ps2017-041-02-008-011.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-04 ps2017-041-02-008-011 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.50 hodin) My jsme byli při projednávání ve výboru ujišťováni i zástupci potravinářské inspekce , že v podstatě ti malí obchodníci nejsou tím primárním cílem , že z toho budou vyjmuti . A já nemám důvod zpochybňovat vyjádření zástupců inspekce , nicméně ten zákon prostě říká něco jiného . Ten zákon říká - všichni . Dá se říct , že v podstatě tady vytváříme takovou situaci právní nejistoty , kdy ten malý sice jako že má informaci , že se ho to netýká , ale pokud se něco stane , tak může být pokutován úplně stejně jako ten velký . Já to nepokládám za správné , myslím si , že ta primární odpovědnost by měla být jinde . Proto jsem přijal návrh , který tedy původně samozřejmě není můj , je to návrh pana kolegy Kalouse , ale přijde mi správné , aby prošel projednáním na výboru , abychom o něm vedli diskusi i zde na plénu a aby prošel tím závěrečným hlasováním ve třetím čtení . Jak jsem říkal , přihlásím se k němu v podrobné rozpravě . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní tady mám jednu faktickou poznámku , takže vyzývám pana poslance Jiřího Bláhu , a pakliže nebude další faktická poznámka , tak stále je připraven pan poslanec Petr Bendl . Prosím . Poslanec Jiří Bláha Vážené kolegyně a kolegové , já bych chtěl prostřednictvím pana předsedajícího doplnit kolegu , protože moje zkušenosti z terénu jsou ba přímo jakoby hrozivé , to znamená , že jakákoli kontrola přijde , tak se prostě nekouká na to , že byla nějaká ústní dohoda , že se malí a střední nebudou brát v potaz a nebudou se kontrolovat , na to , o čem tady kolega mluvil , ale jednoznačně se postupuje podle litery zákona . A pokud mám jako malý prodejce na vesnici zodpovědnost za to , že Coca - Cola zrovna stejný výrobek ve Španělsku prezentuje s jiným složením a já ho mám jiné , tak prostě za to budu zodpovídat a budu za to platit . Tady teď nejde o ty pokuty , protože asi na konci bychom se domohli toho , že ten dotyčný by to nezaplatil , ale tady jde o tu celou škálu těch procesních řízení , ke kterým ten malý nemá ani sílu , ani kompetenci , ani možná že hlavu , aby se správně odvolával , a tudíž bude docházet k tomu , že ty drobné to bude zatěžovat . Proto bych poprosil , jestli bychom mohli , pokud se tomu chceme ubránit , připravit nějakou vyhlášku , anebo udělali opravdu to , že se vrátíme na začátek druhého čtení a společnými silami dohodneme , jak budeme postupovat , abychom zabránili zneužívání toho , jak je to napsáno . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní tedy bude mít slovo pan poslanec Petr Bendl . Jenom já se ve vašem . . . Jak jste říkal , pane poslanče Bláho , to nebyl nějaký návrh , že to chcete někam vracet , vy jste to dával jenom do diskuse , abych si to nemusel poznamenávat . Dobře . Tak prosím , pan poslanec . Poslanec Petr Bendl Děkuji za slovo . Možná škoda , že ten návrh nepadl . My jsme se na zemědělském výboru téhle problematice věnovali poměrně dlouho a zprostředkovali jsme diskusi velkých prodejců i nadnárodních výrobců , abychom se v té změti informací lépe orientovali a konfrontovali face to face , jak ta situace na trhu fyzicky vypadá . Já se netajím , a pan ministr to ví , že mně se nelíbí fakt , že zákon činí odpovědným primárně za prodej dvojí kvality prodejce , nikoli výrobce , což podle mě postrádá logiku , a zjevně se na tom neshodneme , což mě mrzí . Zároveň , tak jak zde dílem říkali i moji kolegové , zákon nerozlišuje malé a velké a zákon říká , všem padni jak padni . A byť ústy šéfa státní potravinářské inspekce zaznělo , že malé kontrolovat nebudou , tak zákon nic takového neříká ani nevymezuje . Možná že dneska , když je tam šéf , který tam je , tak to třeba bude platit , nebo ministr , který tam je , tak to bude platit . Ale přijde - li někdo jiný a bude se chovat v souladu se zákonem , pak zkrátka může začít kontrolovat i ty vesnické obchody a v podstatě je začít likvidovat , neboť pokuta za prodej potravin dvojí kvality se pohybuje od nula do 50 milionů korun , přičemž není specifikováno ani v zákoně , ani v té podzákonné normě , pokud jsem měl možnost se dočíst na webových stránkách státní potravinářské inspekce , ani tam není specifikováno , jakým způsobem bude posuzováno a v jaké výši se budou pokuty pohybovat v případě různých kategorií přestupků . Ten pokutový paragraf je poměrně gumový , a protože jsme v Čechách - a já teď neviním nikoho z potravinářské inspekce , že by chtěl obchodovat s výší pokuty , nicméně určitě pro větší transparentnost a přehlednost by bylo zcela namístě , aby bylo dopředu jasné , za co jaká pokuta bude , za co bude 10 milionů , za co bude 15 milionů , za co bude 30 milionů , za co bude 40 milionů . Takto to jasné není , a jsme v Čechách . Myslím si , že prostě není dobře , když necháváme takovýto volný prostor , a měli bychom specifikovat ty jednotlivé částky . V tom zákoně , znovu říkám a zdůrazňuji , nic takového není . To , co tady říkal pan kolega Luzar , je jedna z možných cest , jak se aspoň dílem s některými věcmi vypořádat , a to je ten vztah prodejce a výrobce , o kterém jsme také mluvili . Ono to sjednocené správní řízení , které je , které kumuluje všechny částky jednotlivých nalezených nedostatků kontrolované osoby - ony se nakumulují v jednu částku a v okamžiku , kdyby tam zjednodušeně řečeno bylo za špatný úklid a hygienu X , za , já nevím , nedodržování nějakých hygienických předpisů další Y a za dvojí kvalitu Z , oni mají potom problém prodejci vlastně se vypořádat s dodavateli - někdy s výrobci , někdy s dodavateli - potravin dvojí kvality , aby bylo jasné , jakou částku museli zaplatit vinou toho , že to , resp . tím , že to oni nezavinili . Velmi bych si přál , kdybychom ještě v rámci možností - uvidím , jaké přijdou pozměňovací návrhy - se o tom zcela vážně na zemědělském výboru pobavili . V podrobné rozpravě se přihlásím k pozměňovacím návrhům , které jsem do systému zadal . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní přečtu dvě omluvy , než vyzvu k faktické poznámce pana poslance Jana Zahradníka . Pan poslanec Patrik Nacher se omlouvá dnes od 14.30 do konce jednacího dne - aha , ano , pardon . Bere zpět původní omluvu , která byla od 14.30 do konce jednacího dne a nová omluva je dnes od 15 hodin do konce jednacího dne z rodinných důvodů . A potom pan poslanec Lubomír Volný se omlouvá dnes od 14.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů . Takže já nyní vyzvu pana poslance Jana Zahradníka k faktické poznámce a také na faktickou se připraví pan poslanec Jan (Jiří) Bláha . Prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Jan Zahradník Děkuji , vážený pane předsedající . Já bych chtěl vážené kolegyně a vážené kolegy upozornit na to , že teď momentálně v agendě Evropské unie dominuje tzv . Zelená dohoda pro Evropu , New Green Deal . Tato dohoda se ve svém bodě 216 věnuje strategii od zemědělce ke spotřebiteli . Usiluje o vytvoření spravedlivého , zdravého potravinového systému šetrného k životnímu prostředí . Čili čekají nás zásadní věci . Komise chce zahájit v rámci této své snahy širokou diskusi , která se dotkne všech fází potravinového řetězce a připraví půdu pro vypracování udržitelnější politiky v oblasti potravin . Zároveň taky společné výzkumné centrum Komise má vytvořit zprávu týkající se kvality potravin . Ovšem snahou té strategie od zemědělce ke spotřebiteli tady podle toho materiálu není výroba potravin nebo snaha o to zajistit zásobování kvalitními zdravými levnými potravinami , ale má posílit úsilí zemědělců a rybářů v boji proti změně klimatu , za ochranu životního prostředí a zachování biologické rozmanitosti .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities