|

ps2017-045-02-002-011.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-22 ps2017-045-02-002-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění zákona č. 277/2019 Sb. /sněmovní tisk 812/3/ - zamítnutý Senátem

Date2020-04-22
Meetingps2017/045
Agenda Itemps2017/045/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/045schuz/s045033.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

Česká republika je země, která dlouhodobé zadlužení na úrovni 30 %, to všichni víte. A jestli se na něco tohle nízké zadlužení hodí, tak právě na tohle. Protože i dneska, když - neříkám, že jsme Amerika, a my sami samozřejmě to nevytrhneme, ale taky máme určitou možnost se z naší recese dostat více, pokud dneska zabezpečíme to, co je nejvíc třeba: dostatek likvidity, cash, který strašně chybí, i v české ekonomice. A když ho tam nedostaneme, tak nám to prostě chcípne, normálně nám to prostě umře, a potom nastartování je daleko těžší. To jako když na tom svahu spadnete, tak je dost těžké potom na tom svahu něco dělat. Takže toto je zjednodušeně logika situace. A varuji před tím teď tady křičet proboha, teď se nezadlužujme, proboha, teď nezvyšujme deficit. Mluvil jsem s ekonomy, nechci tady jmenovat, působí i v zahraničí, jsou přesvědčeni, že ten deficit, který tady dneska navrhujeme, je třetina toho, co bychom v Česku měli. Ta situace je úplně opačná. Nám dneska chybí soustředění se na obnovení likvidity v Česku. Nám dneska chybí právě snaha masivně se snažit zabránit, se tady prostě to kolo ekonomiky úplně nezastaví. Takže prosím vás, nestrašme se dneska dluhy a nestrašme se dneska úplným opakem toho, co nám skutečně hrozí. A dneska prostě chápu tady rozpaky Ministerstva financí nad dluhovými brzdami. Protože tady kdosi řekl, že to je na sedm let. Vždyť přece sedm let - nejde o sedm let. Jak to, že nejde o sedm let? Jestli se stane to, že ta krize bude protrahovaná, tak je to na deset let! Tak si tady neříkejme, že dneska, když udržíme rozpočet v pořádku, tak se nic nestane! Chápete? To je ten bojácný lyžař, který se snaží opatrně svézt a který ho nemá šanci vůbec sjet. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Mám zde nyní tři přednostní práva. Nejprve se hlásil s přednostním právem pan místopředseda klubu ODS, poté svoji přihlášku na přednostní právo změnil pan předseda Kalousek, tak dám slovo panu předsedovi Kalouskovi, a pak se hlásí pan předseda Jurečka. Poslanec Jan SkopečekDěkuji za slovo. ty standardní připomínky řeknu ještě ve svém standardním vystoupení, ve kterém půjdu v nějakém standardním pořadí, ale chci zareagovat na pana ministra Zaorálka, protože to prostě byla snůška nesmyslů, co jsme tady slyšeli, lží, nepravda, neznalostí. Řeknu jenom dvě. Pan Zaorálek řekl, že nejsme zadlužení. Prosím, paní ministryně financí, ukažte svému kolegovi z vlády, kolik činí státní dluh k hrubému domácímu produktu. Jsme zadlužení. A co se týče toho Husáka, tak každý se inspirujeme od někoho jiného. Ale s rozpočtovou odpovědností první přišel Alois Rašín, zakódoval ji do genetiky České republiky, Československa, a z toho těžíme dodnes. Takže ne Husák, ale Rašín. Předseda PSP Radek VondráčekNyní přednostní právo, pan předseda Kalousek. Poslanec Miroslav KalousekDěkuji za slovo, pane předsedo. Dámy a pánové, jsem poměrně dlouho mluvil o tomto zákonu, když jsme ho projednávali naposledy, takže teď budu mnohem stručnější a dovolím si mít jenom několik poznámek k probíhající debatě. Pan ministr Zaorálek, ve vší úctě k němu, tady prostě plete dohromady věci, které k sobě vůbec nepatří. Nikdo nepochybuje o tom, že v okamžiku recese, zvlášť recese tohoto typu, prostě musíme mít deficit. To nejde jinak zařídit. Dokonce i kdybychom měli rezervy, které vy jste bohužel rozpustili, a jak tady zaznělo, prolomili jste pravidlo rozpočtové odpovědnosti ještě před koronavirovou krizí, tak i kdyby tomu tak nebylo, tak prostě v době recese musíme mít deficit a musíme mít fiskální stimuly. I si dneska myslím, že v tuhle chvíli by mohly být i masivnější, než jsou. O tom nikdo nepochybuje. Ale jedna věc jsou fiskální stimuly v době recese a druhá věc je vysoký strukturální deficit v době růstu. A to je to, co vy teď navrhujete, pane ministře, jako člen vlády. Paní ministryně financí předkládá nějakou prognózu, kde v roce 2021 se předpokládá růst kolem 3 procent. V roce 2022 se přidává ještě větší růst. A vůči tomuto růstu v roce 2022, 2023 dokonce, v roce 2023 vláda bude plánovat kosmický tříprocentní strukturální deficit. Po dvou letech růstu! O tom tady mluvíme! Ne o fiskálních stimulech v dobách recese, ale o naprosté rozpočtové neodpovědnosti v dobách růstu! Pan poslanec Dolejš řekl, že ta debata se trochu zvrhává k politické... volební diskusi před rokem 2021, ale to není pravda. My tady diskutujeme o naší rozpočtové odpovědnosti a řízení veřejných financí v celé příští dekádě. Vy jste předložili nějaký harmonogram, pro nás naprosto nepřijatelný, vysokých strukturálních deficitů na příštích sedm let. A konsolidaci předpokládáte v roce 2027. A dovoluji si připomenout, dovoluji si připomenout, že rok 2027 je před branami onoho demografického zlomu, kdy začnou odcházet do důchodu silné ročníky sedmdesát, kdy dobře víme, že udržitelnost povinných pojistných, tedy penzijního systému a zdravotního systému, je nesmírně problematická a vyžádá si obrovské náklady. I vláda, aniž tušila o koronavirové krizi, ve svém konvergenčním programu ve studii udržitelnosti kumulaci obrovských deficitů v oblasti penzijního systému. To znamená, na tu deficitní vlnu, kterou nám tady plánujete teď, logicky naváže obrovská deficitní vlna u povinných pojistných. A to tady v podstatě plánujete na patnáct, dvacet let dopředu. A chci upozornit - ono to tady zaznělo od paní předsedkyně Zamrazilové - že trpělivost investorů není bezbřehá, že v tuhle chvíli, ano, v tuhle chvíli slušnou pozici Česká republika na finančních trzích a může si kupovat za slušných podmínek, ale příčetný investor, který uvidí tyhle plány deficitů do roku 2027 a neudržitelnost povinných pojistných následující hned poté, si logicky začne vybírat buď důvěryhodnější zemi, anebo začne přirážet takové rizikové přirážky, že se nám z toho začne hlava točit. To je jenom otázka času, kdy při tomhle řízení veřejných financí ztratíme důvěru na finančních trzích. Kdo by měl půjčovat někomu, kdo tady veřejně deklaruje, že v následujících deseti patnácti letech chce vést zemi do dluhové pasti? Dámy a pánové, tohle opravdu není ani letošní, ani předvolební diskuse, to je diskuse o odpovědnosti, o řízení veřejných rozpočtů na příští dekádu. Ta hlasovací listina bude do určité míry historický fakt. Kdo chce nést odpovědnost za rozvrat veřejných financí, tenhle návrh podpoří. Kdo si uvědomuje potřebu fiskálních stimulů v době recese, po které tady volá pan ministr Zaorálek, ten na to tu změnu zákona nepotřebuje, protože to jsou opatření, o která se strukturální deficit očišťuje! To jsou jednorázová opatření a ta prostě nemusíme počítat ani se jich nemusíme dlouhodobě bát, protože se nám nepromítnou v dlouhodobé závazky. Ale to, co vy tady předkládáte, je bianko šek na to, aby se ten obří strukturální deficit, který plánujete ještě za tři roky, za čtyři roky, v době růstu, aby se naplnil dlouhodobými závazky, tedy mandatorními výdaji, a to je nepřijatelné! To je ta neodpovědnost! Moc vás prosím, nedělejte to. Zvyšte letošní deficit ještě o dalších 200 miliard na jednorázové fiskální stimuly do ekonomiky a to podpořím! Ale nezatěžujte nás nesmyslným strukturálním deficitem na příštích sedm let!

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities