ps2017-040-06-007-023.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-29 ps2017-040-06-007-023 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.10 hodin) My jsme tehdy ty možnosti zákona využili a snažili jsme se zajistit náhradní zásobování mobilizací kapacit v oblasti přivážení té vody v cisternách . A mysleli jsme si , že děláme dost , protože jsme to sucho po té dramatické povodňové zkušenosti považovali za epizodu . Říkali jsme si , to pomine , příroda se umoudří , zaprší a zase bude svět normální . Zapršelo , nakonec jsme čelili povodním ještě hned pak v roce 2006 , i když ne tak velkým . Já tedy souhlasím s tím , co říká můj kolega Martinů , že je potřeba se na těmito věcmi zamyslet . My všichni mluvíme o zadržování vody v krajině , opatření k změnám , které byly v té době minulé učiněny v přírodě právě v oblasti vodního hospodářství . Zatímco období komunismu bylo z tohoto hlediska obdobím meliorací , tenkrát se všechno meliorovalo . Už jsem tady na to asi vzpomínal , kde se všude válely drenážky , takové cihlové růžové , rozpadaly se ty , co nebyly dány do země . Ty meliorace už samozřejmě dávno a dávno nefungují , ale přesto je v povědomí tedy tato činnost jako činnost z dnešního pohledu neblahá . Souhlasím s tím , abychom vraceli přírodě její původní tvář , abychom vraceli a zadržovali vodu v krajině . Ale musím říci , že tato voda v krajině v podobě mokřadů , nových močálů , zákrutů , meandrů řek , nových rybníků , rybníčků , nádrží zas tak mnoho vody pro aktuální potřebu , kterou při pokračujícím období sucha možná budeme potřebovat ne pro naši spotřebu na pití a hygienu , to je procento té vody , ale na průmyslové potřeby , potřeby zásobování našich zdrojů energie , tam je potřeba velké množství vody . Proto si myslím , že by obě ministerstva měla znova nahlédnout na plány povodí , které navrhovaly tehdy realizovat stavbu nádrží , které by mohly aktuálně zadržet vodu , pokud tedy napadne a bude k dispozici , a ne ji pouštět po proudu směrem z naší republiky pryč , ale držet ji u nás co možná nejdéle . Vím , že je to problematické , plán hlavních povodí , který navrhoval v roce 2005 zhruba plus minus vybudování , nebo alespoň ochranu , ochranu území - vůbec ne vybudování , to jsem řekl špatně - ochranu území pro zhruba 200 nádrží , ten plán zkolaboval jednak na odporu starostů obcí , kteří nepřipustili zásah do jejich územních úmyslů a plánů , a samozřejmě na ochraně přírody , která všude našla patřičné živočichy , které je nutné chránit . Proto ty nádrže tedy nebyly ani do plánu zahrnuty . Dneska je tam , myslím , plánováno 84 , nebo 60 , teď nevím . . . (Ministr napovídá.) 64 , pane ministře , děkuji , ne 84 , ale 64 . I tohle by možná chtělo znova zvážit , zdali bychom neměli začít tyhle věci budovat . Já se zase vrátím k tomu zákonu , co mě přivedlo tedy vystupovat konkrétně . Já jsem vystupoval v minulém období z různých důvodů , navrhoval jsem různé změny . Mimo jiné tedy i změny , a to vám možná utkví v paměti , které by umožnily lepší využití našich vodních toků pro rekreační vodní turistiku . Dneska bych chtěl říct něco jiného . Mě tam zaujal hlavně novelizační bod 9 , který mění § 12 . Nové znění tohoto paragrafu říká mimo jiné , že vodoprávní úřad může z moci úřední změnit nebo zrušit povolení nakládání s vodami , když dojde k významné změně podmínek rozhodných pro stanovení minimálního zůstatkového průtoku podle § 36 nebo minimální hladiny podzemní vody podle § 37 . Předkladatel to zdůvodňuje tím , že se jedná o opatření k řešení možných dopadů sucha . Tomu rozumím , to je v pořádku . Vždyť nakonec je to ta suchá novela , kterou teď momentálně řešíme . Ovšem dané ustanovení přitom žádným způsobem nestanovuje kritéria pro změnu podmínek , přičemž v oblasti nakládání s vodami nelze mnohdy zpětně prokázat ty historické souvislosti , které byly dávány jako důvod pro žádost o to povolení nakládání s vodami . Nové znění § 12 přiznává vodoprávním úřadům možnost (upravit) zásadním způsobem ustálené poměry ve sféře vodního hospodářství na našem území . Pokud bude schválen , dotkne se zejména provozovatelů malých vodních elektráren . Závěrečná zpráva RIA k nařízení vlády , kterým se pak bude ten minimální zůstatkový průtok stanovovat , říká , že u derivačních malých vodních elektráren , které nemají v současném povolení stanoven minimální zůstatkový průtok , lze očekávat dopad v podobě snížení výroby o 20 % s celkovou ztrátou 58 milionů korun . To říká tedy RIA k tomu vládnímu nařízení . Údajně by se to těch jiných elektráren kromě těch derivačních - to jsou ty , co jsou napojeny na ten boční kanál , který z hlavního toku vychází a tu elektrárnu zásobuje vodou , ty jezové například - těch by se to příliš dotknout nemělo , říká tedy autor , zpracovatel RIA . Dočetl jsem se , že v roce 2016 bylo na území České republiky 1 624 malých vodních elektráren s instalovaným výkonem 384 megawatty a vyrobily v tom roce předchozím 2015 1 000 gigawatthodin energie . Jenom pro ilustraci , celková naše výroba energie za rok je zhruba 88 terawatthodin , tedy 88 000 gigawatthodin vyrobené elektrické energie . Provozovatelé těch malých vodních elektráren oprávněně považují svá vodní díla za významnou součást české bezemisní energetické soustavy . Stát jim proto musí dát významnou míru jistoty , aby mohli předvídat vývoj svého podnikání . A pravomoc daná vodoprávním úřadům naopak zakládá právní nejistotu pro všechny oprávněné osoby mající své oprávnění z vodoprávního řízení . Narušuje to tedy možnost jejich legitimního očekávání a hlavně to taky narušuje jejich ústavně garantované vlastnické právo k těm jejich podnikatelským jednotkám . Navíc je navrhovaná změna § 12 nadbytečná v tom ohledu , že v případě přechodných a krizových urgentních stavů již současný vodní zákon v § 109 odst . 1 dává vodohospodářskému úřadu možnost pružně reagovat na dočasné vodohospodářské problémy a v nezbytných případech , když to vyžaduje veřejný zájem , dočasně změnit či zcela zrušit již vydaná povolení k nakládání s vodami . Navíc je v našem novelizovaném textu § 87 k , který dává krajské nebo ústřední komisi pro sucho při stavu nedostatku vody pravomoc vydávat rozhodnutí nebo opatření obecné povahy , kterými může povolená nakládání s vodami bez náhrady omezit , upravit nebo zakázat . To , co jsem uvedl teď v té druhé části svého vystoupení směrem tedy k současnému znění navrhovaného zákona - a podle mého názoru není důvod k zamítnutí zákona v prvním čtení , také takový žádný návrh dávat nebudu , ten zákon je vzhledem k opravdu hrozícímu nebezpečí sucha prospěšný - to pro mě ale důvodem , abych se zamyslel nad tím , jaké pozměňovací návrhy se pokusím předložit a také předložím ve druhém čtení a pokusím se je pak prosadit v třetím čtení . Zmínil jsem na začátku svého vystoupení ještě po té úvaze o povodních a o suchu tu vodáckou rekreační plavbu . Vím , že to nebude znít úplně populárně , ale přesto se pokusím i tady vymyslet nějaký pozměňovací návrh , který by i tomuto poměrně významnému segmentu našeho turistického průmyslu dal určitou naději , že by také mohli mít určitou jistotu při splouvání našich řek . Navíc ta již jednou zmíněná RIA zmiňuje tenhle ten aspekt vodácké rekreační plavby jako také významnou součást pro naše turistické zdroje . Takže ve druhém čtení se pokusím předložit návrh , který by obě má témata nějakým způsobem zohledňoval . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities