ps2017-044-02-007-008.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-04-08 ps2017-044-02-007-008 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.40 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní vystoupí s přednostním právem místopředseda Sněmovny Vojtěch Pikal a připraví se pan poslanec Feri . Pane místopředsedo , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Pusťte mi prosím těch pět minut , já tak dlouhý nebudu , není to s přednostním právem v tuhle chvíli . Já vystupuji jenom proto , abych upozornil na některá rizika , která se s tím spojují . Ke mně už se dostaly případy , kdy lidé bez domova si donesli 20 tisícovou pokutu za to , že se pohybují někde bez roušky nebo v nedostatečném . . . Mně to přijde nepřiměřené . Já se obávám , že vzhledem k té právní nejistotě , ve které se tady všichni pohybujeme , a všichni , doufám , rozumíme tomu , že ty roušky nosíme proto , abychom chránili lidi kolem sebe , a že to je kvůli tomu , aby bylo co nejméně nemocných , tak prostě existují případy , na které ten zákon ani ten nařizovatel v tuhle chvíli nemůže dostatečně precizně myslet . A vydávat se tímhle směrem , kdy stále ještě více to budeme chtít řešit na místě , budeme předepisovat , jak to přesně má vypadat apod . , ve chvíli , kdy se skutečně ty předpisy a nařízení mění ze dne na den , mi nepřijde jako vhodná cesta . Takže prosím , zvažme velice silně , jestli tohle je ten směr , kterým se chceme vydávat . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní s přednostním právem předseda klubu Pirátů Jakub Michálek a připraví se pan poslanec Dominik Feri . Prosím . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo , vážený pane místopředsedo . Když mluvil kolega Pikal , tak já jsem si řekl , že na něj navážu , že uděláme takový pirátský blok , abychom to měli v jednom kuse . My budeme mít na klubu volné hlasování . Já jsem chtěl nicméně popsat nějaké svoje předběžné úvahy k tomuto tématu a položit určité dotazy panu ministrovi , protože podle odpovědí a podle té vize , jak tento zákon bude aplikován , jaká budou metodická doporučení , tak podle toho , co tady zazní na mikrofon jako přísliby , se budu rozhodovat , jak budu hlasovat . Především z těch studií , které mám k dispozici např . od think tanku IDEA CERGE , vyplývá , že nejúčinnější je alokovat policisty a tyto osoby na vymáhání izolace a karantény , nikoliv hlídat plošné uplatňování , vynucování v podstatě venku nošení roušek a podobné věci . Takže já jsem se chtěl zeptat , jaká je distribuce těch policistů , kolik procent přibližně - nepotřebuji naprosto přesná čísla - dáváme na vymáhání té izolace a karantény . Já jsem zaznamenal vyjádření ministerstva , že ministerstvo to dělá , což já chválím a považuji to za důležité . Pokud opravdu tady máme takovouhle situaci , tak je potřeba tu karanténu a izolaci vymáhat a měla by se striktně dodržovat . A z těch dat , která máme od těch lidí , kteří se vrátili z Itálie , se ukázalo , že to je výrazně porušováno , což samozřejmě potom vede k tomu , že to šíření nemoci absolutně není pod kontrolu . Takže já si myslím , že předpokladem toho je , že primárně bude police alokovat svoji vzácnou kapacitu na to , že bude řešit ty prioritní případy , v tomhle případě karanténu a izolace , a to plošné vymáhání bude pouze doplňkové . Taky dál v tom IDEA CERGE píšou , že aby tato aplikace měla smysl , tak je důležité to jednoduchým způsobem komunikovat lidem , tzn . vzhledem k tomu , že tam je rozmezí do 10 tisíc , tak říct dejme tomu - první porušení bude vypadat takhle nebo takovýhle typ porušení bude sankcionován takovým či onakým způsobem , aby tam byly maximálně tři kategorie těch porušení tak , aby lidi mohli očekávat . A nemyslím si , že je správné to vyjádření , které zaznělo v médiích , všem napaříme 10 tisíc , a bude . Že skutečně by měl být i v tomto případě zachován princip proporcionality a měla by být nějaká jasnější metodika ze strany policie , jakým způsobem bude doporučeno těm policistům a strážníkům zvolit výchozí hodnotu , a samozřejmě v individuálních případech to můžou upravit , nicméně aby tam bylo nějaké jednotné vedení ze strany státu . Určitě nikdo z nás nechce , aby se to zvrhlo v buzeraci obyvatel . Chceme , aby byl zachován ten racionální smysl toho návrhu , že v případech , kdy to je možné vyřešit na místě nějakou blokovou pokutou v rozumné výši , tak se to nebude přeposílat na hygienické stanice , které už teď jsou obrovsky zatížené tím , že musí zvládat trasování , a budou to samozřejmě muset dělat i do budoucna , takže nemá smysl opravdu , aby se ty přestupky na ně přeposílaly . Myslím si , že výhodou té úpravy je , že umožňuje a zachovává možnost občana , který není spokojen s rozhodnutím v příkazním řízení na místě , přeposlat to na správní orgán , aby se to řešilo . Takže nějaké neomezené zneužití pravomoci policie a zavedení policejního státu určitě nehrozí . Byť si myslím , že po tom dnešním hlasování to budou někteří tak politicky prezentovat na svých sociálních sítích , tak já si myslím , že tohle tady opravdu nehrozí . Já bych tedy poprosil pana ministra , jestli by se mohl vyjádřit k těm zárukám , o kterých jsem tady mluvil , to znamená , že velká část policistů bude alokována primárně na tu izolaci , karantény apod . , a nikoliv na to plošné vymáhání na ulici , které je samozřejmě velmi jednoduché , ale z hlediska epidemiologického účinku v zásadě podružné . A dál , jestli bude vydána nějaká alespoň orientační metodika dejme tomu tří nejčastějších problémových jednání , tak aby to v podstatě nebylo v rámci 0 až 10 tisíc na libovůli toho policisty , což si myslím , že by nebylo správné a spravedlivé . Děkuji za pozornost a předem děkuji panu ministrovi za jeho případnou reakci . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní tedy , protože s přednostním právem tady žádný zájem o vystoupení nevidím , požádám o vystoupení pana poslance Dominika Feriho a připraví se pan poslanec Martin Kupka . Pane poslanče , prosím , máte pět minut . Poslanec Dominik Feri Děkuji za slovo , pane místopředsedo . Já na ten mikrofon nebudu sahat . Dostal jsem zprávu , že bychom na něj neměli sahat s takovou urputností . Naše stanovisko poslaneckého klubu shrnul již pan předseda Kalousek . A ztotožňuji se zcela s tím , co tu zmínil např . pan předseda ústavně - právního výboru Benda . Ale jednu věc bych chtěl přidat nádavkem . Myslím si , že vláda by neměla zpřísňovat ta opatření , hledat si nějaké lepší biče , ale měla by se spíš snažit zlepšit komunikační kanály . Protože ta opatření obecné povahy , nebo ta mimořádná opatření , ať už to má jakoukoli podobu , tak zkrátka ti adresáti je velmi často neznají , protože jsou fluidní , protože se prostě mění každým dnem . Na mě se obracejí zejména mladí lidé , kteří prostě netuší , co mohou , co nemohou , netuší , kde to najít , netuší , kam se podívat . Jestli by nestálo ty síly napnout tímto směrem . A totéž se týká směrem k příslušníkům . Protože ti mnohdy také vykládají ta opatření velmi svérázně . A byly případy , že mi lidé psali , že někdo čekal na zastávce , posadil se a oni už ho jako chtěli hnát pryč , že je to proti opatřením . To znamená , tam by měla směřovat ta energie , a ne se snažit za každou cenu řešit všechno příkazem na místě . Za této situace my tento návrh nemůžeme podpořit , byť je nám jasné , s jakými úmysly ho ministerstvo předkládalo . Ale ten cíl by měl být , aby adresáti znali svá práva a své povinnosti . To se v současné době neděje a bohužel ta práva a povinnosti namnoze neznají ani příslušníci . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak nyní tedy vystoupí pan poslanec Martin Kupka , máte pět minut , a potom se ještě hlásí pan poslanec Bartošek . Prosím . Poslanec Martin Kupka Já bych si dovolil jen s velmi stručnou poznámkou , protože tady v uplynulých dnech opakovaně zaznívalo , já se s tím ztotožňuji , že česká veřejnost na všechna ta opatření reagovala velmi disciplinovaně , chová se ohleduplně . Samozřejmě že dochází k excesům , ale zdá se i ve vztahu k té statistice , která zazněla , že jsou stále spíše opravdu menšinové , zcela minoritní . A já bych v tomhle ohledu chtěl zachovat tu dosavadní rétoriku , kterou dáváme i my jako politici najevo , že především veřejnosti vysvětlujeme , žádáme je o odpovědnost a ohleduplnost . Navíc - a to je podstatná poznámka - jak obecní policie , tak státní policie v tuto chvíli má nástroj a také ho využívá u těch případů , kde není už jiné cesty a kde vysvětlování nestačí . Ten institut se jmenuje neuposlechnutí výzvy úřední osoby . V ten okamžik může obecní policie i státní policie pokutovat a používá to přesně v situacích , které jsou tomu odpovídající , adekvátní , a není jiné cesty a vysvětlování a důraz na odpovědnost prostě nepostačí . Takže i v tento okamžik existuje funkční nástroj a je možné jej využít .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities