR jako celku. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities