ps2017-040-06-007-023.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-007-023 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní přečtu omluvu . Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch se omlouvá od 15 hodin do konce jednacího dne z důvodu neodkladných pracovních záležitostí . Nyní požádám o vystoupení pana poslance Stanislava Grospiče a připraví se pan poslanec Radek Holomčík . Než se dostaví pan poslanec , tak znovu připomínám , že tady je stále ten mobilní telefon . Pořád je tady něčí mobilní telefon už od dopoledne . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Stanislav Grospič Děkuji , pane místopředsedo . Vážené kolegyně a kolegové , vážení členové vlády , budu asi podstatně stručnější . Chtěl bych tady říci , že vítám za sebe i za klub KSČM předložení vládního návrhu zákona , kterým se mění zákon o vodách , ve znění některých dalších zákonů a pozdějších předpisů a souvisejících zákonů . Problematika sucha je nesmírně závažná . Řada předřečníků tady už na tu otázku narazila . A možná ten zákon přichází ne za pět minut dvanáct nebo v hodině dvanácté , ale už po hodině dvanácté . A je třeba , abychom se tou problematikou zabývali . Co si myslím , že je ale stěžejní problém , a bylo tady o něm hovořeno předtím , tak to je otázka skutečně enormního záboru zemědělského půdního fondu . Rozumím tomu , že na rozdíl od jiných členských zemí Evropské unie máme stále zemědělské podniky , které hospodaří na větších celcích výměry . Ale to si myslím , že není podstatné z hlediska toho , jestli omezujeme , nebo neomezujeme zábor zemědělského půdního fondu . Rozumím také tomu , že se od roku 1918 do současné doby snížil zemědělský půdní fond o 1 600 milionů hektarů . A rozumím také tomu , že za posledních 60 let to bylo o 800 tisíc hektarů , z toho drtivá většina zemědělského půdního fondu ovšem zmizela za posledních patnáct let . A to si myslím , že je alarmující signál pro to období , které není tak příliš dlouhé , abychom se zamysleli nad tím , proč zhruba těch posledních patnáct dvacet let dochází k tak enormnímu záboru zemědělského půdního fondu , přestože tady máme různá opatření a obce mají své územní plány , jsou tady trojkové obce , které schvalují vynětí zemědělského půdního fondu do jednoho hektaru , a jsou tady krajské úřady , které by se měly zabývat souhlasem s vynětím ze zemědělského půdního fondu nad jeden hektar . Proč nejsme schopni a nejsou schopny tyto úřady k tomu přistupovat věcně a racionálně a také trošku působit na to , aby nedocházelo k tomu úbytku zemědělského půdního fondu ? Druhá je samozřejmě otázka skladby osevní a věcí , které s tím náleží . Já bych tady ale chtěl zmínit jednu věc , že přestože si myslím , že tento návrh zákona bude budit velké určité kontroverze , tady to zaznělo , že snad dojde ke shodě a bude puštěn v prvém čtení do projednávání ve výborech , protože je to norma nesmírně nutná , i když si uvědomuji , že vstupuje do vlastnických vztahů a že někdo se může cítit oprávněn tím , že stát , třetí osoba bude vstupovat do jeho vlastnických práv k vodním zdrojům a bude mít tendenci je regulovat nebo mu předepisovat určitá pravidla a stanovovat nějaký přísnější režim . Myslím si v tento moment , že to je v zájmu společnosti a že to je nezbytné , chceme - li řešit otázku vodních zdrojů a ochrany vodních zdrojů . Tady bych chtěl ale upozornit ještě na jednu věc . Více jak půl roku leží ve Sněmovně v podstatě tři návrhy , jsou to návrhy ústavních zákonů . První byl předložen Komunistickou stranou Čech a Moravy a má sněmovní číslo tisku 508 , druhý byl předložen KDU - ČSL a má číslo 526 , třetí byl předložen STAN a topkou a má číslo 549 . Vím , že jsou to návrhy ústavní , které míří buď do Ústavy , nebo do základní listiny práv a svobod . Nicméně bylo by dobré , abychom při projednávání vodního zákona vzali v potaz i ten rozměr posílení ústavní ochrany vodních zdrojů , protože to je věc , která je zcela nezbytná a která by , pokud by k ní došlo , zčásti také eliminovala ony diskuse , které se odehrají zcela určitě na půdě příslušných výborů , kterým ten zákon bude přikázán , a možná i na plénu tady Sněmovny . To znamená , nakolik bude legitimní vstupovat do vlastnických práv či práv obdobných - držby a správy různých vodních zdrojů , různých vodních děl , malých či větších elektráren , rybníků a jiných zařízení , které posilují a pomáhají zadržovat vodu v krajině . Tolik můj příspěvek k tomuto návrhu zákona . (Potlesk z lavic KSČM.) Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní přečtu další omluvu . Od 17.30 do konce jednacího dne se z pracovních důvodů omlouvá pan poslanec Jiří Mihola . Nyní tedy požádám o vystoupení pana poslance Radka Holomčíka a připraví se pan poslanec Zdeněk Podal . Máte slovo , prosím . Poslanec Radek Holomčík Děkuji za slovo . Vážené dámy , vážení pánové , probíráme teď další novelu zákona o vodách a jedním z leitmotivů , který se objevuje v důvodové zprávě , je to , že tato novela má řešit sucho . S tím samozřejmě lze souhlasit . Ale ten problém , který vidím , je to , že velká část věcí , které se realizují , řeší už důsledky . Bavíme se o zajištění zásobování pitnou vodou . Bavíme se třeba v těch dalších návrzích , o nějakém propojování vodárenských soustav , o budování vodních zdrojů , což samozřejmě jako je v pořádku a jsou to důležité debaty , a jsem rád , že probíhají . Ale pořád nám uniká ta příčina . Ta příčina je prostě v krajině . Tou příčinou je stav české krajiny , stav našich půd . A samozřejmě to , že se v minulosti podařilo na řadě míst v podstatě zlikvidovat nebo do značné míry poškodit takzvaný malý vodní koloběh . Ještě než se dostanu k samotnému textu , rád bych řekl v takové obecnější rovině několik připomínek k tomu , jakým způsobem řešíme , nebo neřešíme otázky sucha . Kolega předřečník zmiňoval ve své řeči zákon o ochraně zemědělského půdního fondu , potažmo protierozní vyhlášku . Dlouhou dobu to byla taková paní Columbová , o které všichni hovořili , nikdo ji nikdy neviděl . Před časem se objevil v meziresortním připomínkovém řízení návrh , my jsme si ho pročítali , já jsem si pročítal i ty připomínky , například i připomínky z Ministerstva zemědělství . A přiznám se , že nemám pocit , že by tento návrh měl nějakou velkou šanci toho , že vejde do platnosti . A pokud by vešel do platnosti , tak nejsme úplně přesvědčeni , že by přinesl to , co by přinést měl , to znamená ochranu půdy proti erozi . Další věc , kterou musím zmínit , pokud hovoříme o krajině , jsou lesy . Česká republika je poměrně unikátní v tom , že významnou část , vlastně větší polovinu lesů vlastní stát . Z celkové výměry lesů nějakých 48 % je ve správě státního podniku Lesy České republiky a je to zhruba , jen připomínám , jedna šestina rozlohy této země . Na začátku roku jsme kritizovali strategii , která platí od září loňského roku a je do roku 2024 . Chtěl bych říct jednu věc , protože reakce jak pana ministra , tak i ministerstva byly takové poměrně podrážděné , tak abych byl fér a zaznělo to , tak chci říct , že rozhodně ta strategie není špatná jako celek . Není špatná . Není to tak , jak se říká , že bychom nesouhlasili s každou jednou větou . Je v ní spousta super věcí . Některé pasáže připomínají moderní učebnici zakládání lesů a to je určitě dobře .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities