Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-28 ps2017-040-05-004-026 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
26. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - prvé čtení
Poslanec Karel RaisDěkuji.Jájsemrád,žetadyopoziceústykolegyBaxyhovořípozitivněotomnávrhu.Samozřejmějáseztotožňujistímvtomsmyslu,žedocházíkposíleníroleředitelecobymanažera,atojsmevždyckychtěli,takžetojsourozhodněpozitivnírysy.Nadruhoustranuvnímámto,coříkalpředřečníkpankolegaStaněk.Aještěbychřekl,mámjakésiosobnízkušenostizminuléhovysokoškolskéhozákona,kdyjsmeprostěpovolilivpodstatěchodMBAatadytěchzahraničníchstudijníchprogramůbezakreditacívíceméně,avýsledektedyje,žekdejakéeseróčkozHorníDolnítodělá.Takžesimyslím,žebychommělidiskutovatoproblematiceakreditacedalšíhovzdělávánípedagogickýchpracovníků,abytonebyloúplněhozenédovzduchu,abysetohochytilkdejaký,jánevím,prostěnějakýčlověknebofirma,kterýmjdejenomozisk,aleženámmusíjíttakyotukvalitu.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.NařadějevobecnérozpravěpanposlanecJiříMihola.Prosím,máteslovo.Poslanec Jiří MiholaDobrývečer,váženýpanepředsedající,váženékolegyně,váženíkolegové.Naúvodřeknu,vážímsiprácepanaministraPlagy.Vřaděvěcísnímsouhlasím.Ajakjstemohlizaregistrovatvpředchozírozpravě,zdůrazňovaljsemzde,žejepotřebakonstruktivněhledatconejširšíkonsenzuszejménaprodůležitéškolskébody.Aleplatítosamozřejměiprojinébody.Cosetýkátohotonávrhuzákonaopedagogickýchpracovnících,jsemovšemkritickýamámpohledodlišný,kterývámteďnabídnuvnásledujícíchchvílích.Víte,jsem26letučitelema20letpřipravujibudoucíučitele,taksitroufámmítpocit,žemámnějakýpouvoirnatosektomuopravdukompetentněvyjádřit,neskromněřeknukompetentnějinežřadatěch,kteřítřebaseškolstvímněcospolečnéhomají,aleprostě20letsimyslím,žejedoceladlouhádobaažezatudobuopravdujsemnějakouzkušenostnabyl.Avnímám,jakmysetadynajednéstranězaklínámekvalitou,kontinuitou,profesionalitou.Známetaslovadobře.Nenítotakdlouho,párdesítekminut,cotadyněkteřílamentovalinadtím,jakvlastnětakvalitaškolstvíjeproblematická,včemjezakopánpes,jsmepřemýšleliadiskutovali.Ateďnajednou,onotomožnátaknevypadá,aletroškuvrážímeklínprávědotékvalityčeskéhoškolství.Možnátroškunevědomky.Pokusímsetorozklíčovat.Zaprvésiuvědomme,žepředzhrubačtyřminebopětilety,dásetopřesnědohledat,tehdejšívládníkoaliceprosadilavtétoSněmovně,žeučitelmusíbýtkvalifikovaný,toznamenámusímítvysokoškolskévzdělánípedagogickéhosměru.TadytatoSněmovna,předchozívláda,dvěvládnístranyjsouvládníkoalicíidnes.Uznejte,ženenítopřílišdlouhádoba.Ajátrvámnatom,žeúplněnejhoršípročeskéškolstvíjsoutyneustálézměny.Takvjednuchvíliseusneseme,žeučitelmusíbýtkvalifikovaný,popárletechpřijdemenato,žetovlastnětakdůležiténení.Narovinuřeknuhnednazačátek,žepovažujitentonávrhzákonazazbytečný,žejedostačujícítastávajícímožnostřešitnějakoumožnoukritickousituaci,kekteréreálnědochází.Idnesmáředitelmožnostvzítnekvalifikovanéhoučitele.Atakésetoděje.Nenítakúplněmaléprocentotěchnekvalifikovaných.Prostějetofaktum.Takžetentonávrhpovažujidoznačnémíryzazoufalýahlavnězazbytečný.Ktomudodám,žemáme,teďnevímúplněpřesně,protožejsemnarazilnarůznádata,ženámchybíšesttisíc,alesetkaljsemseisčíslemsedm,nebodokoncedevěttisícučitelů.Takznáteto-velkálež,maláležastatistika.Aleprostěitakjetoalarmujícíčíslo.Aleopět,kolegyně,kolegové,uznejte-stalosetovčeranebopředtýdnem,ženámzačalochyběttadypostovkáchnebotisícíchučitelů?Jámyslím,žene.Takžejetozaseotom,abychomopravdureálně,cokoliděláme,zvažovalivsouvislostisesituacíanepřijímalitadyněco,coodporujeskutečnosti,pokudpakstímmámemítproblém.Skutečnějánevím,jestlivámjepříjemné,žejednuchvíliněcoodhlasujete,avzápětívlastněbudetehlasovatoněčemjiném.Mnětotedyvadí.Mnětovadí.Nejenjakoučiteli,aleijakopolitikoviaposlanci.AbyltadyzdůrazňovánabývávelmičastovmédiíchavšudezdůrazňovánmodelFinska.Zaklínásetímkdekdo.Školskývýborbytamletosmělsměřovatpoletech,protoževminulémobdobísetamnebylo,ažvpředminulém.Amyslím,žetoFinskonámmůžebýtvzorem.Aleisámpanministrtadyzdůraznil,žetamprostěvlaknejedepřesto,žeučitelmusíbýtkvalifikovanýamusítobýtvysokáškolapedagogickéhosměru.Ajetospojenésamozřejměsprestižíučitelskéhopovoláníasjehoplatovýmohodnocením.Tadyktomubychchtělříct,žejsempožádalParlamentníinstitut,ajetoteďdostupné,mátemožnostsrovnatnapříčEvropou,jakjetovlastněspřípravoubudoucíchučitelů.Stačídotohoopravdunahlédnout,udělatsiobrázek,aťzasnerazímenějakoutakspecifickyčeskoucestu,žesenámztohonakoneczamotáhlava.JábychseopravdudrželtohopříkladuFinska,kdyžužhoadorujeme,takopravdu,anejenom,kdysenámtohodí.Potomdejmepozornapojmy.Chápu,ženekaždýsemusízabývatpedagogickýmipojmy,kdyžmáúplnějinéportfoliumnebovzdělání.Alenepleťmepojmyjakoaprobaceakvalifikace.Tojsoupojmyrozdílné.Jakužjsemříkal,považujinávrhzazbytečný,protožednesředitelmámožnostvyužítnekvalifikovaného.Aochybějícíchučitelíchjsmemuselivěděturčitěuživminulémvolebnímobdobí.Ostatněseminezdá,žebychomjednali,jakokdybynám,jakselidověříká,hořelakoudelzazadkem,sprominutím,protožetennávrhjenastole,pokudvím,minimálněodpodzimu.Takkdybyněcotakstrašněhořeloalopotnějsmetomuselidohánět,takbychpředpokládal,žebytovládníkoalicedalajakopriorituaužbytobyloprojednánosnadněkdyvříjnu,jestlineještědřív.Podstatnéjeto,žedostatekučitelůtentonávrhdefactoneřeší.Velmipochybujiotom,žepřijdenějakávlnaaltruistickysmýšlejícíchodborníkůzpraxe,kteřízaznatelněmenšípenízesepohrnoudoškol,kdenaněbudoučekatnejrůznějšínástrahy,sekterýminebudoutakúplněpočítat.Víte,kdobylněkdyaspoňchvílinazákladníškole,jenomtřebananějakéexkurzi,nebosestavilzakolegou,takseodnějdozví,anebotomůževidětnavlastníoči,aneboodsvýchdětíslyšet,žetenučiteltamčastovícvychovává,nebotydětimusíumravňovat,apakteprvevzdělávat.Čilinenítojenomotom,žejeodborník,aležemusímíttoknow-how,předatto,avůbectenpřístupknim,abytenpedagogickýnebovýchovně-vzdělávacíprocesmohlbýtrealizován.