Poslanec Ivo VondrákJenomkrátce.Jásinemyslím,žematematikajevstupenkanavysokouškolu.Matematikupotřebujíiti,kteříjivůbecnemají.Amyslímsi,žebyvtomtonemělabýtpodceňována.Děkuji.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujitakézadodrženíčasukfakticképoznámce.NynífaktickápoznámkapanaposlanceFerjenčíka.Máteslovokfakticképoznámce.Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkujizaslovo.Jásidovolímreagovatnaobasvépředřečníky.Problémjevtom,žetrojčlenkasesiceučínazákladce,alespoustaiúspěšnýchmaturantůzmatematikyjineumí.Tojeveskutečnostitenproblém,protožetytestydneskaumožňujíodmaturovatzmatematikybezznalostitrojčlenky.Stejnětakumožňujíodmaturovatzmatematikybezznalostiprocent.Takfungujívšechnyplošnétesty,nakterésejemožnénašprtat,žesečlověkprostěnaučítytestovéúlohyavůbecnemusírozuměttomu,cojezatím,azvládnesetímprokousat.Veskutečnostiprávětyzákladyzezákladníškolybyskutečněmělumětkaždý,alereálně.Mělbytomurozumět,atosedneskaabsolutněneděje.Cosetýčematematikyavysokéškoly,jakhovořilpankolegaVondrák,takjánaprostosouhlasímstím,žematematikajeužitečnáprovšechny,asouhlasímistím,abyvnějakéfázistředoškolskéhovzdělánívšichniabsolventiabsolvovalinějakýtest,kterýzměříjejichdovednosti.Amůžemesebavitotom,jestlitomábýtpodruhémročníku,nebopočtvrtémročníku,alemyslímsi,žejevelminešťastnéslučovatmaturituatenminimálnístandardmatematickýchdovednostínastředníškole.Myslímsi,žeúplněstejněnešťastnéjetovoblasticizíchjazyků,protožepotomlogickyvysokéškoly,kterépotřebujímatematikuprosvéstudenty,nemohouvůbecvyužívatznámkyzmaturityjakonějakoubernoumincipřipřijímacíchzkouškách.Jábychsipřál,abyčlověk,codámatematikuna90%,takabyunějbylojasné,žemůžejítnatechnickoustředníškolu.Podobněbychsipřál,aby-Místopředseda PSP Vojtěch FilipPaneposlanče,skončilčaskvašífakticképoznámce.Trojčlenkanámvyvolaladalšítřifakticképoznámky.Panministrsehlásísfaktickoutaké.Tojstečtvrtý.KoleguBaxuuklidním,protožemámepořadífaktickýchpoznámek.LukášBartoň,KarelRais,IvoVondrákapanministrPlaga.Máteslovokfakticképoznámce,paneposlanče.Poslanec Lukáš BartoňDěkuji.Jábychreagovalnaonenbritskýmodel,kdejsoutestyCGSE,defactojeoověřovánímatematiky,kterájeunásnaúrovnizákladníškoly.Ajedenzargumentů,conejvíczaznívá,studentistředníškoly,maturantineumějímatematikuzákladníškoly.JeštěkpanuposlanciGazdíkovi.Rádbychhoupozornil,pokudsepodívánatest,maturitnítestzmatematiky,jarnítermín,taktrojčlenkajepříkladhnedprvnínebodruhý.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujizadodrženíčasukfakticképoznámce.NynípanposlanecKarelRais,připravíseIvoVondrák.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Karel RaisSměremkpředřečníkům.Jásimyslím,jestlipatřítrojčlenkadošestétřídy,nebododruhéhoročníkugymnázia,tojsoupřesnětyproblémy,kterébysemělyřešitněkdejinde,netadyveSněmovně.Jentakbokem,kdyžbudupokračovatvtomjejichduchu,jsemzkoušelteďzrovnaovíkendu,jetoproblémiprovysokoškoláky.Tojenomnaokraj.Druházáležitost.Plněsouhlasímsbritskýmsystémem,stímnemámžádnýduševníproblém,alemyslímsi,žejepotřebazvážitjakásispecifikanašehovysokoškolskéhozákona.Tímmyslímautonomnost.Čilitozáležínaškolách,jakserozhodnou,cosetýkátzv.vstupenkynavysokouškolu.Tonenítaknaprostojednoznačné.Čilimyvyberemeztohobritskéhosystémujenomto,cosenámjenomlíbí.Děkuji.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujizadodrženíčasukfakticképoznámce.NynípanposlanecIvoVondráksfaktickoupoznámkou.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Ivo VondrákOpakovánímatkamoudrosti,otecneznámý,jakseříká.Říkámpotřetí,jestližetamaturitazmatematikynefunguje,aonanefunguje,takjiprostězměňmetak,abyfungovala,anerušmeji.Tojesmysltoho,cotadyříkám.Abychomprostěupravilimaturitutak,abyskutečněověřovalaznalosti,aneabysevyplňovalytesty.Tojeto,cosimyslím,žejetřebaudělat,aprotojepotřebnánějakádobanato,abysetonachystalo.Děkuji.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji.NynífaktickápoznámkapanaministraškolstvíRobertaPlagy.Prosím,paneministře,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkujizaslovo.Jenomupřesnění.To,coříkalKarelRais,jestoprocentnípravda.JájsemuMatematiky+hovořilotom,žebytobylotak,jakjetoteď,toznamenádruháúroveň,protoževysokýmškolámnemůžemenakázat,abyktomupřihlížely.Aleříkaljsem,pojďmenajíttenmodel,kdyvysokéškolyřeknou,žetománatolikvelkoukvalitu,žeten,kdotobudemít,takosvědčujeasedínámdotohovzorce,dostávánějakébodyzmatematiky,atomůžebýtamělobybýtmotivačníprostudenty,abysiudělalitěžšímaturituzmatematikydobrovolnou,protožetobudedoprovázenotím,žepřipřijímačkáchtřebanamatfyz,technickéuniverzityatd.sedostanoudopředudíkytomu,žedostanouplnýpočetbodů.Samozřejměsystémadaptivníchtestů,toznamená,žebysetozapočítávaločástečně,tojehudbabudoucnosti.Aleskutečnětotojedebatanatenkulatýstůl,nikolivnaprvníčteníveSněmovněpodlemě.Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujizadodrženíčasukfakticképoznámce,paneministře.AnynípanposlanecMartinBaxa,připravísepanposlanecStanislavJuránek.Prosím,paneposlanče,máteslovo.Poslanec Martin BaxaDobréodpoledneváženékolegyně,kolegové,paneministře,jájsemsinaúvodsvéhopříspěvkunašeltakovoustatistiku,kteráříká,jakjetovlastněsukončovánímstředoškolskéhostudiavjednotlivýchčlenskýchstátechEvropskéunie,amusímříci,žeijásámjsembylpřekvapen.Jenomprozajímavost,dámyapánové,byťsetosamozřejměobtížněsrovnává,takpodletěchpodkladů,kterémámkdispozici,nějakázávěrečnázkouškavevyššímvzdělávání,sekundární,tohototypujezavedenave22zemíchEvropskéuniez28,samozřejměvčetněČeskérepubliky.Jenomprozajímavost,utěchstátů,vekterýchjetakovázkouškazavedena,jepovinnámaturitazmatematikyvosmizemích.Pouzevevýznamnémenšíčástizemí.Jenomprozajímavost,jetoEstonsko,Chorvatsko,Kypr,Maďarsko,Polsko,Rakousko,ŘeckoaSlovinsko.Tojenomnatématoho,kdesepovinněmaturujezmatematikyažetojetéma,kteréřešímenějakýmzpůsobemzdevkontextuČeskérepubliky,alekdyžsidovolímříci,taktorozhodněnenípřevažujícímodelvestátechEvropskéunie.Aledovolímsitadyreagovatnaněkolikargumentů,kterétadyzaznělyakterépodleméhonázoruilustrujísložitostdebatyostátnímaturitězmatematiky.Úvodemchciřícito,coužjsemříkalvesvémpředvánočnímvystoupení.Jájsemzastáncemtoho,abypodobuexistencestátnímaturityvsoučasnépodobě,toznamenástátnímaturitnízkouškypodlezákona,zůstalazachovánavolbamezimatematikouacizímjazykem.Jásenechcischovávatzanějakéargumentyotom,žebysetoměloještěorokodložit,odvaodložit,něcopřipravovat,něconějakýmzpůsobemmodifikovat.Jsemprostěpřesvědčenotom,ževsituaci,kdysepředmnohaletytentostátrozhodlproto,žebudeexistovatstátnímaturitnízkouškaprovšechnyškoly,školyvšehotypu,kdejsoumaturitníoborystejné,takjepodleméhonázorudokoncenezbytněnutné,abyzůstalazachovánavolbamezicizímjazykemamatematikouvtékategoriimaturitníchpředmětůustátnímaturity.Pokusůoreformustátnímaturityzatěchmnohoposledníchlet,nebozataposledníléta,bylopovícero.Jásámjsemučilnastředníškoleodroku1999,takjsemzažilobdobípředstátnímaturitou,pojejímzavedení,zažiljsemobdobí,kdybylydvěúrovněstátnímaturity,zažiljsemtakéopravdutristnírok,kdyještěnapodzimtohodanéhokalendářníhorokustudentinevěděli,zčehobudoumaturovatvpříštímroce.Těchkotrmelcůazměnbylacelářada,ajájsemprostěpřesvědčenotom,ževsoučasnésituacirůznýchzměn,proměnveškolstvíjezachovánívolbymezicizímjazykemamatematikousprávné.Argumentů,pročbytotakmělobýt,jepovícero.Promětenzákladníječistěpragmatickýanasměrovanýsměremkžákůmtěchtostředníchškol.Amusímříct,žedourčitémírypovažujiažzaurážejícíargumenty,kterétadyodněkterýchkolegůzazněly,kteřímluvilioprvovoličíchakteřívlastnějakobysesnažilinaznačit,žemy,cozastávámezachovánívolbymezicizímjazykemamatematikou,todělámejenomproto,anejenomproto,abychomnalákalilínéstudentystředníchškolktomu,abyvolilinašepolitickéstrany,apodletohoměnímenašenázory.