ps2017-045-02-002-011.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-002-011 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) Česká republika je země , která má dlouhodobé zadlužení na úrovni 30 % , to všichni víte . A jestli se na něco tohle nízké zadlužení hodí , tak právě na tohle . Protože i dneska , když - já neříkám , že jsme Amerika , a my sami samozřejmě to nevytrhneme , ale taky máme určitou možnost se z té naší recese dostat více , pokud dneska zabezpečíme to , co je nejvíc třeba : dostatek likvidity , cash , který strašně chybí , i v české ekonomice . A když ho tam nedostaneme , tak nám to prostě chcípne , normálně nám to prostě umře , a potom nastartování je daleko těžší . To jako když na tom svahu spadnete , tak je dost těžké potom na tom svahu něco dělat . Takže toto je zjednodušeně logika té situace . A já varuji před tím teď tady křičet proboha , teď se nezadlužujme , proboha , teď nezvyšujme deficit . Mluvil jsem s ekonomy , nechci tady jmenovat , působí i v zahraničí , jsou přesvědčeni , že ten deficit , který tady dneska navrhujeme , je třetina toho , co bychom v Česku měli . Ta situace je úplně opačná . Nám dneska chybí soustředění se na obnovení likvidity v Česku . Nám dneska chybí právě snaha masivně se snažit zabránit , ať se tady prostě to kolo ekonomiky úplně nezastaví . Takže prosím vás , nestrašme se dneska dluhy a nestrašme se dneska úplným opakem toho , co nám skutečně hrozí . A já dneska prostě chápu tady rozpaky Ministerstva financí nad dluhovými brzdami . Protože tady kdosi řekl , že to je na sedm let . Vždyť přece sedm let - nejde o sedm let . Jak to , že nejde o sedm let ? Jestli se stane to , že ta krize bude protrahovaná , tak je to na deset let ! Tak si tady neříkejme , že dneska , když udržíme rozpočet v pořádku , tak se nic nestane ! Chápete ? To je ten bojácný lyžař , který se snaží opatrně svézt a který ho nemá šanci vůbec sjet . Předseda PSP Radek Vondráček Já vám děkuji . Mám zde nyní tři přednostní práva . Nejprve se hlásil s přednostním právem pan místopředseda klubu ODS , poté svoji přihlášku na přednostní právo změnil pan předseda Kalousek , tak dám slovo panu předsedovi Kalouskovi , a pak se hlásí pan předseda Jurečka . Poslanec Jan Skopeček Děkuji za slovo . Já ty standardní připomínky řeknu ještě ve svém standardním vystoupení , ve kterém půjdu v nějakém standardním pořadí , ale chci zareagovat na pana ministra Zaorálka , protože to prostě byla snůška nesmyslů , co jsme tady slyšeli , lží , nepravda , neznalostí . Řeknu jenom dvě . Pan Zaorálek řekl , že nejsme zadlužení . Prosím , paní ministryně financí , ukažte svému kolegovi z vlády , kolik činí státní dluh k hrubému domácímu produktu . Jsme zadlužení . A co se týče toho Husáka , tak každý se inspirujeme od někoho jiného . Ale s rozpočtovou odpovědností první přišel Alois Rašín , zakódoval ji do genetiky České republiky , Československa , a z toho těžíme dodnes . Takže ne Husák , ale Rašín . Předseda PSP Radek Vondráček Nyní přednostní právo , pan předseda Kalousek . Poslanec Miroslav Kalousek Děkuji za slovo , pane předsedo . Dámy a pánové , já jsem poměrně dlouho mluvil o tomto zákonu , když jsme ho projednávali naposledy , takže teď budu mnohem stručnější a dovolím si mít jenom několik poznámek k probíhající debatě . Pan ministr Zaorálek , ve vší úctě k němu , tady prostě plete dohromady věci , které k sobě vůbec nepatří . Nikdo nepochybuje o tom , že v okamžiku recese , zvlášť recese tohoto typu , prostě musíme mít deficit . To nejde jinak zařídit . Dokonce i kdybychom měli rezervy , které vy jste bohužel rozpustili , a jak tady zaznělo , prolomili jste pravidlo rozpočtové odpovědnosti ještě před koronavirovou krizí , tak i kdyby tomu tak nebylo , tak prostě v době recese musíme mít deficit a musíme mít fiskální stimuly . I já si dneska myslím , že v tuhle chvíli by mohly být i masivnější , než jsou . O tom nikdo nepochybuje . Ale jedna věc jsou fiskální stimuly v době recese a druhá věc je vysoký strukturální deficit v době růstu . A to je to , co vy teď navrhujete , pane ministře , jako člen vlády . Paní ministryně financí předkládá nějakou prognózu , kde už v roce 2021 se předpokládá růst kolem 3 procent . V roce 2022 se přidává ještě větší růst . A vůči tomuto růstu v roce 2022 , 2023 dokonce , v roce 2023 vláda bude plánovat kosmický tříprocentní strukturální deficit . Po dvou letech růstu ! O tom tady mluvíme ! Ne o fiskálních stimulech v dobách recese , ale o naprosté rozpočtové neodpovědnosti v dobách růstu ! Pan poslanec Dolejš řekl , že ta debata se trochu zvrhává k politické . . . volební diskusi před rokem 2021 , ale to není pravda . My tady diskutujeme o naší rozpočtové odpovědnosti a řízení veřejných financí v celé příští dekádě . Vy jste předložili nějaký harmonogram , pro nás naprosto nepřijatelný , vysokých strukturálních deficitů na příštích sedm let . A konsolidaci předpokládáte až v roce 2027 . A dovoluji si připomenout , dovoluji si připomenout , že rok 2027 už je před branami onoho demografického zlomu , kdy začnou odcházet do důchodu silné ročníky sedmdesát , kdy dobře víme , že udržitelnost povinných pojistných , tedy penzijního systému a zdravotního systému , je nesmírně problematická a vyžádá si obrovské náklady . I vláda , aniž tušila o koronavirové krizi , ve svém konvergenčním programu má ve studii udržitelnosti kumulaci obrovských deficitů v oblasti penzijního systému . To znamená , na tu deficitní vlnu , kterou nám tady plánujete teď , logicky naváže obrovská deficitní vlna u povinných pojistných . A to tady v podstatě plánujete na patnáct , dvacet let dopředu . A já chci upozornit - ono to tady zaznělo od paní předsedkyně Zamrazilové - že trpělivost investorů není bezbřehá , že v tuhle chvíli , ano , v tuhle chvíli má slušnou pozici Česká republika na finančních trzích a může si kupovat za slušných podmínek , ale příčetný investor , který uvidí tyhle plány deficitů do roku 2027 a neudržitelnost povinných pojistných následující hned poté , si logicky začne vybírat buď důvěryhodnější zemi , anebo začne přirážet takové rizikové přirážky , že se nám z toho začne hlava točit . To je jenom otázka času , kdy při tomhle řízení veřejných financí ztratíme důvěru na finančních trzích . Kdo by měl půjčovat někomu , kdo tady veřejně deklaruje , že v následujících deseti patnácti letech chce vést zemi do dluhové pasti ? Dámy a pánové , tohle opravdu není ani letošní , ani předvolební diskuse , to je diskuse o odpovědnosti , o řízení veřejných rozpočtů na příští dekádu . Ta hlasovací listina bude do určité míry historický fakt . Kdo chce nést odpovědnost za rozvrat veřejných financí , ať tenhle návrh podpoří . Kdo si uvědomuje potřebu fiskálních stimulů v době recese , po které tady volá pan ministr Zaorálek , ten na to tu změnu zákona nepotřebuje , protože to jsou opatření , o která se strukturální deficit očišťuje ! To jsou jednorázová opatření a ta prostě nemusíme počítat ani se jich nemusíme dlouhodobě bát , protože se nám nepromítnou v dlouhodobé závazky . Ale to , co vy tady předkládáte , je bianko šek na to , aby se ten obří strukturální deficit , který plánujete ještě za tři roky , za čtyři roky , v době růstu , aby se naplnil dlouhodobými závazky , tedy mandatorními výdaji , a to je nepřijatelné ! To je ta neodpovědnost ! Moc vás prosím , nedělejte to . Zvyšte letošní deficit ještě o dalších 200 miliard na jednorázové fiskální stimuly do ekonomiky a já to podpořím ! Ale nezatěžujte nás nesmyslným strukturálním deficitem na příštích sedm let !
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities