|

ps2017-040-02-010-018.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-010-018 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

18. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 532/ - prvé čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/018
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040068.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   9 < Page 10 > 11

Takže si myslím, že tohle je téma, které si zaslouží pozornost. Byl bych velmi obezřetný s těmi soudy, že tady všichni dobře splácejí, tak to nemusíme řešit, protože to se ukáže v krizi, jestli je ten systém stabilní. Mějme na paměti i to, že to není hra s nulovým součtem, že to, kolik peněz na ten nemovitostní trh pustíme, také ovlivní to, jaké budou ceny. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji vám. jsem nechtěl pana poslance přerušovat, ale hluk v jednacím sále je neúnosný. Absolutně neúnosný. bych poprosil hlavně poslance na levé straně sálu, jestli by se mohli ztišit, a kdokoli chce cokoliv projednávat, tak to činí v předsálí. Děkuji. Mám tady dvě faktické poznámky - pan poslanec Munzar, pan poslanec Václav Klaus a pak, pokud nebude nikdo přihlášen v rozpravě, tak ještě v rozpravě udělím slovo panu guvernérovi. Prosím. Poslanec Vojtěch MunzarDěkuji, pane předsedající. si dovolím faktickou poznámkou reagovat na pana kolegu Ferjenčíka vaším prostřednictvím. Tady v tom se budeme lišit, protože osobně se domnívám, že co se týká hodnocení rizikovosti klienta a bonity určitého klienta, tam se to naopak musí dělat individuálně, tam to nejde dělat podle skupin, protože samozřejmě může být třicetiletý člověk, který je více perspektivní než pětačtyřicetiletý, ale zároveň může být více bonitní nějaký člověk, kterému je 37, než třeba ten pětatřicetiletý. Tam se to prostě nedá udělat podle skupin, tam se to skutečně dělá individuálně. Proto komerční banky mají k tomu své analýzy, proto hodnotí bonitu klienta a proto si stanovují rizika, jakým se třeba chtějí vyhnout. Ale si neodpustím poznámku, že bohužel i hlasy Pirátů, i hlasy europoslanců za ANO možná tady brzy budeme diskutovat o tom, že se klienti hodnotí nikoliv podle bonity, ale podle uhlíkové stopy, což je do budoucna velká tragédie. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. Pan poslanec Václav Klaus s faktickou poznámkou. Připraví se pan poslanec Ferjenčík, také s faktickou poznámkou. Prosím. Poslanec Václav Klaus bych chtěl vaším prostřednictvím zareagovat na poslance Ferjenčíka, který tady obhajoval, jak Česká národní banka hodnotit mladé lidi a podobně. Pan bakalář Ferjenčík nám tady konstruoval, od kolika let je kdo jak bonitnější klient. Prosím vás, opravdu si myslíte, že ty komerční banky jsou úplní tupci, kteří to nehodnotí, a musí to za dělat ČNB, nebo v ještě drakoničtějším případě poslanec Ferjenčík? si to tedy nemyslím! Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. S faktickou poznámkou mám ještě přihlášeného pana poslance Ferjenčíka. Poprosil bych opravdu poslance na levé straně sálu, říkám to znovu, abychom se zklidnili. Děkuji. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji, pane předsedající. se pokusím ještě jednou vysvětlit, o co jde v tom sporu. Jde o to, že ČNB a vláda navrhly nějakou míru regulace. Národní rozpočtová rada dala zásadní připomínku, že tato regulace by měla být méně přísná pro mladší lidi, a to ze statistických důvodů, protože je racionální očekávání, že lidem pod 36 let věku stoupnou příjmy v budoucnu více než lidem nad 36 let věku, kteří mají v tu chvíli stejný plat nebo mzdu. To je prostě statistický fakt. Takže právě proto, že ty banky by rády mladší lidi ohodnotily jako méně rizikové, tak je v zákoně nižší bariéra pro dávání hypoték mladším lidem. absolutně nechápu, proč tady někdo bojuje proti tomu, abychom umožnili bankám méně rizikové klienty ohodnotit a dát jim hypotéku podle toho, jak oni sami chtějí, to znamená, aby ten zákon více reflektoval realitu. Proč s tím bojuje zrovna pan Klaus, který se nejvíce ohání tím, že bojuje za obyčejné lidi, to nechápu vůbec. Tohle je důvod, proč je navrženo, aby regulace pro úvěry mladším lidem byla jiná než pro ostatní. Je samozřejmé, že na úrovni sjednávání hypotečních úvěrů to bude na bance posoudit jednotlivého klienta, a je samozřejmé, že i při stejné mzdě nebo platu můžou být lidé ve vyšším věku, kteří na individuální úrovni budou méně rizikoví klienti, ale to přece my neřešíme. My řešíme regulaci celého sektoru, to znamená, za jakých podmínek jakým věkovým kohortám být možné udělovat úvěry. A pokud skutečně statisticky mladším lidem rostou platy v budoucnu více, tak je racionální, aby mohli dostat hypotéku za méně přísných podmínek. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomáš HanzelPan předseda Stanjura chce vystoupit s faktickou poznámkou? Nechce, takže tady mám pana poslance Václava Klause s faktickou poznámkou a pana poslance Vojtěcha Munzara taktéž. Poslanec Václav Klaus bych hlavně vyzval, abychom hovořili k meritu věci a ne k tomu, kdo co někdy říká, koho hájí. To je každého věc, ale když takhle hovoříte, pane poslanče Ferjenčíku, vaším prostřednictvím (směrem k předsedajícímu), tak třeba také bohužel platí, že muži mají vyšší příjmy než ženy, takže budete také hájit, když tady ČNB navrhne, že muži budou posuzováni nějak jinak než ženy? Nebo dokonce kdyby třeba Piráti měli výjimku, tak že třeba každý třetí pirát je poslanec, takže je jistě daleko více bonitní, aby také k nim ČNB přistupovala jinak? Takhle můžeme donekonečna pokračovat. Vy jste vůbec nepochopil, o co se tady vede spor. Tady se vede spor o to, aby Česká národní banka nehodnotila za komerční subjekty, kdo je jak bonitní. To je celé. Místopředseda PSP Tomáš HanzelPan poslanec Vojtěch Munzar a jeho faktická poznámka. Připraví se pan poslanec Ferjenčík. Prosím, máte slovo. Poslanec Vojtěch MunzarDěkuji. ještě vaším prostřednictvím na pana kolegu Ferjenčíka. To není boj o to, aby byla co největší regulace a ztížilo se to mladým lidem. Je to boj o to, jsem to tady ve svém projevu říkal, že největší úlevou i pro ty mladé lidi bude, když se tato pravomoc vůbec nezavede. Mladí lidé mají největší problém - a to jsem tady také říkal - v tom, že mají dnes nedostatek úspor na zvyšující se spoluúčast a zároveň třeba na daň z nabytí nemovitosti. To je jeden z největších problémů a my to tady neřešíme. My řešíme pouze, jak zpřísňovat hypotéky, jak zvyšovat procento spoluúčasti, jak více zpřísňovat posuzování bonity klientů. Myslím si, že tato debata se vede obráceně, než by se vést měla. Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji. Pan poslanec Ferjenčík a jeho dvě minuty. Připraví se pan poslanec Bartoš. Prosím. Poslanec Mikuláš FerjenčíkDěkuji za slovo. Tak za prvé, podporuji vrácení toho návrhu k přepracování, protože si myslím, že je příliš přísný v některých oblastech, myslím si, že ve skutečnosti to nepokrývá mladé lidi dostatečně. Ale především kvůli novým pravomocem národní banky ve druhé části tisku. Takže nejsme ve sporu ohledně postoje k zákonu jako celku, si myslím. Nicméně ve chvíli, kdy tady máme vládní většinu KSČM, ČSSD a hnutí ANO, která tady 108 hlasů, a zdá se, že ten návrh podporuje, tak si myslím, že je naprosto racionální z naší strany chtít, aby aspoň na mladé lidi ten zákon nedopadl negativně. Myslím si, že je absolutně nesmyslné se tady o to dohadovat, když snad chceme, aby také mladší lidé měli dostupné bydlení. Současně zopakuji, ten zákon neřeší individuální klienty, řeší celý kmen klientů jako celek třeba ohledně povolených výjimek. Například kritérium LTV, to znamená, jaké procento ceny nemovitosti může banka půjčit, je podle poměrně racionální ochrana všech klientů před propadem na trhu s nemovitostmi, který v minulosti u nás nastal. V zahraničí nastal v ještě daleko větším rozsahu. Skutečně v této situaci nechceme, aby člověk, který je donucen kvůli tomu, že ztratil práci, prodat svůj byt, tak aby výnos z prodeje mu nezajistil ani splacení dluhů, které .

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities