|

ps2017-040-03-001-291.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-23 ps2017-040-03-001-291 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

291. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2020-01-23
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/291
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040082.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

Pan náčelník Generálního štábu, bývalý, píše doslova, že z marketingového průzkumu svým rozsahem omezeným (omezeného?)vychází, že požadavky ve specifikaci na víceúčelový vrtulník jsou reálné a na trhu dostupné. Zohledňují především úkoly kladené na vrtulníkovou letku v rámci Armády České republiky a úkoly plněné v zahraničních operacích ve spolupráci s aliančními jednotkami NATO, reagují jak na soudobé, tak i na budoucí hrozby s ohledem na vývoj specifikace těch vojenských konfliktů. Z výsledků marketingového průzkumu dále vychází, že výrobci vrtulníků jsou schopni a ochotni se smluvně zavázat a splnit požadavky uvedené ve specifikaci Armády České republiky, a výkonové a letové charakteristiky splňují všechny moderní vrtulníky v kategorii střední víceúčelový vrtulník, v oblasti výzbroje jsou požadavky v souladu s celosvětovým trendem vyzbrojování. Z uvedeného vyplývá, že vrtulník splňující podmínky specifikace, UH-60 Black Hawk s kitem Battlehawk, je reálný příklad, který splňuje nejen požadavky na výzbroj, ale jako čistě vojenský výrobek i požadavky na použití v bojovém prostředí. Ostatní výrobci, například Eurocopter nebo Leonardo, jsou, jak prokázal i marketingový průzkum, schopni reagovat v oblasti výzbroje dle požadavku zákazníka. A tak se vyvíjela debata ve velení Armády České republiky, na Ministerstvu obrany, pod vedením bývalé ministryně, nebo současného ministra obrany, a v odpovědi zpochybňuji to, že podle Ministerstva obrany žádný výběr probíhat nemůže, respektive nemusí, protože marketingový průzkum prý prokázal, že kromě řešení nabídnutého USA neexistuje žádné jiné vhodné řešení. To opravdu nemohu přijmout, protože 9. ledna loňského roku ředitel Leonardo Helicopters Cutillo píše ministrovi, že očekávají, že bude postupováno férově, jak bylo avizováno, a budou porovnány nabídky několika uchazečů. Mimo jiné je připomenuto, že nabídka Leonardo byla stoprocentně odpovídající technickým požadavkům, i jsou vyzdviženy výhody vrtulníků AW139 i samotné nabídky. (V sále je velmi hlučno.)18. 2. italské Ministerstvo obrany píše náměstkovi Říhovi, že poskytnutí pozitivní reference na Leonardo, co se týká schopnosti uživatelských úprav a integrace požadovaných zbraní, vyzdvihuje ekonomickou výhodnost, připomíná právní rámec Evropské unie pro výběrová řízení. 20. 2. pověřený náměstek Koudelka odpovídá panu řediteli Cutillovi na dopis z 9. ledna, že probíhá finalizace tendru a že budou v roce 2019 přímo osloveni vybraní uchazeči. 17. 5 CEO - Místopředseda PSP Vojtěch PikalPane místopředsedo, si dovolím vás přerušit a požádám vaše kolegy ve sněmovně o větší klid. Děkuji. Prosím, pokračujte. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Leonardo píše ministrovi, že je připravena se zúčastnit se soutěže, a byla zaslána vyžadovaná nabídka. Leonardo tak zareagovala na zprávy, že se jedná se Spojenými státy americkými o jejich nabídce. Poté došlo k určitému zádrhelu a začala právní bitva. A to je ten problém, pro který si myslím, že je potřeba se tím zabývat, a aby ministr obrany odpověděl, jestli nám něco hrozí, nebo nehrozí. Protože odpověď ministra obrany poukazuje na to, že zákon o výběrovém řízení v § 192 odst. 2 písm. c), že vláda - vláda, tedy jednání mezi vládami dvou států, může znamenat, že se uplatní výjimka. To ale je možné v případě, že by ta hospodářská soutěž skutečně v Evropě neexistovala, ale hospodářská soutěž v Evropské unii prokazatelně existuje. Musíme se podívat na to, jakým způsobem v Evropě existují výrobci těch vrtulníků, bojových, nebo dopravních, a samozřejmě kromě Leonarda najdeme jistě nejen tedy Eurocopter, tedy ty dceřiné společnosti Airbusu apod. Minimálně tedy Leonardo předložila nabídku, která je významně levnější. Jde o cca 8 miliard korun proti 14,6 miliardy, které nás stát nákup ze Spojených států amerických, byla dokonce dodána dříve, a to dosažení úplné operability je v případě USA 2026 a u italského dodavatele 2024. A hlavně splňuje všechny požadavky, aby byly specifikovány tak, jak je Armáda České republiky požadovala. Je to doložitelné i na straně Ministerstva obrany. A právní zástupce, český advokát italské firmy, tvrdí, že k dispozici dokumenty, které prokazují, že marketingový výběr prokázal existenci více způsobilých dodavatelů, a prokazuje, že s tím před rokem bylo počítáno, s tím, že cílem je provést výběr z většího počtu nabídek. To vede k úvaze, kterou musím chtěj nechtěj říct, a to je, jaké dopady může mít ten nákup ze Spojených států amerických, který, protože kontrakt je podepsán, na právní postavení České republiky, na případné škody, které mohou vzniknout aktivitami firmy Leonardo, když tvrdí, že tady existuje jak ta soutěžní možnost v rámci Evropy, tak existují samozřejmě i postupy, které naplňují ty principy zahájeného výběrového řízení. Leonardo je přesvědčena, že výše uvedený postup na Ministerstvu obrany je prokazatelně neférový, respektive nezákonný přístup, a je připravena využít dostupných prostředků obrany. Momentálně tedy jsme svědky toho, a pan ministr pravděpodobně dosvědčí, že před Úřadem pro hospodářskou soutěž je příslušné podání firmy Leonardo, a navíc italská strana hrozí, že se obrátí na Evropskou komisi, pokud by jim Úřad pro hospodářskou soutěž nevyhověl, a je ochotna se obrátit na mezinárodní arbitráž. Rozhodně tedy nelze vyloučit, že se tento akviziční projekt negativně dotkne České republiky, a to jejího renomé, či státního rozpočtu. Penále od Úřadu pro hospodářskou soutěž, či dokonce nějaké nároky Evropské komise vůči České republice, že jsme nenakupovali v Evropě, může znamenat pro Českou republiku výrazně velkou škodu. Při znalosti případu CASA nelze zřejmě vyloučit ani trestní postihy fyzických osob. Jestli jsem správně informován, projektem se zbývá i Vojenská policie, která jistě lepší přehled než . Když se podívám na ten časový postup, tak musím říct, že ten nákup byl proveden dříve, než bylo doručeno rozhodnutí o námitkách, o záměru uzavřít smlouvu, což odporuje § 246 odst. 1 písm. a) a případně písm. b), případně c) nebo d), to znamená, že tam ty lhůty, ve kterých se uzavírá smlouva, nejsou dodrženy. To je ta první moje obava. Druhá věc, kterou chci vysvětlit od pana ministra obrany, je, když jsme sáhli k tomu postupu, vláda - vláda, a teď nezpochybňuji to politické rozhodnutí, ale zpochybňuji ten vztah ke státnímu rozpočtu, tedy k prostředkům daňových poplatníků, proč jsme nevyužili toho přímého nákupu prostřednictvím toho centrálního nakupování Aliance a jaké vlastně podmínky nám nabídla americká strana, abychom byli zajištěni, co se týče případného servisu nebo dodávek dílů.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities