Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkujizadodrženíčasukfakticképoznámce.Měljsemambici,abychudělilkoleguJuránkovislovo,protožebylposlednípřihlášenýdorozpravy,kdyžjsemnastupovalkřízeníschůze,toseminepodařilo.NynípanposlanecMartinBaxaakolegaRaismajíještěfakticképoznámky.Takžepaneposlanče,máteslovokfakticképoznámce.Poslanec Martin BaxaJáužopravdunaposledy,atoztohodůvodu,žemětadyznovuobvinilpankolegaKlauszosobníhoútokunapaníposlankyniMajerovouZahradníkovou.Takjáprostěznovuříkám,žetožádnýosobníútoknapaníposlankyninebyl.Kdybychsevnějakémpominutísmyslůněčehotakovéhodopustil,bezpochybybychtouznalapaníposlankynibychseomluvil.Aletožádnýosobníútoknebyl.Protožejáznovuzopakujito,copaníposlankyněřekla.Řekla,žezaposledníchtřicetletsečeskéškolstvípropadlovesvékvalitě.Paníposlankynětokývánímhlavypotvrzuje.Ajánatoprostěříkám,žepokudonatototvrdí,takjediné,cosijáztohovyvozuji,jeto,žepaníposlankyněsedomnívá,žeprostěšpatněučíčeštíučitelé.Jinýdůvodprostěktomunení.PankolegaKlaus,druhýposlaneczahnutíTrikolóra,sepokusildovysvětlitjejívystoupenítím,žetímmělanamyslinějakévýsledkyvzdělávání.Takjenomznovujsemseještěteďdíval,vzdělávacízkouškyTIMSSsledujížákyvečtvrtémaosmémročníkuzákladníchškol,vzdělávacívýsledkyPISApatnáctiletéděti.Toznamená,bavímeseovzdělávánínazákladníchškolách.Ajájsemprostěpřesvědčenotom,žečeštíučitelénazákladníchškoláchnavzdoryvšemtěžkostem,problémům,měnícísesituaci,jakužjsemtadyotomhovořil,odvádějídobroupráci.Azatímsistojímabudutoopakovatpořád,protožesimyslím,žejetopravda,aprotožejsempřesvědčenotom,žeprávěbeztěchučitelůnaprvnímadruhémstupnizákladníchškolbychomnejenomnemohlimítnášvzdělávacísystém,aleanibychomnemohlivésttakovouodbornoudiskuzi,kteroutadyvedutřebaspanemkolegouVondrákemotom,jakvypadajístředníškolyacosedějenavysokýchškolách.Jájsemprostěpřesvědčenotom,žečeštíučitelénazákladníchškoláchpřesvšechnyobtíže,starostiaproblémydělajícomohou.Tečka.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji,dobréodpoledne.PanposlanecKarelRaissfaktickoupoznámkou,připravísepanposlanecVáclavKlaus.Máteslovo.Poslanec Karel RaisDobrýden.Tadyměvyzvali,abychřeklněconormálního.TakžezaprvésměremkekolegoviBenešíkovi.JednakprobíhajíkaždoročněmezinárodnítestyPISA.Ajájsemtoříkalminule,vpodstatětamdopadajítinašistudentilípnežpředminule,neboplusminusstejně.Takžežádnénějakédramatickézměnysenedějí,byťprostětasituace-samozřejměmnohdyjemálolidíapodobně.Tovšechnoznámeazachvílitobudemeprojednávat.Takžejáznovuapeluji,přesuňmetotedybuďnavýbory,aneboklahvičervenéhovínavečer.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.ApanposlanecKlaus,faktickápoznámka.Máteslovoprosím.Poslanec Václav KlausJáužjenomkrátcenejprvekpanukoleguBenešíkovi.Tadatasamozřejměexistují,jsouknalezení.JednakonkrétníjsounaCentruproobčanskésvobodynawebu,kdejetosrovnánívmnohaletech.PankolegaRaismápravdu.Vposledníchletechužspíšstagnujeme.Tenpropadpřišelodroku1994odtěchprvníchměření.Jinakdvaposlanci-játomyslímpříjemně-jsouživoucímdůkazemnutnostizavedenímatematikyumaturity.Vy,panekolegoBenešíku,kdyžargumentujetedoboupředtřicetiletyaříkáte1985,takbychrádtrvalnatom,že2020minus30je1990.ApankolegaBaxaříká,želogickyneníjinévysvětlení,nežžečeštíučiteléšpatněučí,kdyžjsmesezhoršilivmezinárodnímsrovnání.Taktosehlubocemýlíte.Důvodůmůžebýtdalekovíce.Například,žeostatnízeměsevýraznějizlepšily,nebožečeštípoliticiházejíklackypodnohyčeskýmučitelům,atakdále,atakdále,atakdále.Mohlapopulacenějakýmzpůsobemklesnout-tojenepravděpodobné.Alejsoutisícedalšíchdůvodů,kteréjsouvysvětlující.Aletoprávěučímatematika.Čilinemůžeteříctlogicky,žeexistujejedinévysvětlení.Tojematematickánepravdaavyjsteživoucímdůkazemtoho,žematuritazmatematikyjepotřebná,abylidijakovytoabsolvovali.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaPaneministře,předvámijeještěpřihlášenpanposlanecBenešík.ApotompanministrPlaga,fakticképoznámky.Prosímmáteslovo.Poslanec Ondřej BenešíkJáděkujizaslovo.Taktenpříklad,kterýtadyuvádělpanposlanecKlaus,myslímsi,nenímatematický.Alenásučiliveškole,žejerozdílmezipočtyamatematikou.Jájsemsibylnaprostopřesněvědomtoho,žejsmesrovnávaliněcopředtřicetilety,apředtřicetiletybylrok1990.Tosamozřejměvelmidobřevím.Aletadatasepřecemuselanějakoudobusbíratasrovnávat.Protojsemřeklnapříkladvroce1985,protožejsemsinemyslel,žezrovnavroce1990sezačaloněcocelosvětověměřit.Takžejsemseschválněptalnadobupředtím.Abybylosrovnáníivtomroce1990.TakžejakopankolegaKlaussesnažilbýtvtipný,alemocvtipnétonebylo,amyslímsi,žepokudtadyvykládalněcootom,žebychomsiměliodpustitosobníinvektivy,takbychhochtělpoprositototaké.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PanministrPlagasfaktickoupoznámkou.Prosímmáteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkuji,dámyapánové.Úkolemministraškolstvíjeedukovat.TakžeprvníšetřeníPISAproběhlovroce2000načtenářskégramotnostiamatematickávroce2003.Toznamená,žežádnášetřeníneprobíhalapředtím.Alecosetýkátoho,kčemusevšichniodvoláváme,taktensběrzačalpřesněpředdvacetilety.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PanposlanecBlažeksfaktickoupoznámkou.Máteslovo,paneposlanče.Poslanec Pavel BlažekDobrýden,děkujizaslovo.Jásnadmusímreagovatnatapaušalizujícítvrzení,žepředtřicetiletybyloškolstvínějakélepší.Takprosímvás,možnávmatematice,cožjásamozřejměnedokážunějakohodnotit.Alevždyťtonemůžebýtpravda,kdyžvtehdejšídobě-neníjenommatematika-alevtehdejšídobě,pokudjdeodějepis,literaturu,občanskounaukuaspoustudalšíchpředmětů,tadyvůbecnevycházelyknihy,kteréz80%určovalytehdejšítrendyvtěchtooborech.Nevycházelinašiautoři,adokoncesenesměliučit.Takžejakékolivtvrzeníotom,žejdeškolstvídolů,užztohotohlediskapravdivéprostěbýtnemůže.Matematikaskutečněneníjedinýpředmět,aleškolstvívroce1990nemělokdispoziciskorovůbecnicktomu,abymohlodávatopravdovévzdělánívoborechijiných,ateďmámnamyslizejménatyhumanitní.Aledomnívámseosobně,žeanivbiologiiadalšíchpředmětechjsmevůbecnemělitušení,cosedělonaZápadě,kterýbyljednoznačněpředtímnežto,cosedělovtomtakzvanémvýchodnímbloku.Takžetohletvrzeníodmítám.Nehodnotímtopouzezpohledumatematiky.Aleprosímvás,tapaušálnítvrzeníjsouzcelazavádějícíanaprostonepravdiváaměaždráždí.Tímneříkám-abychzaseřekljinouvětu-,anoizakomunismusechodilonormálnědoškoly,normálněseučilo,aleposkytovánívědomostíbylovneuvěřitelněomezenémrozsahuvesrovnánísnějakýmBavorskem.Tamsemohlosvobodněmluvitúplněovšemabylatamdostupnánejodbornějšíliteraturaazevšechoborů.Tadynebyloskoronic.Kroměsovětskéliteratury.Touznávám.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.Dalšífaktickápoznámkavtutochvílinení.TakžepřicházímekpaníposlanciJuránkovi,kterýjepřihlášendoobecnérozpravy,připravísepanposlanecJiránek.Prosímmáteslovo.Poslanec Stanislav JuránekVáženýpanepředsedající,jsemvelmipřekvapen,žejsemsedostalkeslovupohodiněapůl,cojsempřihlášený.Alenechcinavazovatnanic,cotadybylo.Myslímsi,žejedůležitéspíšvytvářeturčitouatmosféru.Ajájsemnerad,žejetadytakováatmosféranemítmatematikurád,anebonatématematicezaložitúplněvšechno.Alejávámchciříctjaksisvojesvědectví,kteréjestaré,avelmistaré,protožejájsemmaturovalpřed45lety.Apřed53letyjsemsepřitomzapojildoosmiletévýukygymnázia,kterémělovesvémvínkumatematikuafyziku.Achtělbychříctpřitétopříležitosti,žematematikajenaprvnímmístěpříležitostpronašeškolství.Aprosím,abychomsitutověcřekli.Jetojednoznačnápříležitost,kterábylavyzkoušena,abylavyzkoušenatak,žedokonceceloudobuexistujekontinuita.Takžejáažpůjduletosnaoslavu,nebonevím,jestlijetoještěoslava,aleažsibudupřipomínat45letpomaturitěnanašemgymnáziuvBrně,taksibudutaképřipomínatto,žejsmedostalimimořádnoupříležitostprávědíkytomuexperimentuosmiletéhogymnáziasmatematikouafyzikou.Aprotoževím,ževtudobubylyvcelémČeskoslovenskujenomtřitakovéškoly,taksemivmémvěkudostaloněčeho,čehožsenedostalomnohýmjiným,kteříjsouvýrazněmladšínežjá.AnanástenexperimentMatematika+bylvyzkoušenužtenkrát.