PřiminulémprojednávánívystoupilpankolegaBaxa,kterýpoužilslovastředoškolskéhoučitelematematiky.Jájsemtoakceptoval,protožekdojinýbymělotommluvitnežten,kterýjepřímospjatbytostněsžákyakterýsetěchtomaturitučí.Nicménějetonázorjednohoučitelematematiky.Jájsemdostale-mailodsvéhobývaléhokolegyzJihomoravskéhokraje,kterýučínastředníškolevJihomoravskémkraji,konkrétněvobchodníakademiiastřednízdravotnickéškole,kterýmádlouholetézkušenosti.AtakjakpankolegaBaxanámpřečetlto,coříkátenpankolegazmatematiky,dovoltemi,abychtakycitovalnázorčlověka,kterýučímatematikuaanglickýjazyk,cožjezvláštníkombinace,nenítoběžné,nenítopouzematika-fyzika.Alevtétokombinaci,řeklbych,jetovzácnávýjimkaajsemrád,ževJihomoravskémkrajitakovouosobnostmáme.Takžeučítakřka20let,atooboryekonomickélyceum,obchodníakademieazdravotnickýasistent,praktickásestra,takžemájasnýpohledjaknagymnaziálníúroveňčililyceum,středníodbornouškolučiliobchodníakademii,istředníodbornéučilištěsmaturitou,tedyzdravotnickýasistent,praktickásestra.Mátedyvelmiširokéspektrumžákůjakvmatematice,takvanglickémjazyce.Apíše:Budurád,kdyžvámbudumocibýtnápomocensesvýmipraktickýmidlouholetýmizkušenostmizoblasti,okterérozhodujete.Nenínásmnoho,kdojsouabsolventigymnázia,maturita1990.-Pokudsenemýlím,takpřesnějakoJiříMihola,kterýsetehdyvzdaldobrovolněmaturitnízkouškyzmatematiky,alenevidímhotam,přestožejehodědečekbylzakladateljedovnicképrůmyslovkyvroce1953.Dědečekbymutomožnámocneschvaloval,nicménětehdyužvroce1990tentovýběrbyl.-Anásledněučímdvatakrozdílnépředměty,jakojsoumatematika,anglickýjazyk.Navíctakdlouho.Myslímsisevšískromností,žejsemvtomtovelmipovolanouosobou.Navícjsemnejenučilaučím,aleipětletjsembylzástupcemředitelkyškolyapůlrokujsemjizastupovalvrolizastupujícíhoředitele.Vidímtedymaturituiztohotopohledu.Vneposlednířadějsemužvícenež10letspolupracovníkemCermatupřivytváření,hodnoceníavalidacididaktickýchtestů.Jsemcertifikovanýhodnotitelústnízkouškyzanglickéhojazykaazkoušeljsemiprofilovouzkouškuzmatematikynanašíškole.Vneposlednířadějsemněkolikletbylpředsedoumaturitníchkomisínaněkolikaškoláchavsoučasnédobějsemiškolnímmaturitnímkomisařem.Cotedyříká,myslímsi,velmifundovanýčlověk?Nechejteprosímstávajícístavtak,jakjestáleplatnývzákoně.Nedovolteměnitpravidlaběhemstudianašichžáků.Jetonefér.Nechtematematikubýtpovinnouodroku2021progymnáziaalyceaaodroku2022proostatníoboryzmíněnévnařízenívlády.NavícsoučasnýnávrhMŠMTtřebavcizímjazycenenídobrý.Současnázkouškazcizíhojazykajenaprostovpořádku,spíšebychzvýšilcut-offscore,nežjesoučasnýchpouhých44%.Dovoltemisdělitijehopodrobnějšístanovisko.Prvníúvahavycházíodjednotnépřijímacízkoušky.Tyjsounastavenynačeskýjazykaliteraturuamatematiku.Osobněbychsepřiklánělikcizímujazyku,tedyabysepřijímacízkouškyskládalyzetřípředmětů.Ztěchstejných,zekterýchsepakbudepovinněmaturovat.Bylobyvidětujednotlivýchpřijímacíchzkoušeknejentedy,jakzákladníškolypřipravilyžákačijaksepřipravilžáksám,alenásledněijakápřidanáhodnotajimvzdělávánímnastředníškolepřibyla.Jesamozřejměmožnébavitseoobsahujednotlivýchdidaktickýchtestůzčeskéhojazykaaliteraturyamatematiky,alepouzemeziodborníkynatytopředměty,nikolivmezivšemi,kdoškolouprošli,cožjsouvšichni,avšichnimajípocit,žeškolstvírozumí.Mnozípaknesmyslněříkají,žejezbytečnézkoušetžákyzderivacíaintegrálů,protožesamivůbecnevědí,ženicpodobnéhovkatalogupožadavkůnení.Didaktickýtestzcizíhojazykavelmivěrněkopírujemnohadekádamiověřenémezinárodnízkoušky,atudížjsouvpořádku.Nenínutnénanichcokolivměnit.Možnájenzvýšitcut-offscore,kteréjeaktuálněstanovenona44%,kdežtoumezinárodníchcambridgeskýchzkoušekjetonapř.65%.Jelogické,žezvýšenímnárokůbysezvýšilaneúspěšnostcizíhojazyka,kterýteďaktuálněpředevšímuanglickéhojazykavypadájakovelmilehkázkouška,byťseskládázetřídílčíchzkoušek.Apředevšímbysevyrovnalavícevesvénáročnostimatematice,kdebychcut-offscorevpodobě33%nechal.Ministerstvoškolství,mládežeatělovýchovyseaktuálněsnaží,abysepísemnápráceaústnízkouškyvrátilydoprofilovéčásti,cožpostrádázcelalogikuucelenostivšechtřídílčíchzkoušek.Každáškolasistanovísvouúroveň,nikdonebudemítnaddanouúroveňdohled,apřestožedidaktickýtestbudemítúroveňblížícíseúrovniB1dlespolečnéhoevropskéhoreferenčníhorámceprojazyky,taknaněkterýchškoláchmůžemítpísemnápráceaústnízkouškanapříkladúroveňA2čiB2,apaksejednotlivédílčízkouškynedajískloubitvjedenvýsledek.(Neklid v sále, diskusní hloučky.)Možnávadím,panepředsedající,kolegům.Místopředseda PSP Tomáš HanzelAno.Jábychpoprosil,váženékolegyně,váženíkolegové,zkusmeseztišit!Mámeposledníčtyřiminuty,takzkusmetodopracovat.Poslanec Ivo PojeznýDěkuji.Vůbecaninevím,jakchceMŠMTskloubitjedenznavrhovanýchmožnýchvýsledkůdidaktickýchtestůuspěl-neuspělsklasifikacíústnízkouškyapísemnépráce.Tosikritériabudoustanovovatkaždáškolasama?Takéobsahdílčíústnízkouškyzcizíhojazykasedoposudskládázečtyřčástí,kdekaždáčástzkoušíněkterouzústníchjazykovýchdovedností.Okamžitoureakcínaneznáméotázky,popisem,srovnávánímapovídánímosobě,samostatnýmústnímprojevemnaněkteréspecifickéčiodbornétémaakonečněinterakcísezávěrečnýmdohodnutímseashrnutímdohody.AktuálněMŠMTdonovépodobyústnízkouškynavrhuje15minutovýřízenýrozhovornaněkterétéma.Katalogpožadavkůjeumatematikynastaventak,žezkoušíminimálnípožadavkystanovenéprotoho,kdochcemítmaturitnívysvědčení.Nejendleměpaksamotnýdidaktickýtestobsahuječastoiúlohy,kterézvládnešikovnýžákzezákladníškoly.Ostatněsitotaktoprověřujemejižustudentůprvníchročníků.Apopravděřečeno,zvládnoutdidaktickýtestnaminimálně33%,tedynačtyřku,bynemělbýtproblémprožádnéhostudentajakékolistředníškoly,atedyjakéhokolioborusmaturitou.Vkaždémrámcovémvzdělávacímprogramu,dokonceiuzdravotnickýchoborů,kteréjsounařízenímvládyiteďzpovinnématurityzmatematikyvyňaty,jestanovenpromatematickévzdělánídostatečnýpočethodintýdněběhemceléhočtyřletéhostředoškolskéhostudia.(Trvalý hluk v sále.)Proberoutedyvše,coobsahujekatalogpožadavků.Jetedyjennažácíchsamotných-ajájsemhovořilotom,comněříkalababička,otélenosti.