ps2017-042-01-005-005.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-24 ps2017-042-01-005-005 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Ten první případ je komunikace konkrétního návrhu , tak jak byl Ministerstvem školství předložen . A sice , my si myslíme , že maturitní zkouška by se měla skládat , nikoliv průměrovat . Byť dodáváme , že doba je opravdu mimořádná , toto řešení je nezbytné , je jedno z možných , ale přesto se tady objevilo řešení jiné . A chtěl poprosit pana ministra , aby v rámci své závěrečné řeči , závěrečného slova , jasně řekl , proč není možné , aby se drobně posunula rozhodná hranice , kdy se řekne ano , tak školy se neotevřely , maturitní zkouška nebo maturitní vysvědčení bude výsledkem průměru za poslední tři vysvědčení . Jestli to zkrátka není možné . Protože to jsou dotazy , které dostáváme dennodenně . Je to něco , co tu vzniklo , a tím se dostávám k té druhé věci , a to je ta omezená komunikace , která ze strany ministra školství v posledním týdnu či dvou byla . Teď není prostor na to ministerstvu spílat , to můžeme dělat na interpelacích na běžné schůzi . Ale přál bych si , aby se vytvořily nějaké lepší komunikační kanály , protože i na nás se obracejí lidé , i na nás se obracejí studenti . I na nás se obracejí učitelé a ředitelé , chtějí jasné odpovědi , které my jsme jim bohužel nebyli schopni podat . Rád bych vás tedy , pane ministře , požádal o to , abyste vysvětlil studentům , kteří se na maturitu připravují , kteří ji chtějí skládat a nechtějí se spokojit s tím , že jim to bude případně zprůměrováno , a připomínám , že my jsme si vědomi toho , že to je až to řešení ultima ratio , to úplně nejzazší , a abyste s námi prosím do budoucna lépe komunikoval , protože i my zastupujeme učitele , my zastupujeme studenty a ti se na nás obracejí . Poslanecký klub TOP 09 toto řešení ale podpoří i přesto , a velmi za něj děkujeme , že jste byli schopni ho v tak krátkém čase , v šibeničním čase , připravit . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Přeji hezké odpoledne . A nyní tedy vystoupí v obecné rozpravě paní poslankyně Tereza Hyťhová , a připraví se pan poslanec Petr Gazdík . Prosím , pět minut . Poslankyně Tereza Hyťhová Děkuji za slovo . Za nás bychom chtěli říct , že tyto návrhy od Ministerstva školství podporujeme . Chceme poděkovat také panu ministru , ministru Plagovi , a všem lidem , kteří se na tomto pohotovém jednání podíleli , protože si myslím , že jednali velmi rychle a v rámci dobra pro studenty . Nechceme samozřejmě snižovat úroveň vzdělávání , ale na druhou stranu si myslíme , že není dobré tady , jako už padly některé avizované pozměňovací návrhy , prodlužovat maturitu do , myslím , do 7 . září to bylo řečeno . My s tímto nesouhlasíme . Chceme , aby školní rok byl ukončen 30 . června , aby zkrátka studenti , žáci , aby všichni věděli , na čem jsou . Proto podpoříme tento návrh , tak jak ho předkládá Ministerstvo školství . A také samozřejmě podpoříme i tu variantu , že pokud nebude aktivní výuka probíhat , tak podpoříme to , aby žáci , resp . aby studenti nemuseli chodit maturovat , aby se toto usneslo z posledních třech vysvědčení na střední škole . Myslíme si , že to v rámci této kritické situace je jediné možné řešení . To je za nás za SPD . A ještě jednou chci poděkovat panu ministru . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o pětiminutové vystoupení , maximálně pětiminutové pana poslance Petra Gazdíka . Připraví se pan poslanec Lukáš Bartoň . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Gazdík Hezké dobré odpoledne , milé kolegyně , milí kolegové . Nacházíme se , naše školství se nachází v situaci , jakou nikdo ani z pamětníků nepamatuje , a tomu musí odpovídat také řešení . My Starostové a nezávislí považujeme za nejdůležitější teď v tuto chvíli jasně nastavit pravidla . I z diskuse , kterou tady vedeme , je velmi patrné , že ta pravidla , která ministerstvo navrhlo , se tu nebudou líbit trochu v jedné části , tu se nebudou někomu jinému líbit trochu v druhé části a budou předkládány různé argumenty . Ale skutečně to nejdůležitější je , aby naše školy , ředitelé , učitelé a hlavně studenti měli jistotu , jak bude postupováno , a toho se ministerstvo zhostilo skvěle . Proto chci říct , že Starostové a nezávislí podpoří ten balíček přesně tak , jak jej ministerstvo navrhlo , s drobnou úpravou toho , že případně podpoříme pozměňovací návrh , který umožní , aby i maturity opravoval Cermat v tomto roce , a to je řešení , které ze všech špatných řešení je nejméně špatné . Děkuji panu ministrovi za to , že se toho zhostilo ministerstvo , tak jak se toho zhostilo . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak , a nyní požádám o vystoupení pana poslance Lukáše Bartoně , máte pět minut , a připraví se paní poslankyně Kateřina Valachová . Prosím , máte slovo . Poslanec Lukáš Bartoň Děkuji . Řekl bych stanovisko za Piráty . My vítáme , že tento návrh ministr školství předložil . Řeší určitě odklad maturit i odklad přijímacích zkoušek , což je důležité . Nicméně v celém návrhu jsme zjistili pár menších nevýhod a možná rizika . Na školském výboru jsme projednávali tyto výhrady a předkládal jsem dva pozměňovací návrhy . Jeden se týkal toho , že studenti , kteří jdou . . . Pane předsedající , jste slyšet seshora . Místopředseda PSP Tomio Okamura Omlouvám se . Mluvím s ředitelkou organizačního odboru . Řeším tady právě další proceduru . Omlouvám se . Prosím , máte slovo . Poslanec Lukáš Bartoň Studenti , kteří jdou k přijímacím zkouškám , tentokrát budou mít pouze jediný termín , v kterém tuto zkoušku mohou udělat , zatímco standardní jsou dva termíny ; a zatímco celý návrh krom tohoto jde ve smyslu zjednodušování podmínek , snižování nároků , vychází vstříc studentům , tak toto je jediná věc , kde návrh jde proti studentům , zpřísňuje , omezuje . Jsme toho názoru , že v kritické situaci , ve které jsme , bychom neměli jít cestou , kdy omezujeme studenty , kdy jim bereme možnosti . Proto jsem navrhoval , zdali by nemohly být ty termíny dva . Zároveň chápu , že to bude administrativně náročné pro školy , a při hlasování školského výboru tento návrh neprošel . Stejně tak neprošel i můj návrh , aby byla zachována možnost odvolání , kterou ve standardní době studenti mají , ale v tomto návrhu již není . Nicméně zde jsem byl ujištěn ministerstvem , že je jiný nástroj , jak studentům , kteří jsou pod čarou , umožnit studium na té škole . Nicméně i zde bych zdůraznil to , že i to 1 % návrhů , které jsou oprávněné , za tím jsou lidi . A bereme jim možnost opravy . Samozřejmě je ze ještě soud , ale nevím , jestli někdo má náladu na to se soudit a domáhat se odvolání před soud . Z toho důvodu navrhuji doprovodné usnesení . Vzhledem k tomu , že pozměňovací návrh nebyl legislativně dobře připraven , měli jsme na to bohužel jednu noc , tak navrhuji doprovodné usnesení , ve kterém vyzýváme vládu , aby v souvislosti s výjimečnou situací a nestandardními podmínkami pro přípravu žáků zajistila možnost druhého termínu v rámci přijímacích zkoušek na střední školy . Ještě se krátce vyjádřím k oněm maturitám . Uznat maturity všem 1 . června , pokud bude ještě výjimečný stav , je odvážné rozhodnutí . Dlouho jsme toto diskutovali a k lepšímu rozhodnutí jsme nedošli , musím říci , nicméně nevidíme tam jako dobrý a jediný možný termín 1 . června . Dle našeho názoru by to šlo i později , tak aby se mohly dát maturity skládat třeba ještě o prázdninách . To jsem i diskutoval na školském výboru , zdali to neposunout o jeden měsíc . Zároveň říkám , že ono září , které je navrženo panem poslancem Výborným , už mi přijde až moc . Ti studenti by měli vědět minimálně do konce školního roku , jak na tom jsou . Do prázdnin by měli vědět , jak na tom jsou . Ne čekat ještě přes prázdniny . Děkuji za možnou podporu u toho usnesení , nicméně ještě když se vrátím k maturitám , varoval bych před tím doopravdy držet 1 . červen a dávat maturity automaticky všem , i když můžou maturovat ještě v létě . Nejde ani tak o společnou část maturity , nejde ani tak o gymnázia , o všeobecné vzdělání , jde o střední odborné školy a jejich profilovou maturitu a učňovské obory a jejich závěrečnou zkoušku , protože tam je tato závěrečná zkouška profilová a kvalifikační . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji také za přesné dodržení času . Jako poslední v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Kateřina Valachová . Zatím nevidím nikoho dalšího . Prosím , máte pět minut .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities