|

ps2017-040-02-009-017.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-009-017 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

17. Vládní návrh zákona o dani z digitálních služeb /sněmovní tisk 658/ - prvé čtení

Date2020-01-22
Meetingps2017/040
Agenda Itemps2017/040/017
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/040schuz/s040060.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

Otázkou je, abychom se přitom nedopustili víc škody než užitku. To, co tady navrhujeme ve výši 7 %, není (je?)bezprecedentní v rámci Evropské unie nejenom z hlediska výše sazby - připomínám, že ve Francii schválili 3 % -, ale i co se týče limitu lokálního obratu. Povinnost, a ten parametr vyplývá ze směrnice, s tím nikdo z nás nehne, do téhle povinnosti spadnou všechny firmy, které mají globální obrat na celé zeměkouli 750 mil. eur a více, ale pak je otázka, kolik je obrat na území dané země, která tu lokální daň zavádí, a tady Ministerstvo financí navrhuje, aby do toho z těchto firem spadly všechny firmy, jejichž minimální lokální obrat je 100 mil. korun a více. Strašně nízký. Jenom dám zase porovnání s Francií. Ve Francii je to 15 mil. eur, to je nějakých 670 mil. Takže my dáváme víc než dvojnásobnou sazbu, než dala Francie, a co se týče limitu lokálního obratu, dáváme více než šestkrát méně, než nastavila Francie. Pan předseda Stanjura tady položil otázku na paní ministryni financí, popř. i na pana premiéra, že by rád slyšel záruku, že pokud to takhle schválíme, nepřijdou reciproční ekonomická opatření ze strany Spojených států. A bych si skoro troufl říct, že v případě těchto parametrů tu záruku můžeme dát teď hned. Pokud to schválíme takhle, pokud opravdu schválíme 7 % a 100 mil. ročního lokálního obratu, no tak ty sankce přijdou. Není možné si myslet, že ne. A která z těch dvou ekonomik a která z těch dvou zemí bude v tu chvíli tahat za kratší a delší konec, to asi nemusím rozvádět - dívám se do očí podnikatelů a exportérů ve vašich lavicích. Takže jsem přesvědčen, že ten problém, jakkoli ho musíme řešit, a se tomu nevyhýbám, si opravdu zaslouží svoji důkladnou diskuzi. Přál bych si, což samozřejmě není v silách Poslanecké sněmovny, aby během diskuze byly rozžhavené příslušné diplomatické linky a abychom měli dostatečnou vůli a flexibilitu k úpravě těch parametrů, které jsou v zákoně navrženy. Paní ministryně financí tady uvedla příklad naprosto správný, že Google platí třicetkrát menší daň, než platí náš Seznam, který tady sídlo a tady platí daň, a to je fakt a to je absolutně nefér. Ale můžeme říct také jiný příklad. Jedna z nejúspěšnějších firem, která podniká v moderních technologiích, Avast, objem, globální celosvětový objem, přes 750 mil. eur, takže tam spadne, a jako domácí firma samozřejmě na lokálním obratu daleko víc než těch 100 mil. Je to firma, která sídlo v České republice, platí daně v České republice, zaměstnává lidi v České republice, je to jeden z největších plátců daní v České republice, a protože se tak daří, tak my ještě takhle šoupneme na krk digitální daň. To je vážná věc, to je nespravedlivost z druhé strany. A i tu musíme tedy diskutovat, protože jestli je to v zájmu toho, abychom odstranili nespravedlnost v efektivní míře zdanění, tak tu nespravedlnost nemůžeme napravit tak, že se jiných nespravedlností budeme dopouštět. Když někdy mám tu čest něco říkat studentům na ekonomických školách, tak velmi rád při tom používám nonverbální pomůcku. Vezmu takový ten dětský balonek, nafouknu ho z půlky a říkám: podívejte se, regulátor tady vidí problém a v dobré víře ten problém vyřešit ze všech sil tady na tomhle kousku zmáčkne. Ale on ten systém je potřeba vidět v celku, protože ono se vám to na druhé straně vyboulí a možná, že ta boule na druhé straně bude mnohem palčivější a bolestivější než ten původní problém, který jste chtěli řešit. Tohle je riziko, ke kterému přistupujeme, a s touhle předlohou to opravdu není tak jednoduché. Abychom těm zlým neplatičům daní trošku přišlápli krk, je potřeba řešit to s mimořádnou mírou ohledů na celý ten systém a na všechny sekundární dopady takového kroku a taky s mimořádnou diplomatickou obratností. O to chci požádat, a proto se samozřejmě přikláním k žádosti, abychom prodloužili dobu projednávání a především abychom tu dobu projednávání nepromarnili, ani co se týče odborné diskuse, ani co se týče diplomatických aktivit. vám děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Vojtěch Pikal také děkuji. Než dostane slovo pan poslanec Klaus, jsou zde faktické poznámky. Jako první pan poslanec Martínek, poté pan poslanec Nacher. Prosím. Poslanec Tomáš MartínekMusím říct, že s velkou částí souhlasím, jenom možná k společnosti Avast, která byla zmíněna. Tam se domnívám, že nenaplňuje ani jednu z těch tří konkrétních věcí, které tam jsou. Jde o to, že vlastně prodává vlastní softwarové produkty, takže neposkytuje mnohostranné digitální rozhraní třetí osobě pro další využití a prodej digitální reklamy asi také nespadá do toho, nebo ten její objem, který prodá, že by splnila ty limity. Takže předpokládám, že tam je to asi takhle, ale nevím. Potvrdí to možná Ministerstvo financí. Tady paní ministryně říká, že to potvrzuje. Větší obavu bych měl možná u české společnosti Kiwi.com, kde možná tenhle problém může nastat. Tam ta obava u asi je, ale snad to třeba také ministerstvo vyvrátí. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a s další faktickou poznámkou pan poslanec Nacher. Prosím. Poslanec Patrik NacherDěkuji. Tak nechci být detailista, ale reagoval bych na pana předsedu Kalouska vaším prostřednictvím, jak mluvil o obratech v těch zemích. Jestli u nás je 100 mil. a ve Francii, jestli si dobře vzpomínám, 15 mil. eur, tak když si to vynásobíte, tak je to 375 mil., což je 3,7násobek, zatímco počet obyvatel je 67, 68, možná 70 mil. podle Wikipedie, takže to je sedminásobek. Jinými slovy u nás, myslím si, že ten obrat z tohoto úhlu pohledu při srovnání s Francií je nastaven naopak v pořádku. Vůbec tam do toho nepletu ani kupní sílu Francouzů a Čechů. To znamená, že z tohoto úhlu pohledu si myslím, že naopak ten obrat v rámci České republiky je vyšší než v Francii. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch PikalDěkuji a nyní tedy v obecné rozpravě opět pan poslanec Klaus, připraví se pan poslanec Skopeček. Prosím. Poslanec Václav KlausDobrý den, dámy a pánové. také kvituji velice klidnou debatu. Přišel jsem sdělit naše stanovisko hnutí Trikolóra. Jak také víte, nikdy nechodím k mluvítku, když říkám to stejné, co všichni moji předřečníci. Tak bych se rád politicky vymezil. S potěšením jsem zaznamenal, že ODS se hlásí k nějaké globální dani OECD. Takže toto není naše politika. Myslíme si, že globalismus je cesta do pekel. A co se týče samotné digitální daně, tak vám musím říci, že jsme měli poměrně bouřlivou debatu, protože jsme mladé a malé hnutí, o to víc ideově zakotvené, takže jsme měli vášnivou debatu, jaká daň se vůbec smí zvýšit, jaká nesmí. Samozřejmě také všichni znáte můj slib, že nebudu hlasovat pro nic, co zvyšuje daně. Na druhou stranu je naší politikou ochrana národního průmyslu, takže tady jsme v naprostém ideovém rozporu, a protože je skutečně pravda, že velcí internetoví giganti, čeští a zahraniční, mají v České republice úplně odlišné podmínky, úplně odlišně platí daně - a to říkám jako člověk, který asi není největším miláčkem Seznamu, jak tak sleduji náš mediální prostor.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities