|

ps2017-041-01-001-251.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-03-03 ps2017-041-01-001-251 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

251. Opatření Ministerstva zdravotnictví v souvislosti s šířením koronaviru

Date2020-03-03
Meetingps2017/041
Agenda Itemps2017/041/251
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/041schuz/s041009.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan HamáčekDěkuji. Dámy a pánové, dovolte mi, abych velmi stručně doplnil pana ministra zdravotnictví. My se nacházíme v situaci, kdy tím, kdo odpovídá za koordinaci opatření, je Ministerstvo zdravotnictví, takže pan ministr vám tady obšírně vysvětlil veškeré kroky, které jeho ministerstvo přijímá při ochraně zdraví obyvatelstva. Ministerstvo vnitra je samozřejmě ze zákona rezortem, který na starosti krizové řízení, nicméně v této situaci tím hlavním koordinačním orgánem je Ministerstvo zdravotnictví a my všichni postupujeme podle jeho pokynů. Pravidelně se schází Bezpečnostní rada státu. Poslední jednání bylo v pondělí. Další jednání nás čeká ve středu a samozřejmě jsme připraveni se oprávněně scházet podle potřeby tak, abychom reagovali na vzniklou situaci. Za Ministerstvo vnitra, resp. za dva bezpečnostní sbory, které mu podléhají, to znamená policie a hasiči, vás chci ujistit, že jsme udělali všechno pro to, abychom byli připraveni na všechny alternativy. My jsme na základě pokynů Bezpečnostní rady státu rozpracovali příslušné typové plány a jsme připraveni podle nich nadále postupovat. Vzhledem k tomu, že se jedná o specifické bezpečnostní sbory a některé profese či odbornosti jsou relativně nezastupitelné, tak jsme po poradě s policejním prezidentem a generálním ředitelem Hasičského záchranného sboru přistoupili u těchto bezpečnostních sborů k opatření, že všichni příslušníci jak policie, tak Hasičského záchranného sboru, kteří se pohybovali v minulosti, nebo kteří se vrátili z těch regionů, které jsou zasaženy koronavirem, nastoupí 14denní karanténu bez ohledu na to, jakou mají anamnézu, tak abychom zabránili nějakým potenciálním problémům do budoucna u těchto sborů. Chci vás ujistit, že jak policie, tak hasiči jsou vybavení příslušnými ochrannými prostředky. Zaznamenal jsem teď debatu o tom, kdy nastat ten moment případného nasazování těchto ochranných prostředků při přímém výkonu služby. chci jasně říci, že doposud nám nebyl vydán žádný pokyn v tomto směru, to znamená, nebyla vyhodnocena situace ze strany Ministerstva zdravotnictví či dalších relevantních orgánů k tomu, abychom vydávali ochranné pomůcky pro přímý výkon služby u policie či Hasičského záchranného sboru. Nicméně tyto ochranné prostředky máme k dispozici v dostatečném množství a jsou naskladněny. Co nás čeká do budoucna, o tom tady pan ministr mluvil, je debata o zajištění dostatečného množství ochranných prostředků. My jsme připraveni postupovat v souladu se zákonnými oprávněními, která máme, a příslušné zákony České republiky umožňují vládě zajistit, aby byly realizovány dodávky v rozsahu a objemu takovém, jaký je potřeba. Připojuji se k tomu, co říkal pan ministr zdravotnictví v tom apelu na to, aby lidé zachovali klid. Není důvod vykupovat supermarkety. jsem zaznamenal v médiích velmi zásadní debatu o tom, kolik dávek potravin Česká republika naskladněno na Státních hmotných rezervách. To číslo, které bylo prezentováno, že máme zásoby na 1,3 dne samozřejmě vypadá zvláštně. vás chci upozornit, že 1,3 dne zásob znamená 13 milionů denních potravinových dávek, a chci vás všechny ujistit, že Státní hmotné rezervy nejsou určeny k tomu, aby suplovaly standardní dodavatelský řetězec. To jídlo nebo ty potraviny, které jsou u výrobců, dodavatelů a prodejců, se samozřejmě nikam neztratí a ani v těch nejhorších krizích, které jsme viděli, to byla Čína, nebo Itálie, v souvislosti s koronavirem, tak nedocházelo k zásadním problémům se zásobováním. Takže vykupování supermarketů samozřejmě nedává žádný smysl a spíš to situaci komplikuje. Budeme samozřejmě řešit akce s velkou účastí osob, to tady také padlo, to je také v kompetenci Ministerstva zdravotnictví. Na Bezpečnostní radě státu, protože Ministerstvo vnitra takový úkol dostalo, předložím seznam akcí, které nám čekají v následujících dnech, a Bezpečnostní rada státu, potažmo další relevantní orgány posoudí, jak se k těmto akcím postavit. Za Ministerstvo vnitra chci říci, že postupujeme podle předem schválených plánů. Jsme na vývoj situace připraveni a jsme schopni reagovat podle pokynů Bezpečnostní rady státu, popř. dalších. Děkuji vám za pozornost a věřím, že povedeme konstruktivní debatu. Děkuji. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. Zahajuji všeobecnou rozpravu, do které se přihlásili poslanci - Dvořák... S přednostním právem požádal o slovo pan předseda Rakušan a bych vás, pane předsedo, poprosil, jestli byste se ujal i role zpravodaje jako první vystupující dnes v rozpravě. Děkuji. Prosím. Poslanec Vít RakušanTak vám tedy pěkně děkuji, vážený pane předsedající. Děkuji vám samozřejmě i za slovo. Dámy a pánové, teď opravdu ryze věcně a budu tlumočit i názor Svazu měst a obcí České republiky a Sdružení místních samospráv. Určitě není namístě, a v tom souhlasím s oběma předřečníky, pány ministry, šířit jakoukoliv paniku, protože panika mnohokrát znamená větší nebezpečí než ta samotná choroba. O co bych chtěl požádat, a myslím si, že v shodě s hejtmany v rámci České republiky, nebo se starostkami a starosty měst a obcí u nás, o to, aby přišel seshora, to znamená od vlády, nějaký jednotný postup, jak a v kterých situacích postupovat. Nemůže se prostě stávat, aby hranice krajů znamenaly hranici přístupu k tomu, jak se budeme chovat v určitých situacích, kdy chceme zabránit tomu, aby skutečně došlo k šíření epidemie. Prostě není možné, aby jeden autobus, který přejíždí mezi kraji, musel povinně v jednom kraji otevírat všechny dveře, docházelo k nějaké speciální dezinfekci, přijelo se do druhého kraje a tam by to ten autobusák dělat nemusel. Není možné, aby v jednom kraji v České republice se nemohla konat nějaká velká setkání, kulturní akce a podobně, a v druhém kraji to možné bylo. A ony to nejsou jenom rozdíly mezi jednotlivými kraji v České republice. Ony to jsou rozdíly mezi jednotlivými obcemi a městy. A jako starosta s devítiletou praxí bych ocenil jednu věc. Místo toho, aby nám krajská hygienická stanice, což mám od svého pana kolegy starosty Kolína informaci, tak nám posílá příručky, jak si lidé mají mýt ruce, dezinfikovat a podobně. To my celkem těm lidem umíme vysvětlit. Ale věřme trochu samosprávám v České republice. Věřme zkušeným starostům. Věřme zkušeným zastupitelům, radním. Věřme zkušeným hejtmanům. Protože to jsou lidé, kteří jsou zvyklí řešit v rámci České republiky řešit krizové situace. To jsou lidé, kteří obstáli během povodní, to jsou lidé, kteří obstáli při řešení nejrůznějších krizových situací. A pokud tito lidé dostanou jasné instrukce, jasné pokyny, jak se Bezpečnostní rada státu dívá na to, že by oni měli postupovat, tak naopak, pokud tito lidé, hejtmani, starostové budou mít jasné instrukce, manuály, budou mít materiály pro lidi, tak oni zajistí to, aby se panika v České republice nešířila, protože to jsou velcí praktici, kteří se svými občany za prvé umí dobře komunikovat, jsou jim nablízku, mají nejrůznější informační kanály, to jsou městské zpravodaje, městské facebooky, twittery a podobně, kdy mohou občany oslovit s relevantními informacemi. Takže o co vládu České republiky, resp. Bezpečnostní radu státu žádám, jsou tři věci. Za prvé. Pozvěte ke svému zasedání některého ze zástupců Svazu měst a obcí České republiky, Sdružení místních samospráv, prostě někoho, kdo zkušenosti se samosprávou a dostatečnou prověrku, aby se mohl jako host účastnit vašeho zasedání. To je můj první požadavek. Druhý požadavek, který k vám mám. Vydejte jako Bezpečnostní rada státu závazné stanovisko, které budou respektovat všechny kraje a města v České republice, nějakého postupu, který zabrání šíření epidemie, ale zároveň s tím i šíření paniky v rámci České republiky, protože ta panika není namístě. A teď budu trochu ironický. bych více ocenil, než se fotit se stetoskopem kolem krku a bílém plášti, kdyby prostě byla nějaká jednotná metodologie, která pomůže samosprávám, protože starostové a hejtmani na to čekají. Toto není politický útok, politický atak, to je zpráva, informace, kterou sem do Poslanecké sněmovny přenáším z prostředí starostů měst a obcí v České republice. Není to ani nic konfliktního, jenom prosím postupujme racionálně. Jsme malý stát, který si jednoznačně zaslouží jednotný kvalifikovaný postup, a věřme lokálním autoritám, které jsou dlouhodobě schopny efektivně řešit krizové situace nejrůznějšího charakteru a určitě vám efektivně pomohou řešit i tuto nastalou situaci. Nešiřme paniku, šiřme řešení. Děkuji. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. S faktickou poznámkou pan ministr vnitra Hamáček. Prosím. Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Jan HamáčekJenom velmi stručně zareaguji na pana předsedu Rakušana. mám na pátek pozvány na Ministerstvo vnitra jednotlivé ředitele krajských úřadů společně s jejich pracovníky odpovědnými za krizové řízení, takže jsem připraven předat jim informace z jednání Bezpečnostní rady státu z pondělí a ze středy. A stejně tak plánujeme na příští dny a týdny poradu jednotlivých tajemníků obcí s rozšířenou působností. Tam to budeme muset zvládnout nadvakrát, protože těch je hodně. Ale chci vás ujistit, že i na samosprávy myslíme, a takto máme naplánované následující dny a komunikaci s těmito odpovědnými zástupci samospráv. Děkuji.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities