ps2017-040-10-014-220.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-014-220 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.00 hodin) Ze strany ministerstva tady neustále slyšíme odkazy na evropské právo . Paní ministryně se tento návrh na rozpočtovém výboru snažila z mého pohledu trochu zahrát do autu s tím , že čeká na novelizaci směrnice . Ale kdyby byla skutečná vůle vlády , skutečná vůle Poslanecké sněmovny , tak jsem přesvědčen , že i na evropské úrovni by se nám to podařilo prosadit . Já znovu musím zopakovat příklad Slovinska , který už jsem tady říkal několikrát , které požádalo o zvýšení hranice 30 . července 2012 a 22 . ledna 2013 bylo vydáno rozhodnutí Rady Evropy o povolení zvýšení této mezní hranice a limitu pro registraci DPH . Pět měsíců . Pět měsíců stačilo Slovinsku . A dokonce v tom rozhodnutí Rady o Slovinsku potvrdilo možnost členských států požádat o zvýšení prahové hranice až na 100 tisíc eur . A ten limit , který navrhuji já , 2 miliony korun , se do těch 100 tisíc hravě vejde . Opravdu závisí jenom na ochotě a vůli pomoci trochu podnikatelům a tento limit konečně po 15 letech zvýšit . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pavel Juříček , zatím jediná faktická poznámka . A připraví se tedy pan poslanec Jan Skopeček . Prosím , pane poslanče . Poslanec Pavel Juříček Já se omlouvám , dámy a pánové , nechci nikoho zesměšňovat , ale samozřejmě , když máte čas T 1 a ten prodloužíte o 15 dní , tak máte čas T 2 . A k tomu času T 2 pak už vždycky připočítáváte těch 30 dnů . Takže je to skutečně tak , že si to v uvozovkách půjčíte na těch 14 dní . Ale druhou věc musím ještě říct , že velmi obtížně zvládám to , že se tady čtou argumenty z prvního čtení , druhého čtení , třetího čtení , a je to furt dokola . Tak to mně připadá už úplně nesmyslné . A třetí věc , musím říct , že bohužel kolegové jsou trošku mimo mísu , protože to , co trápí podnikatele , je spíš problém ten , že odvedou DPH i z nezaplacených faktur . A to je úplně jiné téma , které jsem tady nechtěl zcela otevírat , ale myslím si , že ne zcela rozumí podnikání . Děkuju . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Já také děkuji a s faktickou poznámkou ještě pan poslanec Munzar . Prosím , máte slovo . Poslanec Vojtěch Munzar Ve vší úctě k panu kolegovi Juříčkovi vaším prostřednictvím , je vidět , že úplně nenaslouchal ani dnes , ani v těch předchozích čteních . Kdyby mě důrazně poslouchal , tak by zjistil , že jsem tady mluvil i o tom , že dojde tím k prodloužení splatnosti faktur , ale pro podnikatele to znamená , že stejně musí splnit své daňové povinnosti vůči Finanční správě hned . Co se týká napočítání těch lhůt , pane kolego prosím , vaším prostřednictvím , podívejte se na skutečnou podobu toho pozměňovacího návrhu . Já myslím , že jsme se s tím vypořádali velmi dobře . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji a nyní pan poslanec Skopeček v rozpravě . Než mu dám slovo , seznámím vás s omluvenkou : paní poslankyně Adámková se nám omlouvá mezi 16.15 a 19 . hodinou z důvodu nemoci . Prosím , pane poslanče . Poslanec Jan Skopeček Děkuji za slovo . Ještě než začnu , tak prostřednictvím pana předsedajícího ke kolegovi Juříčkovi . Prosím , nekádrujte nás tady . Pan kolega Munzar , já se ho musím zastat , podnikal rovněž , nejste tady jediným podnikatelem na světě , který má právo říkat , co je a co není správné . Prostě tady probíráme materii a nejste jediný podnikatel v České republice , který tomu rozumí . Tak příště prosím , abyste si tohle odpustil ! Skutečně to sem nepatří . K samotnému zákonu . Já budu velmi stručný , abych nerozčiloval kolegu Juříčka , že se opakujeme . Když si vzpomenu , kolikrát jste se vy tady opakovali , když jste schvalovali EET , a ty argumenty byly stále stejné , tak nevím , co si vůbec dovolujete nám vyčítat , že vystupujeme se stejnými argumenty . Ale ten zákon zkrátka není dobrý a nepomáhá podnikatelskému prostředí . Pro mě tam jsou tři zásadní body , které přispějí ke komplikaci podnikání v České republice . Je to samozřejmě prodloužení lhůty pro vrácení nadměrných odpočtů . To je věc , se kterou já se prostě ztotožnit nemůžu , zvláště ve chvíli , kdy ten zákon je paní ministryní popisován jako zákon , který má přispět k digitalizaci , ke zjednodušování , k méně papírování . Koneckonců máme i díky této vládě kontrolní hlášení , které taky mělo přispět k tomu , že s DPH se přestane podvádět . A v logice toho , že tu máme nové dodatečné nástroje proti podvodům s DPH , vůbec nevidím žádnou logiku v tom , že si stát prodlužuje lhůtu , ve které bude zadržovat nadměrné odpočty . Logika by přece měla být úplně opačná . Ve chvíli , kdy získal stát nové nástroje na odhalování daňových podvodů , tak by se lhůta , během které si stát přivlastňuje peníze , které mu nepatří , ale které patří podnikatelům , přeci měla zkracovat . Prodloužení lhůty samozřejmě zasáhne do cash flow firem , nejvíce to pocítí malí a střední podnikatelé . Může se stát i to , že díky tomu , že se jim zhorší cash flow , tak budou proplácet faktury dalším podnikatelům v pozdějších termínech , v pozdější lhůtě a toto opatření se může valit podnikatelským sektorem v tom negativním slova smyslu dál . Když jsme schvalovali daňový balíček , tak jsme paní ministryni vyčítali , a vyčítáme jí to stále , že český daňový systém je jeden z nejsložitějších na světě . Že i mezinárodní srovnání , jako je žebříček Světové banky Doing Business , ukazuje , že i v otázce daní jsme podprůměrní . Že i to pořadí v rámci jednoduchosti daňových systémů , tak jsme tam až na 54 . místě , což celkově ten průměr podmínek pro podnikání a umístění České republiky v tom žebříčku spolu zejména s délkou stavebního řízení sráží směrem dolů v tom žebříčku , než bychom mohli být , kdybychom měli daňový systém v pořádku . A jeden z argumentů , proč v tom žebříčku v otázce daní , v otázce daňového systému jsme až na tom 54 . místě , tak výtka ze strany Světové banky míří právě i k tomu , že máme příliš dlouhou délku zadržování nadměrných odpočtů . A vláda místo toho , aby se snažila nám to zkracovat , tak přichází se zákonem , který tu lhůtu prodlužuje a dělá si ze strany podnikatelů , nebo využívá podnikatele a jejich peníze pro kontokorentní úvěr , který si u nich bere . Bohužel bez toho , že by to podnikatelé samozřejmě chtěli . Tím druhým argumentem , proč to není zákon , který by pomáhal podnikatelskému prostředí , podnikatelům , že by jim usnadňoval život , je samozřejmě zrušení toleranční lhůty pěti dnů pro beztrestné podání opožděného tvrzení daně , opožděného daňového přiznání - to je opět věc nepřátelská ze strany státu vůči podnikatelům , krok nepřátelský vůči našemu podnikatelskému sektoru , který je podle mne neodůvodnitelný , zvláště ve chvíli , kdy stát samotný selhává ve svých agendách a často jednotlivá rozhodnutí , jednotlivá řízení je schopen realizovat daleko za lhůtou , kterou mu ukládá zákon , nebo dokonce i zdravý rozum . Ve chvíli , kdy by stát byl perfektní a plnil všechno podnikatelům , nejen podnikatelům , ale občanům včas , nebyla tam žádná zpoždění , tak bych tomu rozuměl , ale v tomto smyslu je to věc , kterou opravdu nechápu , proč Ministerstvo financí chce i takto symbolicky tu lhůtu pěti dnů krátit . Jestli opravdu chce vybrat ještě víc na pokutách , aby státní rozpočet bobtnal a bobtnal . A tím třetím bodem , hlavním , kterým chci ilustrovat to , že v žádném případě nejde o zákon , který by pomáhal podnikání , podnikatelskému sektoru , je snížení úroků na straně státu za neoprávněné držení finančních prostředků , které platí podnikatelům . Opět nechápu drzost státu , kdy jsme tady nedávno slyšeli , kolik firem skončilo na základě neoprávněných finančních příkazů , kolik firem , které nijak nepodváděly , jak se později u soudu ukázalo , muselo kvůli zlovůli tohoto státu ukončit podnikání , tak vůbec nerozumím tomu , že stát má po takových negativních zkušenostech , které s ním podnikatelský sektor má , vůbec tu drzost sáhnout na úroky a snižovat jejich výši , když neoprávněně drží peníze , které státu nepatří , ale patří podnikatelům , a měly by ty peníze sloužit k rozvoji podnikání . Já vás na závěr také poprosím o podporu pozměňujících návrhů . Já za velmi dobrý pozměňovací návrh považuji jednak samozřejmě to , aby se nechala ta lhůta na stávajících 30 dnech . Velmi kvituji , co předkládá kolega Munzar , a sice posunutí hranice nutné pro registraci k DPH na 2 miliony . Je to hranice , která je už několik let stejná bez ohledu na to , jak roste v České republice inflace , a myslím si , že by měla být aktualizována .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities