ps2017-040-04-006-027.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-24 ps2017-040-04-006-027 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.30 hodin) Můžeme připomenout známou havárii při těžbě zlata v Rumunsku v Baia Mare , kde došlo k provalení hráze reakčního jezírka , které otrávilo kyanidy Tisu v délce zhruba 200 kilometrů , kde to vlastně vybilo všechno živé , co tam bylo . Já jsem rád , že můžeme tyto otázky vznést , a věřím , že ten zákon bude prodiskutován , budeme mít možnost přizvat odborníky a budeme moci udělat zákon takový , který bude chránit především naše zájmy , naše životní prostředí a samozřejmě také zásadní věc , a to jsou strategické suroviny . Jsem toho názoru , že strategické suroviny mají zůstat v majetku státu . Jsem toho názoru , že stát má rozhodovat , jestli a kdy je bude těžit a jak s nimi naloží dál . Je zde způsob , který funguje v zahraničí . Setkal jsem se s tím sám , kdy strategické suroviny těží stát prostřednictvím kontraktorů , kdy vlastně vysoutěžená zakázka na těžební práce , na které pak mohou navazovat úpravnické činnosti , je za fixní cenu , což má samozřejmě určitou výhodu pro obě strany . Vytěžená surovina zůstává v plném rozsahu v majetku státu a kontraktor má jistotu stálé ceny . Je to vyzkoušené , funguje to , neobjevujeme žádnou Ameriku . Můžeme si připomenout kejkle , které probíhaly okolo českých lithiových ložisek a zásob , kdy jenom z ekonomického pohledu jsme byli střídavě informováni o tom , jak se propadá cena lithia , které vlastně vůbec nikdo nechce , a vzápětí se dozvídáme o tom , že na bázi lithia jsou vyvíjeny neustále nové a nové baterie , které mají daleko vyšší kapacitu , jsme tlačeni do elektromobility , jsme tlačeni do přechodu na ukládání energie z nárazových zdrojů , obnovitelných zdrojů , právě do vysokokapacitních baterií apod . Takže otázka nakládání se surovinami , které považujeme za strategické , které mohou být redefinovány právě v horním zákonu , je velice důležitá , protože se nejedná jenom o zlato nebo o lithium , jedná se také o uran a další vzácné prvky . Já jsem za sebe velice rád , že máme možnost to otevřít , že máme možnost to prodiskutovat . Jenom bych si dovolil poprosit kolegy , aby k tomu přistupovali velice zodpovědně , protože my se nebavíme o tom , jestli teď bude nějaký momentální zisk z toho , že zvedneme nebo snížíme podíl z vytěžené horniny nebo z ceny vytěžené horniny , kterou vytěží nějaký cizí těžař , ale bavíme se o tom , jakou zemi necháme svým dětem a jaké zdroje necháme svým dětem . Víme , že v oblasti zlata máme sedm bilančních ložisek , která se naštěstí podařilo uhájit a která jsou ponechána v zemi pro další generace . Je to otázka , která je skutečně velice důležitá . My nesmíme dovolit , aby naše nerostné bohatství bylo plundrováno , bylo zašantročeno , bylo nějakým způsobem vytěženo zahraničními piráty , a nám tady zůstane akorát prašná díra do země a zničené životní prostředí . Dovoluji si vyzvat k obezřetnosti . Budeme připravovat pozměňovací návrh v tomto smyslu . Myslím , že zodpovědnost , kterou máme , i když mnoha z nás možná horní činnost a geologické faktory života v této zemi moc neříkají , ale zodpovědnost , kterou máme vůči budoucnosti a vůči našim dětem , je veliká . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení pana poslance Petra Dolínka a připraví pan poslanec Jan Bauer . Prosím , máte slovo . Poslanec Petr Dolínek Dobré odpoledne , vážený pane místopředsedo vlády , vážení kolegové , vážené kolegyně . Já předem avizuji , že podpořím to , aby zákon prošel dále . Já jsem si vědom , že vláda se k tomu musela nějak postavit a žádné řešení nebude ideální , ale myslím si , že vláda musí vnímat , že toto téma není jen téma vládní koalice versus opozice , ale opravdu je to téma bytostnější a zasahuje to více do regionů i do pohledu na to , nakolik máme regulovat tento obor nebo nakolik se v tomto oboru mají dít některé kroky . Takto k tomu vystupuji a vystupuji k tomu i s vědomím , že jsme vlastně na hospodářském výboru resp . podvýboru , tuším , pro energetiku před několika měsíci projednávali znění zákona a už tam se objevila řada otázek , takže právě proto říkám , že je asi dobře , aby zde ty otázky dále zaznívaly , aby i ministerstvo se mohlo na tu diskusi připravit , abychom se nepřekvapovali až na samotném jednání výboru , které už by mělo být pracovní , kde bychom se měli dobrat nějakého konce . Já si myslím , že by bylo dobré se podívat i na nějaký středoevropský kontext a podívat se třeba na to , jak to řeší v Německu . V tuto chvíli podle německé platné legislativy , pakliže se něco nezměnilo za posledních několik měsíců , tak těžební společnosti hradí úhrady z těžby pouze u nově otevřených dolů či lomů . Do související produkce či výrobků se tak nepromítá toto fiskální zatížení . Úhrady jsou stanoveny pouze pro nově otevřené doly či lomy , kde byla získána nová povolení pro těžbu , a to ve starých spolkových zemích od roku 1982 a v nových spolkových zemích od roku 1990 . Od té doby však nebyly žádné lomy logicky otevřeny , protože podobně jako Česká republika i okolní státy - tedy s výjimkou Polska , což projednáváte na vládní úrovni - se naštěstí nesnaží otevírat nové lomy , ale využívat stávající . To vede k tomu , samozřejmě v rámci možností , že vlastně nedochází tím pádem k tomu , aby byly výdobytky zatíženy , a tím pádem se tady otevírá prostor pro otázku , zda konkurenceschopnost bude v této věci , nebo zda my dobrovolně chceme vycouvat ze všech oblastí . Další dotaz je , a musíme se podívat , jaký by to potenciálně mohlo mít dopad i na stavebnictví a na další věci , ale to je právě věc , která je potřeba , aby byla rozříkána na nějakém podrobnějším odbornějším fóru . V Německu , co se týče úhrad pro nové doly či lomy , činí úhrada 10 % z průměrné tržní ceny vydobytých nerostů a stanovení vybírání a úprava výše úhrad je v rukou zemských vlád , to znamená , že u nás by to bylo krajů . Mohou je také přenést na jiné orgány . Zároveň spolkové země mohou udělit osvobození od povinnosti platit úhrady z dobývacího prostoru a vytěženého nerostu , mohou stanovit pro konkrétní nerosty nebo oblasti odchylnou částku či jiné odstupňování a mohou stanovit konkrétní nerosty nebo oblasti a pro ně odchylnou procentní sazbu nebo základ pro vyměření výše úhrad . Ono to trošku koresponduje s tím , co říkala paní kolegyně . Některé regiony díky historickému vývoji jsou na tom více závislé , některé méně , a proto vnímám to , že kraje by do toho částečně chtěly promlouvat , ale zase vnímám , že vláda chce nastavit nějaká jasná pravidla . Byl bych rád , kdybychom šli do otevřené diskuse , ne do předem uzavřené a jenom se přesvědčovat . Otázkou jsou také menší lomy a doly a u nich vázané fixní peníze , protože ne každý důl resp . lom funguje 365 dní v roce , a překlopení na pevně vázané peníze nemusí u každého menšího podnikatele být úplně efektivní . Chápu to u velkých dolů , ale i tam je otázka , zda to , že má někdo pevně vázané peníze , což je v součtu v řádu miliard , zda ty peníze by nemohly vydělávat v průběhu času , zda musí opravdu jenom někde ležet . Říkám , jak to říkají i kolegové , jsou to otázky do příštích několika měsíců . Pevně věřím , že si je jednak vysvětlíme s vládou , jak čeká , že to následně bude vypadat , jednak že případně ministerstvo bude schopno dodat nějaké ekonomické modely , které by nám řekly , co se s těmi firmami , potažmo s touto oblastí hospodářství bude dít . Děkuji tedy za pozornost a pevně věřím , že diskuse bude opravdu otevřená .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities