ps2017-040-10-014-220.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-02-12 ps2017-040-10-014-220 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) Teď ministerstvo říká : Protože z toho , co kontrolovat nebudeme , to vrátíme , tak potřebujeme tu vyhledávací lhůtu o 15 dní delší . - Ale k tomu není sebemenší důvod . Ze zákona , tak jak ho máme předložený , vyplývá , že ono stanovení zálohy začne probíhat až v rámci kontrolní činnosti , nikoliv v rámci té vyhledávací činnosti . A tak zní návrh zákona a tak s ním já v zásadě i souhlasím , pokud neprodlouží onu lhůtu . To znamená , jestliže dnes Ministerstvo financí říká " my potřebujeme prodloužit tu vyhledávací činnost o 15 dní na 45 dní , protože budeme stanovovat zálohy na nadměrné odpočty " , tak ministerstvo lže , protože ty zálohy na nadměrné odpočty bude stanovovat až v rámci kontrolní činnosti , která nastane až po té vyhledávací lhůtě . A v rámci vyhledávací činnosti nebude mít ani o jeden úkon , ani o jednu povinnost navíc . Jenom na ni dostane o 15 dní víc . Je to zcela zřejmé a jasné z dikce zákona . Přesto jsme tímto argumentem od prvního čtení zahlcováni . Členové rozpočtového výboru mají ve svých podkladech , že proto , že budou zálohy na nadměrné odpočty , tak je nezbytné tu lhůtu prodloužit . Není to pravda . Znovu opakuji , v rámci vyhledávací činnosti nepřibude finančnímu orgánu ani jedna povinnost , ani jeden úkon navíc . Ten úkon stanovit případnou zálohu na nadměrný odpočet mu připadne až v rámci té kontrolní činnosti , ale to je až po uplynutí oné 45 denní nebo 30 denní lhůty a tam už žádný termín není . Takže jsou jenom dvě možnosti . Buď paní ministryně Poslaneckou sněmovnu obelhává s tím , že uvádí zástupný důvod , protože tím jediným skutečným důvodem je snaha vylepšit veřejné cash flow o 24 miliard na úkor poplatníků DPH , anebo se paní ministryně nechala obelhat svými úředníky , kteří chtějí mít o 15 dní delší lhůtu na vyhledávací činnost , aniž by jim tam přibyl jediný úkon navíc . Tu lež tady po nich opakuje v dobré víře . A já ji v tomto případě prosím , aby uznala moji argumentaci , protože tak to skutečně je , a podpořila jeden z těchto pozměňovacích návrhů . Jedno , nebo druhé . Buď nás paní ministryně klame vědomě , pak na těch 45 dnech bude trvat . Nebo nás klame nevědomě , a pak ji velmi prosím , aby to zvážila a podpořila nějaký pozměňovací návrh na 30 dnů . Ať už to bude tak , či onak , velmi vás prosím , abyste vzhledem k tomu , že argumentace Ministerstva financí je zcela nepravdivá , abyste ji neakceptovali a podpořili některý z těchto pozměňovacích návrhů . Obracím se zejména na poslance sociální demokracie . Bude - li návrh zákona schválen , bude velmi brzy aplikován . Až bude velmi brzy aplikován a vy budete zase říkat , milí kolegové ze sociální demokracie , jak jste to nedomysleli a jak tyhle zmatky je potřeba napravit , tak bych vám strašně rád připomněl , že ta možnost to domyslet tady byla tři čtvrtě roku a nyní je i teď . Nyní i na základě mé naléhavé argumentace , kterou jsem kdykoliv připraven dokázat na jednotlivých ustanoveních daňového řádu . Prosím tedy ještě jednou o podporu jednoho z pozměňovacích návrhů , který nepřipustí , aby podnikatelé , plátci DPH , bezúročně úvěrovali stát po přechodnou dobu , což samozřejmě úplně jinou tíhou dopadne na malé a střední a úplně jinou tíhou na kapitálově silné skupiny , které se s tím snáze vyrovnají . Pro ty malé to může mít někdy až existenční dopad . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní vystoupí pan poslanec Mikuláš Ferjenčík a připraví se pan poslanec Jan Hrnčíř . Pane poslanče , máte slovo . Prosím . Poslanec Mikuláš Ferjenčík Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , paní ministryně , já samozřejmě uznávám , že tento zákon přináší řadu pozitiv , především tedy umožňuje spuštění toho systému Moje daně , aby se integrovala platba daní z různých systémů , stejně tak snižuje některé úrokové platby , stejně tak zavádí prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání o 30 dní , pokud je podáváno elektronicky . To všechno jsou pozitivní změny , které my vítáme . My si myslíme , že ten zákon by měl jít dál , že by bylo potřeba do portálu Moje daně integrovat i sociální a zdravotní pojištění , že to je ve skutečnosti ta nejdůležitější funkcionalita , na kterou by se měl stát prioritně soustředit , což tam bohužel chybí , nebo tak alespoň dostat možnost generovat z toho snadno formulář . Ale je to alespoň malý krok kupředu . Pak je tam řada věcí , kde se s ministerstvem přeme o to , jestli ten zákon není příliš přísný , nebo jestli zbytečně neruší některé úlevy , jsou tam spory ohledně pětidenní lhůty , ohledně míry úroků . Já si třeba myslím , že v případě nezákonných zajišťovacích příkazů by měl stát firmám vyplácet dvojnásobek toho úroku , nebo klidně čtyřnásobek , jak navrhují někteří kolegové , protože skutečně dopady nezákonných zajišťovacích příkazů mohou být zcela likvidační pro firmy . A myslím si , že tvrzení ministerstva , že se přece ta firma může se státem soudit o náhradu škody , podle mě neobstojí . Podle mě mají nějakou relevantní náhradu dostávat automaticky třeba formou toho dvojnásobného úroku , jak navrhuji , a až případně pokud ta škoda přesahuje i tohle , mají jít do soudního sporu . Myslím si , že je i nevhodné říkat podnikatelům , že pokud se chtějí domoci nápravy , tak ta hlavní cesta má být cestou soudní . Takže tohle všechno jsou věci , kde některé jsou pozitivní , někde se přeme , ale asi to není zcela rozhodující pro podporu nebo nepodporu toho zákona . Ten nejproblematičtější bod je to zadržování 24 miliard korun na dobu 15 dnů každý měsíc firmám , které platí DPH . A těchto 24 miliard korun , které budou zadrženy , je zdůvodňováno podílem z 800 milionů korun . To znamená , kvůli 800 milionům - a to jenom části z nich , část tam pořád zůstane zadržena - se má zadržet 24 miliard . 24 miliard korun na 15 dnů každý měsíc , to jsou stamiliony zaplacené na úrocích . To znamená , největším beneficientem tohoto opatření budou banky . Když se podíváme na úroky , které platí soukromé firmy , ve srovnání s úroky , které platí stát , tak to nedává absolutně žádnou logiku . Tady firmy budou platit jednotky procent úrok - neznám tu detailní situaci , ale bude to někde typicky mezi dvěma až šesti procenty ročního úroku - zatímco stát si dneska půjčuje za sazby , které jsou výrazně pod touto hranicí , někdy dokonce za úrok záporný . Takže my zhoršujeme cash flow firem , které si budou draze půjčovat , místo toho , abychom to nechali na státu , který si půjčuje daleko levněji . To nemá absolutně žádnou logiku . A jediný důvod , proč toto opatření je zaváděno , je , aby se virtuálně nafoukl výsledek státního rozpočtu , aby přišlo 16 miliard korun do státního rozpočtu , 8 miliard do rozpočtů krajů a obcí jednorázově . To znamená , tenhle jeden rok se zlepší výsledek , další roky se to vrátí do normálu , tam zase vláda vymyslí nějaký další jednorázový příjem , který bude na úkor třeba rezerv pro budoucnost . Až bude skutečně hospodářská krize a bude to potřeba řešit , tak ty rezervy najednou nebudou .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities