ps2017-040-05-004-026.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-28 ps2017-040-05-004-026 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(19.00 hodin) Co se týče toho , o čem tady hovořil můj předřečník , pan kolega z přírodovědecké fakulty , skutečně nemá smysl si říkat , jak kdo a jak dlouho připravuje budoucí učitele a jestli je to lepší na přírodovědecké , nebo na filozofické fakultě . Já se nebudu tady také chlubit tím , že na pedagogické fakultě připravuji budoucí učitele už dvacet let , že mám za sebou pedagogické působení na střední školách , a že tedy vím , jaký je zásadní rozdíl v té přípravě , když se má kombinovat jednak odborná znalost učitele se znalostí pedagogickou . Pedagogické fakulty mají dlouhodobý problém vůbec získat akreditaci pro přípravu budoucích středoškolských učitelů . V podstatě je stále zažitá praxe , že pedagogické fakulty mají připravovat učitele možná základní školy , výjimečně teď už jsme dospěli k tomu , že opravdu mají vysokoškolské , a zaplať pánubohu za to také , že to jsou učitelé v mateřských školách a školkách , ale když chce žádat pedagogická fakulta o akreditaci studia středoškolského , musí dokázat a doložit , že má skutečně odborníky , kteří jsou schopni budoucího učitele po odborné stránce pro tu středoškolskou výuku připravit . Je to dobře , protože jen kombinace těchto dvou věcí , to znamená odborného a pedagogického umu , dává do kopy člověka , který bude kompetentní a schopný učit budoucí učitele . Ale ten proces , který je důležitý - a když jsem v jednom ze svých vystoupení s faktickou poznámkou hovořil o tom , že kvalitní odborník nemusí být dobrý učitel , tak jenom připomínám , že důležitým procesem v celém výchovně vzdělávacím postupu je schopnost , je dovednost učitele transformovat to odborné , vybrat to důležité z toho odborného a umět to odborné předložit žákovi tak , aby to byl schopen pochopit . Já sám jsem zažil během svého života celou řadu výborných učitelů , kteří vůbec , nebo se nechlubili tím , že mají za sebou nějakou dlouhou odbornou praxi . Byli to vynikající , skvělí učitelé , kteří dokázali i složitou , velmi obtížně pochopitelnou látku žákovi vysvětlit . Na druhou stranu jsem měl i to štěstí , potkat skvělého odborníka v profesi , který naopak měl tu smůlu , že bohužel svou látku , ten svůj odborný um , nedokázal přenést na nás žáky a my jsme prostě z hodiny odcházeli s konstatováním , že to sice bylo po odborné stránce super , ale moc jsme tomu nerozuměli . Vážené kolegyně a kolegové , ve školách pokračuje závažný problém a na něj upozorňuje i zpráva České školní inspekce k přirozené generační obměně pedagogických sborů . To už tady také několikrát zaznělo . Zájem o učitelské povolání ze strany absolventů pedagogických fakult je malý a ředitelé škol pro zabezpečení výuky buď přijímají nekvalifikované učitele na tzv . výjimku ze zákona , nebo zaměstnávají , a to ve velké míře , učitele v důchodovém věku . Ptáme se ale tady v Poslanecké sněmovně , co je příčinou toho , že absolventi pedagogických fakult nemají zájem nastupovat na školy , nemají zájem jít skutečně učit ? Zajímá nás tady v Poslanecké sněmovně , zda nevyhazujeme zcela neefektivně finanční prostředky za přípravu budoucích učitelů , kteří už při přijímacím řízení nebo při rozhovorech s nimi hovoří o tom , že oni stejně nikdy učit nepůjdou ? Možná se to nejeví jako vyhazování peněz , protože příprava učitele není tak drahá jako příprava lékaře , není tak drahá jako příprava chemika či kohokoliv jiného . Ale stejně , ptáme se , proč tomu tak je ? Není to tím , že v podstatě se u nás absolvuje vysoká škola jenom proto , aby absolvent měl titul a s tím titulem potom může jít třeba do státní správy dělat vedoucího odboru dopravy , protože má titul magistra a pak to tam nějak ušolíchá ? Ptáme se skutečně po příčinách toho , proč mladí lidé nechtějí učit ? Samozřejmě ta jedna příčina , která tady zaznívala také během dneška a v podstatě během tohoto volebního období i předcházejících , je to otázka finanční . Podívejte se , jak jsou vysokoškolští absolventi financováni ve srovnání s ostatními vysokoškolskými profesemi . Je to ostudné a nedůstojné . Podívejte se , v jaké pozici je učitel mnohdy ve vztahu k rodičům , ve vztahu k veřejnosti a často i ve vztahu k samotným žákům . Podívejme se , co všechno na tom učiteli leží . Když jsem já začínal , tak administrativa třídního učitele spočívala v minimu papírování a spíše v tom , že jsem mohl s žáky hovořit , komunikovat s nimi o jejich životních zkušenostech , o jejich problémech a podobně . Dnes je učitel zahlcen obrovskou mírou administrativy . Ne každý na to má žaludek , ne každý má na to chuť . Je tady sice kritizováno srovnání s lékařem . Ano , je to opravdu asi trochu pokulhávající , souhlasím s panem ministrem , ale určitě není pokulhávající přirovnání s řidičem . I žák nebo dítě , které si otec vezme čas od času vedle sebe v řízení auta a potom mu ho chvíli půjčí , tak nakonec si musí udělat odpovídající řidičské oprávnění . Podívejme se na sportovce . Já jsem prošel celou érou boje proti tomu , aby si trenéři museli dělat trenérské kvalifikační třídy - protože proč ? Vždyť přece jsem byl dobrý hráč , mohu trénovat . Ale je tam spousta znalostí , spousta dovedností , které ten člověk musí mít . Z oblasti fyziologie , fyzioterapie a dalších a dalších věcí . Já nechci být kritikem toho návrhu , který tady pan ministr předkládá . Chápu , že je to cesta , kterou hledá , jak aktuální stav , který dlouhodobě narůstal do dnešní podoby , napravit . Ale rozhodně , a teď to musím říct otevřeně a omlouvám se za to paní kolegyni Melkové prostřednictvím pana předsedajícího , byť jsme přátelé , tak plamenně , jak to bylo v jejím podání , ten návrh zákona určitě hájit nebudu a budu velmi kriticky a velmi pečlivě sledovat jeho další cestu druhým a třetím čtením tak , aby opravdu , prosím , pedagogické fakulty nebyly odsunuty zcela mimo rámec , protože možná bychom se také dočkali , že bude stačit časem nějaká učitelská akademie nebo něco anebo vlastně bůhví co . A když jsem tady naposled - už končím - přirovnal toho lékaře , tak jednu věc to společnou má . Když jste hovořili o tom , jak je potřeba navyšovat pedagogickým pracovníkům jejich odměnu za práci , tak jste velmi často říkali , jak důležité , jak výjimečné , jak mimořádné je působení učitele zejména v základních školách , kde vlastně pracují ještě s dětmi , které se utvářejí , utváří se jejich osobnost , utváří se vůbec jejich pohled na svět , na společnost , na život . A já jsem přesvědčen , že stejně tak velmi důležitá je tedy i profese učitele . Protože ten učitel , to není jenom odborník , který přijde do školy a odhrká tam ta fakta . Musí to být i člověk , který má empatii , který je schopen se vcítit do života , do problémů , do trápení toho dítěte . A to se nenaučí dalším vzděláváním pedagogických pracovníků během dvou nebo tří let . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities