|

ps2017-041-02-008-011.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-04 ps2017-041-02-008-011 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

11. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony /sněmovní tisk 502/ - druhé čtení

Date2020-03-04
Meetingps2017/041
Agenda Itemps2017/041/011
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/041schuz/s041055.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

My jsme byli při projednávání ve výboru ujišťováni i zástupci potravinářské inspekce, že v podstatě ti malí obchodníci nejsou tím primárním cílem, že z toho budou vyjmuti. A nemám důvod zpochybňovat vyjádření zástupců inspekce, nicméně ten zákon prostě říká něco jiného. Ten zákon říká - všichni. se říct, že v podstatě tady vytváříme takovou situaci právní nejistoty, kdy ten malý sice jako že informaci, že se ho to netýká, ale pokud se něco stane, tak může být pokutován úplně stejně jako ten velký. to nepokládám za správné, myslím si, že ta primární odpovědnost by měla být jinde. Proto jsem přijal návrh, který tedy původně samozřejmě není můj, je to návrh pana kolegy Kalouse, ale přijde mi správné, aby prošel projednáním na výboru, abychom o něm vedli diskusi i zde na plénu a aby prošel tím závěrečným hlasováním ve třetím čtení. Jak jsem říkal, přihlásím se k němu v podrobné rozpravě. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní tady mám jednu faktickou poznámku, takže vyzývám pana poslance Jiřího Bláhu, a pakliže nebude další faktická poznámka, tak stále je připraven pan poslanec Petr Bendl. Prosím. Poslanec Jiří BláhaVážené kolegyně a kolegové, bych chtěl prostřednictvím pana předsedajícího doplnit kolegu, protože moje zkušenosti z terénu jsou ba přímo jakoby hrozivé, to znamená, že jakákoli kontrola přijde, tak se prostě nekouká na to, že byla nějaká ústní dohoda, že se malí a střední nebudou brát v potaz a nebudou se kontrolovat, na to, o čem tady kolega mluvil, ale jednoznačně se postupuje podle litery zákona. A pokud mám jako malý prodejce na vesnici zodpovědnost za to, že Coca-Cola zrovna stejný výrobek ve Španělsku prezentuje s jiným složením a ho mám jiné, tak prostě za to budu zodpovídat a budu za to platit. Tady teď nejde o ty pokuty, protože asi na konci bychom se domohli toho, že ten dotyčný by to nezaplatil, ale tady jde o tu celou škálu těch procesních řízení, ke kterým ten malý nemá ani sílu, ani kompetenci, ani možná že hlavu, aby se správně odvolával, a tudíž bude docházet k tomu, že ty drobné to bude zatěžovat. Proto bych poprosil, jestli bychom mohli, pokud se tomu chceme ubránit, připravit nějakou vyhlášku, anebo udělali opravdu to, že se vrátíme na začátek druhého čtení a společnými silami dohodneme, jak budeme postupovat, abychom zabránili zneužívání toho, jak je to napsáno. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní tedy bude mít slovo pan poslanec Petr Bendl. Jenom se ve vašem... Jak jste říkal, pane poslanče Bláho, to nebyl nějaký návrh, že to chcete někam vracet, vy jste to dával jenom do diskuse, abych si to nemusel poznamenávat. Dobře. Tak prosím, pan poslanec. Poslanec Petr BendlDěkuji za slovo. Možná škoda, že ten návrh nepadl. My jsme se na zemědělském výboru téhle problematice věnovali poměrně dlouho a zprostředkovali jsme diskusi velkých prodejců i nadnárodních výrobců, abychom se v změti informací lépe orientovali a konfrontovali face to face, jak ta situace na trhu fyzicky vypadá. se netajím, a pan ministr to , že mně se nelíbí fakt, že zákon činí odpovědným primárně za prodej dvojí kvality prodejce, nikoli výrobce, což podle postrádá logiku, a zjevně se na tom neshodneme, což mrzí. Zároveň, tak jak zde dílem říkali i moji kolegové, zákon nerozlišuje malé a velké a zákon říká, všem padni jak padni. A byť ústy šéfa státní potravinářské inspekce zaznělo, že malé kontrolovat nebudou, tak zákon nic takového neříká ani nevymezuje. Možná že dneska, když je tam šéf, který tam je, tak to třeba bude platit, nebo ministr, který tam je, tak to bude platit. Ale přijde-li někdo jiný a bude se chovat v souladu se zákonem, pak zkrátka může začít kontrolovat i ty vesnické obchody a v podstatě je začít likvidovat, neboť pokuta za prodej potravin dvojí kvality se pohybuje od nula do 50 milionů korun, přičemž není specifikováno ani v zákoně, ani v podzákonné normě, pokud jsem měl možnost se dočíst na webových stránkách státní potravinářské inspekce, ani tam není specifikováno, jakým způsobem bude posuzováno a v jaké výši se budou pokuty pohybovat v případě různých kategorií přestupků. Ten pokutový paragraf je poměrně gumový, a protože jsme v Čechách - a teď neviním nikoho z potravinářské inspekce, že by chtěl obchodovat s výší pokuty, nicméně určitě pro větší transparentnost a přehlednost by bylo zcela namístě, aby bylo dopředu jasné, za co jaká pokuta bude, za co bude 10 milionů, za co bude 15 milionů, za co bude 30 milionů, za co bude 40 milionů. Takto to jasné není, a jsme v Čechách. Myslím si, že prostě není dobře, když necháváme takovýto volný prostor, a měli bychom specifikovat ty jednotlivé částky. V tom zákoně, znovu říkám a zdůrazňuji, nic takového není. To, co tady říkal pan kolega Luzar, je jedna z možných cest, jak se aspoň dílem s některými věcmi vypořádat, a to je ten vztah prodejce a výrobce, o kterém jsme také mluvili. Ono to sjednocené správní řízení, které je, které kumuluje všechny částky jednotlivých nalezených nedostatků kontrolované osoby - ony se nakumulují v jednu částku a v okamžiku, kdyby tam zjednodušeně řečeno bylo za špatný úklid a hygienu X, za, nevím, nedodržování nějakých hygienických předpisů další Y a za dvojí kvalitu Z, oni mají potom problém prodejci vlastně se vypořádat s dodavateli - někdy s výrobci, někdy s dodavateli - potravin dvojí kvality, aby bylo jasné, jakou částku museli zaplatit vinou toho, že to, resp. tím, že to oni nezavinili. Velmi bych si přál, kdybychom ještě v rámci možností - uvidím, jaké přijdou pozměňovací návrhy - se o tom zcela vážně na zemědělském výboru pobavili. V podrobné rozpravě se přihlásím k pozměňovacím návrhům, které jsem do systému zadal. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní přečtu dvě omluvy, než vyzvu k faktické poznámce pana poslance Jana Zahradníka. Pan poslanec Patrik Nacher se omlouvá dnes od do konce jednacího dne - aha, ano, pardon. Bere zpět původní omluvu, která byla od do konce jednacího dne a nová omluva je dnes od hodin do konce jednacího dne z rodinných důvodů. A potom pan poslanec Lubomír Volný se omlouvá dnes od do konce jednacího dne z pracovních důvodů. Takže nyní vyzvu pana poslance Jana Zahradníka k faktické poznámce a také na faktickou se připraví pan poslanec Jan (Jiří)Bláha. Prosím, pane poslanče, vaše dvě minuty. Poslanec Jan ZahradníkDěkuji, vážený pane předsedající. bych chtěl vážené kolegyně a vážené kolegy upozornit na to, že teď momentálně v agendě Evropské unie dominuje tzv. Zelená dohoda pro Evropu, New Green Deal. Tato dohoda se ve svém bodě 216 věnuje strategii od zemědělce ke spotřebiteli. Usiluje o vytvoření spravedlivého, zdravého potravinového systému šetrného k životnímu prostředí. Čili čekají nás zásadní věci. Komise chce zahájit v rámci této své snahy širokou diskusi, která se dotkne všech fází potravinového řetězce a připraví půdu pro vypracování udržitelnější politiky v oblasti potravin. Zároveň taky společné výzkumné centrum Komise vytvořit zprávu týkající se kvality potravin. Ovšem snahou strategie od zemědělce ke spotřebiteli tady podle toho materiálu není výroba potravin nebo snaha o to zajistit zásobování kvalitními zdravými levnými potravinami, ale posílit úsilí zemědělců a rybářů v boji proti změně klimatu, za ochranu životního prostředí a zachování biologické rozmanitosti.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities