Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.FaktickoupoznámkoubudereagovatpanposlanecJaroslavHolík.Máteslovo.Poslanec Jaroslav HolíkVáženýpanepředsedající,váženávládo,váženékolegyněakolegové,dovolte,abychnavázalnakoleguJuránka.Jájsemmaturovalpřed43letyanastředníškolejsmemělinějakéhoprofesoraRemana,kterýmatematicenerozuměl.Onnámpřednášellátkuzesvýchpoznámekavětšinatřídyprostěmatematikunenávidělaanechápalaji.Došlopakktomu,ževtédoběnáspřebralnějakýprofesorMachalíček,kterýbylskutečnýkantor.Onnásvtáhldotohoučení.Onprostědokázalukázattumatematikutak,žetoneníjenomprostébiflování,aležejetověda.Chciřícijedno,pokudchcememítdobréstudenty,musímemítvelicedobrékantory,kteřítulátkudokážouvysvětlit.JábychchtělpanuministruPlagovipopřát,abymělšťastnourukupřivýběrukantorů.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.NyníjenařaděpanposlanecMartinJiránekvobecnérozpravě,zatímposlednípřihlášený.Paneposlanče,máteslovo.Poslanec Martin JiránekDobrýden,kolegyně,kolegové.Tadiskusebylaceloudobuvelmizajímavá.Musímříci,žepříspěvekpanakolegyJuránkainásledujícípanakolegyHolíkavlastněceloudiskusivelmiuklidnilaposunulyjimyslímvelmikonstruktivnímsměrem.Jábychchtěltakétrošičkuzavzpomínat,kdyžužvzpomínalionidvapředemnou,alebudetovelmirychlé.(Nesrozumitelný protest ze sálu.)Alenotak.Ježíši,snadne.(Směje se.)Notakjánebuduvzpomínat,abystetadynebylinaštvaní.Děkuji.(Odchází od mikrofonu.)Místopředseda PSP Petr FialaProsímoklid.Prosímoto,abyvšichnizachovávalinějakédůstojnéjednání,abychommohlipostupovatvdebatětak,jakmáme.Paneposlanče,vyjsteskončilsesvýmvystoupením?(Ano.)Ano.DorozpravyjenynípřihlášenpanzpravodajLukášBartoň.Jsmepořádvrozpravě,ještětonejsouzávěrečnáslova.Prosím,máteslovo.Poslanec Lukáš BartoňDěkuji.Nejenzpravodaj,aleipředkladateldruhéhosněmovníhotisku.Vzhledemktomu,žeužsenámblížídebatakekonci,jábychuvedl,žezdevlastnězaznělovetoinaprojednávánívládníhonávrhuv§19(90),tedyvezrychlenémčtení,kterézazněloodSPDaKSČM,vetonadevadesátku.Ještědokonceobecnérozpravyjemožnototovetostáhnout,nechciapelovat,nicménějezdeitendruhýposlaneckýnávrh.Defactotytoobanávrhyjsoupodobné.Tenposlaneckýselišíještěivtom,žeřešíoneninstitutukončenístředníškolybezmaturity,jakzmiňovalpanposlanecMašek.Zdebatybychrádshrnultypohledy,kterétadyzaznívaly.Myslím,žehodnězaznívalypohledytohogymnaziálníhotypu.Kdyžvezmuvýsledkymaturitzmatematikyčicizíchjazyků,takugymnáziínenítakovýproblém.Kdyžvezmujenomčistěmatematiku,jednáseočtyři,dvěprocentaabsolventů,kteříjinezvládnou.Problémjeustředníchodbornýchškol.Zčíselmohuříci,kdyžzačnutřebasnástavbovýmstudiem,50%neúspěšných,kteřísizvolilidobrovolně,rokpředtím60%,středníodbornévzdělánísmaturitouasodbornýmvýcvikem38%neúspěšných,rokpředtím50%neúspěšných,středníodbornévzdělánísmaturitou,tedytanejvětšímasastředníchodbornýchškol,23%neúspěšných,rokpředtím33%neúspěšných,tedytěch,cosizvolilimatematikudobrovolnějakosvůjmaturitnípředmět.Ucizíhojazykajetoprocentomenší.Jetoasido5%,pokudtedypočítámeanglickýjazyk.Uněmčinyjetamnějakých40%,aletoje,myslím,jináotázka.Takžeproblémjeustředníchodbornýchškol,problémjevtom,žemámematurituvespolečnéčástistejnouprostředníodbornéškolyiprogymnáziaanastavenázkouškajeprotyvícevyhovujícígymnáziím.Absolventistředníchodbornýchškoljsouznevýhodněnioprotigymnáziím,protožejsouvícezaměřeninasvůjobor,cožjelogické,aletestynazávěrmusídělatstejné.Samozřejmětovyvoláváotázku,zdalivůbecmítmaturituvtétopodobědobudoucna.Podzáštitouškolskéhovýborujsemzdeuspořádalseminářobudoucnostimaturit,kdesetotohodnězmiňovalo.VystoupilzdeizástupceslovenskéhoMinisterstvaškolství,kdySlovenskosevydalofrancouzskýmmodelem,toznamenáoddělilomaturitustředníodbornéškolyamaturitugymnázia,oddělilonárokynaně.DálesenatomtoseminářizmiňovalijistýnázorPlatformyproškolstvíodpanaprofesoraDrahoše,předsedyškolskéhovýboruSenátu,kterýzmiňovalvícetenanglosaskýmodel,tedypřesunutípovinnéhranice,kterásemusípřeskočit,vícedostudia.JsoutotytestyGCSE,čímžbysezajistiloto,ženatominimum,kterékaždýstudentmusísplnit,bymělvícečasuanebylabytopouzezávěrečnázkouška,kdystudent,kterýneudělátestúplněnazávěr,takvlastněpropadáakončísezákladnímvzděláním.Osobnědávámpřednosttomuanglickémumodelu,ikdyžtenfrancouzskýbybyltakéřešením.Alezasezdevyvstáváotázka-myslím,ženikdoneníspokojensesoučasnýmmodelem,každýzdecítí,žebyseněcomělozměnit.Toněconenípouze,žesiřeknemedalšízkouška,povinnáumaturity,alevcelémmodelutoho,jakjenastavenastředníškolaajakjetestováníúplněnakonci,byseněcomělozměnit.Úplněseneshodujemevtom,copřesně,alecítíme,žetamněcoje.Aotombysemělarozprouditdebata.Hoditteďbrzdunato,žezavádímedalšípovinnýpředmět,avícesezabývattím,jakájevůbecpoptávkastátu,comámaturitaověřovat.Todosudnevíme.Nenítakovápoptávka.Dosudnevíme,zdalikdyžsezavedlystátnímaturity,jedináanalýzaneexistuje,jestlibylytytostátnímaturity,tozavedení,prospěšné,kčemunámjsou,jestlijsmedosáhliněčeholepšíhotím,žemámestátnímaturity.Víme,žejsmezaněutratiliužpřesmiliardu,žejemáme,alenevíme,jestlinámkněčemujsou,jestlijsouprospěšné.Tohleadalšíjsouotázky,kteréjepotřebařešit,alejepotřebajeřešitvbudoucnu.Určitěbynebylodobrédělatunáhlenározhodnutíařešitjenyní.Nynínavrhujidátzpátečku,nezavádětteďpovinnouzkouškuzcizíhojazykaamatematiky.Obecnětakévnímámto,žesečastomluvíopovinnézkoušcezmatematiky,aleopomíjíse,žesetímzavádíipovinnázkouškazcizíhojazyka.Azejménautěch,kteříbojujízatechnickévzdělávání,taktotobudemítnegativnívlivvůbecnatechnickévysokéškoly.Zejménatechnickévysokéškoly,tamtaskladbastudentů-sámjsemučilnatechnickéfakultě-jetakporovnatelná,žejetamjednaobrovskáskupinagymnazistůajednaobrovskáskupinaabsolventůstředníodbornéškoly,zejménatéstředníodbornéškoly,kterásidanýtypstudiaužvybralanasvéstředníškole.Jsoutostudenti,kteřímajízájemotenobor.