ps2017-040-02-003-209.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-01-22 ps2017-040-02-003-209 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Poslanec Stanislav Juránek Vážený pane předsedající a všichni , kteří sledujete tady tuto debatu . Já myslím , že je docela zásadní , abychom se pobavili o tom pozměňovacím návrhu , o kterém tady mluvili moji předřečníci . A abych to uvedl na pravou míru , ono to není o tom , že má zodpovědnost jenom Ministerstvo dopravy . Ze zákona totiž mají kraje povinnost mít zodpovědnost za silnice II . a III . tříd . A to je právě to naprosté nepochopení toho , proč se vlastně kraje i obce brání tomu , aby se rozhodovalo o krajích , aniž by se s nimi tyto věci projednaly , protože důsledky , které zde jsou , znamenají , že ty kraje nemohou plně uplatnit to , co vlastně mají ve své povinnosti . Zdůrazňuji ve své povinnosti II . a III . tříd . Já tedy znovu chci upozornit na to , že kraje jsou potom povinny , aby se při každé příležitosti , tedy i při příležitosti tohoto zákona , ozvaly , aby se nezapomnělo na řešení této podstatné záležitosti , protože jinak se nikdy nedočkáme toho , aby silnice II . a III . tříd , které navazují jednak na silnice I . tříd a jednak na dálnice , byly v dobrém stavu . Já myslím , že přestože je tady nějaká dohoda , o které nevím , že to bude zaparkováno , je velice důležité si říci , že tento problém je nutné řešit . A to , co zde chci zdůraznit , je jenom to , že je to plné právo krajů , plné právo obcí , aby se v této věci ozvaly a aby se pokusily docílit toho , aby tady na té naší úrovni a na úrovni vlády byl tento problém řešen . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji za dodržení času k faktické poznámce . Budeme pokračovat v rozpravě vystoupením pana poslance Vlastimila Válka . Připraví se pan poslanec Milan Feranec . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Vlastimil Válek Děkuji mnohokrát , pane předsedající . Tak můj záměr bylo uvést pár faktů a zklidnit debatu a teď už jsem si jist , že se mi to nepovede , tak se o to ani nebudu snažit . Loni touto dobou jsme debatovali o prosinci roku 2018 , nebo listopadu , kdy nastal na D 1 problém . Teď se tady jaksi rychle chtěla situace řešit . To byli myslím dva , nebo tři ministři dopravy , oni se ti odborníci na Ministerstvu dopravy střídají hodně rychle , tak já úplně - a myslím , že tři zpátky , že jo ? A pan poslanec Kováčik prostřednictvím pana předsedajícího , navrhl , pokud si dobře vzpomínám , mám to takhle v poznámkách , že by se to mělo řešit zákazem předjíždění kamionů na D 1 , že připraví nějaký návrh zákona , který by tedy zakazoval kamionům předjíždět . Argumentovalo se tím , že na Slovensku kamiony předjíždět nemohou , plus mají nějakou jinou rychlost . Byla tady na to téma poměrně intenzivní debata . Tak já jsem to vzal vážně a na férovku a udělal jsem to jediné , co můžu udělat , inspirován kolegy z ANO , že jsem si jaksi také najal studenty , ne agenturu , přece jenom nejsem tak movitý , a s pomocí několika kolegů jsem stahoval záznamy z kamer v osobních automobilech , jak jezdíme z Brna do Prahy a zpátky , a ty záznamy jsem nechal studenty analyzovat a srovnávat , zda kamiony zachycené na těch záznamech porušují dopravní předpisy na D 1 , stávající dopravní předpisy . A protože mě zajímala i podrobnější analýza , tak jsem nechal udělat rozbor , jestli se to týká kamionů , které jsou spíše tranzitní - ty jsem si definoval jako kamiony se značkou Rumunska , Polska , Maďarska a tak , těchto zemí , anebo jsou to spíš kamiony , které převážejí zboží po České republice , ty jsem si definoval jako kamiony se značkou CZ . A snažil jsem se udělat i nějaké pořadí těch kamionů . Jednak podle typu - bez přívěsu , s přívěsem a ty , které převážejí , to sice nejsou kamiony , ale je to poměrně velká skupina vozidel , která převážejí auta , taková ta dvě tři auta , většinou se značkou z Rumunska , abych zjistil , jestli tedy nějaké stávající předpisy se porušují a jestli se nějak liší jednotlivé země v porušování těch předpisů . Já už jsem tady o tom mluvil . Shrnu to ještě jednou . Ty záznamy jsem sbíral zhruba dva měsíce . Analýza byla poměrně podrobná . Snažil jsem se to i statisticky , nebo oni se to snažili statisticky vyhodnotit . Zjistili jsme opravdu , že dochází k porušování stávajících předpisů , a to v poměrně velkém procentu . Dokonce jsme zachytili relativně vysoké procento předjíždění kamionů tam , kde byla značka přímo na dálnici zákaz předjíždění kamionů . Běžně jsme zachytili to , že kamiony jely na dálnici ve všech třech pruzích a předjížděly se v tom levém pruhu , i když tam byly tři pruhy . Na prvním místě figurovaly kamiony se značkou z Rumunska , na druhém z Polska atd . Já jsem to tady říkal . A říkal jsem si , protože to samozřejmě byla amatérská analýza , která byla jenom . . . sice s relativně vysokým počtem zachycených vozidel , za relativně velkou dobu , ale ve srovnání s tím , kolik vozidel projede po našich dálnicích , tak je to samozřejmě jenom malý vzorek , a já nemám rád , když ty analýzy nejsou dostatečné , jsem zvyklý na desetiprocentní vzorky atd . , prostě nástroje vědeckého hodnocení dat jsou všude stejné . Předpokládal jsem , že když toto téma tady řešíme přes rok , že se mu stejně intenzivně věnují obě dvě ministerstva - Ministerstvo dopravy a Ministerstvo vnitra - soustředí se na to a snaží se analyzovat tu situaci na dálnicích a zjistit , kde je tedy pravda , jestli opravdu je problém , řekněme chování kamionů , a pokud ano , jestli kamionů z některých zemí nebo obecně atd . I proto jsem v dobré vůli - nedělal jsem to jako ústní interpelaci , protože ty ústní interpelace mně někdy přijdou velice agresivní , a ne se snahou zjistit informaci , ale spíš se snahou jaksi útočit , tak jsem dal písemnou interpelaci . A měl jsem čtyři dotazy : Kolik evidujeme pokut udělených za předjíždění kamionů v místech označených zákazem předjíždění kamionů na dálnicích za období říjen - listopad . Bylo to to stejné období , které já jsem sledoval . Kolik eviduje ministerstvo udělení (pokut) řidičům kamionů za nebezpečné předjíždění na dálnici za období říjen , listopad . Dále , kolik Ministerstvo dopravy eviduje přestupků kamionů , kolik tam bylo uděleno pokut za období říjen , listopad . A ještě čtvrtý dotaz , zda aktuálně nastavený systém kontrol přestupků na D 1 je adekvátní , dostačující , zda by mělo dojít k nějaké změně . Tak odpověď byla jasná , že ten systém kontroly kamionů a dodržování předpisů na D 1 je adekvátní , že změny nejsou potřeba , že jsou dostatečné . A na dotaz , kolik bylo pokut uděleno za ty dva měsíce , kdy já jsem tedy dospěl k nějakým výsledkům , na dotaz , kolik bylo pokut uděleno za nebezpečné předjíždění kamionů , kdy já jsem dospěl k nějakým výsledkům na základě své amatérské analýzy , a na ten dotaz , kolik těch kamionů předjíždělo v místech zákazu předjíždění , kdy já jsem dospěl k nějakým , kupodivu ve všech třech případech byla odpověď velmi shodná a stejná . Dá se shrnout de facto do jednoho čísla : nula , z analýz ministerstva . To znamená , za ty dva měsíce na dálnici D 1 kamiony nespáchaly žádný přestupek podle stávající legislativy . Tím pádem mám pocit , že řešíme něco , co v podstatě obě ministerstva nevnímají absolutně jako problém , protože kamiony žádné přestupky nepáchají , dodržují dopravní předpisy . My ten zákon změnit můžeme jakkoliv , oni zase žádné přestupky páchat nebudou a v podstatě zase nikdo nebude eventuálně ty řidiče pokutovat . Tak mě by zajímalo , co je cílem naší snahy . Pokud je cílem naší snahy ukázat , že tedy parlament nechce , aby se kamiony předjížděly , tak je to dobrý cíl pro někoho , a pak jistě ten zákon , pokud ho přijmeme , tento cíl splní . Pokud je cílem dosáhnout toho , a to si myslím , že by cílem mělo být , aby doprava na D 1 byla plynulá , aby doprava na D 1 a dalších dálnicích byla plynulá , aby dodržovali řidiči na dálnicích předpisy , a to nejenom řidiči kamionů , ale obecně , pak vidím jedinou možnost , že budeme pravidelně žádat ministra dopravy , ať už to bude kdokoliv , protože tam to bude rychlé střídání asi zase , anebo ministra vnitra , kde jakási stabilita existuje , tak aby nás pravidelně informovali , jak tedy se soustředí na dodržování předpisů na dálnicích . Pokud se soustředí tak , jako za ty dva měsíce , kdy jsem tedy ten dotaz vznesl , to znamená , že tam žádné porušování předpisů není , no tak pokud se s tím smíříme , považujeme to za správné , tak nemáme co řešit , protože k žádným přestupkům kamionů na dálnicích nedochází .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities